مصر مهتمه بحامله مروحيات وامداد و دعم فرنسي

AL RAGH

عضو
التفاعل
69,339 0 0

The Siroco returned to Toulon at the end of its final mission
TCD Siroco in Toulon harbor Sunday © SEA AND MARINE - JEAN-LOUIS VENNE

Article paying offered

Accompanied by the frigate Commandant Bouan, transporting landing craft Siroco returned Sunday at Toulon. Both buildings have spent nearly four months in West Africa as part of the highbush mission.Except improbable turnaround, this deployment was the last of Siroco under the French flag. Operational since 1998, the TCD will, indeed, be prematurely removed from service following the contraction amphibious naval assets decided upon the adoption of the latest white paper. The French fleet is now merely the projection and command Mistral, Thunder and Dixmude, the construction of a fourth PCB to replace the Sirocco was abandoned.

The Siroco back to Toulon (©: SEA AND MARINE - JEAN-LOUIS VENNE)

Last TCD of the Navy still with a good potential, it was decided to sell it to a foreign country. Several candidates are in the running: Brazil, Portugal and Chile, the latter having acquired the former Lightning in 2011.
Egypt could also be interested. The sale of Siroco, valued at 80 million euros (excluding changes in the needs of the new owner and training of future foreign crew) must be buckled by the end of the year.

Absorbing operations of service with the French Navy to begin next month. Different materials that are not part of the assignment, such as satellite communication antennas Syracuse III will be landed. The building must be placed in guarding from 1 st September with a crew minimized or sixty sailors.

168 meters long with a width of 23.5 meters and a displacement of 12,000 tons over, the Sirocco, manned by a crew of just over 200 sailors can reach a speed of 21 knots and has a very large autonomy or 11,000 miles at 15 knots. With higher inpatient and command infrastructure, TCD is designed for the projection of troops and equipment by landing craft and helicopters.

السفينه لا تزال بإمكانيات جيدة و قد تقرر بيعها إلى بلد أجنبي و هناك العديد من المرشحين في السباق: البرازيل والبرتغال وشيلي، وهذه الأخيره حصلت على سفينه البرق سابقا في عام 2011 و مصر مهتمة أيضا سعر بيع سفينه سيروكو سيكون بقيمة 80000000 € (بعد استبعاد التعديلات طبقا لاحتياجات المالك الجديد وتدريب الطاقم الأجنبي المستقبلي الجديد) و يجب أن يتم هذا بحلول نهاية العام.

التعديل الأخير:
جمال الخبر ان مصر مهتمه بحاملة هيل وسفينة انزال هجومي
فالفودريه كلاس او الميسترال كلهم هيحتاجوا نفس المجموعه البحرية المرافقة يبقى نيجي للمزايا والعيوب
الفودريه رخيصة لكن مش هتضيف عندي غير حمولة 4 هيل مسلح مقارنة ب 16 مثلا للميسترال وخدبالك مسرح عملياتنا مش ضحل وبالتالي الازاحة مش هتفرق غير في فعالية المعده

جمال الخبر ان مصر مهتمه بحاملة هيل وسفينة انزال هجومي
فالفودريه كلاس او الميسترال كلهم هيحتاجوا نفس المجموعه البحرية المرافقة يبقى نيجي للمزايا والعيوب
الفودريه رخيصة لكن مش هتضيف عندي غير حمولة 4 هيل مسلح مقارنة ب 16 مثلا للميسترال وخدبالك مسرح عملياتنا مش ضحل وبالتالي الازاحة مش هتفرق غير في فعالية المعده
Foudre class تصنيفها LPD ياريس ملهاش علاقه بالميسترال

Foudre class تصنيفها LPD ياريس ملهاش علاقه بالميسترال
ياريس عارف انا بتكلم عن عامل مشترك مش موجود اصلا عندنا وهي قدرة حمل هيل لتسيير عمليات وكمان العامل المشترك اﻷكبر في كونهم assault ships فال lhdاعتقد افضل لينا

ياريس عارف انا بتكلم عن عامل مشترك مش موجود اصلا عندنا وهي قدرة حمل هيل لتسيير عمليات وكمان العامل المشترك اﻷكبر في كونهم assault ships فال lhdاعتقد افضل لينا
فرق كبير فى السعر وتكلفه التشغيل , LPD حاجه كده ببلاش

فرق كبير فى السعر وتكلفه التشغيل , LPD حاجه كده ببلاش
ماهو الرجالة هتجيبها ويناموا عليها
هي الفودريه حلوه بس اقول ايه جنب الكبيرة مش شايفها

يعنى مصر ما تقدرش تصنع واحدة فى ترسانة الأسكندرية أحسن منها !!!!

بصراحة 4 هيل بس مالهاش لازمة بس فى حاجه مهمة " كافيش دخان من غير نار " ... أنا حاسس بعد تكرار الأخبار عن إن مصر مهتمة "بحاملة مروحيات " إن الموضوع جد مش فبركة .

يعنى مصر ما تقدرش تصنع واحدة فى ترسانة الأسكندرية أحسن منها !!!!

بصراحة 4 هيل بس مالهاش لازمة بس فى حاجه مهمة " كافيش دخان من غير نار " ... أنا حاسس بعد تكرار الأخبار عن إن مصر مهتمة "بحاملة مروحيات " إن الموضوع جد مش فبركة .
الحاملة مطلوبة ومهمة فعلا
والمسترال غالية والاقتصاد بيتعفي بس قدامه وقت
يعني شوية رادارات من الصين تمشي الحال
في فكر جديد:cool:

تعتبر الافضل لمصر بالسعر هذا وتناسب امكانيات مصر

ممممممممممم يفدائى
قدرتها على حمل الهيل ضعيفه
يبقى الميزه هى حمل القوات والدبابات فى بطنها ......فرقت ايه عن سفن الدحرجه بتاعتنا والحريه وخلافه الى بيشيلوا معدات كتيره ويمكن تجهيزهم لحمل القوات!!!!

ممممممممممم يفدائى
قدرتها على حمل الهيل ضعيفه
يبقى الميزه هى حمل القوات والدبابات فى بطنها ......فرقت ايه عن سفن الدحرجه بتاعتنا والحريه وخلافه الى بيشيلوا معدات كتيره ويمكن تجهيزهم لحمل القوات!!!!
لا يا بيه سفن الدرجة متعرفش تعمل انزال برمائي سفن الدحرجة سفينة نقل عادية
يعني تنقل القوات بس لازم ينزلوا في ميناء غير كدا 4هل كويسين

أي توجه ل LPD لابد ان يكون تصنيع محلي .. اومال جددنا ترسانة الاسكندريه ليه !
البحريه تتوجه لقطع جديده للاحلال و تشتري سفينه مستعمله بلا حماية ذاتيه تذكر لمهام هجومية خطرة و نحن ما زلنا في طور تكوين حمايه بحريه لقطع مشابهه

يا جماعه عيب الكلام دا و الله ولا يعني عشان استرخص اجيب حاجه مفيش امكانيات تقريبا وعمرها الافتراضي قرب يخاص؟
اه انا مع نظريه المستعمل بس في حاجه تستاهل مش فلوكه ضاربها الصدا!!

أي توجه ل LPD لابد ان يكون تصنيع محلي .. اومال جددنا ترسانة الاسكندريه ليه !
البحريه تتوجه لقطع جديده للاحلال و تشتري سفينه مستعمله بلا حماية ذاتيه تذكر لمهام هجومية خطرة و نحن ما زلنا في طور تكوين حمايه بحريه لقطع مشابهه
ترسانة الاسكندرية مشغولة عندها جويند عقبال عندك

يا جماعه عيب الكلام دا و الله ولا يعني عشان استرخص اجيب حاجه مفيش امكانيات تقريبا وعمرها الافتراضي قرب يخاص؟
اه انا مع نظريه المستعمل بس في حاجه تستاهل مش فلوكه ضاربها الصدا!!
16سنة وعمر افتراضي قرب يرخص امال البولنكي والنوكس يبقوا ايه

16سنة وعمر افتراضي قرب يرخص امال البولنكي والنوكس يبقوا ايه

انت لو شفت في موضوع تاني انا كنت كاتب نجيب حاجه امريكي شغاله من السبعينات تقريبا. مش عشان دي امريكي و دي فرنسي انما لان دي فعلا لا تقارن بالامريكي. انا بقول لو هنجيب مستعمل نجيب حاجه عليها القيمه بجد كأمكانيات انما دي بصراحه لا تبهرني و لا احسن ان هناك فرق شاسع تصنيعيا بين ما ننتجه و بينها .

تاني حاجه هو انا بعد ما اروح اقولهم انا بجدد و بعمل و بسوي و داخل علي الكبير قوي الرافال و عيني علي المسترال في الاخر اطلع بدي؟
طب سؤال و انا راضي ذمتك الاسكندريه ماتعرفش تعملها؟ سيبك من التصميم نشتريه و ننتجها عندنا.

عودة
أعلى