الرافال تقوم باول اطلاق لقنبلة موجهة بالليزر في عملية خارجية

House

عضو
التفاعل
15,611 0 0
قامت الرافال باول اطلاق لقنبلة موجهة بالليزر في عملية حقيقية خارج فرنسا بالعراق يوم 11 مايو 2015

A laser AASM was launched on May 11 from a Rafale. © Ministry of Defence

On May 11, a Rafale air force fired a modular air-ground weapons (AASM) laser guided. Made in Iraq, this is a first in foreign operations.

The AASM advantage of a burst shooting ability. Three versions have been developed by Sagem industry: the guide inertial / GPS, infrared and laser. In the French air force, it is only in service on the Rafale. However, sometimes mentioned, the redevelopment of the Mirage 2000D could help integrate this weapon system.

Since 2008, Rafale and AASM Air draw operations. After Afghanistan, the AASM was fired in Libya and Mali, then in Iraq, but never in laser guidance. This guidance mode is particularly adapted to process the moving targets.

انا ناشر الخبر ده مش عشان الخبر نفسه
لكن عشان الجملة اللي هقولها وهل هي فعلا حقيقية

The first meteor separation trials will be conducted in 2012 to get the missile available for export customers in 2016. (French Air Force entry into service is still planned for 2018)

اول تجارب لاطلاق الميتيور ستتم في 2012 لكي يكون الصاروخ متاح لمشتري الرافال عام 2016 (الدخول للخدمة في القوات الفرنسية مازال مخططا له في 2018)

الرافال تحمل بود Sniper الأمريكي

The first meteor separation trials will be conducted in 2012 to get the missile available for export customers in 2016. (French Air Force entry into service is still planned for 2018)

اول تجارب لاطلاق الميتيور ستتم في 2012 لكي يكون الصاروخ متاح لمشتري الرافال عام 2016 (الدخول للخدمة في القوات الفرنسية مازال مخططا له في 2018)

المعلومة دي لو صحيحة وان الميتيور هيكون جاهز لينا (بما اننا عقد التصدير الوحيد في 2016) يبقى شئ رااااائع

هل يمكن اعتبار تجارب الميتيور الاخيرة استجابة لطلبات مصر وقطر (وربما الامارات) للاسراع بدمج الميتيور حسب هذه المواعيد
بخلاف ظهور صور مركبة لبود السنايبر ايضا لتلبية الطلبات

موجهة بالليزر من عناصر أرضية؟
التوجية بالليزر ممكن ان يكون عن طريق البود فى الطائرة
او عن طريق جهاز مع قوات ارضية يتم اضاءة الهدف باليزر بواسطة هذا الجهاز وتتبع القنبلة الليزر على الهدف
عامة التوجية بالليزر الارضي يكون مثلا ان هناك هدف تم اكتشافة فى المكان كذا من قبل القوات الارضية فتخرج الطائرة لهذا الهدف ويتم اضاءة الهدف من القوات الارضية وتتم عملية القصف

نعم أخي ممكن لقوات برية توجيه القنابل و الصواريخ الليزرية بواسطة موجه ليزري

url
أنا أعرف طريقة عمل التوجيه الليزري في القسمين ولكن السؤال محدد بموضوع الرافال
هل وجهت قنبلتها في هذه العملية تحديداً بنفسها وإلا بعناصر أرضية؟

أنا أعرف طريقة عمل التوجيه الليزري في القسمين ولكن السؤال محدد بموضوع الرافال
هل وجهت قنبلتها في هذه العملية تحديداً بنفسها وإلا بعناصر أرضية؟

في الغالب بواسطة بود Damocles

عادي أخي

الرافال تحمل أيضا أسلحة أمريكية و بريطانية مثل Sidewinder , ASRAAM , ,AMRAAM, ALARM, HARM, Maverick , PGM100 و Harpoon

يعني الامرام اللي امريكا مانعاه علينا بيركب علي الرافال عادي

ولا علشان يتم تركيبه علي الرافال لازم الطياره يتم تطوير برنامجها لتقبل الصاروخ ؟

زي الاف 16 كده لو عندنا صواريخ امرام اكيد مش هنعرف نركبها لان لازم تعديل علي برنامج الطائره

ياريت توضحو الصوره

يعني الامرام اللي امريكا مانعاه علينا بيركب علي الرافال عادي

ولا علشان يتم تركيبه علي الرافال لازم الطياره يتم تطوير برنامجها لتقبل الصاروخ ؟

زي الاف 16 كده لو عندنا صواريخ امرام اكيد مش هنعرف نركبها لان لازم تعديل علي برنامج الطائره

ياريت توضحو الصوره

حسب موقع airforce-technology المتخصص

فإن الرافال قادرة على حمل كل تلك الصواريخ , يعني أن عملية ذمجها سوف تكون سهلة

Rafale can carry payloads of more than 9t on 14 hardpoints for the air force version, with 13 for the naval version. The range of weapons includes: Mica, Magic, Sidewinder, ASRAAM and AMRAAM air-to-air missiles; Apache, AS30L, ALARM, HARM, Maverick and PGM100 air-to-ground missiles and Exocet / AM39, Penguin 3 and Harpoon anti-ship missiles.

حسب موقع airforce-technology المتخصص

فإن الرافال قادرة على حمل كل تلك الصواريخ , يعني أن عملية ذمجها سوف تكون سهلة

يبقي سهل علي مصر تركيبها علي الرافال وسهل علي مصر الحصول علي الصواريخ دي من السعوديه او الامارات مثلا بطريقه او بأخري ومش ضروري الاستعراض بالصواريخ يعني مش هتخرج الا وقت اللزوم

عودة
أعلى أسفل