الدفاع الجوي الاسرئيلي

النسرالعربي

مشير اركان حرب
صقور الدفاع
التفاعل
14,033 22 0
بسم الله الرحمن الرحيم

انا متاكد ان كتير شدوه اوى حكاية الصواريخ بتاعت حزب الله وازاى اسرائيل معرفتش توقف الصواريخ دى وهنا تكمن المعجزة احنا حنتعرف على النظام الدفاعى الجوى الاسرائيلى ضد الصواريخ الباليستية:icon30: طبعا حتسالنى ايه بلستيكية لا باليستية وحنعرفك ايه هيه................. يله على الشرح!!!!!!!

الصواريخ الباليتية هى صواريخ عملاقة تعبر مسافات طويلة جدا بسرعه خرافية محملة باطنان من المتفجرات واحيانا روس نووية............ نظامها انها بتطلق عموديا وتصعد الى الفضاء وهناك صعب الرادارات ترصدها لكبر المساحة بتاعت الفضاء ولسرعه الصواريخ ولما يوصل الصاروخ هدفه بيزل عليه بسرعه كبير قبل ان يكتشفها نظام الرادار والدفاع الجوى فمن الصعب تعطيلها ......

استخدمت الصواريخ الباليستية لاول مرة فى الحرب العالمية الثانية لما ضربت امانية لندن عاصمة انجلترى بصواريخ اسمها v2 ولم يستطع الانجليز التصدى لها وسببت لهم خسائر كبيرة جدا ....!!!!!

[/URL]
[/URL][/URL]

الصاروخ v2

المهم الصواريخ الباليستية اول مرة يظهر مضاد ليها كان فى فترة ال60 نات يعنى لسه جديد وتطورت نظم الدفاع الجوى لدرجة ان الحكومات بقت تدفع بالمليارات لتطوير هذا النظام ومنها امريكا وطبعا كلنا سمعنا حكاية حرب النجوم(مش الفلم يا بش مهندس) وهو نظام دفاع امريكى لصد هذه الصواريخ

يله نخش بقى على نظام الدفاع الجوى ضد الصواريخ الباليستية الاسرائيلى

هو نظام قوى جدا ويسمىarrow2 او السهم الثانى ومدام ثانى يبقى فى اولانى بس فشل طبعا
المهم هو بيتكون من قاعده الصواريخ

[/URL]
[/URL][/URL]

ثانيا الصواريخ نفسها

[/URL]
[/URL][/URL]

ثالثا وفوق معايه النظام الكشف المبكر وده جهاز بيكشف الصواريخ الباليستية الى ممكن تخش اسرائيل لمدى ممكن يتجاوز 2000 كيلومتر (حاجة مهولة طبعا)

[/URL]
[/URL][/URL]

كده احنا عرفنا المكونات ازاى بيشتغل بقى

[/URL]
[/URL][/URL]

زى ما الصورة موضحة الصاروخ الاحمر هو الصاروخ المعادى(العدو مش حتة المعادى)وجهاز الكشف المبكر بيكشفه
يقوم طالع الصاروخ الازرق ويقوم محدد مكان الصاروخ عن طريق المعلومات من جهاز كشف الصواريخ الباليستية ويقوم طالعله ويقولوا بتعمل ايه هنا
الصاروخ الى جى محدش فينا بيحبه الى يعرفوه والى ميعرفوش لانه ببساطة سلاااااح من الى استخدمته اسرائيل فى تدمير الطائرات المصرية فى سماء مصر خلال فترة الااحتلال وحرب الاستنزاف وكمان اكتوبر

hawk

او الصقر سلاح مضاد للطيرات مداه متوسط من نوعية صواريخ كلنا سمعنا عنها واسمها سام(sam) بس محدش يعرف دى اختصار ايهوهى اختصار لكلمة(surface to air missle) او بمعنى صواريخ ارض جو شفت بقى وطبعا الى صنعته ماما امريكا وشركة اسمها "raytheon" معلومة الصاروخ ده اسرائيل جبته من امريكا 1963 يعنى فى بدايتها والصاروخ ده كان اللبنة الاساسية للنظام الدفاع الجوى الاسرائيلى ياعينى

المعلومات

قطر 36cm
الطول 5،03 م
سرعه 2 ماخ
المدى من 0.5 كيلومتر ل40 كيلومتر
الوزن 627.3 كيلو جرام

الصور

[/URL]
[/URL][/URL]
[/URL]
[/URL][/URL]
[/URL]
[/URL][/URL]
[/URL]
[/URL][/URL]
سلاح مضاد للطيران جديد وهو سلاح امسه سبيدرspyder وهو اختصار كلمة (surface to air python and derby air defence missile system) وpython &derby دول نوعين من الصواريخ بيستخدموهم فى اسرائيل وهما الصواريخ الاساسية للسلاح ده

ويتكون هذا النظام من رادار يوصل مداه الى 100 كيلو متر بيلف 360 درجة بيلقط اى حركة يعمل فى جميع الظروف الجوية وفى الليل وطاقم هذا الرادار 3 ومحصنة ضد الرصاص .....!!!!!!

[/URL]
[/URL][/URL]

[/URL]
[/URL]
[/URL]
والوحدة التانية من السلاح هى وحده الاطلاق تستطيع انها تطلق مجموع واحد صاروخ كل 5 ثوانى اى تطلق شحنتها المكونة من اربعه صواريخ خلال فى 20 ثانيه ......... ....

[/URL]
[/URL][/URL]
[/URL]
[/URL][/URL]

اما عن طريقة العمل فى زى ما موضح فى الصورة

[/URL]
[/URL][/URL]

فكل وحدة رادار توضح فوق احد الجبال او المرتفعات وتتوصل لاسلكين باربع وحدات من منصات اطلاق الصواريخ او البطريات وتستخدم فى الاتصال بيناه وبين الاربع وحدات موجةvhf/uhf وطبعا معظمنا يعرفها لانه موجودة فى التلفزيون ......!!!!!!!!!! !!!!!!

فعندما تاتى الطائرة المعادية تعطى الوحدة الرادارية الامر للمنصات باطلاق الصواريخ على الهدف محددة سرعته ووجهتة ومعلومات تانية

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
والامارات انظمت اليها في استخدام النظام

الف شكر على الملخص الرائع
الامارات والكويت على وشك الحصول على الباتريوت باك 3

اخوي هذا ملخص يعتبر قديم
اسرائيل استلمت الباك 3 من فترة ليست بالقصيرة
وهو موجود وقامت بتنصيبة حتى قبل اختراق طياراتها للمجال السوري
شكرا لك

موضوع ممتاز
ولكن اخى ما هو مدى صاروخ spyder الاسرائيليى ؟ هل هو قصير المدى ام متوسط ؟
ولو اطلعت على برنامج جوجل ايرث ستجد ان هذا النوع منتشر بكثافه فى اسرائيل
وتعتمد عليه بشكل كبير

hawk

او الصقر سلاح مضاد للطيرات مداه متوسط من نوعية صواريخ كلنا سمعنا عنها واسمها سام(sam) بس محدش يعرف دى اختصار ايهوهى اختصار لكلمة(surface to air missle) او بمعنى صواريخ ارض جو شفت بقى وطبعا الى صنعته ماما امريكا وشركة اسمها "raytheon" معلومة الصاروخ ده اسرائيل جبته من امريكا 1963 يعنى فى بدايتها والصاروخ ده كان اللبنة الاساسية للنظام الدفاع الجوى الاسرائيلى ياعينى

والله شغلك متعوب عليه ..
تنويه صغير فقط .. سمي الهوك بهذا الإسم ليس نسبة للصقر .. بل بالنسبة للمصطلح التالي :
HOMING ALL THE WAY KILLER
و هذا عادي .. فالكل ينسب كلمة الهوك للصقر .عمتم بخير .

طيب اشمعنى احنا مش بنعترض على صفقات السلاح زى ما هما بيعملوا ويبقى التسليح دا لازم منسمعش ليهم زنشترى انظمة دفاع جوى متطورة من روسيا زى اس300 واس400 وكمان انا عاوز اقلك حاجة مهمة جدا الصاروخ اورو فشل فشل زريع لانهة جربوه وفشل بنسبة55% يعنى عدى مستوى النجاح بكتير جدا والكلام دا انا قراته فى جريدة يدعنوت فلازم تتاكد من معلوماتك وبالنسبه للصارخ حيتس فا المخابرات المصرية قدرة تجيب اسراره يعنى احنا عندنا نفس التسليح تقريبا ونقدر نعرف نقاط الضعف اللى عندهم دا حتى الصاروخ اللى انت مخوفنا منه اللى اسمه هوك دا عند مصر وباعداد كثيرة فبلاش تخوفنا لان احنا مش هنخاف منهم والله حتى لو عندهم الشبح احنا العرب نقدر نضربهم دا كفاية نسيب سوريا عليهم والله العظيم مهتخليها يوم واحد على سطح الارض

السلام عليكم
في الموضوع الصواريخ كاملة بين متوسطة و طويلة المدى ماذا عن لأنظمة المضادة القصيرة المدى ..??
شكرا على الموضوع .

موضوع جميل بارك الله فيك

صراحه اجد صعوبه بعض الشي في فهم اللهجه المصريه والسوريه اما في تونس والجزائر عز الله احتاج لي مترجم

يا ليت بالمواضيع العلميه ان امكن يتم استخدام اللغه الفصحى قدر المستطاع لخدمة الجميع

أنشاء الله اخوي
شكرا على مرورك

طيب اشمعنى احنا مش بنعترض على صفقات السلاح زى ما هما بيعملوا ويبقى التسليح دا لازم منسمعش ليهم زنشترى انظمة دفاع جوى متطورة من روسيا زى اس300 واس400 وكمان انا عاوز اقلك حاجة مهمة جدا الصاروخ اورو فشل فشل زريع لانهة جربوه وفشل بنسبة55% يعنى عدى مستوى النجاح بكتير جدا والكلام دا انا قراته فى جريدة يدعنوت فلازم تتاكد من معلوماتك وبالنسبه للصارخ حيتس فا المخابرات المصرية قدرة تجيب اسراره يعنى احنا عندنا نفس التسليح تقريبا ونقدر نعرف نقاط الضعف اللى عندهم دا حتى الصاروخ اللى انت مخوفنا منه اللى اسمه هوك دا عند مصر وباعداد كثيرة فبلاش تخوفنا لان احنا مش هنخاف منهم والله حتى لو عندهم الشبح احنا العرب نقدر نضربهم دا كفاية نسيب سوريا عليهم والله العظيم مهتخليها يوم واحد على سطح الارض

ياستاذ احمد ارجوك كن موضوعى وتعامل مع انظمة التسليح المختلفه بطريقه علميه عقلانيه وبلاش تحكيم العواطف الجياشه هذه ...................

موضوع جميل بارك الله فيك

صراحه اجد صعوبه بعض الشي في فهم اللهجه المصريه والسوريه اما في تونس والجزائر عز الله احتاج لي مترجم

يا ليت بالمواضيع العلميه ان امكن يتم استخدام اللغه الفصحى قدر المستطاع لخدمة الجميع

معك كل الحق فى كلامك هذا وانا اتفق مع فيه ياريت ان امكن يكون كلامنا باللغه الفصحى قدر المستطاع ..............

تكمن قوة صواريخ حزب الله وحماس فى انها بدائيه وهذا سر نجاحهم فى اسقاطها على اسرائيل انها بدائيه ولكن على حزب الله واحماس ان يزيدو من كمية الرأس المتفجر حتى تكون فعاله اكثر من ذلك ويحاولوا ان يزيدوا من دقة المدى مع عدم استخدامهم لتكنولوجيا متقدمه حيث لو استخدموا صواريخ ذات تكنولوجيا متقدمه سوف تكون فرصة نجاح اسقاط الصواريخ اقل وستكون فرصة نجاح منظمة الدفاع الجوى الاسرائيلى اكبر فى التقاط الصواريخ وتدميرها قبل ان تصل هدفها ..........

سبحان الله نظريه معكوسة تماماً عن ما يجب ان يكون ............

بالنسبة لنظام ارو 2 او السهم بالفعل اثبت فشله و يوجد باسرائيل فقط بطاريتان من هذا النظام , البطارية الاولى توجد فى قاعدة عسكرية بالقرب من تل ابيب و الثانية فى قاعدة عسكرية جنوب حيفا
بالنسبة لصواريخ الهوك او السنارة بالمعنى الانجليزى هى صواريخ متوسطة المدى لا تتعدى ال 40 كيلو بالفعل لكنها اصبحت الى حدا ما قديمة . انا اعتقد بان اسرائيل تعتمد بشكل اساسى على سلاحها الجو و الطائرات فى مجال الدفاع الجوى و بالاضافة الى انظمة الباتريوت التى تصل تباعا من خلال المعونات الامريكية

الدفاع الجوي الأسرائيلي متطور اكثر مما يعتقد بعض الأخوه ، وهذا الموضوع لا يشمل الكثير من انظمه الدفاع الجوي العامله في اسرائيل ، خصوصا قصيره المدي منها.

انا قد قريت الموضوع قبل كذاوموجود من زمان في احد المنتيديات بس حلوة اضافاتك يا نسر شكرا لك

عودة
أعلى