القوات المسلحة الاكرانية

رد: القوات المسلحة الاكرانية

موضوع جميل وجيش شرقي جبار لاينقصه الا تحديث اسلحته القديمه

لاحظت ان اغلب الدبابات هي ال t-62 وهي قديمه جدا الا تفكر في اخراجها من الخدمه ؟؟؟

سبب قوة الجيش الاوكراني هي العلاقات القوية جدا بينها و بين روسيا .............فهل باعت روسيا التو 95 لدولة من غير اوكرانيا ........... وهل باعت روسياs-300v لدولة من غير اوكرانيا​

بالنسبة لهذه الانظمة التي ذكرتها أخي فإن معظمها كان موجوداً أصلاً في أوكرانيا قبل انهيار الاتحاد السوفييتي وبعد انهياره اعادت أوكرانيا بعض الاسلحة لروسيا ومنها قاذفات التو-160(البجعة البيضاء).

الجندي الأوكراني في الفرق الألمانية في الحرب العالمية الثانية​

شكرا جزيلا لك اخي الكريم موضوع رائع

جيش قوي ومهاب

ولكن يلاحظ ان اكثر من نصف الدبابات الاوكرانيه قديمه

تحياتي لك اخي صاحب الموضوع

صحيح... ولكن يكفيهم أن لديهم 1566 دبابة من الانواع t-72 و t-80 و t-84 وتحديثات بسيطة عليها تجعلها تجابه الدبابات العصرية.

وأكثر ما أعجبني هو امتلاكهم لاعداد كبيرة من الـ mig-29 و الـ su-27. وبالنسبة لبحريتهم فأعتقد بأنها أضعف من اللازم.

الجندي الأوكراني في الفرق الألمانية في الحرب العالمية الثانية​

طب ازاي يا اخي اوكرانيا كانت تبع الاتحاد السوفيتي ساعتها علي ما اعتقد:close_tema[1]:

جيش قوي -شكرا لك

شكرا على المعلومات القيمة

شكرا اولا وموضوعك غاية فى الروعة والجمال شكرا ثانية
تانى حاجة عندى شوية ملحوظات الجيش الاوكرانى قوى جويا وبحريا بس ضعيف بريا 2200 t64 ودى اصلا دبابات صف تانى وتالت فى الدول العربية ايه سر عدم اهتمام اوكرانيا بجيشها البرى وغير كمده اعداد صواريخ السكود عندها قليلة جدا 72 بس
تالت حاجة انتا متاكد من اعداد المروحيات اصل كده اوكرانيا عندها اكتر من 600 مروحية

سؤال هل هي حليف لروسيا

وهل سيضل تسليحها شرقي

وماهي صناعاتها

عودة
أعلى