فى اعقاب امتلاك مصر لـ"ميسترال" إسرائيل طلبت لأول مرة من واشنطن امتلاك حاملة طائرات

ده شي متوقع وغالبا هتحصل عليها السباق بادء من فتره وهايستمر كثيرا

عموما يا جدعان مرحلة العجن قربت جدا
يا ريت نجهز كل واحد حيخدم فين من دلوقتي
انا عن نفسي حرشق على الفريم او الحتة الروسي التقيل اللي حتيجي ، نفسي في خوض معارك بحرية ميجا سكايل اينعم بنسبة كبيرة حنزل لقعر المتوسط بس ال thrill is priceless

يمكن إسرائيل عينها على غير مصر

ما التانكرات معبية الدنيا و اسرائيل مرة ضربت في تونس ... عايز اكتر من كدة ايه Radius of spreading their قلة ادب :D

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ضحكتني فحت لا المحروسة فلوكة لا تزال هي الامل :rolleyes:
و بعدين انا حاسس الموضوع فشنك لان الامريكان كده بيقوله ملهاش لازمة بقى اسطول سادس
و بعيدا عن كل دا يا باشا نجيب battleship زاي الميسروي و ارصف اي حد مش عاجبك بال mark 7 gunz و خليه يستوي
بموووووووووووووووت في ال battleships حتى ال aliens ميقدروش عليها

هاتموت انتا علي Battleship دي تاني مشاركه ليك بنفس الطلب بنفس الفيديو :D
الفيلم غيرك :D ربنا كبير يا حج

المشكلة اصلا هيشتروها ليه .. احنا يادوب فركة كعب من حاتسريم , :D

و زي ما بيقول المثل زيتنا في دقيقنا

ما التانكرات معبية الدنيا و اسرائيل مرة ضربت في تونس ... عايز اكتر من كدة ايه Radius of spreading their قلة ادب :D
يمكن الأمر أكبر من كذا

إنزال

دعم مستمر لعملية ما

غير مرتاح نهائيا لهذا الأمر

يمكن الأمر أكبر من كذا

إنزال

دعم مستمر لعملية ما

غير مرتاح نهائيا لهذا الأمر

الله اعلم بس اسرائيل بشكل عام ملهاش في الجو ده و لو عايزة حاجة بتطلب من ماما علطول و ماما مبتقولشي لا

للأسف الشديد اليوم السابع شأنها شأن باقي الصحف والإعلام فيما يخص المجال العسكري .. جهل مدقع لا مثيل له .. بخلاف اني عاتب على الاعضاء المحترمين انه لم يُكلف احد منهم نفسه في البحث عن اًصل الخبر من الجريدة الاسرائيلية لأنه ببساطة لا وجود لأية حاملات طائرات طلبتها اسرائيل !!!

Israel presents strategic shopping list to US

High level meetings between US and Israeli officials seek to hammer out details of aid package: Israel interested in offensive weapons, while US looks to beef up Israel's defense.

A new squadron of F-15's, modern tanker aircraft, helicopters, the V-22 osprey tilt rotor, precision weaponry, and large scale financial aid for the Arrow 3 missile program - those are just some of things Israel is demanding from the US in the framework of a security aid package.

الموضوع كله يتلخص في سرب اف 15 جديد وذخائر ذكية عالية الدقة وطائرات اوسبري المروحية ودعم مالي ضخم لبرنامج الارو 3 وطائرات تانكر حديثة .. وطبعا العبقري الذي قام بترجمة الخبر في اليوم السابع قام بترجمة جملة " modern tanker aircraft " على انها حاملة طائرات حديثة !!!! ولا حول ولا قوة الا بالله

ارجو من الادارة تعديل عنوان الموضوع او اعادة نشره من جديد بعد انتفاء وجود حاملة الطائرات المزعومة .. تحياتي

التعديل الأخير:
لا اعتقد ان الخبر صحيح
لان ذلك يخالف العقيده العسكريه الاسرائيليه

الله اعلم بس اسرائيل بشكل عام ملهاش في الجو ده
حرام عليك
كل هذا الحشد لماذا؟

لو تسنح لها فرصة لأنقضت على فريستها بدون رحمة

وآخر مافكروا فيه الأمريكان

لأنهم عارفين أن الأمريكان معاهم في السراء والضراء وسيساعدونهم غصب

خبر ( فاكس ) لا جدى لإسرائيل من شراء حاملة طائرات أياََ ما كانت .. أعداء اليهود التقليدين معروفيين لا حاجة لحاملة طائرات .. إسرائيل ممكن تحتاجها ليه .. مصر على حدودها الأردن كذلك سوريا لم تعد سوريا لبنان على الحدود العراق بين يدى الله ولا حدود بحرية على المتوسط المملكة العربية السعودية وباقى دول الخليج لا يوجد علاقات من أصله .. اليهود أبخل خلق الله .. غير كده سيبك من الحاملة أسطول الحماية وهى أساساََ فى منطقة ملتهبة ومتخمة بالصواريخ البحر بحر ... اليهود بطبعهم غير إنهم بخلاء هم أيضاََ جبناء لن تخاطر بإرسال الحاملة مثلاََ للخليج العربى أو حتى بحر العرب وتمركزها فى البحر الأحمر خطير بالنسبه ليها ... الموضوع لا يخلوا من الدعاية الإسرائيلية وشغل الصعبنة بتاعهم إسرائيل ردعها يأتى من النووى وما معه من صواريخ باليستية وكروز فقط .

انا عن نفسي حرشق على الفريم او الحتة الروسي التقيل اللي حتيجي ، نفسي في خوض معارك بحرية ميجا سكايل اينعم بنسبة كبيرة حنزل لقعر المتوسط بس ال thrill is priceless
هرشقلهم behind enemy lines انا فاضى لابوهم باصي السلاح وعد الجثث ووسع للـ Score اللى هيتعمل فيهم :D

هاتموت انتا علي Battleship دي تاني مشاركه ليك بنفس الطلب بنفس الفيديو :D
الفيلم غيرك :D ربنا كبير يا حج

اصل ال uss iowa class معنكش فكرة قالبالي كياني ازاي و انا عمال اقرا .. بلاوي
اينعم انتهت كفكر لكن تخيل حتى 2006 كانت مدرجة على لايحة البحرية الامريكية كسفن مستعدة للتشغيل كاحتياطي بعد 70 سنة خدمة
بس مجرد مدافعها ال 16 انش و السمك المرعب لتحمل الضربات خلاها كل عقدين تعود بعد انهاء خدمتها
ال uss new jersey مثلا في معركة امام اليابانين على جزيرة من الجزر اثتاء الحرب العالمية الثانية في المحيط الهادي طلب منها قصف مواقع محصنة لليابانيين على سفح جبل .. الولية قصفت و كل حاجة و الامريكان طالعين لقو مفيش حاجة حتى بواقي مفيش
مدافعها ازالت 16 قدم من قمة الجبل !!!
لما حركو الميسوري في حرب فيتنام قائد فيتنامي قال استخدامها هو استخدام غير عادل للقوة العسكرية في الصراع و كانو مضطرين لتحريك قواتهم دايما 15 ميل للداخل بعيدا عن الساحل لتفادي ضربات مدافعها المرعبة
قذيفة 2000 باون تحول اي شئ لرماد
و قصص كتير .... تاريخ و هيبة فعلا غيروني ... الامريكان بينظرو ليهم كفخر و كتير جدا بيطالب باعادة تشغيلهم و تكيفهم بالفكر الحديث بس طبعا فنكوش
عموما مستقبل ال battle ships حيعود بفكر المدفعية البحرية بعد دخول ال rail-gun الخدمة لان ارخص و اسرع و اكثر تدميرا من الصواريخ خصوصا للمسافات القريبة الى المتوسطة و السرعة كذلك

للأسف الشديد اليوم السابع شأنها شأن باقي الصحف والإعلام فيما يخص المجال العسكري .. جهل مدقع لا مثيل له .. بخلاف اني عاتب على الاعضاء المحترمين انه لم يُكلف احد منهم نفسه في البحث عن اًصل الخبر من الجريدة الاسرائيلية لأنه ببساطة لا وجود لأية حاملات طائرات طلبتها اسرائيل !!!

Israel presents strategic shopping list to US

High level meetings between US and Israeli officials seek to hammer out details of aid package: Israel interested in offensive weapons, while US looks to beef up Israel's defense.

A new squadron of F-15's, modern tanker aircraft, helicopters, the V-22 osprey tilt rotor, precision weaponry, and large scale financial aid for the Arrow 3 missile program - those are just some of things Israel is demanding from the US in the framework of a security aid package.

الموضوع كله يتلخص في سرب اف 15 جديد وذخائر ذكية عالية الدقة وطائرات اوسبري المروحية ودعم مالي ضخم لبرنامج الارو 3 وطائرات تانكر حديثة .. وطبعا العبقري الذي قام بترجمة الخبر في اليوم السابع قام بترجمة جملة " modern tanker aircraft " على انها حاملة طائرات حديثة !!!! ولا حول ولا قوة الا بالله

ارجو من الادارة تعديل عنوان الموضوع او اعادة نشره من جديد بعد انتفاء وجود حاملة الطائرات المزعومة .. تحياتي

كنا حاسين والله يا استاذ محمد .. عشان كده مدورناش وراهم
مجرد ما جابها هو خايف عليها
و عمر ما اسرائيل حتمركزها بعيد عنها اصلا ، عشان توصل للمرحلة دي ... محتاج 30 - 40 سنة تشغيل لاساطيل بحرية و اشتباكات

بالنهاية انا حاسس الموضوع فنكوش اصلا صعب جدا
هو اف 15 فعلا زيادة و دا كان متوقع و باقي الحبشتكنات

ممكن جوينت بحري فعلا لكن تقلع من البر و ممكن قطع LCS مع ال larsm او شئ مستقبلي يحمل ال railgun لو دخل الخدمة لو حنطير بخيالنا يعني

هرشقلهم behind enemy lines انا فاضى لابوهم باصي السلاح وعد الجثث ووسع للـ Score اللى هيتعمل فيهم :D

انت مزاجك عمليات تخريب و تعطيل متقلقش في منه كتير
دا منهج مصري اصيل من الميكروباص لكماين الميراج

أنا عندى ليك موته حلوه ومش حتحس بحاجه ... إركب الميج-21 ..:D:D:D

اصل ال uss iowa class معنكش فكرة قالبالي كياني ازاي و انا عمال اقرا .. بلاوي
اينعم انتهت كفكر لكن تخيل حتى 2006 كانت مدرجة على لابحة البحرية الامريكية كسفن مستعدة للتشغيل كاحتياطي بعد 70 سنة خدمة
بس مجرد مدافعها ال 16 انش و السمك المرعب لتحمل الضربات خلاها كل عقدين تعود بعد انهاء خدمتها
ال uss new jersey مثلا في معركة امام اليابانين على جزيرة من الجزر اثتاء الحرب العالمية الثانية في المحيط الهادي طلب منها قصف مواقع محصنة لليابانيين على سفح جبل .. الولية قصفت و كا حاجة و الامريكان طالعين لقو مفيش حاجة حتى بواقي مفيش
مدافعها ازالت 16 قدم من قمة الجبل !!!
لما حركو الميسوري في حرب فيتنام قائد فيتنامي قال استخدامها او استخدام غير عادل للقوة العسكرية في الصراع و كانو مضطرين لتحريك قواتهم دايما 15 ميل للداخل بعيدا عن الساحل لتفادي ضربات مدافعها المرعبة
قذيفة 20000 باون تحول اي شئ لرماد
و قصص كتير .... تاريخ و هيبة فعلا غيروني ... الامريكان بينظرو ليهم كفخر و كتير جدا بيطالب باعادة تشغيلهم و تكيفهم بالفكر الحديث بس طبعا فنكوش
عموما مستقبل ال battle ships حيعود بفكر المدفعية البحرية بعد دخول ال rail-gun الخدمة لان ارخص و اسرع و اكثر تدميرا من الصواريخ خصوصا للمسافات القريبة الى المتوسطة و السرعة كذلك

عملت عليها بحث طلعت مركونه في لوس انجلوس و عملينها متحف
انشاء الله في اول فرصه اروح و اصورها علشانك يا حج

المشكل هو ان إسرائيل نقدر نقول انها تمتلك حاملة طائرات
في اي حرب تخوضها إسرائيل ستجد حاملات الطائرات الامريكية مع إسرائيل هي و الاف 22 و الاف 35

المشكل هو ان إسرائيل نقدر نقول انها تمتلك حاملة طائرات
في اي حرب تخوضها إسرائيل ستجد حاملات الطائرات الامريكية مع إسرائيل هي و الاف 22 و الاف 35

الله ينور عليك هى مش محتاجة تشترىيها أصلاََ .

عملت عليها بحث طلعت مركونه في لوس انجلوس و عملينها متحف
انشاء الله في اول فرصه اروح و اصورها علشانك يا حج

حبيبي اشكرك جداااا :cool: ، هي فعلا متحف واحدة في كاليفورنيا و واحدة في هوواي و واحدة في نيو جيرسي ، الاخيرة مش فاكر

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى