#إحتفال تسليم مصر الرافال

الشئون المعنويه لدينا يستخدمو برامج فيديوهات وكاميرات عفى عليها الزمن .. لو صورو بكاميرا gopro خاصه بالهواه ولن اقول كاميرا احترافيه سيكون الفيديو افضل من زلك

و الله القوات المسلحه المفروض تعمل كليه اعلام حربي ليها لوحدها زي الطب العسكري كده و يعلموا الناس علي نضافه هناك

و الله القوات المسلحه المفروض تعمل كليه اعلام حربي ليها لوحدها زي الطب العسكري كده و يعلموا الناس علي نضافه هناك
الموضوع ابسط يكفى فقط دوره تدريبيه فى اعمال المونتاج والتصوير والاخراج والمؤثرات وستجد عندك نواه رائعه تبنى على اساسها جهاز اعلامى قوى ..على الاقل يستخدمو كاميرات اكثر جوده ..كاميرا الايفون اجود من الكاميرا التى يستخدموها

الموضوع ابسط يكفى فقط دوره تدريبيه فى اعمال المونتاج والتصوير والاخراج والمؤثرات وستجد عندك نواه رائعه تبنى على اساسها جهاز اعلامى قوى ..على الاقل يستخدمو كاميرات اكثر جوده ..كاميرا الايفون اجود من الكاميرا التى يستخدموها

لا طبعا الموضوع اكثر تعقيدا لانك محتاج دراسه التأثير النفسي لماده الاعلاميه سواء مسموعه او مقروءه او مرئيه فبالتالي تحتاج دورات لهم في سلاح الحرب النفسيه بالطبع غير ما ذكرا حضرتك و امثله اخري
يعني من الاخر انا مش عايز اخد خريج اعلام استناه لما يبقي مجند عشان احطه في شئون معنويه
لا انا عايز واحد خارج من ثانويه عامه هو عايز يبقي في الاعلام الحربي يقدم في كليه اعلام حربي و يبقي معانا طول عمره

اهي دي مثلا صوره تجيب ذبحه صدريه
المفروض ان الصوره دي ملتقطه من عماره بعيده يعني واخده Full view مستريح
مافيهاش تانكر بس مش هي دي المشكله
المشكله ان حتي الطياره الجولف اللي قالوا ماشيه وراهم تصور برضه مش موجوده!!!!
جيش عجيب حاجات اظهر حاجات اختفي !!!!

لا طبعا الموضوع اكثر تعقيدا لانك محتاج دراسه التأثير النفسي لماده الاعلاميه سواء مسموعه او مقروءه او مرئيه فبالتالي تحتاج دورات لهم في سلاح الحرب النفسيه بالطبع غير ما ذكرا حضرتك و امثله اخري
يعني من الاخر انا مش عايز اخد خريج اعلام استناه لما يبقي مجند عشان احطه في شئون معنويه
لا انا عايز واحد خارج من ثانويه عامه هو عايز يبقي في الاعلام الحربي يقدم في كليه اعلام حربي و يبقي معانا طول عمره

خالص على فكرة دا already موجود عند اي خريج للفنون التطبيقية
و اخص بالذكر قسم التصوير و الفوتوغرافيا و السينما في كلية الفنون التطبيقية و معهد التصوير العالي
حصر الامر في النطاق الحربي فقط هو ما اوصل الامر للمشكلة من البداية ... فالعمل العسكري محدرد بنطاقه حتى لو خرج عنه فهو محدود تماما مثل مهندس معماري يحاول العمل في مجال الهندسة الميكانيكية سيصل و لكن لن يكون مثل مهندس ميكانيكي متخصص

و حتى لو سيتم تخصيص فرع خاص بذلك للجيش سواء بالتعاون مع الخارج او من داخل الجيش
لابد من وضع اسس للموضوع ليس مجرد كاميرا و انتهي هو مجال بتكتيك و تطبيق و فلسفة

قد يستغرب البعض و لكن من وضع لوجوهات القوات الجوية و خصوصا الاخير يعلم هذه المبادئ لذا نحن معجبون بها فكيف بمادة مرئية و مسموعه ليست على المستوى ... في تناقض
بعض المعارك تربح من الاعلام فقط و بعض المعارك الناجحة جدا تفشل بسبب عدم نقلها بالصورة المطلوبة

جوبلز وزير دعاية هتلر وضع اساس هذا الفن اتفرجوا علي كادرات هتلر وجيشه وزيه وجودة الصور الملتقطة لكافة اﻻفرع بصراحة حاجة عظيمة مع ملاحظة فارق الزمن والمعدات والتكنولوجيا الحديثة

جوبلز وزير دعاية هتلر وضع اساس هذا الفن اتفرجوا علي كادرات هتلر وجيشه وزيه وجودة الصور الملتقطة لكافة اﻻفرع بصراحة حاجة عظيمة مع ملاحظة فارق الزمن والمعدات والتكنولوجيا الحديثة

انت كده مش دوست عالجرح انت هرسته

الزي الرسمي النازي اقتبس في عدة دول لما له من حضور قوي حتى السادات اقتبسه
زي البحرية الامريكية و الجيش و المارينز الرسمي مهيب
حتى في التقاليد و التحية و وقتها و طرقة تطبيقها باتقان و من يطبقها تدفعك للاعجاب و ان كنت عدو

منذ اسبوع شاهدت فيلم اسمه taking chance يحكي قصة مارين قتل في العراق و ضابط برتبة كبيرة يرافق جثمانه لاهله في امريكا و كيفية عمل الجيش الامريكي في تكريم موتاه و جنازته و تكريم اسرة المتوفي .. الخطوات و الميزانية و الفلسفة في الموضوع فقط تدفعك للتفكير و كيف اخرج الموضوع دفعتني للاعجاب الحقيقة

واضح من اهتمام القيادة المصرية بالرافال انها لن تكون الصفقة الاخيرة للطائرة برغم من تشكك البعض بسبب سعر الرافال المرتفع وتكلفة تشغيلها ايضا حصول مصر على الثلاث طائرات فرصة لتدريب الطيارين المصريين في مصر عليهم عمليا بالاضافه لعرضهم في حفل افتتاح قناة السويس

السلام عليكم

بداية اشارك الاشقاء فرحة التسليم لهذه الدفعة الاولية و ان شاء الله باقي القطع تصل تباعا ما لفت انتباهي هو سرعة تكوين الطيارين فرغم ان طياري الميراج 2000 سيتاقلمون بسرعة مع الرافال لكن المدة كانت قصيرة بقصر مدة التعاقد و التسليم ما شاء الله و هذا دال على ان الطيارين الاوائل لهذه المقاتلة قد دخلو في الاسابيع الاخيرة بدورة في الطيران شبيهة بدورات الصاعقة للجنود العاديين عموما احييهم على تحمل المسؤولية و ان شاء الله نقل الخبرات لباقي الطيرين في مصر الشقيقة و ان نفرح بصفقة قريبة مماثلة " فريم + 24 رافال " ان شاء الله

بالتوفيق

ماتحسوا أننا بعد ماضمنا وصول أول دفعة من الرافال

أن عدد24 قليل؟

الموقع الرسمي لوزارة الدفاع المصرية :يعرض برومو إرادة مصرية
لخير اجناد الارض الف مليووون مبروك

(فيديو): جيش (خير أجناد الارض) يستعرض (الرافال الفرنسي)

عرض الموقع الرسمي لوزارة الدفاع المصرية فيديو لتحليق مقاتلات "الرافال" أعلى محافظتي القاهرة والجيزة الثلاثاء، بعد تسلم الدفعة الأولى رسميًا من الجانب الفرنسي، والتي تضم 3 مقاتلات.

ويستعرض الفيديو تاريخ الصفقة منذ توقيعها في القصر الجمهوري منذ شهر فبراير الماضي، حتى وصولها إلى القاهرة، وأعمال المناورة والتحليق التي نفذتها مع عدد من المقاتلات التابعة للقوات الجوية.

شاهد الفيديو:

عودة
أعلى