صورة : تأثير عبوة ناسفة على دبابة m60 مصرية بسيناء

بالفعل ال IED أصبحت هي الأخطر على المدرعات والدبابات وليس الألغام المضادة للدروع
*الفيديو الأخير بشع

هو ايه فرق بين ال IED و الالغام المضادة للدروع اخي الكريم ...

سؤالي اخي الكريم ,هل هناك نوع من الالغام لا تستطيع عربات الكشف عن الالغام كشفها , ولماذا لا تسير كاشفة الغام في البداية قبل العربات المأهولة ...

أغلبية العمليات أخي تكون عبارة عن كمائن يتم إستعمال فيها عبوات ناسفة يتحكم فيها عن بعد بشكل سلكي أو لا سلكي و تكون مطمورة تحت الأرض على عمق كبير و يصعب كشفها حتى لو إستعملت عربات للكشف عن الالغام

هناك نقطة أخرى لا يمكن عمليا أن توفر عربات للكشف عن الالغام لكل حشد أو موكب عسكري

بالنسبة للألغام فهناك عدة أنواع منها ما هو مصنوع من المعدن أو البلاستيك أو الزجاج أو الخشب أو الباكليت Bakelite و هناك أنواع أخرى أكثر تطورا تملك مجسات حديثة و أخرى مزودة بصمامات ثنائية الضغط و كل نوع له طريقة معينة لكشفه و تدميره إما عن طريق إستعال كاشفات المعادن أو كاسحات الألغام أو إستعمال حيوانات مدربة كالكلاب و الجرذان و هناك طرق أكثر تطورا تعتمد على مجزات للكشف البيولوجي و رادارات الاختراق الأرضي و الكاشفات الصوتية و غيرهم

هو ايه فرق بين ال IED و الالغام المضادة للدروع اخي الكريم ...

IED هو إختصار ل Improvised Explosive Device أي عبوة ناسفة مرتجلة يمكن لأي شخص يفهم في المتفجرات صناعتها

الألغام

IED

الفكره ان عنوان استراتيجية مكافحة هكذا عدائيات لابد ان يكون تقليل الاثر او الاذى ... لانه غير ذلك غير ممكن تكنولوجيا او عملياتيا حتى الآن في عصرنا و بالتالي
انا بحاول ارفع نسبة نجاة اطقمي فقط لا غير ... من 20% الى 30 % مثلا لذا لا نرى اهتمام مطرد بالامر و لكن هذا ليس معناه انه امر صحيح

الصورة للاسف توضح تماما ان درع الفهد لم يعد ملائم ابدا اليوم دى العربة اطحنت
اى مدرعة ناقلة للجنود من فئتها
سيحدث بما مثل ما حدث
حدثت فى الشيربا والهامر واى مدرعة من وزنها ...

عملية كشف الألغام ومتفجرات الطريقة عملية متعبة ومعقدة لحد كبير حتى مع إستخدام أفضل التقنيات ، إذ تواجه هذه الأجهزة تحدي الإنذارات الكاذبة false alarms الناشئة عن الحطام والأجزاء المعدنية ، وكذلك عقبة الوقت المتطلب للتعامل مع الأخطار المكتشفة .. الأمريكان والكثير غيرهم يستخدمون الآن تقنية يطلق عليها "رادار استكشاف الأرض" أو Ground Penetrating Radar واختصارها GPR . وتكمن فكرة العمل من خلال إرسال موجات كهرومغناطيسية نافذة بشكل نشيط من خلال هوائي ذو حزمة عريضة ليجمع النظام بعد ذلك الإشارة المرتدة والمنعكسة من المحيط ويقوم بتحليلها .

مرة أخرى ، العربة فهد تصلح لعمل قوات الأمن والشرطة وليس أكثر من ذلك.. هي في الأساس لم تصمم لخدمات النقل العسكري وفي ساحة الميدان .. دروعها بالكاد تصمد أمام العيار 7.62 ملم تطلق من مسافة قريبة نسبياً .

انا اتفق معك بالكامل فيما تقوله عن الفهد المصريه وانها لا تصلح للجيل الجديد من الحروب المتقدمه ولكن لا تنسى اننا دوله فقيره حتى يتثنى لها انتاج او استيراد جيل جديد ومتقدم من المدرعات المدولبه صالحه للمستقبل الحربى فى مصر ولا تنسى اننا خوضنا حرب 73 بمثل هذه التحف الحربيه هههههه وحققنا نصر على الاعداء سواء بالميج والسوخوى والميراج امام الشبح الامريكانى وبالفهد و مجموعة دبابات تى الروسيه امام المدرعات الاسرائيليه والامريكيه الحديثه ومع ذلك شكلنا خطوره داهمه على اليهود والامريكان وحققنا نصر استراتيجى عظيم بفضل العقول المصريه التى اجادة استخدام المعده فكم من دول غبيه تمتلك احدث المعدات والوسائل التكنولوجيه العسكريه ولم تحقق نصر بل بالعكس عزمت وتم الاستيلاء على معداتها باهظة الثمن .... من الاخر يا برنس انا بناشد الحكومه المصريه بقيادة رئيس الوزراء ابراهيم مقلب اصدى محلب انو يصدر امر بأستبدال اتوبيسات هيئة النقل العام بالمدرعات فهد اهى تستحمل شويه بدل ما ولاد الجزمه الاخوان عمالين يولعولنا كل شويه فى اتوبيسات النقل العام اللى متكلفه علينا ملايين ومش مهم الركاب تركب وهى مأرفصه شويه ههههههههههههههه

طب والله اتوبيس النقل العالم القديم مدرعه عالمية :D:D:D
بالنهاية المعده غالية او رخيصه الموضوع تهديدات و اولويات متفقين
و لكن لماذا احشر نفسي في نفس السيناريو بتاع حرب اكتوبر و انا الاقل لقدرتي الماليه
اصلا التصنيع في هذا الظرف سيكون ارخص نحن لا نتحدث عن رافال او فريم برغم ان هذا يدعم الموقف المالي 100% و بالتالي ليست مشكله انا محتاج كميات
انظر للامارات من 5 اعوام اقتحمت عالم التسليح و راينا باكورات جميله سواء النمر او الانيجما 8×8
الفكره من كل هذا رفع بقائية قواتك على ارض المعركه و بالتالي فرص النصر و احتمالية المواجهة بقوات محميه بشكل اكبر و ليس تحقيق المناعه ضد اي تهديد لانه مستحيل

هناك حل بسيط جدا . . . لماذا لا تقدم الامارات عددا من مدرعتها انيجما هديه للجيش المصري .

هناك حل بسيط جدا . . . لماذا لا تقدم الامارات عددا من مدرعتها انيجما هديه للجيش المصري .
يا باشا احنا كمصريين هنفضل لحد امتى نعتمد على الهدايا من الدول الصديقه يا راجل دا حتى منظومة اس 300 الروسيه اللى استلمتها مصر فى الفتره الاخيره اللى دفعت فلوسها هى المملكة السعوديه لحسابنا .... احنا ليه منعتمدش على نفسنا فى تصنيع السلاح الثقيل بالكامل او بالشراكة مع الدول العربيه مثل الامارات والسعوديه واللهى العظيم لن تقوم لنا قائمة ما دومنا نعتمد على الغرب فى حماية انفسنا ... انا فى رائى لو تم انتاج دبابة واحدة عربيه التصنيع بالكامل حتى لو كانت متأخرة تكنلوجيا بعض الشيء وصناعة صاروخ بالستى عربى واحد هذا سيجعل الغرب بالكامل مرتعد منا كعرب لانه على يقين ان العرب سينجحون يوما فى بلوغ القمة بفضل العقول والكوادر العربيه التى هم كغرب يستعينون بها فى بلادهم لصناعة الحضارة والتكنولوجيا فما بالك اخى الكريم لو استخلصنا هذة العقول لانفسنا .... وبعدين ما نعمل زى الصين واسرائيل ونعتمد بشكل جزءى على سرقة مشاريع الاسلحه من دول العالم وتقليدها فى مصر والوطن العربى ما الصين عملت طائرة الشبح الصينيه مستوحاه او مسروقه من الطائرة الرابتور الامريكانى والاف 35 الامريكانى ايه المشكلة يعنى حد حاسبها وقالها انتى بتعملى ايه ولا يعنى احنا نحب التريقه وخلاص ونقول دا صينى ياعم الحاج .... ياريت نتنيل على عنينة ونعرف نعمل زيوه ولا ايه يا جدعاااااان

يا باشا احنا كمصريين هنفضل لحد امتى نعتمد على الهدايا من الدول الصديقه يا راجل دا حتى منظومة اس 300 الروسيه اللى استلمتها مصر فى الفتره الاخيره اللى دفعت فلوسها هى المملكة السعوديه لحسابنا .... احنا ليه منعتمدش على نفسنا فى تصنيع السلاح الثقيل بالكامل او بالشراكة مع الدول العربيه مثل الامارات والسعوديه واللهى العظيم لن تقوم لنا قائمة ما دومنا نعتمد على الغرب فى حماية انفسنا ... انا فى رائى لو تم انتاج دبابة واحدة عربيه التصنيع بالكامل حتى لو كانت متأخرة تكنلوجيا بعض الشيء وصناعة صاروخ بالستى عربى واحد هذا سيجعل الغرب بالكامل مرتعد منا كعرب لانه على يقين ان العرب سينجحون يوما فى بلوغ القمة بفضل العقول والكوادر العربيه التى هم كغرب يستعينون بها فى بلادهم لصناعة الحضارة والتكنولوجيا فما بالك اخى الكريم لو استخلصنا هذة العقول لانفسنا .... وبعدين ما نعمل زى الصين واسرائيل ونعتمد بشكل جزءى على سرقة مشاريع الاسلحه من دول العالم وتقليدها فى مصر والوطن العربى ما الصين عملت طائرة الشبح الصينيه مستوحاه او مسروقه من الطائرة الرابتور الامريكانى والاف 35 الامريكانى ايه المشكلة يعنى حد حاسبها وقالها انتى بتعملى ايه ولا يعنى احنا نحب التريقه وخلاص ونقول دا صينى ياعم الحاج .... ياريت نتنيل على عنينة ونعرف نعمل زيوه ولا ايه يا جدعاااااان
الصين موصلتش بالفهلوة ولا الخيابة اقاموا قاعدة علمية صناعية ممتازة ابنى التعليم الاول وبعدين نتكلم

هو ده الكلام الصح .... و اى تفكير تانى مش هيعمل حاجة .... لازم الاول يكون فيه اساس نبنى عليه ... لكن ازاى عايزين يبقى عندنا صناعة متقدمة و احنا عندنا واحد من اسوأ نظم التعليم على مستوى العالم ان لم يكن اسزاها على الاطلاق .. و انا مش ببالغ
اى تقدم محتاج تعليم ... من غير تعليم مفيش تقدم و لو معاك مال قارون

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اعتمادنا علي الدول الصديقه في هذه الظروف مش شيء سيء . . . و علشان نقوم بالصناعه فهو امر يحتاج لقاعده علميه و صناعيه كبيره : مصر فعلا تنتج الدبابه ابرامز و لكن مشكلات مصر في الفتره الاخيره من اسوأ ما تكون . . . وفيه كمان حاجه : انا معاك ان احنا نصنع كل شيء بأنفسنا . . . انا شخصيا قمت بعمل و الشكرر لله مشروع لكشف و استهداف الطائرات الشبحيه و مستعد لو وجدت دعم ان اقوم بتصميم مدرعه افضل من المدرعه الاماراتيه ان شاء الله ( المشروع هو الاول من نوعه رحت للهيئه العربيه للتصنيع و حاولت التواصل مرات عديده مع اي مسؤلين في القوات المسلحه المصريه ) . . . و لا حياة لما تنادي : الشخص اللي قابلته في الهيئه العربيه للتصنيع ( و حسبي الله و نعم الوكيل ) كلمني عن ان حلم الانسان بالطيران اخذ مئات السنين . . . يعني ما استعجلش . . . و المشكله اني لفيت كتير علشان اجد حد ينفذ المشروع و لا اي شيء :

انا اعتقد ان المشكله هي مشكلة اننا ابتعدنا عن ديننا و قيمنا و اخلاقنا فتفشي الفساد و الظلم و الفشل بيننا . . . فكانت النتيجه ما تراه انت .

اى مدرعة ناقلة للجنود من فئتها
سيحدث بما مثل ما حدث
حدثت فى الشيربا والهامر واى مدرعة من وزنها ...
كلا الامراب لو تعرضت لهكذا عبوه لاستوعبت الانفجار ونجا الطاقم لان بدنها الاسفل على شكل حرف v

بالنسبه للدبابه واضح جدا ان العبوه لم تصبها اصابه مباشره وانما في طرف السرفه ولو كانت تحتها مباشره لطار البرج كما حدث للابرامز الامريكيه في العراق

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اعتمادنا علي الدول الصديقه في هذه الظروف مش شيء سيء . . . و علشان نقوم بالصناعه فهو امر يحتاج لقاعده علميه و صناعيه كبيره : مصر فعلا تنتج الدبابه ابرامز و لكن مشكلات مصر في الفتره الاخيره من اسوأ ما تكون . . . وفيه كمان حاجه : انا معاك ان احنا نصنع كل شيء بأنفسنا . . . انا شخصيا قمت بعمل و الشكرر لله مشروع لكشف و استهداف الطائرات الشبحيه و مستعد لو وجدت دعم ان اقوم بتصميم مدرعه افضل من المدرعه الاماراتيه ان شاء الله ( المشروع هو الاول من نوعه رحت للهيئه العربيه للتصنيع و حاولت التواصل مرات عديده مع اي مسؤلين في القوات المسلحه المصريه ) . . . و لا حياة لما تنادي : الشخص اللي قابلته في الهيئه العربيه للتصنيع ( و حسبي الله و نعم الوكيل ) كلمني عن ان حلم الانسان بالطيران اخذ مئات السنين . . . يعني ما استعجلش . . . و المشكله اني لفيت كتير علشان اجد حد ينفذ المشروع و لا اي شيء :

انا اعتقد ان المشكله هي مشكلة اننا ابتعدنا عن ديننا و قيمنا و اخلاقنا فتفشي الفساد و الظلم و الفشل بيننا . . . فكانت النتيجه ما تراه انت .
اخى انصحك بالذهاب الى شركة كركال الاماراتية ::الهيئة العربية وفى الفترة الاخيرة اصبح ميؤوس منها كل هذه السنين ولم يطورو عربة الفهد ::وما تقلى البلد فيهامشاكل المانيا فى عز الحرب العالمية الثانية وفى قلب كل المشاكل كانت تطور فى اسلحة لو تمت انجاهزها لتغير مسار الحرب والجيش الذى يريد ان يتطور يتطور فى اصعب الظروف والحالات

اخى انصحك بالذهاب الى شركة كركال الاماراتية ::الهيئة العربية وفى الفترة الاخيرة اصبح ميؤوس منها كل هذه السنين ولم يطورو عربة الفهد ::وما تقلى البلد فيهامشاكل المانيا فى عز الحرب العالمية الثانية وفى قلب كل المشاكل كانت تطور فى اسلحة لو تمت انجاهزها لتغير مسار الحرب والجيش الذى يريد ان يتطور يتطور فى اصعب الظروف والحالات
ميئوس منها !!! هل تعلم مجمل اعمال الهيئه العربيه للتصنيع الشق المدني فقط يبلغ كم ؟؟؟ ٣مليارات جنيه مبديء ...... متى عرفنا عن المدرعه التمساح وهي احد منتجات الهيئه ؟؟؟ بقوا الإعلان وهي في طور الانتاج منذ سنتين .......

الصين موصلتش بالفهلوة ولا الخيابة اقاموا قاعدة علمية صناعية ممتازة ابنى التعليم الاول وبعدين نتكلم
مع احترامى لشخصك اين العلماء المصريين لو تبحث قليلا فى المنتديات الاجنبية ستجد ان بعض اكبر شركات الاسلحة فى اروربا وامريكا تعتمد علا عدد كبير من العلماء المصريين فيها:لو استغلتهم الدولة المصرية ايه المشكلة فى ده

عودة
أعلى