مصر تتسلم أسلحة روسية كان أعلن عن التفاوض عليها

الف مبروك يامصر
بخصوص السو 30 هل هي افضل من الميج 29
الصراحه السلاح الروسي سعره رائع يابلاش
بالفعل السلاح الروسي ارخص
ومصر بتعرف تتعامل معاه يمكن احسن من الروس
بالميج 21 القديمة دمرنا اسطورة الفانتوم الاسرائيلي اقوى طيارة في جيلها
فما بالك بالميج 29 والسو 30 ايه اللي ممكن يحصل ناهيك عن الرفال وايضاً لنا باع طويل في السلاح الفرنسي من خلال الميراج 2000 بصراحة انا مصدق نفسي وسلملي على الاف 35 تحياتي

هناك مبدئ توزيع الادوار
تخيل معي السو30 تقود تشكيل ميج29-35 و التشكيل في حاله صمت رداري و هي بمثابة الاواكس برادار بمدي كشف 350-400كم و تسليح ثقيل بعيد المدي ستكون بمثابة قطيع من الاسود تبحث عن فريسته تخيل حجم الكمائن الجويه الممكن تنفيذها تخيل الرافال معهم تشوش الكترونيا و تظهر من العدم تخيل الاس300 رابض من الاسفل باختصار من دخل سماء مصر مفقود مفقود مفقود يا ولدي

الميج 35 لن تستطيع ان تجاري السو 30 في المدى وبالتالي استبعد مشاركتهم معا خارج مجال دفاعنا الجوي
اذا كنت تريد ان تستخدم الميج 35 حقا خارج حدودك ولن يفرق معك المقطع الراداري فلتستخدم اواكس وطائرة تزود بالوقود

كل ما يخص روسيا مجرد تكهنات حتي صفقه 3.5 مليار دولار علي العموم ان واثق في براعه القياده و انها ستفعل ما في صالح البلاد و العباد
عزيزي الاف15 لا تحفظ عليها ابدا ولا خلاف ده اولا ثانيا النسخه الشبحيه سايلنت ايجيل لم ترفض امريكا بيعها للسعوديه ببساطه لانها لم تدخل خطوط الانتاج بعد و غالبا لن تدخل

اعتقد انني قرات ان امركيا لم توافق على اعطاء السعودية السايلنت ايجل .. لكن مش متاكد
النسخة السعودية نفسها لم تكن على خطوط الانتاج قبل ان تطلبها السعودية
واعتقد ان ثمنها او حتى تكاليف التطوير لم تكن لتمانع السعودية في تحملها

الاف 15 وحش ضخم يمتلك افضل التكنولوجيا .. لكنه يظهر كالشمس على الرادار
التايفون السعودية اكثر سيادة جوية منها (من وجهة نظري)
العالم كله يتجه الى تقليل البصمة الرادارية كاولوية اولى قبل الاداء

الميج 35 لن تستطيع ان تجاري السو 30 في المدى وبالتالي استبعد مشاركتهم معا خارج مجال دفاعنا الجوي
اذا كنت تريد ان تستخدم الميج 35 حقا خارج حدودك ولن يفرق معك المقطع الراداري فلتستخدم اواكس وطائرة تزود بالوقود

اعتقد انني قرات ان امركيا لم توافق على اعطاء السعودية السايلنت ايجل .. لكن مش متاكد
النسخة السعودية نفسها لم تكن على خطوط الانتاج قبل ان تطلبها السعودية
واعتقد ان ثمنها او حتى تكاليف التطوير لم تكن لتمانع السعودية في تحملها

الاف 15 وحش ضخم يمتلك افضل التكنولوجيا .. لكنه يظهر كالشمس على الرادار
التايفون السعودية اكثر سيادة جوية منها (من وجهة نظري)
العالم كله يتجه الى تقليل البصمة الرادارية كاولوية اولى قبل الاداء
انا اتحدث عن حمايه السماء المصريه و السو30 اواكس مسلح

يااااااااااااااااااااه
اخيييييييييييييييييرا
هاقولها بعد 7 سنين
وسسع بقى يااخى
القوات الجوية الاقوى بالمنطقة بدون مناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااازع
نشنت يا فالح ههههههههه
لسه مازالت المملكة الحبيبة انا اعتبرها رقم 1 في المنطقة اكمل في القوات الجوية

الفهد لا تخد في تشكيلات مشاه ميكاني الا اعداد صغيرة للغاية الفهداساسها حرس وشرطة عسكرية

نشنت يا فالح ههههههههه
لسه مازالت المملكة الحبيبة انا اعتبرها رقم 1 في المنطقة اكمل في القوات الجوية
مصر المملكه الامارات كله عند العرب واحد مفيش فرق الشعار زي الفرسان الثلاثه الكل للواحد و الواحد للكل

يعني حتي لا تشكل اهمية مقارنة بالمدرعات الاخري وانا لم اقل انها غير موجودة انا قلت اناه موجودة بحجم صغير للغاية
يبقي انا اللي مفهمتش المعني في المداخلات السابقه و افتكرت انك بتنفي التواجد تماما

صحيح في نفس الخبر ذاكرين انه عميل من الشرق الاوسط بالضبط

يا راجح كلملنا صاحبك العصار يجب لنل كم حته بالستي مع اجهزه دقيقه للتصويب يعني يكون معدل الخطأ 5 متر فقط
واحنا هنتكفل بدهانهم بالماده الشبحيه كربون الكربون
وانت عارف احنا جبناها من امريكا عن طريق طوكيوا
عشان انا نفسي انشن علي غرفه نوم واحد قارفني وروحه بلارجعه

يا راجح كلملنا صاحبك العصار يجب لنل كم حته بالستي مع اجهزه دقيقه للتصويب يعني يكون معدل الخطأ 5 متر فقط
واحنا هنتكفل بدهانهم بالماده الشبحيه كربون الكربون
وانت عارف احنا جبناها من امريكا عن طريق طوكيوا
عشان انا نفسي انشن علي غرفه نوم واحد قارفني وروحه بلارجعه
انا عندي صديق روسي عزيز علي قلبي اسمه اسكندر طلبت من حبيبي العصار يجيبوه معاه و هو راجع احسن ده وحشني اوي و نفسي اشوفه في مصر و بصراحه بعد الطلب ده مقدرش اتقل علي الراجل اكتر من كده و اطلب منه طلبات تانيه هو و ذوقه بقي يعملنا تشكيله هدايا علي مزاجه لحبايبه في مصر

انا عندي صديق روسي عزيز علي قلبي اسمه اسكندر طلبت من حبيبي العصار يجيبوه معاه و هو راجع احسن ده وحشني اوي و نفسي اشوفه في مصر و بصراحه بعد الطلب ده مقدرش اتقل علي الراجل اكتر من كده و اطلب منه طلبات تانيه هو و ذوقه بقي يعملنا تشكيله هدايا علي مزاجه لحبايبه في مصر
ههههههههه ماشي انا هكلم محسن بيه
يا ترا هديه صدقي صبحي هتكون ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
السيسي اخد بندقيه وجرت وراها الصفقات دي وان كنت مش مصدق غير لما اشوفها في مصر
لما نشوف وزير الدفاع هيعمل ايه

الكلام عن الميج 35 قديم ايضا وانا اميل ليها لو كان فيها نسبة تصنيع
اما المقاتلات بعيدة المدى فاحنا عندنا الرافال وممكن نزود عددها او نتجه للسو 35 مباشرة بدلا من مرحلة انتقالية عن طريق السو 30
او تكون السو 30 هتتم فعلا وان كان العدد قليل بشكل غير معتاد
محدش عارف حاجة
انا لو اعرف اتطلع على الشنطة بتاعة العصار واشوف فيها ايه هستريح :D

الشنطه فيها 3 عفاريت وبُعبُع :D

:D

البُعبُع :D:D:D;)

حد يقولى يجدعان
الفريق صدقى زار ايه النهارده ....ممكن الخبر؟؟​

عودة
أعلى