مفاوضات بين مصر و شركه URAKVAGONZAVOD الروسية من اجل شراكه صناعية عسكريه محليه

اتمنى ابدال كل ال تى 55 وال 62 وال ام 60 بالدبابة تى 90 مع وضع التى 62 والام 60 فى الاحتياط الاستراتيجي للدولة وبيع التى 55 الى ليبيا او تحويلها لعربات مدرعة لتحديث سلاح المدرعات وسواء كان بالشراء او التصنيع فنحن بحاجة لنقلة فى كل الاسلحة ان شاء الله

اتمنى ابدال كل ال تى 55 وال 62 وال ام 60 بالدبابة تى 90 مع وضع التى 62 والام 60 فى الاحتياط الاستراتيجي للدولة وبيع التى 55 الى ليبيا او تحويلها لعربات مدرعة لتحديث سلاح المدرعات وسواء كان بالشراء او التصنيع فنحن بحاجة لنقلة فى كل الاسلحة ان شاء الله
القديم بدأ فعلا في الخروج من 2013 و الباقي في طريقه للخروج التدريجي و المخطط الاحلال بدبابه صف اول ستكون غالبا التي90 ام اس مع الابقاء علي الابرامز معها صف اول علي ان يكون الصف الثاني من M60A3 و التي 62 المطوره

القديم بدأ فعلا في الخروج من 2013 و الباقي في طريقه للخروج التدريجي و المخطط الاحلال بدبابه صف اول ستكون غالبا التي90 ام اس مع الابقاء علي الابرامز معها صف اول علي ان يكون الصف الثاني من M60A3 و التي 62 المطوره

و ممكن نتفاوض مع روسيا علي اعداد من مخزونها الضخم من التى80 سيكون تعويض سريع ومؤثر
بدل تطوير الاسطول السوفيتي القديم
هيبقي تي90 + شراء اعداد من التى80
ابرامز +الام60a3
ونتخلص من كل "T" القديمه
هيبقي افضل حل

واعتقد انهم عرضوا قبل كده استبدال كل اسطولنا السوفيتي القديم بالتى80 من مخزوناتهم

و ممكن نتفاوض مع روسيا علي اعداد من مخزونها الضخم من التى80 سيكون تعويض سريع ومؤثر
بدل تطوير الاسطول السوفيتي القديم
هيبقي تي90 + شراء اعداد من التى80
ابرامز +الام60a3
ونتخلص من كل "T" القديمه
هيبقي افضل حل

واعتقد انهم عرضوا قبل كده استبدال كل اسطولنا السوفيتي القديم بالتى80 من مخزوناتهم
الموضوع خط انتاج و ليس شراء و عموما ممكن انتاج 1000 دبابه حتي 2020 من خط انتاج فعال فتملك مصر 1500 ابرامز اذا تم استكمال العقد الامريكي مع رفع المعيار لهم جميعا مع 1000 تي90ام اس مع 1600 باتون ام60ايه3 يبدأ احلالهم بعد 2020 بدبابه جديده ممكن الارماتا او الابرامز ايه3 او الليوبارد3 او حتي دبابه مشروع قومي لتملك مصر قبل 2025 4000 دبابه علي قومي عربي علي مستوي عالمي

الموضوع خط انتاج و ليس شراء و عموما ممكن انتاج 1000 دبابه حتي 2020 من خط انتاج فعال فتملك مصر 1500 ابرامز اذا تم استكمال العقد الامريكي مع رفع المعيار لهم جميعا مع 1000 تي90ام اس مع 1600 باتون ام60ايه3 يبدأ احلالهم بعد 2020 بدبابه جديده ممكن الارماتا او الابرامز ايه3 او الليوبارد3 او حتي دبابه مشروع قومي لتملك مصر قبل 2025 4000 دبابه علي قومي عربي علي مستوي عالمي

ايوه فاهم ان الكلام عن خط انتاج
انا اقصد
انتاج التى90
وكمان تعويض السوفيتي القديم بالتى80 بالتوازي واستغلال مخزون الروس منها
عشان نحافظ علي الكم ثابت "ونتجنب اى فجوه خلال فتره الانتاج "
هنضخ تي90 من خط الانتاج + نشتري اعداد من التى80 كمان

هنختصر الوقت فى الاحلال ونحافظ علي حجم الاسطول وقوته
اصل انا طماع شويه :D

مسرح معاركنا الابدي هو سيناء
يعني اكبر حلبه مستهلكه للدبابات فى العالم
هنحتاج نحافظ علي الكم ثابت دايما

حد عنده فكرة يا جماعة اذا كنا اشترينا مدرعات او MRAP من روسيا مؤخرا ؟

حد عنده فكرة يا جماعة اذا كنا اشترينا مدرعات او MRAP من روسيا مؤخرا ؟

كان فيه كلام عن التايفون من سنة

عموما لا اتمنى التايفون بصراحة , رغم أنها رائعة , و بديل رائع للشاحنات التقليدية في نقل الجنود بسعر مناسب

الاتجاه العالمي ليس لزيادة عدد الجنود في المدرعة لتقليل الخسائر في حالة تم نسفها

ايوه فاهم ان الكلام عن خط انتاج
انا اقصد
انتاج التى90
وكمان تعويض السوفيتي القديم بالتى80 بالتوازي واستغلال مخزون الروس منها
عشان نحافظ علي الكم ثابت "ونتجنب اى فجوه خلال فتره الانتاج "
هنضخ تي90 من خط الانتاج + نشتري اعداد من التى80 كمان

هنختصر الوقت فى الاحلال ونحافظ علي حجم الاسطول وقوته
اصل انا طماع شويه :D
خط الانتاج سيبدأ بعد صفقه شراء مباشر من الدبابة لزوم تاهيل الجيش للتعامل مع الدبابة حتي بدايه الانتاج المصري

مسرح معاركنا الابدي هو سيناء
يعني اكبر حلبه مستهلكه للدبابات فى العالم
هنحتاج نحافظ علي الكم ثابت دايما
لن تخرج اي دبابه او مدرعه قبل توفير البديل و العدد بالخدمه التشغيلية لن يقل عن 4000 دبابه دائما

مدرعات ايه يا راجح وشاسيهات ايه كمان
عندما ستكون هناك مصدر علي المدرعات ساقول الخبر و علي فكره الوزير الروسي المح في حديثه لهذه الامور

عندما ستكون هناك مصدر علي المدرعات ساقول الخبر و علي فكره الوزير الروسي المح في حديثه لهذه الامور

يعني فيه حاجات انت عارفها وغير معلنه
ويهون عليك اخوك :(
انا عايز اتعرف على الراجل المصدر الاصلي :D
ساعات بحس ان اغلب المصريين في المنتدى عارفين حاجات وانا لا :(

كل الناس بقت ليها مصادر الا انا وانت :D

اغلب الكلام بيكون بحث علي النت مثلا امبارح بتابع الصفقات المصريه الروسية باللغه الاجنبيه و كنت انت مشارك في عدد 20 صفحه و.كانت ليك مشاركات ممتازه عن تعاقد الميج و خصوصا الرادار و نوعه

اغلب الكلام بيكون بحث علي النت مثلا امبارح بتابع الصفقات المصريه الروسية باللغه الاجنبيه و كنت انت مشارك في عدد 20 صفحه و.كانت ليك مشاركات ممتازه عن تعاقد الميج و خصوصا الرادار و نوعه

ما هي لو منشورة على النت متبقاش اسرار
عموما انا مش هضغط عليك عشان تقول حاجة :)

ما هي لو منشورة على النت متبقاش اسرار
عموما انا مش هضغط عليك عشان تقول حاجة :)
مش موضوع ضغط بس لو نشرت مداخلات من منتديات عسكريه مش هينفع وهتبقي كمان غير مقبوله من حد عموما
الشاسيه هو كراز من اوكرانيا وهذه هي العربه

التي ظهرت في احتفالات اكتوبر الماضيه
المدرعات تتركز حول BMP3. BTR90 و الترميناتور

التعديل الأخير:
مش موضوع ضغط بس لو نشرت مداخلات من منتديات عسكريه مش هينفع وهتبقي كمان غير مقبوله من حد عموما
الشاسيه هو كراز من اوكرانيا وهذه هي العربه

التي ظهرت في احتفالات اكتوبر الماضيه
المدرعات تتركز حول BMP3. BTR90 و الترميناتتور

شاسيه الكراز اعتقد ان اخونا عادل دويدار ذكره في مكان ما النهاردة
اما باقي المدرعات فاعتقد انك تقصد ان هناك تفاوض عليها (وهذا سمعناه سابقا من اخونا rajji2 ) وسمعنا تلميحا عنه من الرئيس التنفيذي للشركة
لكن انا كنت اقصد شئ تعاقدنا عليه واستلمناه
ولا قصدك اننا استلمنا حاجة من دول ؟

عودة
أعلى