هام مصدر روسى : روسيا قد تسلم مصر حوالي 80 مروحية Ka-52

30 طيارة ؟؟
هى الميسترال بتشيل كام طيارة ؟؟
فى حاجة غلط​

الميسترال الواحدة بتشيل 16 مروحية

لكن مش هانشغل الـ30 كلهم عليها .. ممكن 20 او 16 والباقي في قاعدة ارضية عادي :)

الف مبروك ليكي يا مصر يا حبيبتي.... لن تكون بإذن الله مدرعة لإولاد العم البعدا في أمان

يا سلاااااااااااام 80 حبة

كابية الكاموف

سنري براعة الطيارين المصريين عليها ان شاء الله

لنبدأ بالمباركة : مبروك هذه التحفة الفنية
بعدها العدد أكثر من محترم كي لا أقول كبير ويحدث شيء للصفقة :p
صراحة لم أكن أتوقع كل هذا العدد لكنه جميل و يبدو لي أنه سيضع حدا لجلب أعداد أخرى من الأباتشي مستقبلا ويغلق باب التعاقد عليها...

-التوقيع على النسخة البحرية Ka-52K قد يتم في الربع الأول من .2016
- المنظومات التي ستبقي عليها DCNS مركبة على الحاملتين هي أنظمة توجيه التحليق الخاصة بمروحيات Ka-52K التي تنوي مصر التعاقد عليها.

لنبدأ بالمباركة : مبروك هذه التحفة الفنية
بعدها العدد أكثر من محترم كي لا أقول كبير ويحدث شيء للصفقة :p
صراحة لم أكن أتوقع كل هذا العدد لكنه جميل و يبدو لي أنه سيضع حدا لجلب أعداد أخرى من الأباتشي مستقبلا ويغلق باب التعاقد عليها...

-التوقيع على النسخة البحرية Ka-52K قد يتم في الربع الأول من .2016
- المنظومات التي ستبقي عليها DCNS مركبة على الحاملتين هي أنظمة توجيه التحليق الخاصة بمروحيات Ka-52K التي تنوي مصر التعاقد عليها.

الله يبارك فيك
تقدر تقول العمل البري المواجه للارهاب من 4 سنوات علمنا ان محدودية تزويد الامريكان لنا بالاباتشي كارثة ، فئة هذه المعدة حرفيا لا تقدر بثمن في ظل الاعمال الارهابية و الحاجة ل suppression fast respond
انشاء الله خير

تعظيم سلام لمن يقود عملية التسلح للجيش المصري

جميع الصفقات الجديدة تصنع فروقا مهولة و تغلق ثغرات و تصنع ميزات نوعية للجيش المصري بقطاعاته

بقي سلاح الصواريخ و صواريخ م د و م ط ذات امدية بعيدة و تطوير منظومات الرصد و الربط اللحظي بين جميع القوات برا و بحرا و جوا و كذلك تطوير الاف 16

الميسترال الواحدة بتشيل 16 مروحية

لكن مش هانشغل الـ30 كلهم عليها .. ممكن 20 او 16 والباقي في قاعدة ارضية عادي :)

هى بتشيل 16 مروحية ثقيلة
الطبيعي ان يكون 10مروحيات مهام متنوعه
6 ka-52
يعني نقول 12 طيارة للقطعتين مع 8 طائرات لزوم التدريب والصيانه
20 عدد اكثر من كافى

اتمنى يا محمد باشا هتك عرض الجازيل فى الشرطة وعدم اخراجها حتى القديم منها فى قوات الشرطة بحيث تتوزع داخل المحافظات المصرية ككل حسب الاولوية لكل محافظة نفسى اشوف مصر فى اليوم ان الااقى فى كل قسم فى الجمهورية طيارة هيلكوبتر ولو من نوعية من الستنيات لانها سلاح مهم جدا لمعاونة الشرطة وتفشى الاجرام بعد الثورة بطريق غبية

ليا استفسار عندك الدرون وينج لونج هل من حمولتها من التسليح تكافئ حموله الجازيل ؟

العبرة هنا مش بالحمولة طبعا ولكن بتكلفة التشغيل الاكثر توفيرا عشرات المرات + العدد الاكبر .. يعني الوينج لونج بمليون دولار فتخيل ممكن تجيب 80 واحدة بتجهيزاتهم بتسليحهم بـ100 مليون فقط ومش محتاج طيارين ولا اطقم فنية كبيرة في مقابل انك عشان تجيب مروحية خفيفة زي الليتل بيرد تمنها 5 او 6 مليون بخلاف تكلفة التدريب وقطع الغيار والتسليح وخلافه فلما تجيب 30 مثلا تمنهم مش هايقل عن 200 - 250 مليون دولار غير تكلفة التشغيل لساعة الطيران وغير انك عايز توفر طيارين واطقم صيانة ودعم فني محترم .. فالفارق هنا التكلفة + الخسائر مقبولة جدا لطائرة بدون طيار بعكس مروحية وعليها طيار او طيارين .

العبرة هنا مش بالحمولة طبعا ولكن بتكلفة التشغيل الاكثر توفيرا عشرات المرات + العدد الاكبر .. يعني الوينج لونج بمليون دولار فتخيل ممكن تجيب 80 واحدة بتجهيزاتهم بتسليحهم بـ100 مليون فقط ومش محتاج طيارين ولا اطقم فنية كبيرة في مقابل انك عشان تجيب مروحية خفيفة زي الليتل بيرد تمنها 5 او 6 مليون بخلاف تكلفة التدريب وقطع الغيار والتسليح وخلافه فلما تجيب 30 مثلا تمنهم مش هايقل عن 200 - 250 مليون دولار غير تكلفة التشغيل لساعة الطيران وغير انك عايز توفر طيارين واطقم صيانة ودعم فني محترم .. فالفارق هنا التكلفة + الخسائر مقبولة جدا لطائرة بدون طيار بعكس مروحية وعليها طيار او طيارين .
كلام جميل كلام معقول مقدرش اقول حاجه
غير تسلم يابرنس

لا نصنع الكاموف طالما هشتري 80!
و دي مالها و مال جيل خامس و لا سو و لا ميج؟
انا دلوقت بشتري كميه كبيره جدا من المروحيات يبقي تصنيع محلي لازم
مالهاش دعوه بتصنيع اي حاجه تاني
عندك حق عدد كبير زى ده المفروض يكون فى تصنيع ممشترك ونقل للتقنية

الاستغراب فين يجماعه!!
احنا Already متعاقدين على 50 اليجاتور برى ومعروف ان عقد الكاتران وعدده صفقه منفصله ...يعنى اقتراب العدد الكلى من 80 مروحيه امر ليس بالعجيب
ثقتنا فى المروحيه يبدو انها كبيره جدا بعد الفحص وخلافه وخصوصا طلبنا بان النسخه التى سنتحصل عليها تكون مزوده بالنظام الكهروبصرى الجديد ECO-52 الذى سيدخل الخدمه رسميا مع اول مروحيه كا52 مصريه سواء اليجاتور او كاتران بمشيئه الله

KATRAN WITH ECO-52

لا تنسي انت عملت جيش جديد كليا من الالف الي الياء
قواتك العامله الان تخطت المليون مقاتل بخلاف الاحتياط
نحن كبار بطبعنا لكن الان كبار مع المعدات الحديثه والمتطوره
تحيا مصر
فكرتني بجلسه كنت أجلسها مع أحد الأصدقاء وهو يعمل في جهه أمنيه مطلعه على هكذا أمور ، وكنت أعترض على أن الجيش المصري بجلالة قدره تقريباً 650 ألف نظامي في حين أن الشعب المصري 75 مليون ـ لأنه منذ فتره ـ فضحك بصوت عالي و قهقه وقال لي قصدك الضباط بس ، فلم أجد نفسي إلا وقد سكت تماماً ولم أستطيع تكملة الكلام في الموضوع .............. الخلاصه تعداد الجيش المصري الحقيقي لا يعلمه إلا قله قليله جداً

كل الاخبار و المؤشرات كانت تُشير لتلك النتيجة ..
50 كاموف نسخة بري
30 كاموف نسخة بحري
لكن للتأكيد طعم أخر و فرحة أخرى ..

مــــــبروك لـمـــــــــصر ..

الاستغراب فين يجماعه!!
احنا Already متعاقدين على 50 اليجاتور برى ومعروف ان عقد الكاتران وعدده صفقه منفصله ...يعنى اقتراب العدد الكلى من 80 مروحيه امر ليس بالعجيب
ثقتنا فى المروحيه يبدو انها كبيره جدا بعد الفحص وخلافه وخصوصا طلبنا بان النسخه التى سنتحصل عليها تكون مزوده بالنظام الكهروبصرى الجديد ECO-52 الذى سيدخل الخدمه رسميا مع اول مروحيه كا52 مصريه سواء اليجاتور او كاتران بمشيئه الله

KATRAN WITH ECO-52

يا عزيزي لازم يكون في استغراب لان العدد 80 هو عدد كبير علي عمليه بيع خارجي
يعني مثلا امريكا لما تطلب 300 اباتشي عادي هما اللي بيصنعوها لما روسيا تطلب 200 كاموف مفيش مشكله منهم فيهم
انما لما مصدر خارجي غير البلد المصنع يطلب 80 مروحيه حديثه مره واحده لازم يكون في استغراب
خصوصا ان روسيا نفسها لم تكتفي بها!

عودة
أعلى