مصر تتسلم أسلحة روسية كان أعلن عن التفاوض عليها

هو اتلخبط بين السو30 طبقا لتاس و كتبها سو35اس

طيب وجاب الاس منين ؟
كان كتبها سو 35 كيه زي الخبر
لكن عموما انا متفق معاك اما انه اتلغبط او بيستهبل

المهم ان فيه موقع روسي نقل عن الوطن كلامها
لكن مرديتش انقل الكلام ده لان كله استهبال وادعاء نقل عن تاس
وتاس منشرتش حاجة

ده بقي نقل عن البديل و الوطن مصر اشترت السو30-35 و الميج29-35!؟!!!!؟!؟؟؟؟؟
buy 12 Su-35 fighters Egyptian newspaper El-Watan reported that Egypt will buy 12 Russian ultra-modern fighter-bombers Su-35. The newspaper points out that this model is superior to its technical characteristics and combat capabilities of any of the currently fighters in the world, including American F-35 and F-22. Another Egyptian newspaper, El-Badil, gives a long list of Egyptian arms purchases in Russia. Will be bought MiG-35, MiG-29, Su-30, as well as missile defense system S-300, Tor-2 mobile complexes Bastion and anti-tank missiles Kornet.​

وجالك قلب تنطقها :eek:
حرام عليك يا اخي :(

بس تصدق فعلا ممكن الميج 29 ام يتم دهانها بهذا اللون المشؤوم لانها ستكلف بمهام الاعتراض داخل نطاق الدولة :mad::mad:

انت عارف انا مش عايز فلانكر ولا رافال ولا امرام انا عايز بس اعرف ليه البرتقالى بالذات اشمعنى و غرضه ايه

طيب وجاب الاس منين ؟
كان كتبها سو 35 كيه زي الخبر
لكن عموما انا متفق معاك اما انه اتلغبط او بيستهبل

الاس دى بتاعت الجمع فى اللغه الانجليزيه زى حكايه الاف 16 و اللى لحد الان محررينا الجهابزه بيكتبوها اف16 اس

انت عارف انا مش عايز فلانكر ولا رافال ولا امرام انا عايز بس اعرف ليه البرتقالى بالذات اشمعنى و غرضه ايه
طلبت تعرف المستحيل عجزتني خلاص هنجيب الفلانكر و الرافال و الامرام ده اسهل من موضوع البرتقالي:eek::D

الاس دى بتاعت الجمع فى اللغه الانجليزيه زى حكايه الاف 16 و اللى لحد الان محررينا الجهابزه بيكتبوها اف16 اس
المحرر ده لازم ابعتوا عند داعش يعني لو عربها هتبقي طيارات سوخويس

شوف كده

The fighter jet was originally designated Sukhoi Su-35BM (the Russian index for “big modernization,” or “a major upgrade”), and was subsequently renamed as Su-35 for the export markets. After the Russian Air Force became interested in the new model, a Sukhoi Su-35S variant emerged, with the index S traditionally signifying a version designated for the Russian Defense Ministry.

شوف كده

The fighter jet was originally designated Sukhoi Su-35BM (the Russian index for “big modernization,” or “a major upgrade”), and was subsequently renamed as Su-35 for the export markets. After the Russian Air Force became interested in the new model, a Sukhoi Su-35S variant emerged, with the index S traditionally signifying a version designated for the Russian Defense Ministry.

شوف كده

انت تقصد الاس دى زى سو30 اس ام لا انا كان قصدى الاس التانيه
زى دى

وبينى بينك الجماعه دول اخرهم ترجمه جوجل

الطائره الصينيه تم تطويرها بالتعاون مع الشركه الروسيه المنتجه للياك و الطائره الصينيه ممتازه و من الممكن الحصول علي حق التصنيع لها
بالنسبه لمقاتله الجيل الخامس فالافضل لمصر علي الترتيب الباك فل ثم الاف35 مستحيل الحصول عليها حاليا الجيان31 و رأي الشخصي فيها غير ايجابي يتحول الي سلبي بعد الاخبار عن نسخه تصديريه منها اكيد مخفضة المواصفات تحت اسم F 60

المهم انك تقص الشريط وتقطع المدة اللي وقعت منك وتدخل في عالم تصنيع طائرات الجيل الخامس وهيبقي اكبر مكسب
وعند الچي 31 او النسخة الشبحية من التنين

ويبقي عندك طائرة رخيصة بخصائص شبحية وطبعا انا افضل الچي 31

المهم انك تقص الشريط وتقطع المدة اللي وقعت منك وتدخل في عالم تصنيع طائرات الجيل الخامس وهيبقي اكبر مكسب
وعند الچي 31 او النسخة الشبحية من التنين
مشاهدة المرفق 17959
مشاهدة المرفق 17960

ويبقي عندك طائرة رخيصة بخصائص شبحية وطبعا انا افضل الچي 31
تصنع جيل خامس مره واحد طيب نعدي علي الرابع او الرابع++ الاول انظر اخي العزيز الثاندر حتي الان لا يوجد منها نسخ شبحيه و ما تراه مجرد تصميمات هواه علي النت بالنسبه للطائره الصينيه فتصميم الطائره جيد لاكن الطائره ليست تصميم فحتي الان غير محدد نوع المحرك هل صيني ام روسي او الرادار او الافيونكس و ما زاد الطين بله ظهور نسخه تصديريه و طبعا ستكون مخفضة المواصفات عن الاصليه باسم F 60 و تلك لا انصح بها ابدا فاهم ميزه في طائرات الجيل الخامس الشبحيه و الافيونكس المتطور و ان لم تكن علي المستوي المطلوب فمقاتلات الجيل الرابع افضل منها

مصر على الارجح حتتجة فى التصنيع الى الصين لانها مرنة جدا لكن انسوا اى تصنيع مع فرنسا او روسيا

مع تحياتى القاتل المخيف

طالما أتيت بالرافال

فقد عرفت روسيا ومن خلفها الصين ما هو سقف طموحاتك

بدون صور

سوبر فلانكر سو 35
ميج 35 ( إحتمال كبير تصنيع جزئي )
اسكندر إم
كليو 636
تي 90 إم إس ( تصنيع )
جيان 31 ( تصنيع مستقبلي )
إل 15 ( تصنيع )

بخلاف ( الذخائر بجميع أنواعها )

وفي الأخير كلها طموحات :D :p

استحاله يكون ارسال عدد 12 طائره للتجريب كما من الصعب ان تشتري ليبيا هذا العدد من مقاتلات السياده الجويه في ظل الظروف الحاليه بل كان الافضل و الارخص لها جلب السو 27 من اوكرانيا بعدد 4-6 مقاتلات و توجيه باقي الميزانية لشراء السو24
التفسير ان الترجمه الانجليزيه من الروسية كانت معيبه المعني الاقرب في الخبر هو

شركة "ايركوت" خصصت / وضعت لمصر 12 طائرة من الجيل 4+ من طراز SU30K
و المقصود هنا خطط الانتاج و ليس مكان تمركز اي ان 12 طائره خاصه بمصر تم وضعها بخطط الانتاج للشركة

لصفقه الليبيه الروسيه كانت تتحدث عن 12 سوخوى 35 + 4 سوخوى 30
http://defense-arab.com/vb/threads/21813/

عودة
أعلى