تحطيم جدار لسفارة اسرئيل بالقاهرة

رد: تحطيم جدار لسفارة اسرئيل بالقاهرة

ايه يا جنرال !!!!
انت تعليقاتك ارزن من كده
انا مش عارف انتم ليه متخليين ان الجيش هيلف كل اللفه دى عشان يحكم؟؟؟
كفايه انه ينسق مع كل الاطراف الدوليه
وانه ليه شعبيه ضخمه فى الشارع
تتمنى وضع عسكرى على الكرسي لكبح جماح ثوار الغفله وتجار القضايا
وارجاع الامن تماما للشارع
يا صديقى الجيش لو كان عايزها كان
خلصها من يوم 12 فبراير

وانت تفتكر ان الجيش لو قتلنا كنا هنفضل نحبه ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

ولو قيادة الجيش امرت بضرب النار تفتكر ان الجيش كان هيفضل متحد ؟ ده على اساس انه فيه بهايم مش مصريين

يا حبيبى لو قيادة الجيش امرت بضرب المتظاهرين كنت شفت جيشنا زى جيش اليمن لواء منشق ولواء م}يد والاتنين يضربوا فى بعض والمتظاهرين هما اللى فى الاخر اللى هيكسبوا

دورها فى مخك تانى

لو كان حمى النظام كان هيتحسب عليه والناس هتكرهه ولو كان ضرب الاتنين الاثار هتبقى انيل

ااقصر طريق لانك تاكل الثورة وتاكل عقل الناس انك تعترف بالثورة وتشيد بيها وبعدين تشتت الثوار وفى الاخرررررررررررررررررررررررررررررر الثورة ختتنسب ليك لوحدها من غير متعمل حاجة :ANSmile04[1]::ANSmile04[1]::ANSmile04[1]::ANSmile04[1]:

والحدق يفهم قصدى

وانت تفتكر ان الجيش لو قتلنا كنا هنفضل نحبه ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

ولو قيادة الجيش امرت بضرب النار تفتكر ان الجيش كان هيفضل متحد ؟ ده على اساس انه فيه بهايم مش مصريين

يا حبيبى لو قيادة الجيش امرت بضرب المتظاهرين كنت شفت جيشنا زى جيش اليمن لواء منشق ولواء م}يد والاتنين يضربوا فى بعض والمتظاهرين هما اللى فى الاخر اللى هيكسبوا

دورها فى مخك تانى

لو كان حمى النظام كان هيتحسب عليه والناس هتكرهه ولو كان ضرب الاتنين الاثار هتبقى انيل

ااقصر طريق لانك تاكل الثورة وتاكل عقل الناس انك تعترف بالثورة وتشيد بيها وبعدين تشتت الثوار وفى الاخرررررررررررررررررررررررررررررر الثورة ختتنسب ليك لوحدها من غير متعمل حاجة :ansmile04[1]::ansmile04[1]::ansmile04[1]::ansmile04[1]:

والحدق يفهم قصدى
لا لا يا صديقى
هل تعتقد ان امور ضرب النار توجه دون توجيه معنوى؟؟؟
قبل اوامر اطلاق النار يلقن الضباط جنودهم
باسباب الامر
منها الحفاظ على الشرعيه وامن وكيان الدوله
ودرء المخاطر المحيطه بها
وبعدها علم وينفذ
الجيش اليمنى قبلى
ونحن لا نعرف القبليه
لذلك حدثت به الانشقاقات
غير تصرفات الغبيه لعلى صالح
وحقيقى صعبانين عليا بعد ما قعدتم تحاربوا طواحيين الهواء اللى اسمها فلول النظام السابق
الذى اصبح لا حول له ولا قوه وتشتت يمينا ويسارا اما فى السجون او انعزل
او انضم فى موكب ثوار الغفله
رايحيين تحاربوا المجلس العسكرى
وصدقنى اخره المواجهه دى ندم وخساره كبيره جدااااااا
والايام هتثبت لكم ده
وربنا يهدى ..............

لا لا يا صديقى
هل تعتقد ان امور ضرب النار توجه دون توجيه معنوى؟؟؟
قبل اوامر اطلاق النار يلقن الضباط جنودهم
باسباب الامر
منها الحفاظ على الشرعيه وامن وكيان الدوله
ودرء المخاطر المحيطه بها
وبعدها علم وينفذ
الجيش اليمنى قبلى
ونحن لا نعرف القبليه
لذلك حدثت به الانشقاقات
غير تصرفات الغبيه لعلى صالح
وحقيقى صعبانين عليا بعد ما قعدتم تحاربوا طواحيين الهواء اللى اسمها فلول النظام السابق
الذى اصبح لا حول له ولا قوه وتشتت يمينا ويسارا اما فى السجون او انعزل
او انضم فى موكب ثوار الغفله
رايحيين تحاربوا المجلس العسكرى
وصدقنى اخره المواجهه دى ندم وخساره كبيره جدااااااا
والايام هتثبت لكم ده
وربنا يهدى ..............
الحفاظ على شرعيه ايه و بتاع ايه كاننا دولة اوروبية مش مصر اللى الصغير و الكبير دارى بالفساد اللى فيها
و انا مش هرد على بقية النقاط لانها لا تستحق
لكن ارجوك ما تشتمش الثوار حتى لا تجد منا ما لا يرضيك :f010[1]:

الحفاظ على شرعيه ايه و بتاع ايه كاننا دولة اوروبية مش مصر اللى الصغير و الكبير دارى بالفساد اللى فيها
و انا مش هرد على بقية النقاط لانها لا تستحق
لكن ارجوك ما تشتمش الثوار حتى لا تجد منا ما لا يرضيك :f010[1]:
حبيب قلبى مصطلح الشرعيه شئ
والفساد شئ اخر
ان تحافظ على شرعيه الانظمه للحفاظ على الامن العام والاستقرار امر طبيعى ومبرر فالتخلص من الفساد له اجراءات معينه تسمى اجراءات اصلاحيه كما تفعلها كثير من الدول و كان ممكن ان الجيش بعد سلسله الاجراءات اللى عملها نظام مبارك انه يقول خلاص كفايه كده وبيتك وبيتك ومن سيعارض سيعتبر متعدى على الشرعيه
ويهدد السلم الاهلى واستقرار البلد
وسيواجه اما بالسلاح او يقدم لمحاكمات امن الدوله
لكن لم يفعلها ومشى مع الناس اللى اخر الطريق لانه يعرف صدق نواياهم وهدفهم
اما الان فنرى نوايا اخرى وافعال اخرى غير صادقه بالمره
وعلى فكره ما يسمون ثوار الان لا علاقه لهم بثوار 25 يناير الحقيقين المنزهيين من كل غايه
وهدف الا حب مصر وتمنى الاصلح لها
الذين هدموا نظاما ولا يسعوا بعدها لهدم دوله
كما يريد ثوار الغفله المزيفون

حبيب قلبى مصطلح الشرعيه شئ
والفساد شئ اخر
ان تحافظ على شرعيه الانظمه للحفاظ على الامن العام والاستقرار امر طبيعى ومبرر فالتخلص من الفساد له اجراءات معينه تسمى اجراءات اصلاحيه كما تفعلها كثير من الدول و كان ممكن ان الجيش بعد سلسله الاجراءات اللى عملها نظام مبارك انه يقول خلاص كفايه كده وبيتك وبيتك ومن سيعارض سيعتبر متعدى على الشرعيه
ويهدد السلم الاهلى واستقرار البلد
وسيواجه اما بالسلاح او يقدم لمحاكمات امن الدوله
لكن لم يفعلها ومشى مع الناس اللى اخر الطريق لانه يعرف صدق نواياهم وهدفهم
اما الان فنرى نوايا اخرى وافعال اخرى غير صادقه بالمره
وعلى فكره ما يسمون ثوار الان لا علاقه لهم بثوار 25 يناير الحقيقين المنزهيين من كل غايه
وهدف الا حب مصر وتمنى الاصلح لها
الذين هدموا نظاما ولا يسعوا بعدها لهدم دوله
كما يريد ثوار الغفله المزيفون

ههههههه ذكرتنى بالاعلام المصرى
يوم 25 يناير : المظاهرات من شويه عيال صيع مغرر بهم
يوم 28 يناير : الثوار الحقيقيين هما بتوع يوم 25 يناير الباقى مغرر بهم و التانني روحوا خلاص
كمان اسبوع : كل الثوار الحقييقيين روحوا بيوتهم يوم 28 يناير و الباقى بلطجيه و كنتاكى
كل اسبوع كدة لحد ما نجحت الثورة
مظاهرات تانية : الثوار انتهوا يوم سقوط مبارك و دول مغرر بهم و حزب الله
كل ما مظاهرات جديدة تظهر بتكون اللى فاتت هى الصح و الجديد هو الغلط
مش كدة بردة؟ :budo[1]:

ههههههه ذكرتنى بالاعلام المصرى
يوم 25 يناير : المظاهرات من شويه عيال صيع مغرر بهم
يوم 28 يناير : الثوار الحقيقيين هما بتوع يوم 25 يناير الباقى مغرر بهم و التانني روحوا خلاص
كمان اسبوع : كل الثوار الحقييقيين روحوا بيوتهم يوم 28 يناير و الباقى بلطجيه و كنتاكى
كل اسبوع كدة لحد ما نجحت الثورة
مظاهرات تانية : الثوار انتهوا يوم سقوط مبارك و دول مغرر بهم و حزب الله
كل ما مظاهرات جديدة تظهر بتكون اللى فاتت هى الصح و الجديد هو الغلط
مش كدة بردة؟ :budo[1]:
اصل انت ما دريتش؟؟؟
اصل انا انضميت للفلول واصبحت عضو فى اللجنه الكترونيه
اللى موقعها تحت مبنى الحزب المحروق جنب اليافطه عدل
اسال اى عيل صغير وهو يدلك عليها
كنت عارف ان النقاش هينتهى بكده عن فلول ولجنه الكترونيه وتلفزيون مباركى انهار منذ مده ولا يصفق الا لثوار الغفله محاولا كسب رضاهم بالحق والباطل
بس مكنتش متوقع بالسرعه دى

عموما هناك امور بسيطة لو المجلس العسكرى عملها سيثبت حسن نيته
1- ان يعلن عن مواعيد ثابتة و مقررة و سريعة لانتخابات برلمانية و رئاسية ( و اى حد مدنى يجى حتى لو كلب بنضارة هيكون احسن من المجلس العسكرى )
2- الغاء حالة الطوارئ التى تم اعلانها لأن من الواضح ان ماحدث كان بترتيب من المجلس
3- اول حاجة فى الثورة دى نادى بها الشعب كانت الحرية و الحرية تشمل كل شئ الحرية السياسية و حرية الكلمة و حرية الصحافة ليه تقفلوا قناة الجزيرة معلش قناة الجزيرة مش هى اللى بتضرب الناس بالرصاص فى الشارع
4- بمجرد اعلان سلطة مدنية كل اعضاء المجلس العسكرى يعلنوا استقالتهم و تعيين ادارة جديدة للقوات المسلحة كفاية عليك يا طنطاوى 20 سنة و كفاية عليك يا عنان خمس سنين كده كويس عليكم قوى و هنسكت عنكم و مش هنحاكمكم مشوا بالهداوة و سيبونا بقى نتقدم و نعيش

اصل انت ما دريتش؟؟؟
اصل انا انضميت للفلول واصبحت عضو فى اللجنه الكترونيه
اللى موقعها تحت مبنى الحزب المحروق جنب اليافطه عدل
اسال اى عيل صغير وهو يدلك عليها
كنت عارف ان النقاش هينتهى بكده عن فلول ولجنه الكترونيه وتلفزيون مباركى انهار منذ مده ولا يصفق الا لثوار الغفله محاولا كسب رضاهم بالحق والباطل
بس مكنتش متوقع بالسرعه دى
و الله انت مسلى جدا
انا ما جاش على لسانى و لا لجنه الكترونيه و لا فلول و لا...مخلوعجى
دة عقلك الباطن هو اللى اكلم عشان عارف حقيقتك
قول كمان يا فنان..قول :showoff[1]:

و الله انت مسلى جدا
انا ما جاش على لسانى و لا لجنه الكترونيه و لا فلول و لا...مخلوعجى
دة عقلك الباطن هو اللى اكلم عشان عارف حقيقتك
قول كمان يا فنان..قول :showoff[1]:
ده انت طلعت دكتور نفسانى اهو عقل باطن وعقل فاصل
لا يا صديقى احنا مش بنتسلى هنا
احنا بنتاقش بجديه
التسالى لها منتديات تانيه غير دى

ده انت طلعت دكتور نفسانى اهو عقل باطن وعقل فاصل
لا يا صديقى احنا مش بنتسلى هنا
احنا بنتاقش بجديه
التسالى لها منتديات تانيه غير دى
بردة بتلف و بتدور عشان ما عرفتش تجاوب
النقاش...انتهى :showoff[1]:

بردة بتلف و بتدور عشان ما عرفتش تجاوب
النقاش...انتهى :showoff[1]:
اجاوب على ايه سعادتك والف وادور على ايه ؟؟
على التسالى والعقل الباطن
ههههههههههههههههه
عجبى

اجاوب على ايه سعادتك والف وادور على ايه ؟؟
على التسالى والعقل الباطن
ههههههههههههههههه
عجبى

هههههههه زى ما قلت انت مسلى جدا
فل فل يعنى مش اى كلام
بردة مش هنسيب التحرير :showoff[1]:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=PeksU_zJVN0[/ame]

ماهي نتائج هذه الثورة ..نرى بالأمس القريب إعادة تمديد قانون الطوارئ وزيادة بنوده وتوسيع إجراءاته..

يقول أحد المحللين من مركز الأهرام بالأمس : أن مصر للأسف تعيش حالة من الفوضى وضياع الهيبة ,,

هل يعقل أن يقتحم مركز للشرطة نساء مصريات برشاشات آلية لمجرد أن تم القبض على رجالهم بقضية مخدرات !!

هل هذا هدف الثورة ؟

هذا رد فعل لما كتب في الأعلى ياأخ هشام ..

هل تنكر بأن ماحصل في المطار يعد نوع من الهمجية !!

عموما لاأريد فتح الموضوع لأنني قرات لاحقا بأن الأعضاء قد تجاوزو هذا الموضوع .

لكن أذكّر الجميع بأن ماحصل من ثورة في مصر فهو في مصر وليس في السعودية او في الجزائر او أمريكا .. ماحصل هو شأن داخلي والسعودية ليست أحد مناطق مصر لتطالبوها بالمعجزات للتعامل مع المصريين ..

لن يكون هنالك تمييز للمصري على غيره لمجرد أن حصل عندكم ثورة !!

مايجري عليكم يجري على غيركم وينبغي عليكم مستقبلا إلتزام النظام وإحترام أنظمة الدول المستضيفة غير ذلك ستظطر القوات الأمنية في السعودية إلى حفظ الأمن بالقوة

ولكن انتم لكم عندنا فى مصر تمييز ومعزة خاصة يكفى انكم من بلاد الحرمين الشريفين أطهر بلاد الارض

موضوع السفارة السعودية انتهى النقاش بها وتم توضيح الامر من قبل الاعضاء وانتهت المشكلة
لانريد فتحها من جديد هذا رجائي الخاص
والذي يخالف سوف يتلقى انذار وحظر.

ماهي نتائج هذه الثورة ..نرى بالأمس القريب إعادة تمديد قانون الطوارئ وزيادة بنوده وتوسيع إجراءاته..

يقول أحد المحللين من مركز الأهرام بالأمس : أن مصر للأسف تعيش حالة من الفوضى وضياع الهيبة ,,

هل يعقل أن يقتحم مركز للشرطة نساء مصريات برشاشات آلية لمجرد أن تم القبض على رجالهم بقضية مخدرات !!

هل هذا هدف الثورة ؟

أخى الكريم ثورة يعنى تغيير

هناك مؤسسات كاملة فاسدة تم إقتلاعها من اماكنها

لذلك يحاولون تخريب البلد لإظها ان الثورات فاشلة

هناك من يتواجدون حتى الان فى مناصبهم ويحاولون الدفاع عنها

هناك جهات خارجية لا تريد ان تنجح مصر فى ثورتها زى اسرائيل التى ترتعب الان من الثورة المصرية وزى امريكا التى تخاف ان تكون لمصر ادارة سياسية مستقلة عنها وتسمع لصوت شعبها

هناك من يخرب فى الداخل لصالح اشخاص وهيئتا فى الداخل وهناك من يخرب فى الداخل وبدعم من ضغط خارجى لكى لا تنجح الثورة لصالح المصريين وتبقا مصر تابعة بإدارتها السياسية الى الغرب

أخى الكريم ثورة يعنى تغيير

هناك مؤسسات كاملة فاسدة تم إقتلاعها من اماكنها

لذلك يحاولون تخريب البلد لإظها ان الثورات فاشلة

هناك من يتواجدون حتى الان فى مناصبهم ويحاولون الدفاع عنها

هناك جهات خارجية لا تريد ان تنجح مصر فى ثورتها زى اسرائيل التى ترتعب الان من الثورة المصرية وزى امريكا التى تخاف ان تكون لمصر ادارة سياسية مستقلة عنها وتسمع لصوت شعبها

هناك من يخرب فى الداخل لصالح اشخاص وهيئتا فى الداخل وهناك من يخرب فى الداخل وبدعم من ضغط خارجى لكى لا تنجح الثورة لصالح المصريين وتبقا مصر تابعة بإدارتها السياسية الى الغرب

جزاك الله خيرا ياأخ هشام على حسن أخلاقك ..

ولكن ماهو رأيك بما يحدث حاليا من بعض الشبان المصريين من تخريب وإعتداء على ممثليات وعلى الأجهزة الحكومية.!!

ألا تتفق معي أن هؤلاء أيضا يساهمون في فشل الثورة وضياع النظام في مصر وفقدان الهيبة

جزاك الله خيرا ياأخ هشام على حسن أخلاقك ..

ولكن ماهو رأيك بما يحدث حاليا من بعض الشبان المصريين من تخريب وإعتداء على ممثليات وعلى الأجهزة الحكومية.!!

ألا تتفق معي أن هؤلاء أيضا يساهمون في فشل الثورة وضياع النظام في مصر وفقدان الهيبة

هتكلم عن موضوع السفارة الاسرائيلية انا شايف ان هوا شئ بيضر بالبلد بس فى نفس الوقت ليه الحكومة مطردتش السفير الاسرائيلى بدون حتى تظاهر دى من المفترض حكومة جاءت من رحم الثورة ويمثلها الدكتور عصام شرف وهو الذى اختاره الشباب فى ميدان التحرير

الخطأ تتحمله حكومة الدولة هى من تسببت فى هذا الانفجار

انما انا لو كنت موجود امام السفارة ورأيت اللى ميتسماش السفير الاسرائيلى كنت فصلت رأسه عن جتته مش علشان انا عدوانى بس علشان دمى هيفور لينا جنود استشهدوا على الحدود ومازال هذا الخنزير تستضيفه الحكومة فى مصر

بصراحة الوضع صعب ربنا يعدى الفترة اللى جايه على خير بإذن الله هنكون على الاقل أفضل مما كنا عليه

اما بالنسبة للاشخاص الذين يعتدون على المراكز والمديريات لتهريب اشخاص فدول انا لو من وزير الداخلية أصدر قرار بإطلاق النار الحى على اى شخص يتعدى على اقسام الشرطة ومديريات الامن

اما لأى شخص له حق التظاهر بشكل سلمى فى ميدان التحرير او اى مكان فدا يجب حمايته من البلطجية واشخاص تابعين للداخلية الذين يدخلون فى المظاهرات ويقومون بإلقاء الحجارة على قوات الامن والجيش لكى يظهرون ان الثوار يخربون ويدمرون

شوف يا اخى الكريم هناك من يريد تشويه الثورة بأى شكل وأى ثمن

لا أظن أن من خروا وضحوا بحياتهم لإخراج هذه البلد من الظلم والديكتاتورية انهم يريدون الإضرار بهذه البلد

من يريد ان يخربها هوا اللى دلوقتى فى السجن واللى مش عايز البلد ديت تقف على رجلهه وتقف فى وجه إسرائيل وتدافع عن فلسطين

:b070[1]:

هههههههه زى ما قلت انت مسلى جدا
فل فل يعنى مش اى كلام
بردة مش هنسيب التحرير :showoff[1]:
ههههههههههههههههه
ما تسيبوش يا حبيبى
خليك ماسك فيه قوى
عشان محدش يخطفه منكم

ورائى نقفلوا عليكم عشان

تاخدوا راحتكم فيه
وتعرف تثوروا كويس
وبرضه عشان ما تاخدووش علقه زى علقه العباسيه
ههههههههههههههههه
سبحانك يااارب
ناس بتفكر فى مستقبل بلد ودوله
وازاى ننتقل من مرحله الثوره لمرحله البناء
وناس خلاص تجمد تفكيرهم على الثوره والميدان وعايزين يقضوها كده للابد
واستحلوا الحكايه
وزى ماقال القردافى
غنوا وارقصوا وامرحوا فيه
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

التعديل الأخير:

هل هذا هدف الثورة ؟
تعال بالراحة نشوف مين مش عاوز الثورة دى تنجح اسرائيل امريكا اوروبا لان نجاح ثورة مصر معناه استقلالها عن الغرب خنجر فى ضهر ربيبتهم اسرائيل وكمان اعوان النظام السابق تفتكر مع كل دول ممكن يحصل انتقال سلس للسلطة

عودة
أعلى