مبروك منظومة S-300 للجيش المصرى العظيم

.يجب التنويع وان يدخل العرب كشركاء فى تطوير الاسلحة وليس فقط بشرائها
اؤيدك في هذا الرأي و هو قائم فعلا لكن بشكل محدود و يجب ان يتركز في التكنولوجيا فائقه التطور و ليس الامور الاوليه كما هو سائد حاليا

Russia displayed an S-300VM Antey 2500 air defence system during its Army 2015 international forum in June 2015. The fact that the system was painted in a desert colour suggested it was one of the ones being produced for Egypt. If so, it would be evidence that Egypt's systems will be capable of launching both the 9M83ME and larger 9M82ME missiles. Source: Rosoboronexport

S-300VM systems are currently being made for Egypt

تصحيح لرقم 2500 معناه قدرتها على صد صواريخ باليستية تطلق من مدى 2500 كلم وليست تغطية الصواريخ الخاصة بالمنظومة نفسه يعني صاروخ باليستي عالي المناورة يطلق من 2500 كلم المنظومة دي تصده في حدود 60 كلم وده فايدتها ان اي تهديد باليستي لقواتك المدرعة صار له حل
قول قول كمان
على فكرة انا اتصلت انباريح بالحاج بوتين وهو كان مشغول جدا لكن لما عرف انى بتكلم من طرف الاخ مارشال رد بسرعة وسالته
ان الاخ مارشال بيقول ان مدى منظومتك الخربانة المصدية للتصدى 60 كيلو بس
رد وقالى ازاى الكلام دا المهم قالى خد دا رقم وزير الدفاع ابن التيت بتاعى الى مبلغنى انها بتتصدى عند مدى 2500 والله لارفده طالما الاخ مارشال هو الى قال يبقى هو ادرى منه لانه جه زيارة ليا ونزل بنفسة جاب صاروخ وحدفة والاس 300 تصدت له على بعد 2500 قصدى 60 هو ادرى

قول قول كمان
على فكرة انا اتصلت انباريح بالحاج بوتين وهو كان مشغول جدا لكن لما عرف انى بتكلم من طرف الاخ مارشال رد بسرعة وسالته
ان الاخ مارشال بيقول ان مدى منظومتك الخربانة المصدية للتصدى 60 كيلو بس
رد وقالى ازاى الكلام دا المهم قالى خد دا رقم وزير الدفاع ابن التيت بتاعى الى مبلغنى انها بتتصدى عند مدى 2500 والله لارفده طالما الاخ مارشال هو الى قال يبقى هو ادرى منه لانه جه زيارة ليا ونزل بنفسة جاب صاروخ وحدفة والاس 300 تصدت له على بعد 2500 قصدى 60 هو ادرى
يا اخى اقرأ اولا ثم استوعب ما قرأت (وبعدييييييييييييييييييين)رد

ـ المشروع القومي للطرق .. 4000 كم طرق استرتيجية جديدة
ـ البدء في انشاء مركز لوجيستي عالمي لتجارة الحبوب
ـ مشروع استصلاح المليون فدان و من قبله مشروع المليون وحدة سكنية

مشروع "منخفض القطارة"

كل الناس الى اتكلمت معاهم فى موضوع المشاريع والى بيتكلموا على الانترنت وفى الاعلام مدوش المشروع ده حقه للاسف الشدي وهو فى نظرى اكثر اهميه من قناه السويس الجديده

صديق مصري يقول لي الآن أنهم تحدثوا عن الأس 300 في أم في التلفزيوم المصري فهل من تأكيد لما ذكروه؟​

صديق مصري يقول لي الآن أنهم تحدثوا عن الأس 300 في أم في التلفزيوم المصري فهل من تأكيد لما ذكروه؟​

لم نتابع حقيقه ...ولكن كان هناك تغطيه حيه للمؤتمر الصحفى للرئيسين بوتين والسيسى وبالتاكيد تم فى الاستوديو مناقشه اوجه التعاون العسكرى القائم بين البلدين
ع العموم لا تقلق اخى الفاضل ...اتممنا استلام اول بطاريه بالفعل
تحياتى لك

صحيح ذكر فى النشره ان مصر تسلمتها بالفعل

السلام عليكم ورحمة الله

ذكر ان النسخة هي s300 PM والتي تستطيع تتبع 100 هدف والاشتباك مع 12 هدف في وقت واحد

وهنا السؤال......ما هو طراز هذة المنظومة؟؟؟ هل هي s-300 PMU ام antey-2500 ؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله

ذكر ان النسخة هي s300 PM والتي تستطيع تتبع 100 هدف والاشتباك مع 12 هدف في وقت واحد

وهنا السؤال......ما هو طراز هذة المنظومة؟؟؟ هل هي s-300 PMU ام antey-2500 ؟؟؟؟؟؟

S-300VM تعرف ايضا باسم Antey-2500

S-300VM تعرف ايضا باسم Antey-2500

السلام عليكم ورحمة الله

هذا المصدر هو نفسه ما سبب لي التباس: -

اولا المذيع ذكر s-300 PM ......وهو طراز غير موجود
ثانيا: - المذيع قال ان المنظومة تستطيع تتبع 100 هدف والاشتباك مع 12.........لو يقصد الانتاي......فحسب المصدر يستطيع الاشتباك مع 24 هدف .....PMU &PMU1 مع 6 أهداف .....وPMU2 مع 36 هدف

فما هو هذا الs-300 PM الذي يتتبع 100 هدف ويشتبك مع 12؟؟؟ اي ان امكانياته في هذه النقطة أعلى من ال PMU1 وأقل من PMU2 & antey-2500 ؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله

ثانيا: - المذيع قال ان المنظومة تستطيع تتبع 100 هدف والاشتباك مع 12.........لو يقصد الانتاي......فحسب المصدر يستطيع الاشتباك مع 24 هدف .....PMU &PMU1 مع 6 أهداف .....وPMU2 مع 36 هدف

فما هو هذا الs-300 PM الذي يتتبع 100 هدف ويشتبك مع 12؟؟؟ اي ان امكانياته في هذه النقطة أعلى من ال PMU1 وأقل من PMU2 & antey-2500 ؟؟؟
مش اعلام عربى لازم يبقى احول فى اى حاجة مش جديدة :D

السلام عليكم ورحمة الله

مش تركز اوى كده وتلخبط نفسك وتلخبطنا يكبير
اللى بيتكلموا مش محللين عسكريين يعنى
النهارده فى العربيه قالوا فى تقرير ان مصر تعاقدت على زوارق صواريخ (mi-17) وكله بيعدى
الشاهد اننا تعاقدنا على ال vm واتممنا استلام اول بطاريه بالفعل

مش اعلام عربى لازم يبقى احول فى اى حاجة مش جديدة :D

النهارده فى العربيه قالوا فى تقرير ان مصر تعاقدت على زوارق صواريخ (mi-17) وكله بيعدى

السلام عليكم ورحمة الله

انا مش مركز اوي ولا حاجة :):)......انا بس محتار.....هل نعتبر ده مصدر رسمي (التليفزيون المصري) وبالتالي ده يعتبر اعلان رسمي عن الصفقة...... وهنا يجب ان نأخذ ما قيل بعين الاعتبار

او نعتبر ده هطل اعلامي........ولكن عندئذ لن نستطيع اعتبار ان ده تأكيد رسمي :(

مي 17 زوارق صواريخ
اذا مي 28 غواصة استراتجية
و مي 26 حاملة طائرات
:p

السلام عليكم ورحمة الله

انا مش مركز اوي ولا حاجة :):)......انا بس محتار.....هل نعتبر ده مصدر رسمي (التليفزيون المصري) وبالتالي ده يعتبر اعلان رسمي عن الصفقة...... وهنا يجب ان نأخذ ما قيل بعين الاعتبار

او نعتبر ده هطل اعلامي........ولكن عندئذ لن نستطيع اعتبار ان ده تأكيد رسمي :(

تريد الرسمي و الصحيح 100%

اتركك من الاعلام و عليك بتصريحات rosoboronexport

هي المصدّر الحصري- الرسمي و الوحيد للسلاح الروسي

:D:Dأقم صلاتك و كرر الدعاء قبل أن تواجهها :D:D

:D:Dأقم صلاتك و كرر الدعاء قبل أن تواجهها :D:D

انتظر اللحظه اراه على كثبان الرمال الصفراء وسط الفرق الميكانيكيه في شموخ وعلو يقول للاعداء اياك والاقتراب

هذه مقوله طيار امريكي عندما سألوه عن مواجهة الاس300

فل تقل لهذا الطيار اصمت واستخدم NGJ
والاغراق الصاروخي
F-35 بAGM-154
البلوك الثالث
وعمليات SEAD

عودة
أعلى