روسيا تعتزم توريد مدفع AY-220M الآلي إلى الإمارات

الفهد أصلاً أغلبها للشرطة العسكرية أو عمليات خاصة داخلية

الفهد في العصر الحالي مجرد ميكروباص مضاد للرصاص بسعر رخيص

و لا تكفي وحدها حتى في مكافحة الإرهاب

لكنها تبقى ممتازة مع ذلك فقط لو تم تعديلها لتعطي حماية أفضل ضد الألغام

ينهار اسود
انا اتخبلت لما شوفت الانيغما الاماراتيه ده غير الروسى وغير وغير وغير
8*8
مناوره محترمه
تدريع عالى قابل للتعديل
سلاح تقيل وتتعامل بئا​

اظن سؤال واجب يتبعه سؤال يطرخ نفسه ارضا بشده :D:D ......... لماذا لا تدخل القياده المصريه مدرعات ثقيله جديد مدولبه 8×8 او 6×6 ( اكثر سرعه ، ارخص ، ممكن تحميلها بانظمه معتبره ، حموله كبيره من الافراد ، افضل في المدن ) حتى المدرعات المجنزره الحديثه لا ارى اهتمام مصري به حتى من جانب التصنيع يمكن الاسطول الحالي كافي ! .... الفتره الماضيه راينا مدرعات حتى لو تختلف في الادوار و المهمات ومدولبه لكن كانت تشكيله من كل صوب و درب حتى تهنا في الانواع ( شيربا ، بانثيرا ، تمساح ، هناك نوع كندي و فرنسي ايضا ، بجانب الانواع الاماراتيه التي كانت في العريش ) فا لماذا لا يكون هناك توجه تصنيعي لصنع نوع محدد يجمع افضل الخصائص بدل الشراء هذه ليست طائرات .

ان ادخلت القياده المصريه مدرعات 8×8 او مجنزره رايكو التجاه حيكون فين ؟ (راي انا الامارات و بقوه في المدولبه )

يا جمـــــــــــــــــــــــــــــــــــاعة الخير هل حد عنده معلومات جديدة عن المدرعة LAZAR إلى إتقال إنها حتنج فى مصر ولا ممكن نشوف مدرعة روسية ثمانية العجلات تنتج قريبا فة مصر !!!

اظن سؤال واجب يتبعه سؤال يطرخ نفسه ارضا بشده :D:D ......... لماذا لا تدخل القياده المصريه مدرعات ثقيله جديد مدولبه 8×8 او 6×6 ( اكثر سرعه ، ارخص ، ممكن تحميلها بانظمه معتبره ، حموله كبيره من الافراد ، افضل في المدن ) حتى المدرعات المجنزره الحديثه لا ارى اهتمام مصري به حتى من جانب التصنيع يمكن الاسطول الحالي كافي ! .... الفتره الماضيه راينا مدرعات حتى لو تختلف في الادوار و المهمات ومدولبه لكن كانت تشكيله من كل صوب و درب حتى تهنا في الانواع ( شيربا ، بانثيرا ، تمساح ، هناك نوع كندي و فرنسي ايضا ، بجانب الانواع الاماراتيه التي كانت في العريش ) فا لماذا لا يكون هناك توجه تصنيعي لصنع نوع محدد يجمع افضل الخصائص بدل الشراء هذه ليست طائرات .

ان ادخلت القياده المصريه مدرعات 8×8 او مجنزره رايكو التجاه حيكون فين ؟ (راي انا الامارات و بقوه في المدولبه )

أنـــــــــــــــــــــــــــــــــــا أضم صوتى لصوتك ياريت نتعاون مع الإمارات فى إنتاج المدرعات المدولبة 8*8 ونطلع منها حاجة محترمه نسخ متعددة ..

بما انك تمتلك علاقات جيده بالاساس حاليا مع فرنسا وايطاليا , افضل يكون التعاون معهم
Iveco SuperAV
Nexter VBCI

أنـــــــــــــــــــــــــــــــــــا أضم صوتى لصوتك ياريت نتعاون مع الإمارات فى إنتاج المدرعات المدولبة 8*8 ونطلع منها حاجة محترمه نسخ متعددة ..

صراحه انا في منتهى الغيره من الامارات :D و لكن ربنا يزيدهم كمان و كمان انا مولود بالامارات اصلا و عشت ل 20 عاما هناك دوله تستحق كل خير ، لابد من التعاون معها مستوى التصنيع وصل لمرحله من الاتقان يجعلنا نحن كعرب نخجل من الاتجات لمرود في سلعه عسكريه تصنعها هي ،، امنيتي في العربات الدولبه الانيجما 8×8 لمصر و استبدال الهامفي و الجيب و السيارات بالنمر مع الوقت ، الباقي عايزله موضوع لوحده :cool:

صراحه انا في منتهى الغيره من الامارات :D و لكن ربنا يزيدهم كمان و كمان انا مولود بالامارات اصلا و عشت ل 20 عاما هناك دوله تستحق كل خير ، لابد من التعاون معها مستوى التصنيع وصل لمرحله من الاتقان يجعلنا نحن كعرب نخجل من الاتجات لمرود في سلعه عسكريه تصنعها هي ،، امنيتي في العربات الدولبه الانيجما 8×8 لمصر و استبدال الهامفي و الجيب و السيارات بالنمر مع الوقت ، الباقي عايزله موضوع لوحده :cool:
حضرتك عارف أنا حاسس إن ده حصل أوبيحصل بس شراء بس .. لكن بعيد عن الأضواء ..

بما انك تمتلك علاقات جيده بالاساس حاليا مع فرنسا وايطاليا , افضل يكون التعاون معهم
Iveco SuperAV
Nexter VBCI

باهظي الثمن ، 3.4 مليون يورو للنكستر و مثلها بالدولار للافيكيو ، لو فيها رخصة تصنيع و نقل تكنولوجي كامل حتى السبائك ادفعلك انا 5 :D

و بعدين إنته عندك فى مصر قاعدة صناعية للمدرعات والدبابات والأسلحة البرية بشكل عام محترمة وغير كده تصنيع المدرعات مش مكلف أوى وحتى القطع الغير موجوده عندك زى مثلا الإلكترونيات سهل جداََ إنك توفرها وسوق السلاح مليىء بالشركات المتخصصة .. يعنى نعمل مدرعة وعليها برج محترم مدفعية وصواريخ موجهه زى الميتس مثلا وأخرى مثلا للدفاع الجوى ونجيب مثلا برج زى بالما إيه رأيكو !

باهظي الثمن ، 3.4 مليون يورو للنكستر و مثلها بالدولار للافيكيو ، لو فيها رخصة تصنيع و نقل تكنولوجي كامل حتى السبائك ادفعلك انا 5 :D
لم اتحدث عن شراء لا سمح الله :D
قلت تعاون خصوصا ان علاقتنا ممتازه جدا مع ايفيكو
معجب جدا بالايطاليه خضعت للعديد من التطويرات كونها كانت فى منافسه من اجل عقد برنامج MPC
فى نفس الوقت لا تحظى بدعايه او تسويق جيد الان

لم اتحدث عن شراء لا سمح الله :D
قلت تعاون خصوصا ان علاقتنا ممتازه جدا مع ايفيكو
معجب جدا بالايطاليه خضعت للعديد من التطويرات كونها كانت فى منافسه من اجل عقد برنامج MPC
فى نفس الوقت لا تحظى بدعايه او تسويق جيد الان

ممكن جدا و ممكن دا يكون سبب من اسباب النشاط مع ايطاليا حاليا بعض المصادر ذكرت انظمه بريه و مراقبه ارضيه عند سفر وزير الدفاع لايطاليا عند ظهور الصفقه الفرنسيه ، لو تعاون فعلا و تصنيع يبقى افضل توجه
الMPC program للمارينز لو تقصده اظنه متعثر بسبب التمويل فالبرنامج يوقف ثم يستكمل شاركت ايفيكيو مع BAE و لوكهيد مع باتريا و جنرال داينامكس
وصولها لهذه المرحله دليل على قوتها بس غاليه اوي :( ، و الصراحه منتجات الامارات مع التعديل و التطوير لا اظن سيئه خصوصا في حالة الاحتاج لكميات الا لو في تعاون مع الطليان

ما أتوقعش إن إحنا حاليا ممكن ننتج أو نشترى مدرعات من الطاليان زى ما قيل مش أكثر من معدات مراقبه بحرية وطائرات بدون طيار وبعض تجهيزات القوات الخاصه من معدات وممكن "الأجوستا" نزود العدد . إنشاء الله القادم مع الإمارات يا إما موضوع "اللازار" .

عودة
أعلى