بالفيديو | قائد قوات الدفاع الجوي المصري فى الصين

رد: بالفيديو | قائد قوات الدفاع الجوي المصري فى الصين

امتلاك مصر للجى 10 هل هى معلومة ام توقغ واستنتاج ؟

هي معلومة اكيدة ناتجة عن توقع واستنتاج من قلب المصادر الامريكية المعروفة لدينا

وللعلم المعلومة قرأها اغلب ان لم يكن كل الاعضاء المصريين

"دا حتى ياراجل قائد دفاع جوى قاعد مع قائد قوات جوية ووراهم الصورة متوسطة الرجلين ومحطوطة بتعمد ملفت للنظر"

أول مشاركة لى فى المنتدى

الميج 21 و ال f_7 انتهى أمرها تقريباً
الميراج 5 على وشك الرحيل
ال f-4 هناك أخبار عن خروجها من الخدمة بالفغل
عدد لا بأس به من ال f-16 + الميراج 2000 سنودعهم قريباً ( لاحظ الميراج 2000 و بعض من الf-16 تعدى ال30 عام خدمة !)

ما أفهمه من ذلك هو حتمية توجه مصر للعمل على أكثر من مسار الفترة القادمة لانقاذ سلاحها الجوى

لذا بفرض التوجه نحو الj-10 فذلك لا يتعارض مع شراء طائرة سيادة جوية من روسيا أو حتى الf-35 من الولايات المتحدة !!

هي معلومة اكيدة ناتجة عن توقع واستنتاج من قلب المصادر الامريكية المعروفة لدينا

وللعلم المعلومة قرأها اغلب ان لم يكن كل الاعضاء المصريين

"دا حتى ياراجل قائد دفاع جوى قاعد مع قائد قوات جوية ووراهم الصورة متوسطة الرجلين ومحطوطة بتعمد ملفت للنظر"
طيب والعدد 156 توقع برضه ؟
وياريت توضح شوية عرفت العدد منين
بصراحة اول مرة اسمع المعلومة دى لان المنتشر فى المنتديات ان مصر جربتها ورفضتها

طيب والعدد 156 توقع برضه ؟
وياريت توضح شوية عرفت العدد منين
بصراحة اول مرة اسمع المعلومة دى لان المنتشر فى المنتديات ان مصر جربتها ورفضتها

عرفت العدد من وثائق ويكيليكس

العدد 156 مقاتلة j-10 وتخيل ايضا انها بمحركات امريكية جنرال دينامكس f110-ge-100 المشكلة اننى مازلت منتظر رابط من اخى عبدو صالح

فكما تعلم كان هو منشأ موضوع "الجيش المصري في وثائق ويكيليكس" على منتدى الساحات

لذا ابشر بتفاصيل اكثر لكن حينما يكون الرابط موجودا

انا عندى امتحانات ميدتيرم الاسبوع القادم وهو ما يمنعنى عن انشاء موضوعات تتكلم عن القوات الجوية المصرية

لكن لو تصدقنى وتعلم ما في جعبتى من معلومات لشاب من سماعها راس الطفل الصغير

سواءا عن التسليح الشرقى او الغربي

يكفى فقط الشق الغربي امريكي او فرنسي

العدد 156 مقاتلة j-10 وتخيل ايضا انها بمحركات امريكية جنرال دينامكس f110-ge-100 المشكلة اننى مازلت منتظر رابط من اخى عبدو صالح

انا عندى امتحانات ميدتيرم الاسبوع القادم وهو ما يمنعنى عن انشاء موضوعات تتكلم عن القوات الجوية المصرية

وليس بالمصادر فقط

بل انا اسميها "ام المصادر"

هل تذكرك بشيء هذه الموسيقي اخى الكريم .

وليس بالمصادر فقط

بل انا اسميها "ام المصادر"

يبقي تمام لو جبت مصادر وانهو نسخه من الجيان بالظبط a\b\c???

يبقي تمام لو جبت مصادر

طيب اخى الكريم انا سااتيك بالمصادر لكن عندى سؤال لو جاوبتنى عليه هعمل المواضيغ "بام المصادر" كما اسميتها

لكن جاوبنى على السؤال : لو عملت الموضوع وكانت القوات الجوية المصرية بحجم القوات الجوية الروسية كمثال ... هل ستصدق ؟؟؟؟؟

لان الموضوع سيكون طويل جدا حيث سيكلفنى اسبوعا اعمل فيه يوميا 14 ساعة متواصلة وقد تصل عددصور الموضوع الى 700 صورة

الموضوع سيكون خرافة وبالمصادر ولن اجهد نفسي ان لم يلقى اقبالا من الان .

التعديل الأخير:

طيب اخى الكريم انا سااتيك بالمصادر لكن عندى سؤال لو جاوبتنى عليه هعمل المواضيغ "بام المصادر" كما اسميتها

لكن جاوبنى على السؤال : لو عملت الموضوع وكانت القوات الجوية المصرية بحجم القوات الجوية الروسية كمثال ... هل ستصدق ؟؟؟؟؟

موضوع التصديق ده هيختلف من شخص لاخر بس اعمل انت بس الموضوع

لان الموضوع سيكون طويل جدا حيث سيكلفنى اسبوعا اعمل فيه يوميا 14 ساعة متواصلة وقد تصل عددصور الموضوع الى 700 صورة

الموضوع سيكون خرافة وبالمصادر ولن اجهد نفسي ان لم يلقى اقبالا من الان .

موضوع التصديق ده هيختلف من شخص لاخر بس اعمل انت بس الموضوع

انت تامر امر اخى الكريم بس اخلص امتحاناتى الاسبوع الجاى وسأباشر العمل في الموضوع علطول

انت تامر امر اخى الكريم بس اخلص امتحاناتى الاسبوع الجاى وسأباشر العمل في الموضوع علطول

بالتوفيق ان شاء الله في امتحاناتك

بالنسبة لمصر فرقم 156 ارتبط بالمحرك f110-ge في عملية سنة 2009 لشراء kits لتطوير المحركات 156 لطائرات الفالكون c/d بلوك 40

غير كده ماعرفش

بالتوفيق والنجاح مقدما ان شاء الله
نحن فى انتظار موضوعك الشيق باذن الله

طبعا عندي بعض تعليقات للفارق بين المحرك f110-ge-100 وال al-31fn

المحرك الأمريكي قطره اكبر ووزنه اكبر بحوالي 200 كلج فهو 1778 كجم مقابل 1570 كجم للروسي مع ثبات الدفع 125 كيلو نيوتن مقابل WS-10A وزن 1630 كجم ودفع 132 كيلو نيوتن .

لا أدري هل المحرك الأمريكي فعلا يمثل خيار أفضل عن الروسي ( لأسباب سياسية ) أو الصيني (لأسباب زمنية )

بالنسبة لمصر فرقم 156 ارتبط بالمحرك f110-ge في عملية سنة 2009 لشراء kits لتطوير المحركات 156 لطائرات الفالكون c/d بلوك 40

غير كده ماعرفش

لا لسببين :

السبب الاول : ان مقاتلات اف 16 من طراز C/D عددها 178 ..... منها 40 مقاتلة طراز C/D بلوك 32 تستخدم محركات برات اند ويتنى اف 100 ...... اذا يتبقي لدينا 132 مقاتلة بلوك 40 تستخدم محركات جنرال دينامكس اف 110

السبب الثاني : لا يمكن باى حال من الاحوال تطوير مقاتلات دون الاخرى .... كيف وال195 مقاتلة كلهم في الخدمة وهاهى المقاتلة التى تحمل السريال نمبر 9308 بجانب الفريق السيسي

لذلك لا علاقة لمحركات جنرال دينامكس بتاتا بالاف 16 بل حصلنا عليها لمقاتلات الجيان J-10

بالتوفيق والنجاح مقدما ان شاء الله
نحن فى انتظار موضوعك الشيق باذن الله

ربنا يكرمك وبالتوفيق لك اخى العزيز

وبصراحة مش مصدق نفسي ان مارشال بجلالة قدرو بيشجعنى انى اعمل الموضوع

وانا منتظر بفارغ الصبر ان الامتحانات تخلص عشان اعمل الموضوع وانزله

انت متعرفش غلاوتك عندى يامارشال:12[1]:

لا لسببين :

السبب الاول : ان مقاتلات اف 16 من طراز c/d عددها 178 ..... منها 40 مقاتلة طراز c/d بلوك 32 تستخدم محركات برات اند ويتنى اف 100 ...... اذا يتبقي لدينا 132 مقاتلة بلوك 40 تستخدم محركات جنرال دينامكس اف 110

السبب الثاني : لا يمكن باى حال من الاحوال تطوير مقاتلات دون الاخرى .... كيف وال195 مقاتلة كلهم في الخدمة وهاهى المقاتلة التى تحمل السريال نمبر 9308 بجانب الفريق السيسي

لذلك لا علاقة لمحركات جنرال دينامكس بتاتا بالاف 16 بل حصلنا عليها لمقاتلات الجيان j-10

طبعا رقم 195 هو حسب بعض المصادر الامريكية وانا اتكلم بها حتى الان لحين عمل الموضوع ان شاء الله

طبعا عندي بعض تعليقات للفارق بين المحرك f110-ge-100 وال al-31fn

المحرك الأمريكي قطره اكبر ووزنه اكبر بحوالي 200 كلج فهو 1778 كجم مقابل 1570 كجم للروسي مع ثبات الدفع 125 كيلو نيوتن مقابل WS-10A وزن 1630 كجم ودفع 132 كيلو نيوتن .

لا أدري هل المحرك الأمريكي فعلا يمثل خيار أفضل عن الروسي ( لأسباب سياسية ) أو الصيني (لأسباب زمنية )

لاسباب سياسية وايضا اعتقد لها اسباب فنية

لكن الا تعتقد معى انه مع ثقل المحرك ستكون مناورة الكوبرا اسهل ؟؟؟؟ الا تتفق معى اخى مارشال في ذلك؟؟؟؟

التعديل الأخير:

لاسباب سياسية وايضا اعتقد لها اسباب فنية

لكن الا تعتقد معى انه مع ثقل المحرك ستكون مناورة الكوبرا اسهل ؟؟؟؟ الا تتفق معى اخى مارشال في ذلك؟؟؟؟

• ياريت موضوع القوات الجويه بعد الميد ترم يا هندسه شد حيلك امتحناتك بعد بكره بس عايزين موضوع من نار زى موضوع القوات البحريه لو انتا اللى كنت عمله زمان هناك على الساحات

• ياريت موضوع القوات الجويه بعد الميد ترم يا هندسه شد حيلك امتحناتك بعد بكره بس عايزين موضوع من نار زى موضوع القوات البحريه لو انتا اللى كنت عمله زمان هناك على الساحات

هههههههه يااااااااااااه دا على كده كل الحبايب اللى كانو هناك بقو معانا هنا ,,,, ومتشكر لزوقك ويارب اتوفق ونتوفق جميعا دعواتك ليا .

ايوة انا اللى عملت موضوع القوات البحرية وموضوع القوات الجوية كنت عملته زمان ولما جيت انزله نزلته على منتدى العسكري العربي واتشال فوراااااااااااااااا لم يكمل 6 ساعات واتشال .

وان شاء الله هرجع اعمله بعد الميدتيرم لان كل مجهودى ضاع بس معلومات تصعق من يسمعها .

هنعرف ونتاكد من نزاهة قادة القوات المسلحة وعملهم الحثيث والمستمر في صمت

عودة
أعلى