جديد : الصور لنموذج التايفون التابعة لسلاح الجو العماني بالتمويه الخاص بها (حصري)

Naserblushi

صقور الدفاع
التفاعل
5,385 1 0
بسم الله الرحمن الرحيم ..

التقطت هذه الصور بنفسي لنموذج مجسم التايفون العمانية بالتمويه خاصتها وعليها شعار سلاح الجو السلطاني العماني في احد المعارض في العاصمة في ركن شركة BAE systems البريطانية وبوجود الموظفين

.... حصري ...

اول شيء مبروك لعمان وان شاء الله قوة بعد قوة

لكن انا ماني فاهم التمويه او مصطلح التمويه يعني لكل طائرة تمويه ولا كيف ماني داري ؟

اول شيء مبروك لعمان وان شاء الله قوة بعد قوة

لكن انا ماني فاهم التمويه او مصطلح التمويه يعني لكل طائرة تمويه ولا كيف ماني داري ؟

الله يبارك فيك يا ابا عووف

التمويه هو لون مميز لكل نوع من الطائرات في سلاح الجو يساعد على تمييزها وتصنيفها وتوزيعها على شكل اسراب مختلفة متعددة الادوار

فهناك اسراب اعتراضية لها لون معين ..واسراب قاذفة لها لون اخر ...واسراب استطلاع وتشويش وغيرها لها مختلف وهكذاا

وتختلف هذا التمويهات والتصنيفات والادوار والمسميات والتخصصات والاعداد وتوزيعهاا من دولة الى اخرى ومن سلاح جو الى اخر

الف مبرووك ان شاء الله يزيد اعدادهم
12 تايفون ترانش 3
24 اف 16 بلوك52

يحمون مساحه تقدر ب350 الف كم

مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــون مبروك لأشقائنا فى سلطنة عمان ربنا يزيدكم إنشاء الله أكتر وأكتر حاجة تدعوا للفخر بصراحة أنا شخصياََ معجب جدا بالإخوة فى السلطنة فى موضوع إنتقاء السلاح بصراحة عندهم ذكاء وحرفية كبيرة جدا .. فالجيش العمانى لديه تنوع فى الأسلحة وغالبيتها أسلحة حديثة جدا ..
بس أنا أكتر حاجة فخور بيها فى جيش السلطنة هو سلاح البحرية الملكى بصراحة قوى للغاية وفية تكامل وتنغام يدعوا للوقوف أمامه بإنبهار حاجة تشرف بالأمانه .. هو ناقصه الغواصات بس وإن كنت أتمناها أن تكون روسية وخصوصاََ ال "KILO" بذلك فى إعتقادى الشخصى حتكون أقوى بحرية فى الخليج العربى وأكيد قادة الجيش واضعيين نصب أعينهم موضوع الغواصات وإن كنت أتوقع إن السلطنة حتختار عائلة ال "TYPE" الألمانى وهى أيضاََ قوية جدا. ربنا يوفق السلطة فى خطة التسليح العبقرية التى تنفذها السلطنة .. وأحلى تحية من مصر لسلطنة عمان .. أه وعلى فكره أنا عشت هناك 3 سنين من أحلى سنين عمرى تقريباََ أسرتى كلها كنا هناك .

مبروك لي العمان الشقيق ان شاء الله قواه صاعده بتوفيق يارب عقبال ٥٠ تايفون

الف مبرووك ان شاء الله يزيد اعدادهم
12 تايفون ترانش 3
24 اف 16 بلوك52

يحمون مساحه تقدر ب350 الف كم

الله يبارك فيك اخ خالد ..عقبال استلام بقية العدد عندكم

مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــون مبروك لأشقائنا فى سلطنة عمان ربنا يزيدكم إنشاء الله أكتر وأكتر حاجة تدعوا للفخر بصراحة أنا شخصياََ معجب جدا بالإخوة فى السلطنة فى موضوع إنتقاء السلاح بصراحة عندهم ذكاء وحرفية كبيرة جدا .. فالجيش العمانى لديه تنوع فى الأسلحة وغالبيتها أسلحة حديثة جدا ..
بس أنا أكتر حاجة فخور بيها فى جيش السلطنة هو سلاح البحرية الملكى بصراحة قوى للغاية وفية تكامل وتنغام يدعوا للوقوف أمامه بإنبهار حاجة تشرف بالأمانه .. هو ناقصه الغواصات بس وإن كنت أتمناها أن تكون روسية وخصوصاََ ال "KILO" بذلك فى إعتقادى الشخصى حتكون أقوى بحرية فى الخليج العربى وأكيد قادة الجيش واضعيين نصب أعينهم موضوع الغواصات وإن كنت أتوقع إن السلطنة حتختار عائلة ال "TYPE" الألمانى وهى أيضاََ قوية جدا. ربنا يوفق السلطة فى خطة التسليح العبقرية التى تنفذها السلطنة .. وأحلى تحية من مصر لسلطنة عمان .. أه وعلى فكره أنا عشت هناك 3 سنين من أحلى سنين عمرى تقريباََ أسرتى كلها كنا هناك .

الله يبارك فيك اخي ...شكرا جزيلا على مرورك وكلماتك الجميلة

نبارك للشعب العماني الشقيق ومزيد من التقدم في جميع المجالات .

لم يعجبني التمويه :cool:

التمويه الصحراوي جميل جدا اعجب كثيرا ان السعودية او عمان لم تطلبه .... مع انه جميل جدا ومناسب للبيئة الصحراوية لدينا

وشكرا

عودة
أعلى