روسيا ستزود مقاتلات "ميغ – 35" المصرية بأجهزة توجيه دقيقة

عملت ايه فى محروس اعقل لحسن يخرج بره الضمان :D
فرنسا مبترحمش فى التكنولوجيا بتاعتها
من بعد ما ركبت الاستر 30 والرادار الجديد والجنوط بعمل الصيانة فى التوكيل

هل هو حلم؟

لا طبعاَ إحنا من 2009 وضباط من عندنا راحوا إتفرجوا عليه وعاينوه وهو بيحمى أحد القواعد الجوية فى فرنسا وأنا كنت نزلت الصور دى فى 2013 على منتدى تانى وهما جنبوه وكمان وهما مع ال E-3 سينتشرى .. المهم إن الرجالة إلى شافوه أعجبوه بيه ... بس هو إن شاء الله فى القريب جاى وحيكون بديل لبعض منظومات الهوك والأمون فى حماية القواعد الجوية .

فرنسا مبترحمش فى التكنولوجيا بتاعتها
من بعد ما ركبت الاستر 30 والرادار الجديد والجنوط بعمل الصيانة فى التوكيل

إنته مجهزه إيه بالظبط حيكون ASW ولا AAW أنا مش شايف فتحات للطوربيد ..

مصر عاينته في 2009 و غالبا تنظر البلوك2 من الاستر30

بص الموضوع ده بتاع ال ASTER-30 يعنى إيه الضباط إلى راحوا انا حلمت إنى أعرفهم كويس .. مصر كانت عايزاه بصفة عاجلة أيامها والبلوك الأول زى ماهو لكن الموضوع مات بإرادة خارجة عن الجيش .. ماشى .. الأمريكان كان ليهم يد عندنا وعند ساركوزى .. وصلت .

رصد هدف مقطعه الراداري 3م من مدي 160-200كم مناسب جدا لطائره اعتراض تعمل ضمن منظومه دفاع جوي متكامله

انا باسئل سؤال بسيط 3 متر هذه في رادار APG-82 من مدى كم ابيك انت تجاوب اضف على ذلك عدد موديلات البث في الرادار وقوت البث يدلل على بدايه ضعيفه للروس وهو تاخر واظح مع الاسف

ترضى اقول لك بانه من اسوا الرادارات ويدلل على تاخر الروس بشكل لاتتوقعه
كل شئ بالتقييم الفني الموثق هكون راضي بيه طبعا فنحن هنا المعرفه و العلم بالاساس اخي العزيز

انا باسئل سؤال بسيط 3 متر هذه في رادار APG-82 من مدى كم ابيك انت تجاوب اضف على ذلك عدد موديلات البث في الرادار وقوت البث يدلل على بدايه ضعيفه للروس وهو تاخر واظح مع الاسف
ده طبيعي ده اول رادار ايسا ليهم. و هو مش وحش بل جيد بعدد موديلات فوق الالف و طاقه بث تصل ل20 kw و طبعا في فرق في التكنولوجيا المستخدمة في الموديلات و سبائك التصنيع و كل دول العالم شرقا و غربا ابتدت كده

إنته مجهزه إيه بالظبط حيكون ASW ولا AAW أنا مش شايف فتحات للطوربيد ..
كله من تحت , لمؤاخذة :D
12 فتحه لضرب الـ MU90 واسكالب نافال " جارى التفاوض عليه "
حتى الرادار والمدفع الـ 76مم والهل والجنوط " 16 , 5 خرم "

من تحت برضه و بيطلعوا وقت الشغل
ده الجيل السادس عشر من تكنولوجيا الفرقاطات يا ريس
يعنى ASW وAAW وبرمائى كمان , بتاع كله يعنى
ومش هنشوف حاجة زيه قبل 2075

ده طبيعي ده اول رادار ايسا ليهم. و هو مش وحش بل جيد بعدد موديلات فوق الالف و طاقه بث تصل ل20 kw و طبعا في فرق في التكنولوجيا المستخدمة في الموديلات و سبائك التصنيع و كل دول العالم شرقا و غربا ابتدت كده

هذا المخطط له بالمستقبل

لازم AWACES معاها يا حاج راجح بس إيه الأمريكان إنته عارف إلى فيها لازم TALES تشوف لها حل فى الموضوع ده .

عودة
أعلى