اذا قام الاسطول البحري الامريكي الهجوم علي مصر (هل نمتلك الصمود)

هل تستطيع مصر الصمود امام الاسطول البحري الامريكي

• مجموع المصوتين
    220
رد: اذا قام الاسطول البحري الامريكي الهجوم علي مصر (هل نمتلك الصمود)

خلاصة الجدال اخي الفاضل

انا اردرك ان الاسطول المصري لا يستطيع ان يواجه منفردا جحافل

الاساطيل الامريكية

وادرك ايضا انه لو تم ذلك ستكون كارثة علي الجميع

ولكن لي تعقيبات اود ان اطرحها بالارقام

1 / الحرب والسياسة وجهان لعملة واحدة ويسيران جنبا الي جنب

2 / الدول العظمي المناهضة للهيمنة الامريكية لها مصالحها في المنطقة

ولن تسمح بانفراد امريكا والغرب بمنطقة بها اغني ثروات العالم

واهم ممرات مائية عالمية

3 / لا تنسي الرأي العام الامريكي الداخلي وتأثيره علي مجريات تلك الحرب

4 / يجب علي القوات البحرية المصرية العمل بكل الطرق علي

تكبيد الاسطول الامريكي خسائر ضخمة

عدم الدفاع والاختباء في القواعد وفقط

بل يجب ادراة اسلوب معين من المعارك وهو الضربات الخاطفة

وتجنب الاشتباكات الطويلة وجها لوجه

التوسع في استخدام العمليات الخاصة والضربات الصاروخية

والجوية ضد القطع البحرية الامريكية

العمل بكل الطرق للحصول علي اسلحة تكون قادرة علي احداث نوع

من التوازن والحاق خسائر كبيرة بالاسطول الامريكي

ضرب كل قواعد الامداد والدعم اللوجيستي في المنطقة

حتي لو كانت في الخليج

غير هذا لقد تحدثت بكل ما عندي وارجو اجابة من الخبراء

للتعقيب علي هذه النقاط الاخيرة

.............................................

والله يااخوان مصر لوحدها مش حتعمل حاجة
لو مثلاً ضربت مصر مدمرة امريكية على سبيل المثال
سيكون الرد الامريكي مدمر وقاضي ومبيد للبحرية المصرية

مصر لوحدها مش حتقدر تعمل حاجة ابداً
ولو اتحد العرب مع بعضهم هناك امكانية ان يقفو امام
امريكا مايقارب من اسبوع الى 10 ايام
هذه هي الحقيقة
يعني مصر مستحيل تصمد امام امريكا

* نقطه مهمه الحرب البحرية في الخليج تختلف عنها في البحر المتوسط
لكثافة المياه والعمق

والله يااخوان مصر لوحدها مش حتعمل حاجة
لو مثلاً ضربت مصر مدمرة امريكية على سبيل المثال
سيكون الرد الامريكي مدمر وقاضي ومبيد للبحرية المصرية

مصر لوحدها مش حتقدر تعمل حاجة ابداً
ولو اتحد العرب مع بعضهم هناك امكانية ان يقفو امام
امريكا مايقارب من اسبوع الى 10 ايام
هذه هي الحقيقة
يعني مصر مستحيل تصمد امام امريكا

* نقطه مهمه الحرب البحرية في الخليج تختلف عنها في البحر المتوسط
لكثافة المياه والعمق

الحقيقة المرة أخي النمر أن اسطولاً واحداً فقط من الاساطيل الامريكية قادر على إبادة البحريات العربية بأكملها ...... ولكن سؤال الموضوع المهم بالنسبة لمصر كم سيستغرق ذلك وما هي الخسائر بالنسبة للجانب الامريكي في حال حدوث مواجهة بحرية(مصرية-امريكية)

جماعة كنوا واقعيين

أمريكا ستنتصر بحريا بسرعة لكن بريا لا يمكنها الإنتصار على مصر

صواريخ باليتسية و طيارات بدون طيار و صواريخ قصيرة المدى يا جماعة أمريكا يمكنها ضربنا و هي أمام إيطاليا

و لكن بريا ستهون بمثابة جهنم للقوات الامريكية و لا يمكنهم الإنتصار أبدا

موضوعك جميل وجرئ بس الى انت مش عارفة ان حتى الاسلحة الحديثة مش بتنفع مع الجنود الامريكان دو بيخافوا من انفسهم هيجوا لااقوى اجناد الارض انت نسيت ولا اية حبيت افكرك مستنى ردك اخى العريف 10

اعتقد ان يوجد حل أخر
اعتقد انة و لو حدث هذا الهجوم فسوف تكون لة مقدمات فهذا شئ طبيعي توتر في العلاقات الي الحد الذي يؤدي الي نشوب حرب او ضربة سريعة من البحرية الامريكية

و على هذا فانا ارى ان مصر لن تقف منتظرة الضربة بل ستتخذ اجراءات وقائية قبل الضربة بفترة كافية

و ارى ان تقوم مصر بمساعدة الدول العربية باحكام قيضتها على كلا من

1- مضيق جبل طارق

و دا طبعا اذا جاءت المعلومات بانة هناك تحركات من المحيط الاطلنطي فصغر المساحة يكون في مصلحة مصر

2- و دا يعتمد على نفس الفكرة احكام القبضة على خليج عدن مصيق باب المندب

و بهذا مصر صدت الهجوم و لم تنتظر ان تصل البحرية الامريكية الي المياة المصرية

و على فكرة ضيق المساحة سواء في مضيق جبل طارق او مضيق باب المندب يسهل من عمل كمائن للبحرية الامريكية و يسهل اعتراضها من البر سواء مدفعية او صواريخ او .....

انتظر رائيكم

بالنسبة للقتال من عند مضيق جبل طارق

هذا يتوقف علي مدي الدعم الذي ستقدمه الدولة العربية بتلك

المنطقة للقوات البحرية المصرية

فلا تنسي بعد المسافة من القواعد البحرية المصرية

حيث الدعم والاصلاح والتومين ... الخ

ايضا لا تنسي ان الجهة الاخري للبحر المتوسط

هي شواطئ لدول اوربا بقواتها البحرية

التي هي عضو في حلف الناتو الذي تتزعمه امريكا

اما من عند باب المندب فذلك يسهل تنفيذه وقد حدث قبل ذلك

.................................

اخواني معليش بس مانكذب علي بعض لايمكن مقارنت الاسطوال البحري الامريكي بالاسطول البحري المصري
لاتنسو بان البحرية الامريكية هي في حد ذاتها جيش متكامل ليس في العدد فقط ولكن في العتاد فلدى البحرية الامريكية منظومة متكاملة من القيادة والسيطرة علي جميع الاسلحة المختلفة من القوات الجوية والبحرية والدفاع الجوي والغواصات النووية اي بمعنا اننا نواجه جيش منظم ولا تنسوا ان الولايات المتحدة الامريكية
لديها في الاصل جيش بري مماثل وجيش جوي بنفس الجودة فاذا قررت الولايات المتحدة الامريكية ان تقوم بمهاجمتك فعليك ان تقوم بحساب القوة الرباعية لديها وان يكون لديك قوه موازية لها من حيث جميع العوامل التي يمكن ان تضمن لك النصر فارجو من جميع الاخوة من لديهم معلومات مهمة ان يقوم بعرضها علينا لنحاول ايجاد حل بخصوص هذه اقوة المدمرة ملاحظة اتمني ان نضع في الحسبان احتمال انضمام بعض الدول العربية الى المعركة
وشكراً

الحقيقة المرة أخي النمر أن اسطولاً واحداً فقط من الاساطيل الامريكية قادر على إبادة البحريات العربية بأكملها ...... ولكن سؤال الموضوع المهم بالنسبة لمصر كم سيستغرق ذلك وما هي الخسائر بالنسبة للجانب الامريكي في حال حدوث مواجهة بحرية(مصرية-امريكية)

ليس لهذه الدرجه يا اخى .. اسطول واحد قادر على تدمير البحريات العربيه !!!!!!!!!!!؟

اظنه يستطيع التعامل لكن القدره على التدمير الشامل .. اظنها غير صحيحه

اولا تحياتى لصاحب الموضوع .. بالنسبه لسمرح عمليات البحر المتوسط والخليج .. اولا الخليج مختلف تماما عن البحر
المتوسط فالخليج مغلقا نسبيا الى جانب مياهه الضحله التى لا تناسب عمل بعض الغوصات

لكن البحر المتوسط بحر مفتوح وصالح لعمل كافه القطع والاهم من ذلك المدد الهائل الذى يستطيع توفيره للاسطول
المهاجم سواء من الاتصال المباشر بالمحيط الاطلسى او من الحفاء الاوروبيين (( مع استبعاد دخول اسرائيل ))

لى تعليقان .. اولا بالنسبه للاسلحه الامريكيه التى تتسلح بها مصر ومعظم العرب وخاصه الباتريوت والهاربون
هل يمكن استخدامهم ضد الاسلحه الامريكيه مع وجود خاصيه الرونج تارجت

ثانيا .. لو افترضنا تسخير امكانتهم لخدمه البحريه المصريه .. ما مدى فعاليه القطع البحريه العربيه المختلفه فى التعامل
مع الاساطيل الامريكيه فى المحيطات >>> سواء جنوبا فى الهندى انطلاقا من الجزيره او غربا فى الاطلسى انطلاقا
من المغرب موريتانيا

هى مداخله ليست فى محلها .. لكنى الاحظ ان معظم الدول العربيه تبنى استراتيجيتها فى التعامل مع الاخطار فى
البحار الضيقه المجاوره رغم ان هناك دول تتطل على محيطات

أخي الكريم لا اظن بأن مصر تستطيع الوقوف بوجه امريكيا كيف يعقل

دوله تعتبر من الدول العظمى والنوويه وتصنع كل ماتحتاجه من اسلحه وصواريخ وسفن وغواصات وطائرات وذخائر

ان تخسر مواجهه مع دوله اغلب اسلحتها مستورده وليست قوية مقارنه مع الجيش الامريكي ليس اهانه بمصر انما
رحم الله امرء عرف قدر نفسه انا من ناحيتي اتوقع ان مصر سوف تعمل مفاجأت مثل اغراق المدمره ايلات لكن الصمود
امام اقوى دوله بالعالم مستحيل تستطيع مصر الصمود اذا كانت تصنع سفنها العسكريه وطائراتها وذخائرها
وصواريخها بنفسها عند اذا يطرح هذا السؤال

انا قريت معظم المشاركات في الموضوع
وانا مش ليا قوي في موضوع السلاح ده يعني بقرأ هواية كده

الجميع بصراحة عصروا عقولهم لمعرفة الجواب ونسينا ان في عوامل
(وبعيد مين عنده ايه ومين مش عنده ايه)

طبعا لو هو dual بين البحريتين يعني كل واحد جمع قواته وخطط واشتغل وحارب التانيب

بالطريقة النظرية هنلاقي تفوق ساحق وماحق للامريكان

طيب

لو كان قصد صاحب الموضوع ان الموضوع بقى عداوة وبنتكلم على حرب بجد (حتى وان كانت بحرية فقط على حسب طلبه)
اي حرب بيكون ليها مقدمات

يعني هتجهز ليها كويس جدا

يعني هتعرف عدوك وتدرسه

يعني هتعمل كل حاجة علشان تنتصر والباقي على ربنا سبحانه وتعالى

نيجي نشوف الاطراف المتحاربة

مصر

امممم

غنية عن التعريف
يكفي انها اول واعرق مؤسسة عسكرية في التاريخ
دولة عمرها فوق ال7000 سنة ياما حاربت عظماء كل عصورها
من اول الهكسوس لحد بريطانيا وفرنسا مع بعض (لا اعتبر اسرائيل من العظماء)

جت اكتوبر حرب غير مباشرة مع امريكا في ظل مماطلة سوفيتية في بعض المطالب المصرية واليهود اتروقوا

بلد بتتنهب وبتتهاجم من طامعينها على مر الزمان ومازالت موحدة من ساعت ما مينا مؤسس (ليس عهد الدولة القديمة فقط) بل مؤسس مصر التي نعيش على ارضها الان هو اللي وحد لقطرين لحد دلوقتي

طيب نيجي نتكلم عن امريكا

امممم
قوة اقتصادية ضخمة
قوة عسكرية متطورة وضخمة ايضا
كل شئ ضخم

ماعدا الرجال

يا شباب كفاية بس كام حاملة طيران يتمسحوا من البحر وشوفو بقة رد الفعل الامريكي
هيبقى عنيف
بس شعبك مش هيشتكي زي التانيين دول اللي دنهم يسوطو على اللي ماتو في العراق وقبل كده فيتنام

دولة عمرها مش اكتر من 400 500 سنة (انا بالغت قوي) قول الف سنة لحقت تعمل ايه؟

ولا حاجة
دولة فاحشة الثراء
كل حاجة عندهم بالفلوس مش زي عندنا ممكن نكون متخلفين بس لما بتنقح الوطنية علينا بنبقى جامدين جدا

وانا بقولكم اهو

ساعة الحرب دي
(في ظل قيادة محترمة)

هتشوفو واشنطن على الجزيرة وهي بتتقصف وبرجين نيوورك بيقعوا

لان عندنا الجين اللي يساعدنا على كده كمصريين
احنا احفاد بشر حملو السلاح بيد والفأس بيد

والفرق كبير بين صانع السلاح ومستخدمه

والله المستعان :]

كانو بيقولو كده قبل ما التتار يتهزموا في حطين

والله يا اخي التاريخ يعيد نفسه

بل انا اتشوق لحاجة زي دي
تخلي البلد تقوم على حيلها من تاني

لاحظ
قبل الهكسوس كان في فترة اضمحلال وبعده الدولة الحديثة وحدث ولا حرج في كل حاجة كنا الاوائل فيها

قبل الصليبيين ضعف وتفرق بعدها اتحدنا واسترجعنا القدس

قبل التتار كان برضه ضعف وتفرق وبعده عرفنا ان مفيش مستحيل على المؤسسة العسكرية المصرية

قبل نكسة يونيو كان في استهبال وقلة ادب بعدها ب 4 شهور بدأت عملية الردع وليس الصمود

قبل الامريكان بقة على ايامنا دي في الهبل اللي بنشوفه ده في كل مكان وبعدههم ان شاء الله هنعيش كام يوم حلوين قبل مانموت :]

اسف عين جالوت :]

ان استخدمت اميركا قوتها باكملها فمن المستحيل مواجهته ، بل ان البحريات العربية كلها لا تمتلك القدرة على مواجهته .

ليس لهذه الدرجه يا اخى .. اسطول واحد قادر على تدمير البحريات العربيه !!!!!!!!!!!؟

اظنه يستطيع التعامل لكن القدره على التدمير الشامل .. اظنها غير صحيحه

اولا تحياتى لصاحب الموضوع .. بالنسبه لسمرح عمليات البحر المتوسط والخليج .. اولا الخليج مختلف تماما عن البحر
المتوسط فالخليج مغلقا نسبيا الى جانب مياهه الضحله التى لا تناسب عمل بعض الغوصات

لكن البحر المتوسط بحر مفتوح وصالح لعمل كافه القطع والاهم من ذلك المدد الهائل الذى يستطيع توفيره للاسطول
المهاجم سواء من الاتصال المباشر بالمحيط الاطلسى او من الحفاء الاوروبيين (( مع استبعاد دخول اسرائيل ))

لى تعليقان .. اولا بالنسبه للاسلحه الامريكيه التى تتسلح بها مصر ومعظم العرب وخاصه الباتريوت والهاربون
هل يمكن استخدامهم ضد الاسلحه الامريكيه مع وجود خاصيه الرونج تارجت

ثانيا .. لو افترضنا تسخير امكانتهم لخدمه البحريه المصريه .. ما مدى فعاليه القطع البحريه العربيه المختلفه فى التعامل
مع الاساطيل الامريكيه فى المحيطات >>> سواء جنوبا فى الهندى انطلاقا من الجزيره او غربا فى الاطلسى انطلاقا
من المغرب موريتانيا

هى مداخله ليست فى محلها .. لكنى الاحظ ان معظم الدول العربيه تبنى استراتيجيتها فى التعامل مع الاخطار فى
البحار الضيقه المجاوره رغم ان هناك دول تتطل على محيطات

كانو بيقولو كده قبل ما التتار يتهزموا في حطين

والله يا اخي التاريخ يعيد نفسه

بل انا اتشوق لحاجة زي دي
تخلي البلد تقوم على حيلها من تاني

لاحظ
قبل الهكسوس كان في فترة اضمحلال وبعده الدولة الحديثة وحدث ولا حرج في كل حاجة كنا الاوائل فيها

قبل الصليبيين ضعف وتفرق بعدها اتحدنا واسترجعنا القدس

قبل التتار كان برضه ضعف وتفرق وبعده عرفنا ان مفيش مستحيل على المؤسسة العسكرية المصرية

قبل نكسة يونيو كان في استهبال وقلة ادب بعدها ب 4 شهور بدأت عملية الردع وليس الصمود

قبل الامريكان بقة على ايامنا دي في الهبل اللي بنشوفه ده في كل مكان وبعدههم ان شاء الله هنعيش كام يوم حلوين قبل مانموت :]

يا اخووان هناك فرق كبير بين الماضي والحاضر وللاخ الذي يقول التتار في حطين فإنه في ذلك الوقت كانت المعارك بالسيوف والفؤوس أما الان فإنك تضرب عدوك بالصواريخ من على بعد مئات الكيلومترات والفارق التكنولوجي بين البحريات العربية والبحرية الامريكية كبير وليس في صالحنا أبداً ... أخبرني..
كم دولة عربية تمتلك حاملة طائرات تحمل قرابة الـ80طائرة؟! كم دولة عربية تمتلك غواصات نووية؟؟ ولا دولة .

في البداية انا مش متخصص ورأيي يحتمل الخطأ او الصواب بس انا سمعت في برنامج كدة كانو مستضيفين فيه لواء وخبير عسكري لا اذكر اسمه حالياًَ بس قال انه اكبر قوة هجوم بحرية تتألف عادة من 16 قطعة تقريباً واعتقد ان مصر تمتلك من القدرات لصد مثل هذه الهجمة

في البداية انا مش متخصص ورأيي يحتمل الخطأ او الصواب بس انا سمعت في برنامج كدة كانو مستضيفين فيه لواء وخبير عسكري لا اذكر اسمه حالياًَ بس قال انه اكبر قوة هجوم بحرية تتألف عادة من 16 قطعة تقريباً واعتقد ان مصر تمتلك من القدرات لصد مثل هذه الهجمة
نحن نتحدث عن الاسطول الاميركي باكمله .

نحن نتحدث عن الاسطول الاميركي باكمله .
مينفعش يتحرك اسطول كامل لمهاجمة دولة او هدف ما فذلك يجعله عرضة للتهديدات بسبب الحجم الكبير

مينفعش يتحرك اسطول كامل لمهاجمة دولة او هدف ما فذلك يجعله عرضة للتهديدات بسبب الحجم الكبير
فليكن ولكن في عاصفة الصحراء شاركت الولايات المتحدة بحوالي 55 قطعة بحرية لا 16 . قوة الهجوم يتم تكوينها تبعا لقوة الدولة التي تواجهها . وعلى اية حال فحتي 16 قطعة فقط قادرين على هزيمة مصر .

فليكن ولكن في عاصفة الصحراء شاركت الولايات المتحدة بحوالي 55 قطعة بحرية لا 16 . قوة الهجوم يتم تكوينها تبعا لقوة الدولة التي تواجهها . وعلى اية حال فحتي 16 قطعة فقط قادرين على هزيمة مصر .
لا تعليق:busted_red[1]:

عودة
أعلى