Le Figaro | مصر و كندا و سنغافوره أبرز الزبائن المحتملين للميسترال

استاذ عادل بعيد عن موضوعنا ليه الكلام عن تحديث القوات الجوية مش كتير احنا ياما عانينا من التفوق الجوي الاسرائيلي في كل حروبنا معهم احنا محتاجين قوة جوية تامن القطع البحرية في المقام الثاني اما في المقام الاول فنحن نحتاج قوة جوية قادرة على الفعل وأخذ زمام المبادرة ... الدول العربية كلها قواتها الجوية ليست بقوة أفرع جيشها الاخرى ماعدا السعودية والإمارات صحيح ان الطيران لا ينتصر في الحرب وحده ولكنه حاسم في التمهيد لكسب الحرب
ليه بالعكس فيه تركيز حاليا على تطوير القوات الجوية
انت قمت بعقد صفقتين
-24 رافال (مع احتمال زيادة العدد مستقبلا ل 24 او 36 اضافيين )
-48 ميج 35 (نسخة خاصة بمواصفات مصرية )
-مفاوضات على دخول الفلانكر مستقبلا
التطوير فى القوات الجوية يسرى على قدم وساق
وعندك طائرات قادرة على القيام بمهام بحرية مثل الميراج بالاكسوسيت وايضا الالفاجيت بالاكسوسيت والاف 16 بالهاربون
لكن انت لا تخصص طائرات معينة للعمل بحريا كعمل اساسي انت مخصص بعض الطائرات للعمل فى الشق البحرى لكن فى نفس الوقت يعملون فى اطار القوات الجوية وليسوا تبع القوات البحرية

انا راى تكاليف الميسترال اولى نجيب بيها قطع روسية او غواصات احنا محتاجين غواصات اكتر

فيه تفاوض حاليا على سكوربيون بشكل جدى
كانت المفاضلة فى البداية بين النسخة الاسبانية والفرنسية
لكن تقريبا انتهينا على الفرنسية
سيكون العدد باذن الله 4 ..
هناك فريم اخرى فى طريقها للتعاقد
وكده فرنسا كتر خيرها
فيه بقى كلام مؤكد عرفته اننا بنتفاوض على صفقة بحرية كبيرة من روسيا والصين ايضا دخلت على الخط
عندك قوارب صواريخ تحتاج لاستبدالها لانها خلال يادوب تنفع بلنصات صيد اسماك وليس لصيد السفن
عندك فى حدود نوكس وجيانجهاو وديكسوبريتا تريد استبدالهم ..والكلام مع روسيا والصين ايضا داخل فى حيز الفرقاطات لكن المعلومات قليلة
حاليا فيه مشارورات بين مصر وامريكا لشراء 4 فرقاطات مطور من امريكا وبالهاربون بلوك 2
ليه بقى عاوزين 4 بيرى ؟ غريبة ..
لا مش غريبة ..ده تفكير صحيح 100 %
انت لو اتعاقدت على ادخال 5 فرقاطات باختلاف الانواع هاياخدوا كم الوقت ليتم تسليمهم؟ عندك حتى 2020 على اقل تقدير
انت تريد سد الفجوه عندك حتى ادخال الجديد لانك عندك قطه لا تصلح للحرب الحديثة من الاساس ..
فلازم تدخل حاجة تسد الفجوه الزمنية والكيفية

اذا انا مطمئن كلامك بيرحني والله يا استاذ عادل متفقين.انهارده اتمنالك جيب رانجلر بمكيف ياباني عشان الحر :D بس حلوه صيد سمك دي :D:D:D
نفسي في ال smx ocean الحقيقة يالا الحمد لله
كلامك سليم في الفرقاطات الامريكي و حتسد فعلا في وقت قصير ...... الفكرة الدفاع الجوي للفرقطات عموما مكوناته ايه راداره صواريخه قابليته على العمل هل سنرى بحر النار ام روسيا ستتولى الامر

المهم نبدأ وبالنسبة لتحليلك فهو ككل مشاركاتك متميزة جدا .. شكرا لك .

اشكرك اخي العزيز عفوا كله بسبب متابعتكم و تحليلاتكم :)
و صدقني اكيد بدانا بس لما القياده تاذن اننا نعرف لان ساحة المواحهة المستقبلية و المصيرية ستكون بحرية بامتياز

تقصد ايه أخى batteryneon بقولك أن التايب ستكون منقوصة ؟

الاستاذ مارشال ذكر ان بعض من منظوماتها ستنزع مثل النتيندو على الفريم و اشياء اخرى استخبراتية اتوقع بسبب الضغط الاسرائيلي او انها غير قابلة للتصدير

التعديل الأخير:
استاذنا الفارق بيننا وبين اسرائيل كبير جدا محتاجين ضعف ما ذكرته حضرتك لتقليل الفجوة الكبيرة من الأساس .. وجود قوة جوية لها انياب وأظافر مسالة حياة او موت ضد عدو يمتلك ٥٠٠ طائرة اف ١٦ واف ١٥

اذا انا مطمئن كلامك بيرحني والله يا استاذ عادل متفين.انهارده اتمنالك جيب رانجلر بمكيف ياباني عشان الحر :D بس حلوه صيد سمك دي :D:D:D
نفسي في ال smx ocean الحقيقة يالا الحمد لله
كلامك سليم في الفرقاطات الامريكي و حتسد فعلا في وقت قصير ...... الفكرة الدفاع الجوي للفرقطات عموما مكوناته ايه راداره صواريخه قابليته على العمل هل سنرى بحر النار ام روسيا ستتولى الامر
يا كبير الله يكرمك ..انا كل اللى بتمناه ان الحكومة تحن ويركبولى تكييف فى عيادة الاسنان ... بقالى اسبوع بشتغل وانا غرقان فى العرق
ما المشكلة ما اعرفش تفاصيل عن الصفقات من روسيا او الصين
لكن بالنسبة للفريم الجديدة كده كده هاناخدها على 2018 او بعد كده لو اتعاقدت عليها السنة دى
ووقتها هايكون السي فاير جاهز وهايتم دمج الاستر 30 باذن الله

يا كبير الله يكرمك ..انا كل اللى بتمناه ان الحكومة تحن ويركبولى تكييف فى عيادة الاسنان ... بقالى اسبوع بشتغل وانا غرقان فى العرق
ما المشكلة ما اعرفش تفاصيل عن الصفقات من روسيا او الصين
لكن بالنسبة للفريم الجديدة كده كده هاناخدها على 2018 او بعد كده لو اتعاقدت عليها السنة دى
ووقتها هايكون السي فاير جاهز وهايتم دمج الاستر 30 باذن الله

خير يا رب
ربنا يسهلهالك انشاء الله و يكرمك
احنا المفروض ن weaponize الحر دا بشكل ما ضد اي حد
و نوفر فلوس السلاح لجاكوزي لكل مواطن محل ما يحب :D فعلا الجو لا يحتمل دا كلاب الشوارع اختفت

لكن انت لا تخصص طائرات معينة للعمل بحريا كعمل اساسي انت مخصص بعض الطائرات للعمل فى الشق البحرى لكن فى نفس الوقت يعملون فى اطار القوات الجوية وليسوا تبع القوات البحرية
مستقبلا حنحتاج ننشئ طيران خاص بالبحرية و البرية اعتقد

مبروك للاشقاء في مصر مقدما

بما ان مصر اشترت من فرنسا مروحيات بحرية فلا استبعد شراء الميسترال لكن بعدد واحدة فقط كاول خطوة في هدا المجال

تعتبر حاملة المروحيات قطعة عسكرية و مدنية في نفس الوقت

في وقت الحروب ستكون قطعة عسكرية و في وقت الكوارث الطبيعية لا قدر الله ستكون وسيلة للانقاض

خير يا رب
ربنا يسهلهالك انشاء الله و يكرمك
احنا المفروض ن weaponize الحر دا بشكل ما ضد اي حد
و نوفر فلوس السلاح لجاكوزي لكل مواطن محل ما يحب :D فعلا الجو لا يحتمل دا كلاب الشوارع اختفت

مستقبلا حنحتاج ننشئ طيران خاص بالبحرية و البرية اعتقد
فى عيادتى الخاصة عندى
لكن فى العيادة الحكومية ياسلام لو ركبوا لى واحد ده انا ارقص على الناشف هههههههههههه
------------------------------------------
هو فيه مخصص للبحرية بعض الطائرات لكن من ضمن القوات الجوية ولا تتبع لسلاح البحرية
حالها كحال طائرات القصف الارضي تابعة ايضا للقوات الجوية
واعتقد انه لابد من تخصيص وان تكون تابعة لقيادة القوات البحرية على الاقل وبعض الطائرات والهيل المسلح تابع للبرية
حتى لا يطول اخذ الاوامر للاقلاع والهجوم فيتم اخذ الامر مباشرة من قيادة البحرية مثلا بدل من اللفه اللى بتم

فى عيادتى الخاصة عندى
لكن فى العيادة الحكومية ياسلام لو ركبوا لى واحد ده انا ارقص على الناشف هههههههههههه
------------------------------------------
هو فيه مخصص للبحرية بعض الطائرات لكن من ضمن القوات الجوية ولا تتبع لسلاح البحرية
حالها كحال طائرات القصف الارضي تابعة ايضا للقوات الجوية
واعتقد انه لابد من تخصيص وان تكون تابعة لقيادة القوات البحرية على الاقل وبعض الطائرات والهيل المسلح تابع للبرية
حتى لا يطول اخذ الاوامر للاقلاع والهجوم فيتم اخذ الامر مباشرة من قيادة البحرية مثلا بدل من اللفه اللى بتم

عايز اتنين جاكوزي في المكانين :D:D
-----------------------------------------------
الشئ الوحيد الذي لم نتعلمه من الامريكان للاسف
اخذنا عنهم الحرفية في الsupply and logistics , mission planing , mission control , joint operations , intelligence
و هي براي اهم من اي معونة او سلاح منقوص او غيره .... الروس لم يكونو او غيرهم اهل لنتعلم منهم هذه الامور

عايز اتنين جاكوزي في المكانين :D:D
-----------------------------------------------
الشئ الوحيد الذي لم نتعلمه من الامريكان للاسف
اخذنا عنهم الحرفية في الsupply and logistics , mission planing , mission control , joint operations , intelligence
و هي براي اهم من اي معونة او سلاح منقوص او غيره .... الروس لم يكونو او غيرهم اهل لنتعلم منهم هذه الامور
حاليا يتم هيكلة كلملة للجيش فى كل امورة من تطوير للتدريب والعمليات والهيكل التنظيمي والتسليح ...............ألخ
ان شاء الله ستتضاعف قوتنا كثيرا الايام المقبلة

التامين القياسي لسفن الانزال يكون غواصة وفرقاطة او غواصة وفرقاطتين
ياحج انت ما فهمتش كلامى من الاول
انا بقول انك لو فى حالة حرب من الاساس بتكون ليك قوات من الاسطول فى الجبهه يعنى كده كده التامين متوفر للميسترال مثلها مثل باقى قطع الاسطول
ياعم بلاش كده
انت لو وديت الميسترال هناك ومعاها فرقاطتين مع غواصة عاوز ايه تانى ...
ولو الجبهه الشمالية فتحت عندك باقى الاسطول
انت كده كده عندك قطع للبحر الاحمر وقطع للمتوسط
ومش هاتهجم بكامل اسطولك يا حج
بخلاف ان القطع السعودية ممكن توفر الحماية للميسترال بتاعتك
الخيارات كتيرة ياحج ..والقيادة لما فكرت فى الميسترال واتكلمت عليها اكيد عندها والحلول سهلة

يعنى مجموعه زى الميسترال مش محتاجه كاسحه الغام .. و سفن امداد وتموين علشان الفرقاطات المرافقه !!

وهو انا اجيب سفينه وفى وقت الصدامات البحريه اروح استلف اسطول تانى يحمى الميسترال !! طب اقلبهالك .. الميسترال فى ليبيا وفتحت جبهه مع تركيا !! مين هايحميها ومين هايتسحب من هناك !! :D

الفكره مش فى مين يحمى و مين يشتبك .. وماقلتش هانروح بكامل الاسطول .. !!
انا اقول البحريه تحتاج للتجديد والاحلال .. لا يمكن ان احملها بعبء جديد يقطتع اصلا من الاسطول الحالى !!

Putin, Hollande officially cancel Mistral contract

Russian President Vladimir Putin and French President Francois Hollande have reached an agreement to cancel the Mistral contract, the Kremlin press service said on Wednesday.
The parties agreed that Russia will be returned the funds which it had already paid under the contract, as well as all its equipment and materials. France has already transferred the money.

“Moscow considers the Mistral issue completely solved,” the Russian president’s said.

The Mistral contract worth €1.2 billion that was signed by the French DCNS/STX Company and Russian Defense Export Corporation Rosoboronexport in 2011 envisaged delivering two French helicopter carriers to Russia, with the first one to be delivered in 2014 and the second one in 2015.

يعنى مجموعه زى الميسترال مش محتاجه كاسحه الغام .. و سفن امداد وتموين علشان الفرقاطات المرافقه !!

وهو انا اجيب سفينه وفى وقت الصدامات البحريه اروح استلف اسطول تانى يحمى الميسترال !! طب اقلبهالك .. الميسترال فى ليبيا وفتحت جبهه مع تركيا !! مين هايحميها ومين هايتسحب من هناك !! :D

الفكره مش فى مين يحمى و مين يشتبك .. وماقلتش هانروح بكامل الاسطول .. !!
انا اقول البحريه تحتاج للتجديد والاحلال .. لا يمكن ان احملها بعبء جديد يقطتع اصلا من الاسطول الحالى !!
المجموعة الرافقة تحددها طبيعة العملية ياحج اذا كانت البيئة شديدة العدائية او متوسطة او اقل
ومين قال ان البحرية لايتم بها التجديد والاحلال ؟التجديد والاحلام يتم غلى قدم وساق
طيب برضه انا عندى فرصة انى اخد سفينة رخيصة واشتريها بتمويل على 5 سنين مثلا وجاهزة للتسليم فرصة برضه بهلاف تطور الامور حولى واتساع البيئة العدائية وكده كده هاحتاجلها
اظن مش هاتفرق كتير فى التمن اعتبرنى اشتريت تسليح بتمنها ياراجل
وكده كده انا بجدد وبزودج فى اسطولى
وكن على يقين ان لو المصلحة دى مش راكبة معاهم وهاترهقنا مش هانطلبها خالص والله
وفيه عندهم بدل الحل الف

الكرملين: الرئيسان الروسي والفرنسي قررا وقف العمل بعقد بناء وتوريد سفينتي "ميسترال"

أعلنت الدائرة الصحفية للكرملين، اليوم الأربعاء، أن الرئيسين الروسي والفرنسي قررا وقف العمل بعقد بناء وتوريد سفينتي "ميسترال".

وقالت الدائرة الإعلامية: "الرئيس الروسي والرئيس الفرنسي اتخذا قرارا مشتركاً بوقف العمل بعقد بناء وتوريد سفينتين حاملتين للمروحيات من نوع "ميسترال" الموقع في حزيران/يونيو 2011".

وأضافت الدائرة الإعلامية للكرملين: "إن فرنسا قد حولت الأموال في إطار عقد "ميسترال" وبعد إعادة المعدات تحصل على حق الملكية وتستطيع التصرف بالسفينتين".

كما أفاد قصر الإليزية، أن السلطات الفرنسية ستعيد بشكل كامل الأموال التي دفعتها روسيا سابقاً في إطار عقد "ميسترال".

وقال قصر الإليزيه: "روسيا الاتحادية ستحصل بشكل كامل على الأموال التي دفعت مسبقاً في إطار العقد".

وأشار قصر الإليزية إلى أن سفن "ميسترال" التي بنيت ستبقى ملكا لفرنسا وتحت تصرفها.

Putin, Hollande officially cancel Mistral contract

Russian President Vladimir Putin and French President Francois Hollande have reached an agreement to cancel the Mistral contract, the Kremlin press service said on Wednesday.
The parties agreed that Russia will be returned the funds which it had already paid under the contract, as well as all its equipment and materials. France has already transferred the money.

“Moscow considers the Mistral issue completely solved,” the Russian president’s said.

The Mistral contract worth €1.2 billion that was signed by the French DCNS/STX Company and Russian Defense Export Corporation Rosoboronexport in 2011 envisaged delivering two French helicopter carriers to Russia, with the first one to be delivered in 2014 and the second one in 2015.

لو فيه زيارة قادمة للعصار لفرنسا يبقى الميسترال بتاعتنا
لو هانلبسهم الاتنين يبقى بناقصها
لو واحدة يبقى تمام
ولو جبنا الميسترال الاتفاق 100 % هايكون فيه ملحقات ... احتمال نشوف فريم مع العقد مع سكوربيون
هاتكون باكيدج كاملة .. خاصة وان فيه تفاوض بشان السكوربيون
والله اعلم

لو فيه زيارة قادمة للعصار لفرنسا يبقى الميسترال بتاعتنا
لو هانلبسهم الاتنين يبقى بناقصها
لو واحدة يبقى تمام
ولو جبنا الميسترال الاتفاق 100 % هايكون فيه ملحقات ... احتمال نشوف فريم مع العقد مع سكوربيون
هاتكون باكيدج كاملة .. خاصة وان فيه تفاوض بشان السكوربيون
والله اعلم

عقد فريم معاها plzzzz بنقل تقنية على 4 او خمس قطع حسب المتطلبات المصرية في الازاحة و المكونات + السكوربيون او المحيط
يبقى عنب كمون اللوز

عقد فريم معاها plzzzz بنقل تقنية على 4 او خمس قطع حسب المتطلبات المصرية في الازاحة و المكونات + السكوربيون او المحيط
يبقى عنب كمون اللوز
هههههههههههههههههههههههه
طموحات وامانى على رأى الكبير

5 مره واحدة وكمان تصنيع ..ياراجل ياطيب
وبعدين انا مش مع ادخال الكل فريم
لابد من التنويع
يعنى 3 حتت من روسيا على 3 حتت فريم يبقى لوز اللوز وكمون وكزبرة واى توابل انت عاوزها

مبدأيا علشان نشتري سلاح معين بيحصل حاجة شبيهه بدراسة الجدوي
1-العدائيات المحتملة وملائمة هذا السلاح لها
2-تكلفة السلاح
3-تكلفة الصيانة وقطع الغيار
4- عوامل سياسية
وأكيد فيه حاجات تانية بس مش حاضراني دلوقتي

بالنسبة لمصر ايه هي العدائيات المحتملة و نسبة مشاركة الميسترال فيها
1- تركيا يستحيل اروح احاربها بالميسترال هعمل مثلا انزال بحري عندهم:D اقصي حاجة لو حصلت بينا مناوشات علشان الغاز
2- اسرائيل برده يستحيل احنا لو حبينا نعمل انزال بحري عندهم هيكون مفيش حاجة اسمها لا اوروبا ولا امريكا وسواء بالنسبة لتركيا او اسرائيل الميسترال يصعب الدفاع عنها ومكلفة للغاية فضلا عن انها لا تلائم العدائيات والسناريوهات المتوقعة بيننا
3- اثيوبيا برده يستحيل يوم ما احب اروح اضرب اثيوبيا هتبقي ضربة خاطفة بالطيران او بالكبير اوي فرقاطة زي الفريم تروح تضرب صاروخين كروز وتجري علي طول
4- اليمن وبرده صعب جدا انت مش محتاج سفينة انزال لليمن انت متحكم في الجو تحكم مطلق وزي ما احنا شايفيين كل يوم فيه انزال جوي في مطارات اليمن
وبعدين هي حرب اليمن هتستمر كام سنة؟ ومش معقولة مصر هتفكر في قطعة غالية زي دي علشان اليمن بس
عن نفسي لا اتخيل انا قيادتنا تفكر في الميسترال والا يبقي اسمه اهدار للمال العام

نعم صحيح ونحن لا نحجر على اي فكر لكن فقط حبيت أوكد بأنها ستكون مصرية
بإذن الله والايام بيننا
عندها ساكون سعيد جدا لاني متاكد من اختيار. القياده و في حاله عدم التعاقد عليها ساكون سعيد ايضا و لنفس السبب بجانب ان هذا الامر يتوافق مع وجهه نظري الشخصيه

المجموعة الرافقة تحددها طبيعة العملية ياحج اذا كانت البيئة شديدة العدائية او متوسطة او اقل
ومين قال ان البحرية لايتم بها التجديد والاحلال ؟التجديد والاحلام يتم غلى قدم وساق
طيب برضه انا عندى فرصة انى اخد سفينة رخيصة واشتريها بتمويل على 5 سنين مثلا وجاهزة للتسليم فرصة برضه بهلاف تطور الامور حولى واتساع البيئة العدائية وكده كده هاحتاجلها
اظن مش هاتفرق كتير فى التمن اعتبرنى اشتريت تسليح بتمنها ياراجل
وكده كده انا بجدد وبزودج فى اسطولى
وكن على يقين ان لو المصلحة دى مش راكبة معاهم وهاترهقنا مش هانطلبها خالص والله
وفيه عندهم بدل الحل الف

لا مافيش حاجه اسمها طبيعه عمليه تحدد .. انا حاليا فى مرحله تخطيط . والطبيعى يبقى التخطط لاسوء الظروف !! يعنى محتاجه كاسحه الاغلم وفرقاطه دفاع جوى و فرقاطه مكافحه غواصات و سفن دعم وامدا وغواصه لزوم التامين ولانش او اتنين سريعى الحركه ويفضل يكونوا لانشات صواريخ !!! ده فى اسواء الظروف !!

انا معنديش اعتراض على وجودها اعتراضى انها مش مهمه !! و فى اولويات اكتر !! ده طبعا مجرد تحليل من وجهات نظرنا !!
لكن القياده دايما ليها احتياجات واوليات احنا مانعرفهاش !! فالنقاش حاليا باللى معروف واللى قدامنا !! :D :D

قولى بقى ايه حوار الاسكوربيون ده ! !انت عارف اخوك عاشق للاسكوربيون :D

عودة
أعلى