رسمياً : الميسترال مصرية

لا قدر الله اى اعتداء على السعودية سيكون الجيش المصرى فى صدارة المدافعين عن الاشقاء ونفس الكلام لو حدث اعتداء على مصر سنجد الجيش السعودي في صدارة المدافعين فعلى اى شئ الاختلاف ؟ !! وما هو اغلى من الدم والروح ولما تحويل موضوع فى صالح الشعبين الشقيقين

أنا جيت أتابع أخبار ونقاش
لقيت تفتين من عضويات جديدة مشكوك بها

ما حبو يتركونا بالعيد

معلش يا جماعه هتكلم في موضوع التمويل
ايه المشكله في تمويل السعوديه او الامارات او غيرهم حتي لصفقه سلاح مصريه؟
يعني احنا عندنا ناخد سلاح من برنامج معونه و لا ناخد تمويل من اخوه؟
بلاش معونه و بلاش تمويل حتي يعني انا ابقي مبسوط بفريم بقرض فرنسي او كاموف بمنحه روسيه و ازعل من تمويل سعودي او خليجي لغيرهم؟
بلاش حساسيه يا اخوه و يكون في علم الجميع ان الدنيا مصالح اليوم حتي بين الاخوه فان كان في مصلحتي الحصول علي السلاح فاخي من مصلحته قوتي و في يوم ضعفه وجدني و يجدني و سيجدني و الحال في وقت ضعفي وجدناهم و نجدهم
بلاش حساسيه مفرطه المنطقه مش ناقصه

لا قدر الله اى اعتداء على السعودية سيكون الجيش المصرى فى صدارة المدافعين عن الاشقاء ونفس الكلام لو حدث اعتداء على مصر سنجد الجيش السعودي في صدارة المدافعين فعلى اى شئ الاختلاف ؟ !! وما هو اغلى من الدم والروح ولما تحويل موضوع فى صالح الشعبين الشقيقين

بلا شك.
%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%83-%D8%A7%D8%AB%D9%86%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%A9.jpg

ده صحيح يا اخى جلالة الملك بنفسه جاهد فى سبيل الله على الأراضي المصرية وجنودنا فى حفر الباطن وقفوا للدفاع عن وطنهم الثانى واطهر بقاع الارض فى الأراضي المقدسة فى السعوديةكل عام وحضرتك واسرتك والمسلمين طيبين وبكل خير وسعادة يارب

ده صحيح يا اخى جلالة الملك بنفسه جاهد فى سبيل الله على الأراضي المصرية وجنودنا فى حفر الباطن وقفوا للدفاع عن وطنهم الثانى واطهر بقاع الارض فى الأراضي المقدسة فى السعوديةكل عام وحضرتك واسرتك والمسلمين طيبين وبكل خير وسعادة يارب

مصيرنا واحد وكل عام وانت بالف خير .

معلش يا جماعه هتكلم في موضوع التمويل
ايه المشكله في تمويل السعوديه او الامارات او غيرهم حتي لصفقه سلاح مصريه؟
يعني احنا عندنا ناخد سلاح من برنامج معونه و لا ناخد تمويل من اخوه؟
بلاش معونه و بلاش تمويل حتي يعني انا ابقي مبسوط بفريم بقرض فرنسي او كاموف بمنحه روسيه و ازعل من تمويل سعودي او خليجي لغيرهم؟
بلاش حساسيه يا اخوه و يكون في علم الجميع ان الدنيا مصالح اليوم حتي بين الاخوه فان كان في مصلحتي الحصول علي السلاح فاخي من مصلحته قوتي و في يوم ضعفه وجدني و يجدني و سيجدني و الحال في وقت ضعفي وجدناهم و نجدهم
بلاش حساسيه مفرطه المنطقه مش ناقصه
لا هناك مشكله طبعا اولا المعونه ليست منه ولا منحه امريكيه بل هى حق من حقوق مصر طبقا لاتفاقيه كامب ديفيد تعويضا عن خسائر الحروب ضد اسرائيل واحتلالها لسيناء ثانيا القرض الفرنسى والروسى هى اموال مصريه فى النهايه سيتم تسديده وبفوائد كمان وليس منحه او منه ثالثا مازلت عند رأيي الجيش المصرى لم ولن يسمح بتمويل غير مصرى لصفقاته لاسباب عديده :) لا مانع ابدا من دعم اقتصادى او سياسى لفتره محدده لكن عسكرى لا والف لا حتى لا يتخذ الجيش المصرى قرارات ليست فى صالح الامن القومى المصرى ;) فان اتخذنا اى قرار بمسانده الاشقاء يكون عن اقتناع تام بالاهداف وليس شىء اخر لا اريد قوله انت تعرفه مع كامل احترامى لحضرتك طبعا :D المشكله ان الاعضاء هنا طيبين ولا يعرفوا مع اول خلاف ما سيحدث :rolleyes: افهمونى ابوس ايديكم مش عايز اوضح اكتر من كده :cool:

التعديل الأخير:
لا هناك مشكله طبعا اولا المعونه ليست منه ولا منحه امريكيه بل هى حق من حقوق مصر طبقا لاتفاقيه كامب ديفيد تعويضا عن خسائر الحروب ضد اسرائيل واحتلالها لسيناء ثانيا القرض الفرنسى والروسى هى اموال مصريه فى النهايه سيتم تسديده وبفوائد كمان وليس منحه او منه ثالثا مازلت عند رأيي الجيش المصرى لم ولن يسمح بتمويل غير مصرى لصفقاته لاسباب عديده :) لا امنع ابدا دعم اقتصادى او سياسى لفتره محدده لكن عسكرى لا والف لا حتى لا يتخذ الجيش المصرى قرارات ليست فى صالح الامن القومى المصرى ;) فان اتخذنا اى قرار بمسانده الاشقاء يكون عن اقتناع تام بالاهداف وليس شىء اخر لا اريد قوله انت تعرفه مع كامل احترامى لحضرتك طبعا :D

حبيبي يا عقاب كل سنه و انت طيب
شوف يا استاذي انا قلت الدنيا مصالح بمعني لما مصر تدي سلاح لجيش ليبيا مثلا هل ده منه مننا او شحاته منهم؟ لا هو مصلحته يبقي معاه سلاح و انا مصلحتي اني اديله سلاح
نفس المثال علي اي تعاون عسكري مصري خليجي
في نوعين من التمويل يا اخي نوع مهين زي سوريا مثلا جيشي ينهار احتاج الي منح و تمويل من اي طرف و الا سأقع و نوع من التمويل هو تعاون اكثر منه تمويل
صدقني الموضوع مفيهوش اهانه و لا تعدي علي الامن القومي المصري و التعاون بين مصر و الاخوه اكبر بكتير من ميسترال يا جدع
علي الاقل لو حتي رمينا الميسترال دي مش هنموت الامن القومي الاكبر اللي وقف معانا الاخوه فيه دبلوماسي و اقتصادي. كنت ارفض ساعتها و اقول امن قومي؟
ملخص الكلام يا كبير عشان مابقاش بقول كلام شعارات الدنيا مصالح تاني و تالت و عاشر ان يبقي في win win situation ليا و لاخويا اهلا و سهلا اهو اولي من الغريب احنا لا شحتناها منهم و لا هما بيشاركوا معانا بدل زكاه العيد
كلها مصالح

الف مبروك لبلدى الحبيبة مصر
أن شاء الله القادم أحلى وأكبر
موفقين بإذن الله

الف مبروك لأم الدنيا مصر الحبيبه
إضافة ر ائعه للقوات البحريه

العرض كان من ايركوت بعدد 12 مقاتله سو30 كيه و ليس سو35
معظم المصادر اتكلمت عن 12 سوخوى 35 ، وبعضها الأخر إاتكلم عن 12 سوخوى 30
الاستنتاج الشخصى : انها سوخوى 30 بنفس تجهيزات السوخوى 35
زى ما احنا عملنا مع الميج 29 وجهنجهزها بنفس تجهيزات الميج 35
والله كل ما أفتكر الصفقه دى أقول الله يرحمك يا قذافى وانت بتتفق عليها كان ربنا سبحانه وتعالى مخصصها لمصر

معظم المصادر اتكلمت عن 12 سوخوى 35 ، وبعضها الأخر إاتكلم عن 12 سوخوى 30
الاستنتاج الشخصى : انها سوخوى 30 بنفس تجهيزات السوخوى 35
زى ما احنا عملنا مع الميج 29 وجهنجهزها بنفس تجهيزات الميج 35
والله كل ما أفتكر الصفقه دى أقول الله يرحمك يا قذافى وانت بتتفق عليها كان ربنا سبحانه وتعالى مخصصها لمصر

كل معلوماتي عن الميج انها ميج 35 وليست 29
وتقنيا مش عارف هل يمكن اضافة كل تجهيزات السوخوي 35 علي 30 ؟

كل معلوماتي عن الميج انها ميج 35 وليست 29
وتقنيا مش عارف هل يمكن اضافة كل تجهيزات السوخوي 35 علي 30 ؟
تعالى نعقلها يا أخى الكريم
- القذافى الله يرحمه اتعاقد على 12 سوخوى 35 وطلب سرعة التسليم ، والكلام ده كان فى عام 2009
الطائرات جهزت فى أواخر 2013 / 2014
وهيا لسه الجيش الروسى ما إكتفاش منها
يبقا التفسير العقلانى ليها انها سوخوى 30 بنفس تجهيزات السوخوى 35
لأنها وبكل بساطه لوكانت سوخوى 35
( صِرف ) ما كنوش عرضوها على مصر وبتسليم فورى لأنه كان من الأولى انهم يدعموا بيها قواتهم أولا
- الطائره هى السوخوى 30 بنفس امكانيات السوخوى 35
وراجع حضرتك الروابط والمواضيع الى أنا أرفقتخا فى المصادر أثناء ردودى وحضرتك هتتأكد من كلامى

عودة
أعلى