إصابة عدد من جنود الاحتلال في إطلاق نار على الحدود المصرية

تمام نسيبنا من هذة النقطة مع انه برضه القوات هذة قادرة على التصدى والدخول فى اشتباكات لمدة لم تقل عن ساعة مثلا
وكما قلت لا يوجد دخان بدون نار
فالسينماريو الذى نتكلم عنه من الاساس مستبعد
لانه لو قامت حرب سيسبقها احداث ومناوشات ولو سياسية
وفى خلال هذة المده ستكون سيناء مؤمنة بالكامل وسيتم نشر قوات بالعدد الكافى وبافرعها الكاملة فة سيناء وفى كل شبر منها
وكما قلت ووضحت الاهم هو نقطة المضايق كما وضحت اننا لو فرضنا ان هذا السيناريو سيقع سيكون لنا الاولوية للوصول لنقطة المضايق

احنا بنتكلم في ايه ياباشا انا عاوز الجيش الثاني الميداني يكون علي الحدود مع فلسطين التاريخية من رفع وحتي طابا هنقعد نبرر ضعفنا بص من الاخر
غير مسموح تواجد الجيش المصري في سيناء بما يهدد أمن اسرائيل ولو فكر الجيش يدخل سيناء السيناريو كالتالي اسرائيل هتشتكي لامريكا وامريكا هتعمل جلسة في مجلس الامن ومجلس الامن هيقول ان تحركات الجيش المصري في سيناء تهدد الأمن والسلم العالمي وهيطلب انسحابه تاني ولو منسحبش هيشيل
معايا في الحقيقة دي ولا انتا مش معايا وهنعقد نتكلم في خيال علمي ونسيطر علي المضايق ست سااعات :)

احنا بنتكلم في ايه ياباشا انا عاوز الجيش الثاني الميداني يكون علي الحدود مع فلسطين التاريخية من رفع وحتي طابا هنقعد نبرر ضعفنا بص من الاخر
غير مسموح تواجد الجيش المصري في سيناء بما يهدد أمن اسرائيل ولو فكر الجيش يدخل سيناء السيناريو كالتالي اسرائيل هتشتكي لامريكا وامريكا هتعمل جلسة في مجلس الامن ومجلس الامن هيقول ان تحركات الجيش المصري في سيناء تهدد الأمن والسلم العالمي وهيطلب انسحابه تاني ولو منسحبش هيشيل
معايا في الحقيقة دي ولا انتا مش معايا وهنعقد نتكلم في خيال علمي ونسيطر علي المضايق ست سااعات :)
يا حج ما ان بقولك السيناريو اللى بنتكلم عليه عمره هايتم للسبب اللى ذكرته
هاوضح اكتر
طبعا بالنسبة لدخول الجيش التانى مثلا بدون مبرر فهذا غير منطقى ..فانا معاك فى النقطة دى
اما فى حالة انه حدثت خلافات ككبيرة بين مصر واسرائيل ووصل الامر للتهديد بالحرب وتوترت العلاقات بدرجة كبيرة وهناك بوادر على الحرب وقطع التمثيل الدبلوماسي بين البلدين
فمن الطبيعي انك هاتحرك قواتك لداخل سيناء لتأمينها بناء على كل ما ذكرت لانه فى هذة الحالة لا هايكون فيه معاهدة سلام ولا يحزنون
ومن المؤكد ان اسرائيل فى المقابل هاتعمل كده على حدودها خاصة من المنطقة ج
ارجو ان تكون النقطة دى وضحت

وبالنسبة للسيناريو اللى عليه الكلام
بالطبع انك مش هاتسيطر على المضايق فى 6 ساعات
كل اللى هاتعملة فى الوقت ده هو وصول قوات المنطقة أ لعمل كمائن فى المضايق مدعمة بالافرع اللى موجوده فى المنطقة دى
ونقل لاقوات للجيش للضفة الشرقية هو اللى هاياخد 6 ساعات وبعدها هايتم التحرك

يا سلام وهو انا علشان ادخل قواتي اللي اغلبها متمركز غرب القناة لازم اسرائيل تعملي مشاكل كبيرة علشان يبقي ليا مبرر ادخل قواتي وهوا لو حصل مشاكل كبيرة اسرائيل ولا امريكا هتعطيك فرصة تدخل قواتك من غرب القناة مرورا بكامل سيناء وتقوم بعمليات عسكرية لحماية ارضك اللي اسرائيل علي مرمي حجر منها بينما انتا قوتك الرئيسية تبعد مئات الكيلومترات

وخلي بالك يا عادل باشا انتا بردة بتتكلم علي اساس انك بتواجه اسرائيل منفردة وتتجاهل امريكا اللي لو حصل اي حاجة هتكتفك شئت ام ابيت

يا سلام وهو انا علشان ادخل قواتي اللي اغلبها متمركز غرب القناة لازم اسرائيل تعملي مشاكل كبيرة علشان يبقي ليا مبرر ادخل قواتي وهوا لو حصل مشاكل كبيرة اسرائيل ولا امريكا هتعطيك فرصة تدخل قواتك من غرب القناة مرورا بكامل سيناء وتقوم بعمليات عسكرية لحماية ارضك اللي اسرائيل علي مرمي حجر منها بينما انتا قوتك الرئيسية تبعد مئات الكيلومترات

وخلي بالك يا عادل باشا انتا بردة بتتكلم علي اساس انك بتواجه اسرائيل منفردة وتتجاهل امريكا اللي لو حصل اي حاجة هتكتفك شئت ام ابيت

انا معاك على طول الخط فى المواجهة دى موش امريكا بس المشكلة لكن اليهود هم المشكلة الاكبر
موش حيدوك فرصة لعبور القوات من الاساس ولا اية؟

وبالنسبة للسيناريو اللى عليه الكلام
بالطبع انك مش هاتسيطر على المضايق فى 6 ساعات
كل اللى هاتعملة فى الوقت ده هو وصول قوات المنطقة أ لعمل كمائن فى المضايق مدعمة بالافرع اللى موجوده فى المنطقة دى
ونقل لاقوات للجيش للضفة الشرقية هو اللى هاياخد 6 ساعات وبعدها هايتم التحرك
هو ليه حضرتك بتتكلم عن منطقة الممرات والمضايق كانها عامل حسم المعركه
اعتقد انها كانت عامل حسم قبل ذلك ...لكن مع التطور التقني وقدرات الاستطلاع والرصد الاسرائيليه...ونوعية الذخائر ذات الاصابه الدقيقه ...ان المضائق اصبحت نقطه هامه ولكن ليست بنفس الاهميه السابقه

لا من ناحية اننا هاندخل قوات عشان سبب ده موضوع تانى خالص
طبعا الوضع بتاع ان سيناء فيها عدد من القوات ليس كما هو مطلوب شئ لا نرضي عنه اطلاقا
ولكن على اقل تقدير الوضع الحالى بوجود بعض القوات افضل بكثير من سابقة ولكن برضه غير مرضي بالمره
سيناء تحتاج على الاقل قوات بحجم جيش من الجيشين الاول والثانى
اما بالنسبة بان اسرائيل لن تحارب وحدها فهذا امر مفروغ منه انها معها تحالف امريكي قوى وهذا لا خلاف عليه
اما عن دخول القوات فهذا سيكون امر طبيعي كرد فعل ووقتها سيكون هناك بداية للمناوشات
وليس من اللازم انك توصل لخط الحدود معهم الاهم هو ان تسيطر على المضايق بشكل كامل لان من يسيطر عليها يعتبر سيطر على سيناء بالكامل
وكده كده الحرب هاتقوم
هذا بخلاف ان مع بدء الخلافات هذا واحتدامة سيتم تدفق للقوات بشكل متتابع بحيث انك لن تدخل القوات كلها مره واحدة
وهذا يختلف
اسلوبك ش غريب عليا

وقتها روسيا والصين سيوقفون القرار بفيتو.

هو ليه حضرتك بتتكلم عن منطقة الممرات والمضايق كانها عامل حسم المعركه
اعتقد انها كانت عامل حسم قبل ذلك ...لكن مع التطور التقني وقدرات الاستطلاع والرصد الاسرائيليه...ونوعية الذخائر ذات الاصابه الدقيقه ...ان المضائق اصبحت نقطه هامه ولكن ليست بنفس الاهميه السابقه
لا المضايق السيطره عليها مازال اهم شئ فى سيناء
لانه لايوجد طريق لمرور قواتك الى الغرب الا عن طريقها
ومن الطبيعي ان اى حرب نظامية القوات البرية وتدفقها هى العامل الاساسي فى اى معركة
فلن تستمر المعركة بشكل جوى فقط فالجو لا يحسم المعركة
واقرب مثال ما يحدث مثلا بين داعش وقوات التحالف
فلو قوات التحالف لن تتدخل بريا هناك انسي انهم يحققوا نتايج ولو قعدوا سنين كاملة يضربوهم من الجو
المضايق اهم نقطة كانت ومازالت
وبالطبع لم اقل انها حسم المعركة ولكن ستكون حسم من يسيطر على الوضع وفرصته افضل

انا معاك على طول الخط فى المواجهة دى موش امريكا بس المشكلة لكن اليهود هم المشكلة الاكبر
موش حيدوك فرصة لعبور القوات من الاساس ولا اية؟

اللي بحاول اوصله للاخوة اننا مش في 1973 لما المفاجاة شلت اسرائيل وحتي امريكا وانتا نجحت وحققت هدفك من الحرب دي لكن في 2014 وبعد 40 سنة من النوم العميق صحينا لقينا معتمدين علي نسخ بدائية من السلاح الامريكي فبكل اسف وأسي اسرائيل تكسب فقط اجري مقارنة بين الاف 16 المصرية والاف 16 الاسرائيلية لتعرف ما احاول ايصاله احنا للاسف خلينا عدونا الخصم والحكم الحل الوحيد للموضوع ده هو انك يكون عندك صناعة عسكرية متقدمة وتعتمد علي نفسك ساعتها بس تكون امتلكت اسباب القوة اللي تخليك تفرض نفسك علي التخين فمثلا وفرضا لا اعتقد ان اسرائيل ما كانت لتستطيع تهديد فرنسا لو كان بينهم حدود مشتركة بينما تستطيع تهديد الدول العربية كلها .. والي حين امتلاك هذة القدرات التصنيعية والتكنولوجية ارجو اننا لا نبالغ في قوتنا ونعمل بحق علي امتلاك اسباب القوة (امريكا لو عطيت لنا طلقة هتعطي لأسرائيل 1000 طلقة ) :(

وقتها روسيا والصين سيوقفون القرار بفيتو.

ساعتها والله محد هيعبرك ولا كانت روسيا حمت سوريا حتي مع استخدامها الفيتو يا اخي بالنسبة للغرب امن اسرائيل هو الدين والدينونه ولا تنسي مصالح اسرائيل مع الدولتين ايضا

ربنا يستر
فى حاجة غلط
واسرائيل نواياها مش سليمة
مناورات اسرائيل وامريكا جوية الاكبر فى التاريخ
يوميها تلاقى طيارات الجيش تصحيك الفجر مخضوض
شوية الخليج يتسلح
شوية الاس 300
شوية اكبر مناورة من ايام بدر 96
وماحدش يقولى صدف
فى
حاجة
غلط
ربنا يستر علينا ونكون مستعدين لاى نوايا سيئة

اللي بحاول اوصله للاخوة اننا مش في 1973 لما المفاجاة شلت اسرائيل وحتي امريكا وانتا نجحت وحققت هدفك من الحرب دي لكن في 2014 وبعد 40 سنة من النوم العميق صحينا لقينا معتمدين علي نسخ بدائية من السلاح الامريكي فبكل اسف وأسي اسرائيل تكسب فقط اجري مقارنة بين الاف 16 المصرية والاف 16 الاسرائيلية لتعرف ما احاول ايصاله احنا للاسف خلينا عدونا الخصم والحكم الحل الوحيد للموضوع ده هو انك يكون عندك صناعة عسكرية متقدمة وتعتمد علي نفسك ساعتها بس تكون امتلكت اسباب القوة اللي تخليك تفرض نفسك علي التخين فمثلا وفرضا لا اعتقد ان اسرائيل ما كانت لتستطيع تهديد فرنسا لو كان بينهم حدود مشتركة بينما تستطيع تهديد الدول العربية كلها .. والي حين امتلاك هذة القدرات التصنيعية والتكنولوجية ارجو اننا لا نبالغ في قوتنا ونعمل بحق علي امتلاك اسباب القوة (امريكا لو عطيت لنا طلقة هتعطي لأسرائيل 1000 طلقة ) :(
لا وخط المضايق دة حيضرب بكل القوات اللى فية بكافة اصناف القنابل الموجهة والغير موجهة وقنابل الوقود الغازى اللى ممكن تمسح القوات دة بالكامل
ودة كلة نتيجة لضعف تمركز القوات فى سيناء وعدم وجود مطارات داخل سيناء تكون مؤمنة بالكامل
دة غير صعوبة عبولر القناة اثناء القصف اليهودى

لا المضايق السيطره عليها مازال اهم شئ فى سيناء
لانه لايوجد طريق لمرور قواتك الى الغرب الا عن طريقها
ومن الطبيعي ان اى حرب نظامية القوات البرية وتدفقها هى العامل الاساسي فى اى معركة
فلن تستمر المعركة بشكل جوى فقط فالجو لا يحسم المعركة
واقرب مثال ما يحدث مثلا بين داعش وقوات التحالف
فلو قوات التحالف لن تتدخل بريا هناك انسي انهم يحققوا نتايج ولو قعدوا سنين كاملة يضربوهم من الجو
المضايق اهم نقطة كانت ومازالت
وبالطبع لم اقل انها حسم المعركة ولكن ستكون حسم من يسيطر على الوضع وفرصته افضل
اذن فقد فهمت خطأ ...فعلا سيكون فرصته اقوي بعض الشئ وليست بالامر الحاسم
بس فيه نقطه صغيره حضرتك قلتها (( فالجو لا يحسم المعركة )) واكاد اسمعها في المنتدي منذ ان اشتركت به...اليست هزيمة يونيو 67 حققها سلاح الجو منفردا تقريبا ...واقتصر دور القوات البريه علي رفع العلم الاسرائيلي علي الارض بعد ن امتلكت اسرائيل السماء كليا ولم تكن مدرعه مصريه تتجرأ علي عبور الضفه الشرقيه

ربنا يستر
فى حاجة غلط
واسرائيل نواياها مش سليمة
مناورات اسرائيل وامريكا جوية الاكبر فى التاريخ
يوميها تلاقى طيارات الجيش تصحيك الفجر مخضوض
شوية الخليج يتسلح
شوية الاس 300
شوية اكبر مناورة من ايام بدر 96
وماحدش يقولى صدف
فى
حاجة
غلط
ربنا يستر علينا ونكون مستعدين لاى نوايا سيئة
طبعا ليس هناك شئ بالصدف
امور كهذة تكون محسوبة
لذا تجد كل ما يحدث انه يكون بناء على معلومات ما استخباراتية مثلا
فمثلا المناورة بدر اهدافها معروفة
وتوجه عدة رسائل
كما ان كم التحرك المصرى لقد صفقات بهذا الكم فى الفتره الاخيرة له دلالات ايضا
فانت تعقد مع روسيا صفقات تقدر قيمتها باكث من 6 مليار دولار (حسب اخر الاخبار التى نشرت )
ومع فرنسا
وهناك كلام انه هناك مع الصين شئ قادم باذن الله
المنطقة على لهيب لن يطفئ بسهولة
ولم يتبقى سوى مصر وجيشها
وسيحاولون بشتى الطرق ان يفتعلوا المشاكل لمحاولة الايقاع بمصر

طبعا ليس هناك شئ بالصدف
امور كهذة تكون محسوبة
لذا تجد كل ما يحدث انه يكون بناء على معلومات ما استخباراتية مثلا
فمثلا المناورة بدر اهدافها معروفة
وتوجه عدة رسائل
كما ان كم التحرك المصرى لقد صفقات بهذا الكم فى الفتره الاخيرة له دلالات ايضا
فانت تعقد مع روسيا صفقات تقدر قيمتها باكث من 6 مليار دولار (حسب اخر الاخبار التى نشرت )
ومع فرنسا
وهناك كلام انه هناك مع الصين شئ قادم باذن الله
المنطقة على لهيب لن يطفئ بسهولة
ولم يتبقى سوى مصر وجيشها

وسيحاولون بشتى الطرق ان يفتعلوا المشاكل لمحاولة الايقاع بمصر
بالضبط ... وده اللى راعبنى
هو بيخطط ... المهم تكون انت مستعد

اذن فقد فهمت خطأ ...فعلا سيكون فرصته اقوي بعض الشئ وليست بالامر الحاسم
بس فيه نقطه صغيره حضرتك قلتها (( فالجو لا يحسم المعركة )) واكاد اسمعها في المنتدي منذ ان اشتركت به...اليست هزيمة يونيو 67 حققها سلاح الجو منفردا تقريبا ...واقتصر دور القوات البريه علي رفع العلم الاسرائيلي علي الارض بعد ن امتلكت اسرائيل السماء كليا ولم تكن مدرعه مصريه تتجرأ علي عبور الضفه الشرقيه
النكسه كان لها اسباب معينه
فكان تخطيط فاشل بدرجة كبيرة
فما قامت به اسرائيل هو تدمير معظم قواتك الجوية وهلى على الارض
وبهذا انت اصبحت قواتك بلاحماية جوية على الارض
مما عرضهم ليكونوا اهداف تدريبة سواء كان جوا او برا
وقمت بالانسحاب بلا خطة

لا وخط المضايق دة حيضرب بكل القوات اللى فية بكافة اصناف القنابل الموجهة والغير موجهة وقنابل الوقود الغازى اللى ممكن تمسح القوات دة بالكامل
ودة كلة نتيجة لضعف تمركز القوات فى سيناء وعدم وجود مطارات داخل سيناء تكون مؤمنة بالكامل
دة غير صعوبة عبولر القناة اثناء القصف اليهودى
وده على اساس ان مفيش اى وسائل دفاعية ولا طيران مصرى ؟
الامر لا يحسب هكذا يا كبير
وفى الاول والاخير فما هو مؤكد
ان مصر وجيشها لها خطة او خطط للتعامل مع هذا الامر ان حدث
وربنا يجنبنا الحروب والدمار

بالضبط ... وده اللى راعبنى
هو بيخطط ... المهم تكون انت مستعد
ما نراه هو ان القوات المسلحة خلال الفتره الاخيرة
انها تعيش حالة من النشاط التدريبي الكثيف
وربنا يعمل الى فيه الخير

عودة
أعلى أسفل