40 طيار و فني مصري يتدربون علي الرافال بفرنسا

AL RAGH

عضو
التفاعل
69,339 0 0
- "Egyptian eyes only" school Rafale Mont-de-Marsan

* Forty pilots and mechanics Egyptians this summer

* In the absence of export, the center was previously Franco-French

* Theoretical Training in Mont-de-Marsan, convenient to Saint-Dizier

by Marine Pennetier

Mont-de-Marsan, Landes, Sept. 2 (Reuters) - "Egyptian eyes only" at the training center Rafale Air Base Mont-de-Marsan (Landes), some inscriptions testify to the recent visit of forty Egyptian drivers and mechanics follow from a few months training to fly the French fighter.

On the ground floor, the "rest room - Egypt" (rest room) is still attached to a door. Upstairs, an autographed photograph of Egyptian pilots proudly posing in front of a Rafale adorns the wall as a souvenir.

Meanwhile other foreign visitors.

Lack of success of Dassault's fighter aircraft export for almost 30 years, the Rafale training Mont-de-Marsan was long remained Franco-French - one an English pilot had come to form in the context of a Franco-British partnership in 2012.

But the Sale of 24 Rafale to Egypt and Qatar, besides prospects with India and other countries, have changed the situation and open new perspectives for the military responsible for training

هذا جيد جدا وسيستمر التدريب حتي تستلم باقي الدفعات من الطائرات
قبل نهايه العام سوف تستلم 3 طائرات اخري والباقي تباعا اعتقد والله اعلم 6 طائرات سنويا

هذا جيد جدا وسيستمر التدريب حتي تستلم باقي الدفعات من الطائرات
قبل نهايه العام سوف تستلم 3 طائرات اخري والباقي تباعا اعتقد والله اعلم 6 طائرات سنويا
يستكمل المستلم 9-12 مقاتله قبل نهايه 2016 عندها تكون الرافال فعليا بالخدمه

تدريب 40 طيار يعني عالاقل هيكون عندك 40 طياره

كل طائرة من الممكن ان يتناوب عليها طيارين اثنين
لكن انا متفائل بزيادة اعدادها مستقبلا متاكد ان مصر لن تقع في خطأ صفقة الميراج في الماضي وستمضي قدما فيها

الامر يشير الي امكانية زيادة اعداد الرافال
شئ مبشر للغاية

انت تعاقدت ياباشا على 16 رافال ثنائية المقاعد و8 احادية المقعد يعني محتاج 40 طيار للتدريب عليها :D:D:D:D:D

على العموم أنا زيك أتمنى زيادة الرافال إلى 48 +24 سو 35:rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:D:D

انت تعاقدت ياباشا على 16 رافال ثنائية المقاعد و8 احادية المقعد يعني محتاج 40 طيار للتدريب عليها :D:D:D:D:D

على العموم أنا زيك أتمنى زيادة الرافال إلى 48 +24 سو 35:rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:D:D
ايوة انا متفق معاك تماما في انو عدد 40 بلس 3 الي هما هالك واصدقائه عدد كافي لصفقة الـ 24 :D :D :D
:D انا اختلف معاك انا بالنسبة لي الرافال هي المستقبل وبحلم نخش من الميج 35 علي الباك فا عدل :D
انا بحلم ب200 حته رافال :D التكنولوجي الغربي في الرافال هو اقصي شئ ممكن نحصل عليه في مجال المقاتلات " حاليا "
الا لو خالتي امريكا قررت تعقل وتبعتلنا دفعات من " F35 " منزوعة السايدوندر وتفرج علي الامرامات :D

هل من ضمن العقد وجود محاكي للتدريب في مصر
ام التدريب المتقدم في فرنسا فقط

محاكي التدريب يكون جزء من أي صفقة مقاتلات حربية :)
التدريب في فرنسا لا يغني أبدا عن sim
sim مجرد للمراجعة قبل الإختبار:D:D:D

كان لدى خبر ايام خبر صفة الرافال عن شراء مصر لمحاكى تدريب على الرافال ولكن صعب الحصول عليه الان

اولا عدد 40 يشمل الطيارين و الفنيين معا
ثانيا مصر تعاقدت علي 16 رافال مزدوجة اي 32 طيار مع 8 مفرده اي 8 طيارين بإجمالي 40 طيار دون احتساب الاطقم البديلة و الاحتياطيه

انا عاوز اعرف هوا الطيار الثاني في الطياره المزدوجه فايدته ايه تدريب ولا برضو ليه دور بالقياده

الامر يشير الي امكانية زيادة اعداد الرافال
شئ مبشر للغاية
هناك بند بالعقد بعدد 12 مقاتله اضافيه بنفس الشروط و الاسعار و غالبا مصر ستطلبهم لكن بعد استيعاب الطائره بالقوات الجويه لتقليل التكاليف خصوصا بنود التدريب و التجهيزات الارضيه و الفنيه

هناك بند بالعقد بعدد 12 مقاتله اضافيه بنفس الشروط و الاسعار و غالبا مصر ستطلبهم لكن بعد استيعاب الطائره بالقوات الجويه لتقليل التكاليف خصوصا بنود التدريب و التجهيزات الارضيه و الفنيه

انا كانت احدي امنياتي هو عمل عقد مشابه لعقد الهند وتجميعها في مصر بنسبة تصنيع وتعاقد لايقل عن 150 مقاتلة حتي لو هتستثمر فيها مبالغ ضخمة
التكنولوجيا للطائرة تستحق والعدد الكبير منها يعني انك مسيطر في الجو والبحر وبمديات كبيرة

انا كانت احدي امنياتي هو عمل عقد مشابه لعقد الهند وتجميعها في مصر بنسبة تصنيع وتعاقد لايقل عن 150 مقاتلة حتي لو هتستثمر فيها مبالغ ضخمة
التكنولوجيا للطائرة تستحق والعدد الكبير منها يعني انك مسيطر في الجو والبحر وبمديات كبيرة
صعب جدا مصر تختلف عن الهند في امور كثيره اقتناء 126 رافال اهدار للاموال يكفي ان ساعه التشغيل الواحده تتكلف 14500 دولار
مصر حاليا تستكمل احتياجاتها من مقاتلات الجيل الرابع++ استعداد لاقتناء الجيل الخامس لاستبدال مقاتلات الجيل الرابع المتقادمه من الاف16 و الميراج2000 ممن دخلوا الخدمه في الثمانينات و كل هذا يجب ان ينتهي في الفتره 2020-2025

انت عارف ده هيكلف مصر كااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام:eek::eek::eek::eek:

صعب جدا مصر تختلف عن الهند في امور كثيره اقتناء 126 رافال اهدار للاموال يكفي ان ساعه التشغيل الواحده تتكلف 14500 دولار
مصر حاليا تستكمل احتياجاتها من مقاتلات الجيل الرابع++ استعداد لاقتناء الجيل الخامس لاستبدال مقاتلات الجيل الرابع المتقادمه من الاف16 و الميراج2000 ممن دخلوا الخدمه في الثمانينات و كل هذا يجب ان ينتهي في الفتره 2020-2025
وجهة نظرك منطقية لكن انا بنظر للأمر بمنظور انو في عدد محترم من المقاتلات خرج من الخدمة من الميراجات القديمة والميج 21 ونسختها الصينية كمان كل هدفي هو تعويض العدد بتكنولوجيا متفوقة وجعل كل اسراب القوات الجوية اسراب تفوق وتكنولوجي عالي كمان وقت الحرب لاقدر الله بالعدد الكبير اقدر اعوض الخسائر وفي اسوأ الحالات اوجد قطع غيار اضافة ان الرافال تقدر تتكامل مع اي مقاتلة جيل خامس وتساندها ونقطة تفوقها هو قابليتها للتطوير علي الاقل 20 سنة قادمه عكس المنتجات الشرقية

عودة
أعلى