الرئيس السيسى يلتقى رئيسة شركة "لوكهيد مارتن" ويشيد بتزويدها مصر بطائرات إف 16

لذلك لن ترد مصر لوكهيدمارتن خاليه الوفاض و ستلقي الكره في ملعبهم و تقول اعطونا افضل من المعروض علينا من الاخرين فانت الحليف الاقرب لنا و سيكون نفس الامر مع الاخرين
بالضبط و هوا دا الاسلوب الصحيح في اللعب مع الكبار مش ادور وشي و اعمل فيها كوري شمالي

لو حصل تطوير للإف-16 حيتم على أرض مصر مصر مش حتبعت لهم طيارات تانى .. ممكن يحطولنا فيروس ولا حاجة تجى تدخل سيناء تيجى واقعة :p

لو حصل تطوير للإف-16 حيتم على أرض مصر مصر مش حتبعت لهم طيارات تانى .. ممكن يحطولنا فيروس ولا حاجة تجى تدخل سيناء تيجى واقعة :p
الامريكان مش بيحبونا للدرجادي يعني lol
دا احنا محتاجين 2 طن عسل ندهنهم بيه علشان نخليهم يوافقوا الاول بس هوا ال nigger يسيب البيت الابيض و الدنيا انشاء الله هاتتغير

نفسى نستغنى تماما عن امريكا ...
الى خان مره هيخون 100 مره
الضربه الجايه منهم لو استسلمنالهم هتبقى فى مقتل ...

انا معاك و نفسي مصر تستغني عن الدنيا كلها و الناس تحتاجنا زي مابيحتاجو امريكا و بدعي بكده في كل صلاه لاكن الواقع غير كده يا ابو النمور
الواقع ان امريكا هي القوه العظمي الوحيده و احنا محتاجنهم للاسف الشديد
اديك شايف اللي حصل في موضوع الطياره لو امريكا كانت علاقتها معانا كويسه مكنش كلابها الانجليز فتحو بقهم و كان الموضوع عدا و خلصنا
هيا مش شرم انضربت قبل كده من كام سنه؟ شفت الفرق بين اللي حصل وقتها و اللي بيحصل دلوقتي؟

احنا ماشيين في الطريق الصح بس هوا الملف الاقتصادي اللي مش مرايحني
ربنا يكرمنا و يعدينا منها انشاء الله علي خير عاجلا و ليس اجلا

الامريكان مش بيحبونا للدرجادي يعني lol
دا احنا محتاجين 2 طن عسل ندهنهم بيه علشان نخليهم يوافقوا الاول بس هوا ال nigger يسيب البيت الابيض و الدنيا انشاء الله هاتتغير

بس فى الأول وفى النهاية يعنى الأمريكان حيقبلوا مصر كما هى الأن ومستقبلاََ .. عشان كامب ديفيد وعشان تعاون الأمنى المخابراتى وعشان تصاريح مرور قطعهم البحرية فى قناة السويس ... ما أتمناه بعد تخفيض المساعدات العسكرية المتتالى فى الكام سنى إلى فاتت أن تخبرهم مصر بأنها فى غير حاجة لها وأن التعامل فى المجال العسكرى كاش بعد كده بس الكلام ده فى 2018 مثلاََ .. وماحدش يقولى المساعدات وأبوبلاش و حقنا عشان الإتفاقية الإتفاقية كده ولا كده إداست بالبيادات فى سيناء وحتى قبل كده .. ساعتها أقسم بالله الأمريكان حيجوا يبوسوا البيادة ..

بالضبط و هوا دا الاسلوب الصحيح في اللعب مع الكبار مش ادور وشي و اعمل فيها كوري شمالي
انا فعلا منبهر بالنقاش بين حضرتك وbatteryneon
اولا انا متابع المنتدى من فترة ولو تسمحوا ليا وانا عارف ان ده مش المكان الصحيح لطرح السؤال
انا فى كلية تجارة ولحد دلوقتى منتسبتش لقسم او تخصص معين لكن دماغى رايحة للاقتصاد وسؤالى
هل لامثالى اى فرصة للوصول لمرتبة اقتصادى وما مدى صعوبة الانتساب لكلية اقتصاد وادارة الاعمال فى انجلترا مثلا

بس فى الأول وفى النهاية يعنى الأمريكان حيقبلوا مصر كما هى الأن ومستقبلاََ .. عشان كامب ديفيد وعشان تعاون الأمنى المخابراتى وعشان تصاريح مرور قطعهم البحرية فى قناة السويس ... ما أتمناه بعد تخفيض المساعدات العسكرية المتتالى فى الكام سنى إلى فاتت أن تخبرهم مصر بأنها فى غير حاجة لها وأن التعامل فى المجال العسكرى كاش بعد كده بس الكلام ده فى 2018 مثلاََ .. وماحدش يقولى المساعدات وأبوبلاش و حقنا عشان الإتفاقية الإتفاقية كده ولا كده إداست بالبيادات فى سيناء وحتى قبل كده .. ساعتها أقسم بالله الأمريكان حيجوا يبوسوا البيادة ..

كلامك سليم بس الوضع دا يتم في حاله واحده بس : خروج مصر من ازمتها الاقتصاديه و الوصول لمرحله الاستقرار الاقتصادي الامن
يعني اقتصادك يشتغل و يبقي قوي كفايه انه يستحمل اي صدمه تجيله من بره
و ملامح النمو تظهر و بعدها اضرب اي حد بالبياده
و حاليا لسنا في وضع يسمح بذلك بس انشاء الله قريب
الملف الاقتصادي هو المفتاح السحري لكل دا و رغم تفاؤلي / املي من الله ان يتحسن بس انا مش مبسوط من شكل ادارته حاليا
ممكن يبقي احسن كتييييير

مشروع المركز اللوجيستى فى دمياط خلاص يعتبر خلص فاضل فيه حاجات بسيطة وبعد كده حيتعمل واحد تانى فى الدقهلية .. يعنى موضوع القمح إن شاء الله نقدر نقول خلصنا من القذارة الأمريكية فى اللعب بالملف ده .. وقود وطاقة خلال سنتين إن شاء الله حتحقق إكتفاء شامل فيه .. الزراعة أيضاََ فى طريقها يتبقى التعليم والصناعات المتقدمة الوطنية والتعويل فى الموضوع ده على جامعة زويل وجامعة الملك عبدالله وجامعة النيل وفيه مشروع للقوات المسلحة لعمل جامعة تقنية فى مجالات معينة وحساسة ..

انا معاك و نفسي مصر تستغني عن الدنيا كلها و الناس تحتاجنا زي مابيحتاجو امريكا و بدعي بكده في كل صلاه لاكن الواقع غير كده يا ابو النمور
الواقع ان امريكا هي القوه العظمي الوحيده و احنا محتاجنهم للاسف الشديد
اديك شايف اللي حصل في موضوع الطياره لو امريكا كانت علاقتها معانا كويسه مكنش كلابها الانجليز فتحو بقهم و كان الموضوع عدا و خلصنا
هيا مش شرم انضربت قبل كده من كام سنه؟ شفت الفرق بين اللي حصل وقتها و اللي بيحصل دلوقتي؟

احنا ماشيين في الطريق الصح بس هوا الملف الاقتصادي اللي مش مرايحني
ربنا يكرمنا و يعدينا منها انشاء الله علي خير عاجلا و ليس اجلا

موضوع الطائره كان ليه أكتر من هدف ...
ضغط على الداخل الروسى
تدمير القطاع السياحى المصرى

الموضوع تم إثارته وتضخيمه والرئيس السيسى فى إنجلترا ... تفتكر ليه ...

لأنهم طلبو منه شيئ وهو رفض ...

بريطانيا مندوبا عن أمريكا - اسرائيل - التنظيم الدولى للخوان المتأسلمين - طلبت من السيسى تنفيذ الإتفاق الذى كان قد وقعه مرسى الجاسوس والقاضى بتسليم 1000 كم من محافظة شمال سيناء إلى ( حماسرائيل ) ...

السيسى رفض تماما ...
رد الفعل الامريكى والبريطانى عاتى ( أول مره اشوف رؤساء دول بيعلنو عن نتائج تحقيق طائرات سقطت لدول )

اسرائيل وامريكا وبريطانيا تعلن انها لديها معلومات وتسجيلات صوتيه لإرهابيين فى سيناء ، امريكا بريطانيا تعلن عن ارسال قوات الى سيناء المصريه لمطاردة الارهابيين ...

الجيش المصرى يرد بمناورات لوحدات مشاه ميكانيكى تم ابرارها بحرا لتحرير (جزيره ) تم السيطره من طرف العدو ...

الموضوع ليس موضوع توازنات وعلاقات لا يا صديقى بل هى مناورات من الجانب المصرى لجعل عامل الزمن فى مصلحته ...

حتى ولو ذهب اوباما وجاء من جاء بعده سينفذ نفس سياسة اوباما ولكن بشكل وتكتيكات اخرى
سياسة الامريكان إما معنا أو ضدنا ...

ليس فيها مكان لحل ثالث ...

اولا انا متابع المنتدى من فترة ولو تسمحوا ليا وانا عارف ان ده مش المكان الصحيح لطرح السؤال
انا فى كلية تجارة ولحد دلوقتى منتسبتش لقسم او تخصص معين لكن دماغى رايحة للاقتصاد وسؤالى
هل لامثالى اى فرصة للوصول لمرتبة اقتصادى وما مدى صعوبة الانتساب لكلية اقتصاد وادارة الاعمال فى انجلترا مثلا
انا هارد عليك رد عام و تقدر حضرتك تبعتلي رساله علي الخاص لو تحب و انا تحت امرك :
اولا كلنا نتعلم من بعضنا و شرف ليا ان افدتك
ثانيا احمد زويل خريج علوم و لما جه امريكا ماكنشي بتكلم انجليزي يعني مفيش مستحيل و امثله غيره كتير
ثالثا: امثالك هم زهره شباب الوطن يعني انتم المستقبل
رابعا: طبعا هناك فرص حقيقيه و ليست فقط امال
خامسا : انا لا اعلم ما هي اقسام الكليه عندك لاكن لا يهم تستطيع ان تحصل علي دراسات في الاقتصاد مهما كان تخصصك
سادسا: لو كنت من اسره غنيه فلموضوع سهل بعد الجامعه سافر انجلترا علي حسابك و ادرس هناك اقتصاد ( اقتصاد انجلترا افضل من امريكا )
و لو كنت لا تستطيع ماديا: فالتقتل نفسك دراسه و تخرج بتقدير عالي جدا و وقتها تستطيع ان تحصل علي منحه دراسيه في انجلترا / امريكا او اي بلد تاني
ولا تنسا دراسه اللغه الانجليزيه و اتقانها و لو لغه كمان يبقي افضل
استثمر في نفسك هو افضل استثمار ... لو بتدخن بطل حوش فلوس السجاير و اصرفها علي التعليم و حاول الحصول علي وظيفه لتوفير المال بجانب الدراسه ثم اصرف ذلك المال علي التعليم .... انا عملت كده
صعب و ليس مستحيل

موضوع الطائره كان ليه أكتر من هدف ...
ضغط على الداخل الروسى
تدمير القطاع السياحى المصرى

الموضوع تم إثارته وتضخيمه والرئيس السيسى فى إنجلترا ... تفتكر ليه ...

لأنهم طلبو منه شيئ وهو رفض ...

بريطانيا مندوبا عن أمريكا - اسرائيل - التنظيم الدولى للخوان المتأسلمين - طلبت من السيسى تنفيذ الإتفاق الذى كان قد وقعه مرسى الجاسوس والقاضى بتسليم 1000 كم من محافظة شمال سيناء إلى ( حماسرائيل ) ...

السيسى رفض تماما ...
رد الفعل الامريكى والبريطانى عاتى ( أول مره اشوف رؤساء دول بيعلنو عن نتائج تحقيق طائرات سقطت لدول )

اسرائيل وامريكا وبريطانيا تعلن انها لديها معلومات وتسجيلات صوتيه لإرهابيين فى سيناء ، امريكا بريطانيا تعلن عن ارسال قوات الى سيناء المصريه لمطاردة الارهابيين ...

الجيش المصرى يرد بمناورات لوحدات مشاه ميكانيكى تم ابرارها بحرا لتحرير (جزيره ) تم السيطره من طرف العدو ...

الموضوع ليس موضوع توازنات وعلاقات لا يا صديقى بل هى مناورات من الجانب المصرى لجعل عامل الزمن فى مصلحته ...

حتى ولو ذهب اوباما وجاء من جاء بعده سينفذ نفس سياسة اوباما ولكن بشكل وتكتيكات اخرى
سياسة الامريكان إما معنا أو ضدنا ...

ليس فيها مكان لحل ثالث ...

رئيس عن رئيس بتختلف
اوباما مابيحبش السيسي ... نقطه من اول السطر
انا لم اقل انهم يحبوننا لاكن لا حب في السياسه
يا اخي لنكن واقعيين : لا نستطيع الحصول علي قرض دولي بدون موافقه الامريكان
لا تستطيع اي دوله مسانده مصر اذا ضغط عليها الامريكان
هي القوه العظمي و يجب التعامل معها بذكاء حتي اصل الي ما اريد

أمريكا بعد أن أظهرت وجهها القبيح القذر ضد مصر والبلاد العربيه ، غيرت وجهها فى محاوله منها لكبح جماح المارد المصرى خصوصا والعربى عموما ...

مصر إتجهت الى روسيا وفرنسا ، العرب كلهم إتجهو إلى روسيا وفرنسا ، خافت أمريكا فقررت أن تغير وجهها ولكن ما تضمره لنا من شر لا يمكن أن تخطئه أعين المُخلصين ...

أمريكا تغازل مصر بأسلوب
( لوسى إبن طنط فكيهه )

فى الفيلم ... كان لوسى حاصل على ماجيستير فى الرقص
فى الواقع الأن : لوسى الأمريكى حاصل على 5 ما جيستير فى تدمير وخراب البلاد العربيه
( العراق - ليبيا - سوريا - السودان - الصومال)

لوسي هذا شخصيه وهميه في فيلم ، أما هذا الممثل فهو لعلمك بطل مصري من أبطال جهاز المخابرات العامه المصريه ، وله عمليه في منتهى الجساره

رئيس عن رئيس بتختلف
اوباما مابيحبش السيسي ... نقطه من اول السطر
انا لم اقل انهم يحبوننا لاكن لا حب في السياسه
يا اخي لنكن واقعيين : لا نستطيع الحصول علي قرض دولي بدون موافقه الامريكان
لا تستطيع اي دوله مسانده مصر اذا ضغط عليها الامريكان
هي القوه العظمي و يجب التعامل معها بذكاء حتي اصل الي ما اريد

امريكا عاقبت الخليج وروسيا بتدمير اسعار البترول واطلاق الغول الايرانى فقط فى المنطقه لكى تثنيهم عن مساعدة مصر ... وفعلت كل مافعلت ...

لكن حدث العكس التعاون والتكامل العربى زاد قوه ومتانه ...

الرئيس السيسى والملك سالمان فى الزياره الاخيره وقعل اتفاق بخصوص القوه العربيه المشتركه ...

امريكا فشلت فى كل مخططاتها

اسمحلى اخى الكريم ان اقول لك ان اوباما لايحب السيسى بل اوباما لايحب العرب والمصريين وسواء كانوا مسلمين او مسيحين

فى المؤتمر الاقتصادى بشرم الشيخ ثلاثة دول عربيه دعمت الاقتصاد المصرى بمساعدات وودائع بالبنك المركزى كل دوله حوالى 4 مليار دولار ... وهذا ما هو معلن وظاهر فقط ...

سمعتها اكثر من مره من الرئيس السيسى فى لقاءاته أن الخليج وقف مع مصر وأمدها بأموال رهيبه لكى لاتسمح بإنهيار الاقتصاد المصرى

امريكا عدوة العرب ...
حفظ الله كل البلاد العربيه

لوسي هذا شخصيه وهميه في فيلم ، أما هذا الممثل فهو لعلمك بطل مصري من أبطال جهاز المخابرات العامه المصريه ، وله عمليه في منتهى الجساره

معلوماتى انه فى الستينات هاجر هو وأخوه الى أمريكا وإستقر بها حتى توفاه الله ...

طبعا لك فرصة كبيرة ارادتك فقط ما يحددها
1- لغة لازم شهادة toefl او ilets بمجموع درجات معين
2- لازم تستعد لامتحان ال GMAT
3-كون بروفايل لنفسك و اشتغل مدة سنتين او سنةفي التخصص اللي حتدرسه
4- استعد لانترفيو الجامعة اللي حتراسلها و برنامج المنحة
5-لما تراسل الجامعة و كله تمام اختار المنحة حيكون الموضوع بالتوازي عموما و حتبان الامور
6-في الاقتصاد و البيزنيس عموما هما مدرسيتن في الكوكب انجلترا و امريكا و ركز على المدارس التوب و متقلقش من كتر الكلام و صعوبة المتطلبات عادي في ناس عاديين جدا ووصلو
انا اعرف حد اخد ال MPA من london business school رقم اتنين بعد مدرسة هارفارد للاعمال
7-راي انا ،انسى كل اللي فات :D و ركز على الشغل الشغل الشغل ، الاكاديمية تصلح بنسبة 10-20% الباقي خبرة و دا مش حيجي الا بالعمل عموما لو لقيت عمل تقدر تتطور فيه انسى الدراسة لانك حتطور اكتر من الدراسة نفسها بس لازم لغة و فكر غير مقيد
عشام كده اغلب الشركان المالتي ناشونال تركو ال recruitment الاعتيادي ل competency based يعني حيدور فيك على صفات عنده في ثقافته و حيعلمك هوا و يديك كل شئ مادمت معه في تحقيق الهدف فيما يسمى مجملا علم ادارة المواهب ال talent management
مستقبل ال human resources

انا اعرف حد اخد ال MPA من london business school رقم اتنين بعد مدرسة هارفارد للاعمال

رقم 2 هيا stanford يا محترم
شكلك عاوزني اغير رأي و no more the black obese woman
و امنع عنك المعونه :mad:

رقم 2 هيا stanford يا محترم
شكلك عاوزني اغير رأي و no more the black obese woman
و امنع عنك المعونه :mad:
لا معلش يا مان مش قصدي :D
لكن في خلاف في النقطة دي سعات ستانفورد اصلا بتبقى الاولي و سعات بترجع للرابع و الثالث
لكن في شبه اجماع ان لندن الثانية ما بين الثلاثة في آخر 4 سنين لاحظته في ال ranking
و سعات بقى الثلاثة مش في الليلة اصلا هههههههههههه :D:D زاي هنا

او هنا

المهم انهم the best of the best
مع اني بشوف كولومبيا و جورج تاون و اوكسفرود يستحقون الانضمام لهم الصراحة ايضا بس بالنسبة لي معلش يعني :D London business school

التعديل الأخير:
لا معلش يا مان مش قصدي :D
لكن في خلاف في النقطة دي سعات ستانفرود اصلا بتبقى الاولي و سعات بترجع للرابع و الثالث
لكن في شبه اجماع ان لندن الثانية ما بين الثلاثة في خار 4 سنين لاحظنه في ال ranking
و سعات بقى الثلالثة مش في الليلة اصلا هههههههههههه :D:D زاي هنا
او هنا
اوبااا بتتحدي قوه عظمي و انتا عالم تالت؟ :D
وديني لاقطع عنك المعونه :D

بتتربت حسب الميزانيات المخصصه للابحاث علي ما اعتقد
و علي فكره في مدرسه اسمها ال LSE دي اشهر مدرسه لدراسه الاقتصاد في العالم هيا في لندن

عودة
أعلى