خبير عسكري: العالم لن يسمح لمصر امتلاك "نووي" بما فيهم روسيا

تحياتى لكاتب الموضوع , لكن لا أعلم صراحة هل ذلك التحليل كان تعقيب أو تهوين إعلامى

أو تفسير لحوار الرئيس السيسى على قناة العربية بأقل إمكانيات أو قدرات عسكرية لمصر

لتجنب حدوث مشاكل دولية .....ذلك الحوار الموحى جداً جداً جداً ,, فإن كان رئيس مصر ووزير دفاعها


سابقاً , يوحى بشئ فكيف لمحلل أن يبرر صعوبتة , أو يهونة , أو يقلل منة !!!!

لا يوجد شئ صعب على مصر أبدً أبداً .

إنتوا مش واخدين بالكوا بقى ولا إية ؟ :)



متى كان هذا الحوار ؟!
الرئيس يتحدث بثقه كبيره
لدينا ما يؤمن مصالحنا , وهناك ما هو اكثر من توازن
جملتين فى نفس سياق الحديث عن النووى الايرانى
:confused:o_O
 
متى كان هذا الحوار ؟!
الرئيس يتحدث بثقه كبيره
لدينا ما يؤمن مصالحنا , وهناك ما هو اكثر من توازن
جملتين فى نفس سياق الحديث عن النووى الايرانى
:confused:o_O
حوار مع سكاى نيوز تقريبا منذ 3 اسابيع
 
كل خبير يخليه فى حاله ويسكت مش عارفين انتوا خبرا ازاي يعني وتوقعاتكوا وتحليلاتكم ميقلهاش عضو حتي فى منتدي عسكري زي الي احنا فيه ده :D:D ..
 
وليه نسرق التكنولوجيا وبسهوله ممكن تشترى التقنيه من موردين كثر : من غير ذكر أسماء دول عشان ما يتقبضش عليهم :D:D:D
انت قولت أهو عشان ميتقبضش عليهم يعنى لا تستطيع شراء هذه التكنولوجيا فى العلن
وكل الدول النووية تعتبر هذا الشراء سرقة للتكنولوجيا اللى يفترض انهم تعبوا فيها واكتشفوها بنفسهم وانها نتاج ابحاثهم العلمية يعنى
وبعد كده سرقة ولا مش سرقة المهم النتيجة ودا مبدأ أعدائنا اللى بيتكلموا عن السرقة يعنى هما معملولش كده
 
إنتوا مش واخدين بالكوا بقى ولا إية ؟ :)


454941496.jpeg
مين ممكن ياخد باله , خصوصا معحاجة زى كده ؟؟؟؟؟
حاجات غريبة بتحصل وبتقال ومن كترها الواحد مش شايف حاجة قدامه
الكلام ده دلالاته خطيرة جدا خصوصا انه فى سياق الازمة النووية الايرانية واختلال التوازن فى المنطقة
وتأكيده " لدينا , لدينا " بثقه كبيرة يخلى الدماغ تلف
احنا امام خيارين
اما ان يكون كلامه على العموم ويكون القصد من " لدينا " امتلاك السعودية لسلاح نووى
وفى الوقت ده المصدر معروف
واما ان كلامه على الخصوص ويقصد ان مصر امتلكت
وفى الوقت ده المصدرممكن يكون متوقع بالضرورة
اما " تصنيع " وده كلام يدعمه نشاط مصرى النووى المريب
واما شراء ويكون كلام مبارك عن عرض " سلاح " نووى على مصر من احدى جمهوريات الاتحاد السوفيتى السابق
نصفه حقيقة ونصفه كذب
 
اقول لهذا الخبير انت محتاج تعمل فورمات لدماغك و تنسي التفكير بتاع زمن مبارك و التبعيه و 100 % من اوراق اللعبه في يد امريكا للتفكير بعهد السيسي و هدم مشروع الشرق الاوسط الجديد فوق دماغ الامريكان في 3/7/2013 و اصبحت امريكا حتى لا تستطيع توقع ردود افعال الدول التى كانت تعتبرها حليفه لها .
اما كلام السيسي عن السلاح النووي فهو واضح و لا يمكن لدوله موقعه على اتفاقية حظر الانتشار ان توضح او تلمح لما هو اكثر من ذالك .
 
بالنسبالى كمصر وعدوى جنبى وعمقه الجغرافى صغير وملموم على بعضه
فسلاحنا الكيماوى والبيولجى اكثر مع كافى للردع واحداث عاهات للدوله الصهيونيه
ولكن امتلاك النووى بالتاكيد شىء اخر واكثر ايفادا بالردع
 
بالنسبالى كمصر وعدوى جنبى وعمقه الجغرافى صغير وملموم على بعضه
فسلاحنا الكيماوى والبيولجى اكثر مع كافى للردع واحداث عاهات للدوله الصهيونيه
ولكن امتلاك النووى بالتاكيد شىء اخر واكثر ايفادا بالردع
وامريكا واوروبا بس امريكا بتعمل حساب ازاى لطفل كوريا ش غم انه مجنون
 
وليه نسرق التكنولوجيا وبسهوله ممكن تشترى التقنيه من موردين كثر : من غير ذكر أسماء دول عشان ما يتقبضش عليهم :D:D:D. أما لو ايران امتلكت النووى فعلا واحنا لا تبقى شئ وحش جدا جدا فى حقنا وتقصير فى أمن البلد القومى الحالى ومستقبل الاجيال الجايه,رئيس وزراء باكستان فى التسعينات قال مستعدين ناكل عيش فقط او ناكل ورق الشجر الى ونمتلك النووى لان ببساطه وجود باكستان أصبح مهدد بجار كبير جدا ونووى اللى هى الهند.واحنا مستعدين ناكل فوووول وعيش كل يوم من أجل مثل ذلك:D:D,,:D:D:D.:D:D

احنا بناكل فووووول من غير اي حاجة اصلا:( , يعني تخيل علشان النووي هننحدر في المستوي وهناكل أيهo_O:D
 
وامريكا واوروبا بس امريكا بتعمل حساب ازاى لطفل كوريا ش غم انه مجنون


دى دول عظمى يكبير!!!
بتكلم فى حالتنا وعدونا الدائم واللدود وجغرافيته وطبيعه قوته​
 
كل شئ قايم على علاقة الدول العربية ببعضها
شئ متوقع انو يحصل قلق جامد وعقوبات وحصار عسكرى واقتصادى موجع وسيزيد الامر ان استدعى الامر
العرب لو فنيتهم دعمك ولو فى فك الحصار لانتهى الامر
ايران ( بطولها) فى مواجهة العقوبات مبالك احنا
 
وهى كوريا الشماليه دى عايشه اساسا​
انا عارف انها ميتة تماما بس فى ايدك تبقى معاك نووى وحى بس بشرط الوحدة او ابدأ برنامج كيماوى ضخم زى الروس وبيولوجى بس حاسب تسرب فيروسات زى ما عمل السوفيات وينعيش بكرامة يا تطربق بقى
 
انا عارف انها ميتة تماما بس فى ايدك تبقى معاك نووى وحى بس بشرط الوحدة او ابدأ برنامج كيماوى ضخم زى الروس وبيولوجى بس حاسب تسرب فيروسات زى ما عمل السوفيات وينعيش بكرامة يا تطربق بقى

طب مانت عارف ان مخزوننا من الكيماوى والبيولوجى ضخم ومن زمان يعزت بيه​
 
أولاََ : والله الأهم عندى ليس "السلاح النووى فى حد ذاته" بل وجود القاعدة الصناعية ومراكز الأبحاث والعقول القادرة على إنتاج السلاح النووى .. وده ما بيجيش إلا بالإرادة السياسية والتخطيط السليم على مراحل معينة مع بعض الموائمات السياسية ..فعدد الدول التي تقريباََ لديها اسلحة نووية الى 9 دول بينما هناك 40 دولة اخرى تملك القدرة التكنولوجية وفي بعض الحالات المواد المطلوبة لصناعة القنبلة النووية. بالاضافة الى القوى النووية الجديدة في اسيا والشرق الاوسط، ومن المرجح بل الأكيد يعنى ان الدول المحتكرة السلاح النووى وإلى منصبة نفسها رقيب على الدول للحد من السلاح النووى حتتخلى عن القيود القديمة المتعلقة بالاسلحة النووية دى نقطة ..

ثانياََ : يعنى مثلاََ من المتوقع زيادة انتشار الاسلحة النووية مع زيادة إعتماد الدول على القوة النووية. ومن الأخر يعني امتلاك المزيد من البلاد القدرة على صنع وقود المفاعلات النووية او بنفس المعدات مع شوية جهد زيادة فصنع وقود القنابل وهو اصعب جزء في المعادلة النووية.

ثالثاََ : الادلة على تزايد النشاطات النووية كثيرة جداََ جداََ فالكثير من الشركات الأن بتدور على اليورانيوم دلوقتى فى حين لم يكن العدد يزيد على عشرات قبل كام سنة وعندك كلاََ من الارجنتين واستراليا وجنوب افريقيا من أكثر الدول إلى عندها برامج لتخصيب اليورانيوم وفيه دول كمان بتفكر هى الاخرى في نفس الشيىء وعندك ""مصر"" قررت احياء برامجها القديمة من أيام "عبد الناصر" وخليفة "السيسى" لتطوير الطاقة النووية.

رابعاََ : عندك باكستان الى فجرت قنبلتها النووية في سنة 1998 ساعدت كوريا الشمالية على الشيىء ذاته وأيضاََ ساعدت " ايران" وفي الشرق الاوسط عندنا ادت المواجهة مع "ايران" الى ظهور طموحات دول اخرى بالمنطقة لتطوير برامج نوويةخوفاََ من تحول طهران الى القوى العظمى في المنطقة. وعندك "عمنا" ((محمد البرادعي)) المدير السابق لوكالة الطاقة الذرية الدولية قال ان فيه "49" دولة بتعرف إزاى تصنع السلحلا النووى .

خامساَََ : عندك حوالى "28" مفاعلا نووي جديد تحت البناء في جميع انحاء العالم، بالاضافة الى "62" تحت التخطيط و"160" مفاعلا مقترح معظمها في اسيا ومقدريين كميات اليورانيوم المطلوبة للمفاعلات بـحوالى " 65 " الف طن !!!! .

سادساََ : فيه طريقتين لتحويل التكنولوجيا النووية المدنية الى الاستخدام النووي العسكرى اول حاجة هي تخصيب وقود اليورانيوم من المستوى العادي الذي لا يزيد عن 5 في المائة للمفاعلات الى 90 في المائة ودى النسبة المطلوبة لبناء القنبلة العملية دى بتتطلب عملية تخصيب اطول في اجهزة الطرد المركزي... اما الطريقة التانية فهى بتحويل التكنولوجياََ النووية من الاستخدام السلمي للعسكرىوإلى هى عبارة عن اخذ الوقود المستنفد واستخدام البلوتونيوم الموجود به وهو الوقود الرئيسي الاخر لتصنيع قنبلة فعندك مثلاََ المؤسسة العسكرية البرازيلية كمثل قريب بتبذل جهد كبيييير من حوالى 30 إلى 40 سنة لتطوير اجهزة طرد مركزي لتخصيب وقود اليورانيوم لبناء "القنبلةالبرازيلية" وده برنامج سري ومن كام سنة افتتحت البرازيل وبالرغم من الضغوط الدولية الهائلة إلى عليها للتخلي عن انتاج "الوقود النووي" اول مجمع لتخصيب اليورانيوم وهو مجموعة من اجهزة الطرد المركزي المتقدمة في ولاية ""ريو دي جانيرو"" وفي الوقت إلى "ايران" فضحت الدنيا عشان تعمل مفاعل مماثل فالبرازيل إستطاعت طمأنة الدول الاخرى ووكالة الطاقة الذرية الدولية بأن هدفها سلمي.

سابعاََ بعد يوم من التجربة النووية لكوريا الشمالية تعهد رئيس وزراء اليابان بعدم التخلي عن التزام اليابان برفض وعدم امتلاك اسلحة نووية وهو حجر الزاوية في ""السياسة الخارجية اليابانية"" من ساعة ما اميركا رمت القنبلتين النوويتين على مدينتى ""هيروشيما وناغازاكي"" و بالرغم من كده فاليابان عندها كل الإمكانيات اللازمة لبناء ""الاسلحة نووية"" فعندها اطنان من البلوتونيوم المستنفد من مفاعلاتها .

وعلى فكرة لو عايز تعمل ""قنبلة نووية صغيرة"" مش حتحتاج لأكتر من 10 رطل يورانيوم ....واليابان هي أفضل مثال ""للبديل النووي"" فهي دولة العالم يعرف انها ممكن ان تصبح دولة نووية بين "يوم وليلة" بس لو قررت كده ""وهنا نرجع لموضوع الإرادة السياسية تانى"" ..

صدقونى "الإرادة ثم الإرادة ثم الإرادة" .. وإلى بعد كده ساااااااااهل .... وشكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراََ
 
عودة
أعلى