امريكا تنوي بيـع F-35 للسعودية

رد: امريكا تنوي بيـع f-35 للسعودية

ياشباب لاتستبقو الاحداث بعضكم يقول اتحدا وبعضكم يضحك

أنا مش عارف أزاى تفكروا حتى أن f-35 ممكن تتصدر خالص دلوقتى ولو السعوديه حصلت عليها دلوقتى يبقى الموضوع فيه إنا :d020[1]:

ما ينقص المملكة هي الاف22 وليس الاف35 وانا سمعت في احدى المرات ان الولايات المتحدة قالت بأن الدول التي تمتلك الاف15 حالياً سوف تسمح لها اميركا في المستقبل بامتلاك الاف22 ..

:ura1[1]::ura1[1]::ura1[1]::999[1]::999[1]::zha[1]::zha[1]:

أنتم عمالين تضحكو على نفسكم كده ليه محسسنى أن السعوديه كا إسرائيل بالنسبه لأمريكا وفرحنين أوى كده وكأنكم حسين أمريكا دى هبله ولا برياله

أنتم عمالين تضحكو على نفسكم كده ليه محسسنى أن السعوديه كا إسرائيل بالنسبه لأمريكا وفرحنين أوى كده وكأنكم حسين أمريكا دى هبله ولا برياله

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه والله يا اخي الكريم احنا عارفين ان امريكا مهي برياله
بسبب الظروف الان تمشي لصالحنا ونحن نعرف نستغلها كويس بس
زي مصر بالزبط الظروف كانت تمشي لصالحها جابت دبابات وعملت مصنع ليها وجابت طيران وهلكبترات تقريبا بلاش
عادي يعني لعبه مصالح

كما قلت مرارا وتكرارا ان كانت الاف 35 للمملكة فالاف 22 لاسرائيل

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه والله يا اخي الكريم احنا عارفين ان امريكا مهي برياله
زي مصر بالزبط الظروف كانت تمشي لصالحها جابت دبابات وعملت مصنع ليها وجابت طيران وهلكبترات تقريبا بلاش
عادي يعني لعبه مصالح

يا رب السعودية تحصل على الاف-35 و كمان ان شاء الله تحصل على الرابتور

قوة السعودية من قوة المسلمين و العرب

و عقبالنا

عادي يعني لعبه مصالح

أمريكا برياله,أمريكا دى ممكن تلففنا العالم ده وترجعنا مالط.يا أخى متقرنش دبابه بطياره لأن طياره واحده ممكن تقضى على 100 دبابات,وبعدين دبابات ببلاش اى بس دى كانت بمعاهده السلام والمعاونه نزلت الثمن شويه ولكن بناءه فى مصر هو ما سبب أنخفاض سعرها

لا يعجبني الهزيمة النفسية لدى البعض,,,!!!

السعوديه عكس كل الدول العربيه لها ماشائت من الاسلحه تشتري ما تشاء عكس الكثير من الدول العربيه التي لا تقدر على تمويل او الخيارات امامها قليله السعوديه قادره علي التمويل وجميع الخيارات امامها
علاوتا على ذالك جميع الطائرات التي تشتريها السعوديه تطورها تطوير كبير وجذري والاف15 اكبر مثال على ذالك فقد اصبحت افضل من الاسرئيليه بمراحل وهذا كلام الخبراء وليس كلامي
علاوتا على ذالك السعوديه تنوي زياده اسطولها من الطائرات الحربيه الحديثه واستبدال الكثير من الطائرات القديمه حتى تحافظ على المستوي الاول كأقوى قوه جويه في الشرق الاوسط
وشكرا على المناقشه

ليش تحسب الدول العربية الاخرى فقيرة ؟؟؟؟؟؟
الجزائر هل تطلب من أحد تمويل صفقاتها ؟؟؟؟؟؟؟؟

يجب ان لاتتفاخر يوجد من هو اقوى وافضل يااخي

أمريكا التي تهاتون بها لن تبيعكم أحدث مقاتلاتها
تقرضكم الخردة ان طلبتم لاغير

... خبر جميل... وواعد جداً...

ليش تحسب الدول العربية الاخرى فقيرة ؟؟؟؟؟؟
الجزائر هل تطلب من أحد تمويل صفقاتها ؟؟؟؟؟؟؟؟

يجب ان لاتتفاخر يوجد من هو اقوى وافضل يااخي

أمريكا التي تهاتون بها لن تبيعكم أحدث مقاتلاتها
تقرضكم الخردة ان طلبتم لاغير

اولا ما دخل الجزائر في مثل هذا الموضوع ثانيا انا قلت ان السعوديه الخيارات امامها كثيره ميزانيه السعوديه العسكريه 2010 هي 44مليار دولار
بالاظافه الى الصفقات السابقه مثلا التايفون انظر كم مليار دولار
انا لم اقلل من قيمه الجزائر ولاكن الجزائر تساعدها روسيا بمساعدات وديون وخلافه

اما بالنسبه لموضوع ان اميركا تقرضكم الخرده نحن لا نقترض شي من احد بلعكس السعوديه خيرها على العالم الاسلامي اجمع
ويكفي ان السعوديه تكفلت ب800مليار دولار في حرب الخليج وحدها
وثانيا نحن نشتري ما نشاء ومن اي مكان
وفي النهايه اقول هنيئا لكم بروسيا
وهنيئا لنا ببلدنا
والسلام على من اتبع الهدى
لحد هنا كويس ثانيا لا تدخل نفسك في موضوع مالك فيه
عندك كلمه زي الناس قلها ما عندك التزم الصمت

على فكره انا لم الاحظ عمرك الا الان 54 سنه المفروض انك تعرف اكثر من كذا ولا الحقد اعمي القلب والبصر
ولاحول ولا قوه الا بالله
لكل بلد مميزات وعيوب وكذالك الحكومات والشعوب ونحن نتكم عن الغالب

اولا ما دخل الجزائر في مثل هذا الموضوع ثانيا انا قلت ان السعوديه الخيارات امامها كثيره ميزانيه السعوديه العسكريه 2010 هي 44مليار دولار
بالاظافه الى الصفقات السابقه مثلا التايفون انظر كم مليار دولار
انا لم اقلل من قيمه الجزائر ولاكن الجزائر تساعدها روسيا بمساعدات وديون وخلافه

اما بالنسبه لموضوع ان اميركا تقرضكم الخرده نحن لا نقترض شي من احد بلعكس السعوديه خيرها على العالم الاسلامي اجمع
ويكفي ان السعوديه تكفلت ب800مليار دولار في حرب الخليج وحدها
وثانيا نحن نشتري ما نشاء ومن اي مكان
وفي النهايه اقول هنيئا لكم بروسيا
وهنيئا لنا ببلدنا
والسلام على من اتبع الهدى
لحد هنا كويس ثانيا لا تدخل نفسك في موضوع مالك فيه
عندك كلمه زي الناس قلها ما عندك التزم الصمت

على فكره انا لم الاحظ عمرك الا الان 54 سنه المفروض انك تعرف اكثر من كذا ولا الحقد اعمي القلب والبصر
ولاحول ولا قوه الا بالله

شوف يا باشا
انا ملاحظ كده مع احترامى للجميع ان اى موضوع لازم احد من الاخوة الجزائريين يدخل اسم الجزائر فيه على الرغم من ان الموضوع بعيد كل البعد عن الجزائر مع احترامى الشديد للجزائر

و طبعا الموضوع يتقلب سجالات و مقارناتو حاجات من اللى بنشوفها

نصيحة منى مش تنرفز نفسك لان الانهزاميين زادوا و طبعا فيهم الحاقدين و انت من الاعضاء المحترمة جدا هنا فا مش تشغل بالك

و كلنا طبعا عارفين ان الامريكان و غيرهم بيعبدوا المال و يعملوا اى حاجة من اجلها

و مننساش ايام الانتفاضة كان بعض الظباط الاسرائليين بيبيعوا الاسلحة للفلسطنين زى m-16 و متأكدين انهم هيقتلوا بيها اسرائيليين بس طبعا الفلوس عندهم اهم حاجة

شوف يا باشا
انا ملاحظ كده مع احترامى للجميع ان اى موضوع لازم احد من الاخوة الجزائريين يدخل اسم الجزائر فيه على الرغم من ان الموضوع بعيد كل البعد عن الجزائر مع احترامى الشديد للجزائر

و طبعا الموضوع يتقلب سجالات و مقارناتو حاجات من اللى بنشوفها

نصيحة منى مش تنرفز نفسك لان الانهزاميين زادوا و طبعا فيهم الحاقدين و انت من الاعضاء المحترمة جدا هنا فا مش تشغل بالك

و كلنا طبعا عارفين ان الامريكان و غيرهم بيعبدوا المال و يعملوا اى حاجة من اجلها

و مننساش ايام الانتفاضة كان بعض الظباط الاسرائليين بيبيعوا الاسلحة للفلسطنين زى m-16 و متأكدين انهم هيقتلوا بيها اسرائيليين بس طبعا الفلوس عندهم اهم حاجة

شكرا على كلماتك الطيبه اخي يا ليت كل الاعضاء مثلك
كان ما فيه مشاكل
حفظ الله العرب المسلمين والمسلمين ودولهم من كل شر ومكروه

التعديل الأخير:

ولاحول ولا قوه الا بالله

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

سلك يابن الحلال ذا كبر ابوي قال انا مانقترض قال ودني اذكرك لما روسيا سامحت عن ديونكم وكذللك المساعدات الروسيه لبلدك

عودة
أعلى