الإعفاء من التجنيد

Dr-Abo Hassan

عضو
التفاعل
1 0 0
السلام عليكم ,

لازلت طالب في كلية الطب ووفقا للقانون ليا إعفاء نهائي من الجيش بسب عدم لياقتي البدنية لدخول الجيش
, فهل لي أن اتقدم بطلب وانا لسه طالب ف الكلية - لم اتخرج - للحصول على طلب الإعفاء النهائي من أجل السفر لاستكمال دراستى في الخارج وإنهاء التعامل كل سفرية بتصريح السفر
, وحتى لا أكون في هذه الحالة إذا سافرت بدون إعفاء متهرب من أداء الخدمة وكذلك حتى لا يكون تصريح السفر عقبة في سفري في كل وقت ؟!

وشكرا

التعديل الأخير:
اجابتي غير مؤكده لكنها مجرد رأي تستفاد منه وان شاء الله تجد من يؤكد لك المعلومه
اعتقد ان عند تقدم لأستخراج الفيزا وجواز السفر...ستتضح لك اذا كان الموقف من التجنيد مطلوب ام لا
وفي الغالب لن يكون مطلوبا لأنك لم تنهي دراستك الجامعيه
ولكن عند عودتك وسفرك مرة اخري ستضطر الي استخراج هذه الاوراق وتبيان موقفك من التجنيد
لي صديق سافر بعد امتحان الترم الاول في السنه الاخيره من الليسانس ...ولم يكن قد حدد موقفه من التجني و سمحوا له بالسفر

اجابتي غير مؤكده لكنها مجرد رأي تستفاد منه وان شاء الله تجد من يؤكد لك المعلومه
اعتقد ان عند تقدم لأستخراج الفيزا وجواز السفر...ستتضح لك اذا كان الموقف من التجنيد مطلوب ام لا
وفي الغالب لن يكون مطلوبا لأنك لم تنهي دراستك الجامعيه
ولكن عند عودتك وسفرك مرة اخري ستضطر الي استخراج هذه الاوراق وتبيان موقفك من التجنيد
لي صديق سافر بعد امتحان الترم الاول في السنه الاخيره من الليسانس ...ولم يكن قد حدد موقفه من التجني و سمحوا له بالسفر

----

جزاك الله خيرا يا أخي لكن انا قصدي ليس بتصريح السفر لإن الواحد عايز يريح دماغه من إنه كل شوية يطلع تصريح سفر
فهل ممكن اقدم وانا لسه في دراسة بطلب تجنيد وآخد إعفائي النهائي أم لا , وشكرا

----

جزاك الله خيرا يا أخي لكن انا قصدي ليس بتصريح السفر لإن الواحد عايز يريح دماغه من إنه كل شوية يطلع تصريح سفر
برضه اجابة غير مؤكدة لواكن اعتقد ممكن انتا تروح تطلب اعفاء نهائى لو ليك وانتا لسه طالب

احسن شئ تروح تسئل فى منطقة التجنيد التابع ليها و لو انت تبع الهايكستب ( القاهرة و القليوبية ) روح اسئل على الشيخ ابراهيم هناك و هو هيقلك على المطلوب عن تجربة شخصية

----

مش متأكد والله ....بس الحقيقه اني عمري ما سمعت عن حد خد اعفاء قبل ما يطلبوه للتجنيد
علشان السبب طبي كمان يعني اعتقد انك هتخرج بلجنه طبيه مش وحيد مثلا ووالدك متوفي
للأسف لازم تروح منطقة التجنيد...انا رحت المنصوره وممكن تسأل من الشباك الخارجي وهو هيوضحلك كل حاجه

عودة
أعلى