شروط سعودية : اما ان تقبل اسرائيل بدولة فلسطينية او ستواجه العزلة في المنطقة

السعودية تريد اتفاقية عسكرية ونووية (مدنية) وقد يكون اتفاقيات في مجالات اخرى مع الولايات المتحده.
لماذا دائما الشروط تتمحور حول طلب الحماية و الدفاع؟

ماهو السلاح الأمريكي الذي لا نستطيع الحصول عليه إلا مع التطبيع؟

F-22 لن يتم بيعها لأحد حتى الصهاينه نفسهم
F-35 لم نقدم اي طلب لها

B-1 لا نحتاجها

القاذفات / الصواريخ فرط الصوتية / الحرب الالكترونية .. الخ
الهدف ماهو بس شراء .. لكن المشاركة كذلك في التصنيع ..

/

الامريكيون
سوالي بجد مين قال ان السعودية ممكن تكون في موقع من يملي شروطة انت بتتفاوض بالمناسبة ولديك تهديدات جدية فانت لست في موقع من يفرض شروطة بالعكس لديكم تهديد قوي في اليمن هل ستواجه منفردا لمدة 60 سنة اخري للقضاء علي مليشيات تتحصن في الجبار وباتت قادرة علي ضرب كافة مدنك لو اردات !

تهديد ايراني تمثلت احدي ردود فعلة في 500 صاروخ ودرونز تكاتفت امريكا وحلفائها واسرائيل للتصدي له وكان لبعد المسافة دورة في التصدي لاغلبها هل ستتمكن السعودية في صد موجات كهذه ولاي مدة وكم حجم الخسائر ؟

وهناك بيئة معادية كاملة تبداء من لبنان فالعراق فقطر التي تعد نفسها بقطعة من اراضي السعودية للحوثي للفرس للعراق لسوريا وغيرها كيف يمكن ان تعيش اصلا كدولة في ظل كل هذة البيئة علما بان حتي اقرب حلفائك في الخليج باتت المنافسة بينكم اقرب لحرب تجارية علاوة علي خلافات حدودية قد تنفجر في اي وقت ويتحول التحالف لحرب ضروس

اقتصاديا انت دخلت في مشروعات عملاقة انت تعتقد انها مشروع تنموي ضخم لا يمكن ان ينجح بدون تكنولوجيا واستثمارات من كبري الشركات اليهودية والامريكية حتي تتمكن من استعادة ما استثمرت وتنجح وتكمل مسيرتك علما بانها اصلا كمشروعات باتت اكبر من قدرات السعودية وبدا التراجع عن بعضها

ضيف علي كل دة مين سيحكم السعودية بعد رحيل الملك سلمان ربنا يطول عمره وفعلا بتمني والله ربنا يطول عمرة بس مين الاجابة المنطقية ولي العهد بس دة لو كان ولي العهد مشي في مساره الطبيعي انما عندما تتجاوز امراء اخرين وتسبقهم هل تتوقع صمتهم عن حقهم علي الاقل بن نايف اللي كان ولي للعهد وكان صديق موثوق للمخابرات الامريكية في الحرب علي الارهاب من المستحيل الخروج علي الملك سلمان وتمت مبايعته لكن ماذا لو توفي هل هم ملزمون بالبيعة لابنه طيب هل سياسات ولي العهد مقبلة من كل الشرائح لو افترضنا ان الاجابة ان الامراء هايقبلو والمجتمع مبسوط لكن الرجل ليس الملك الي اليوم وقد يحتاج لدعم حلفائه هادي مثال علي كلامي جمال مبارك كان الاقرب نظريا لحكم مصر شاب وابن الرئيس وعنده مشروع اصلاحي وتحت ايدة اكبر قوة سياسية في مصر الحزب الوطني ومع ذلك لم يصل للسلطة وانتهي الامر بثورة عارمة اسقطة النظام ودة مش من 200 سنة مثلا فانا لو مكان الامير محمد لازم احظي بدعم دولي علي الاقل حتي جلوسي علي العرش وبعدها يحلها ربنا مع الكل

ممكن حد يقولي اية المؤشرات علي ان كلامك صح كذا حاجة :

اولا الخروج علي مضمون ونص المبادرة العربية اللي بتتكلم عن انسحاب كامل لحدود 67 لاعتراف اسرائيل بدولة فلسطينية مجرد اعتراف قد ينتج عنه اتفاق وقد يلغي اصلا

ثانيا حديث ولي العهد بان اسرائيل قد تكون حليف ودة في تصريحات لصحف امريكية ضد تهديدات مين قال ان السلام يتبعه تحالف لية يعني ؟ هو انت هدفك اية ما اليهود مش هبل لا هايقولك انت عاوز ارض وتحالف ونووي لية يعني هانطبع مع كوكب المريخ مثلا عنك ما طبعت ولا تقدر ترمي طوبة عليا اصلا!
ثالثا الكلام عن تطبيع في وسط حرب هي الاقسي مش علي غزة لا الاقسي منذ النكبة وطول جولات الصراع العربي الاسرائيلي لم اسمع عن مجازر بهذا الحجم لو انت من يملي شروطة لا طبعا مش دلوقتي خالص ولا كمان سنتين او تلاتة

اخيرا انت عاوز تعمل سلام مع نتياهو وسموترتش وبن غفير دول هايدوك متر واحد! دة مين مصدق دة طيب لو انت الطرف الاقوي ببساطة هاتقولة وقف والا ... ولا قولت ولو قولت ولا هايفرق معاه انت تحتاجة اكتر من احتياجه ليك هو الجيش اللي كان بيحاربة خلاص عمل سلام معاه ومن زماااااااااان واضطر يتراجع عن 90% من الارض اللي احتلها في 1967 ومساحة اكتر من ضعفين الارض اللي اخدها من سنة 1948 سيناء وهي ارض بالنسبالة مقدسة ومساحة وعمق استراتيجي وحماية وثروات وووو سبها وهما مجبرين لانه سلام بجد ما هو معني السلام اية فرض الهدوء ووقف العدائيات ومضادها الحرب انت تقدر تحارب لالالالالالالالالالا انت متصور انه ممكن يحاربلك ايران او حتي يحارب معاك او يضمنلك مساعدة حقيقة لو حاربت عمر ما مصر عملت كدا تخيل عمرنا ما استقوينا بيهم علي حد بالعكس كان سلام بارد وكل فترة في تخوفات بان الحرب ممكن تقع معاها ورايي في الاخر لو السعودية قررت تمشي للنهاية في التطبيع بلاش يكون مقابل وعود واتفاقيات سهل نقدها اضمن حاجة ملموسة بجد ولو علي البدايل فكتير السعودية كدولة وشعب ومقدرات في تحالف مع باقي الدول العربية وسوق مشترك وتعاون حقيقي والبعد عن العنجهية واحلام القوة العظمي ممكن تبني نفسها وتحمي نفسها مع اشقاء بجد مش عدو احلامة قد تصل حتي مكة المكرمة
التطبيع. ما هو الا شرط امريكي لاستمرار الحماية و الدفاع عن السعودية خاصة ان السعودية بها الحرمين الشريفين و تطبيعها سيغير رؤية الكثير من المسلمين للقضية الفلسطينية.
الولايات المتحدة تستغل عدم قدرة المملكة علي تحقيق نصر عسكري حاسم علي ميليشيا الحوثي وعدم التمكن من ازالة التهديدات بالقوة او التصدي لمخططات الفرس بشبه الجزيرة العربية و الشعور بالتهديد سيدفع المملكة بقبول شروط امريكا وعلي راسها التطبيع مع اسرائيل. هذا و الله اعلم

- ليس جديد , من قديم الزمان معروف ان لا احد يركع امريكا
سوى المملكة العربية السعودية بفضل من الله

- احب اذكرك ان ادارة اوباما عملت ضد مصالحنا طوال سنين

- ومن بعدها ادارة بايدن ومع ذلك , لم يستطيع الاستمرار في سياسته واتى للسعودية متنازلًا
وفي نهاية المطاف يبدو انه لم يستطع ايضًا جعل السعودية منبوذة !!
:)

من فضل الله علينا ان جعل دول العالم الكبرى ناهيك عن الدول الاقليمية تأتي للسعودية طالبةً ودها ورضاها

اه اتي للسعودية لا بص يا سيلنت انك تيجي السعودية وتخف الضغط الاعلامي او حتي التهديد بعقوبات وانك تدي ارض او تقبل بانسحاب اسرائيلي امر تاني خالص تاني انا كل اللي بسمعة الاعتراف بدولة فلسطينية دة تحريف للمبادرة العربية اللي بتتكلم عن انسحاب اسرائيلي بالمناسبة لو الاتفاق سعودي امريكي ماحدش له ان يتدخل انما الكلام عن تطبيع مع اسرائيل من دولة هي الزمت نفسها بانها بلاد الحرمين وزعيمة للمسلمين فالامر مختلف تماما وطبعا الكلام عن مصر وكامب ديفيد كان الامر مختلف وكان في اعتراف اسرائيلي بان ارض 1967 ارض فلسطينية وكان المفروض يبدا التفاوض حولها لكن المقاطعة العربية لمصر عرقلة المسار + التلاعب الاسرائيلي اليوم انت بتتكلم عن طموح بصدور قرار اعتراف انت بتتكلم عن اقل بكتير من كامب ديفيد بتتكلم عن اعتراف مقابل مصالح يمكن اصلا الحصول عليها بمسار اخري ومن قوي اخري فالتطبيع مجاني وذو صبغة دينية وفي وقت في مذابح للفلسطينيين وحديث عن هدم المسجد الاقصي وتهجير الفلسطينيين فدة طعنة في الظهر بكل المقايس ومرفوض عربيا واسلامية وانسانية

اسلوب الكتابة ليس غريب علي :unsure:

Sacha Baron Cohen GIF by Golden Globes

* المسار دة بسمع عنه من وانا عندي 10 سنين تخيل انا داخل علي الاربعين والحقيقة لا استيطان اتجمد ولا ارض اتحررت ولا اي حاجة خلاص تمام اعمل زي كامب ديفيد جدول انسحاب واضح وخطوات تطبيع وضمنات بالانسحاب دولية لكن من قبل التطبيع بيقولك لا مش هاعترف اصلا ثم المستوطنات اكلت اغلب الارض انت بتتكلم عن تجميد مش تفكيك اما الانسحاب من غزة فمن غير اتفاقية الناس عاوزة تجري
الراعى الامريكى موجود فى الاتفاق السعودى زى ما موجود فى الاتفاق 79....و بعد 7 اكتوبر مش زى قبل 7 اكتوبر ولا انت مختلف فى ديه كمان؟
* لا ازاي احنا نلم بعض ونروح نبوس رجلهم علشان نطبع انت بتقولي انا اعرف اجيب متر للاسف والله انا فرد بني ادم مواطن مش هاعرف بس بعرف ادخل اتجند في الجيش ادفع ضرايب زي اي مواطن في اي دولة انا بتكلم عن دول علي فكرة مش عن افراد
مين قال نبوس؟هما عاوزين تطبيع و احنا عاوزين دولة للفلسطنيين يعنى مفيش منه منهم..."وهو ده الواقع" مفيش دولة فلسطينية بدون "اذن اسرائيل" و الا كانت فلسطين دولة بالفعل من 48
* التحرير بالبندقية مش بمبادرة سعودية مصر ماخدتش استقلالها الا لما بدء العمل الفدائي والجيش ساند وضد بريطانيا العظمي لو كنا بنتفاوض بس كان زمانا لسة بنتفاوض الطور الطبيعي هو المقاومة والجهاد طالما مافيش حل سلمي مش قادر خلاص بلاش نشارك في تصفية القضية
وهى الحروب و الانتفاضات اللى من 48 لحد 7 اكتوبر مش اعمال فدائية؟
* انا بتكلم دعم ليهم وليا الحق اني اتكلم طالما عيلتي قدمت شهدا في حروب ضد اسرائيل وعلشان القضية دي فليا الحق اتكلم بس انا بتكلم دعم ليها وبردوا لاني فرد مش دولة عاوزة اعمل حل علي المقاس علشان امرر جرائم ضد شعب بيقاوم
انا لا بهبد ولا بضلل ولا بكيد ولا انا اتكلمت علشان هو سعودي انا حتي موقف مصر موقف بائس لا يتناسب لا مع مكانة مصر ولا حتي مع ما تقتضية الجيرة لشعب غزة
first things first
الله يرحم شهدائكم ورزقهم الفردوس الأعلى​

ثانيا: جدى شارك فى حروب الاستنزاف و اخو جدى شارك فى حروب الاستنزاف و 73...... فا حضرتك برضه بتكلم واحد عائلته قدمت محاربين ضد الاسرائليين بس حتى لو احنا من عائلات مفيش حد فيها شارك فى الحروب فا ده لا يسقط من عليهم رأيهم فى الشأن الفلسطنيى كون ان مصر فى المسأله من اولها و لحد دلوقتى بس انا معاك ان ممكن يكون فى اراء المفروض الواحد ميستمعش ليها بس الغلط ساعتها هيبقى على حضرتك عشان انت اللى بتديها الاهميه بتعليقك عليها بدل من تجاهلها

موقف مصر لا يتناسب مع مكانتها؟هى مصر فى الجى7 و انا مش واخد بالى؟ يا رجال احنا مش جى20 على اقل تقدير....يبنى انت خارج من 30 سنة فساد و ثورتين و ارهاب و 5 سنين ضياع اقتصادى انت معانا هنا؟ ولا حضرتك مهاجر بره؟
عاوز تبقى منصف؟ قارن مواقف مصر مع تركيا صاحبه الجى20 و شوف

ثم حضرتك بتقول بحق الجيرة؟ايه حق الجيرة ديه؟مفيش حاجة اسمها حق الجيرة فى السياسة و اللى احنا بنعملو و اللى عملناه و اللى هنعملو ماكناش عملنا 10% منه عشان "الجيرة"......وقوفنا مع الاخوه الفلطسنيين مش عشان هما "جيران" و قوفنا معاهم عشان هما اصحاب قضية و اخوه

كلامى عن المكايدات لما يكن ليك "بشكل خاص" بل كان كلام "بشكل عام".

ثانيا: جدى شارك فى حروب الاستنزاف و اخو جدى شارك فى حروب الاستنزاف و 73

ماشاء الله , الله يرحمهم ويغفرلهم ان كانوا متوفيين
ويحفظهم ويمد بأعمارهم ان كانوا عايشين

الامريكيون

التطبيع. ما هو الا شرط امريكي لاستمرار الحماية و الدفاع عن السعودية خاصة ان السعودية بها الحرمين الشريفين و تطبيعها سيغير رؤية الكثير من المسلمين للقضية الفلسطينية.
الولايات المتحدة تستغل عدم قدرة المملكة علي تحقيق نصر عسكري حاسم علي ميليشيا الحوثي وعدم التمكن من ازالة التهديدات بالقوة او التصدي لمخططات الفرس بشبه الجزيرة العربية و الشعور بالتهديد سيدفع المملكة بقبول شروط امريكا وعلي راسها التطبيع مع اسرائيل. هذا و الله اعلم
كلامك كله هري في هري السعودية ليست مثل بعض الدول تحتاج حماية من الصهاينة 😉

القاذفات / الصواريخ فرط الصوتية / الحرب الالكترونية .. الخ
الهدف ماهو بس شراء .. لكن المشاركة كذلك في التصنيع ..

/

هل تملك أمريكا مخزون من الصواريخ الفرط صوتية لكي تبدأ في بيع هذه الصواريخ؟

هل نحتاجها؟

نفس الكلام عن القاذفات
هل بالفعل نحتاج قاذفة قنابل B-52 ؟

الحرب الإلكترونية سبق وتخرج دفعة قبل فترة بسيطة من أمريكا

هل تملك أمريكا مخزون من الصواريخ الفرط صوتية لكي تبدأ في بيع هذه الصواريخ؟

هل نحتاجها؟

نفس الكلام عن القاذفات
هل بالفعل نحتاج قاذفة قنابل B-52 ؟

الحرب الإلكترونية سبق وتخرج دفعة قبل فترة بسيطة من أمريكا

مو بس بيع .. انت تحتاج تشارك في الصناعة ،، وتقدر تعقد شراكة تصنيع منتجات جديدة على غرار الاحتلال مع القبة الحديدية وغيرها ..

.

مسؤول أمريكي لمراسلة CBS مارغريت برينان:

تم إحراز الكثير من التقدم الليلة الماضية في المحادثات بين ولي العهد الأمير وجيك سوليفان

يخبرني مصدر مطلع أيضاً أن والولايات المتحدة على بعد أيام من إبرام الإتفاق الثنائي وبعد ذلك سيبدأ المسار الفلسطيني الإسرائيلي .

تقولي من نجران 😂

طيب طيب يصير خير

بخصوص تعليقك الجواب عليه في غاية البساطة

مظلة حماية أمريكية أقوى
وبدون مبالغة
من النووي

تايوان
الجزيرة الصغيرة أمام الصين العظمى
تضمن أمنها و مستقبلها بسبب الحماية الأمريكية

كوريا الجنوبية
أمامها ثلاثة دول نووية
كوريا الشمالية و الصين و روسيا

ولا احد يستطيع تحريك مدفع أمامها

اليابان
تضمنها أمنها أمام الكوري و الصيني و الروسي بسبب قاعدة أمريكية واحدة وعدة سفن أمريكية متواجدة في قاعدة بحرية يابانية

بولندا
تسلح وتدعم أوكرانيا بالمال والسلاح وحتى
" المتطوعين "
و روسيا و بيلاروسيا على حدودها
ومع هذا لا يتجرأ احد على فعل شيء ضدها

إسرائيل
دولة صغيرة مجهرية لكن وبالرغم من هذا استطاعت إذلال وإهانة أمة كاملة و تحطيم جيش و احتلال أراضيه في الشرق و الغرب

وتفعل وتعربد متى تشاء كيف تشاء وبلا مبالغة لا أحد يستطيع ايقافها إلا بالاتفاقيات
بل حتى الأراضي التي تدخلها لا تخرج منها إلا بعد اتفاقية ولا تخرج منها بقوة السلاح إنما بقوة السياسة

كل هذا بسبب الدعم الأمريكي

يا رجل
برلين المحاصرة من السوفييت استطاعت النجاة بسبب الدعم الأمريكي

الاستهانة بمدى قدرة أمريكا على دعمك هو أمر لا يقوم به إلا مجانين البروباغندا الشرقية

مو بس بيع .. انت تحتاج تشارك في الصناعة ،، وتقدر تعقد شراكة تصنيع منتجات جديدة على غرار الاحتلال مع القبة الحديدية وغيرها ..

طيب عادي تقدر تشارك في الصناعة مع الكوري أو الصيني أو التركي بدون أي تطبيع 🙂

طيب عادي تقدر تشارك في الصناعة مع الكوري أو الصيني أو التركي بدون أي تطبيع 🙂

هذي لاشيء أمام الصناعة العسكرية الامريكية ..
فوق هذا كله راح يوقف صداع الابتزاز السياسي بالصفقات العسكرية وتصرفات الكونغرس ..

الصفقة الثنائية الحالية لا تتضمن التطبيع ..
التطبيع شرطه اقامة دولة فلسطينية ..

/

تقولي من نجران 😂

طيب طيب يصير خير

بخصوص تعليقك الجواب عليه في غاية البساطة

مظلة حماية أمريكية أقوى
وبدون مبالغة
من النووي

تايوان
الجزيرة الصغيرة أمام الصين العظمى
تضمن أمنها و مستقبلها بسبب الحماية الأمريكية

كوريا الجنوبية
أمامها ثلاثة دول نووية
كوريا الشمالية و الصين و روسيا

ولا احد يستطيع تحريك مدفع أمامها

اليابان
تضمنها أمنها أمام الكوري و الصيني و الروسي بسبب قاعدة أمريكية واحدة وعدة سفن أمريكية متواجدة في قاعدة بحرية يابانية

بولندا
تسلح وتدعم أوكرانيا بالمال والسلاح وحتى
" المتطوعين "
و روسيا و بيلاروسيا على حدودها
ومع هذا لا يتجرأ احد على فعل شيء ضدها

إسرائيل
دولة صغيرة مجهرية لكن وبالرغم من هذا استطاعت إذلال وإهانة أمة كاملة و تحطيم جيش و احتلال أراضيه في الشرق و الغرب

وتفعل وتعربد متى تشاء كيف تشاء وبلا مبالغة لا أحد يستطيع ايقافها إلا بالاتفاقيات
بل حتى الأراضي التي تدخلها لا تخرج منها إلا بعد اتفاقية ولا تخرج منها بقوة السلاح إنما بقوة السياسة

كل هذا بسبب الدعم الأمريكي

يا رجل
برلين المحاصرة من السوفييت استطاعت النجاة بسبب الدعم الأمريكي

الاستهانة بمدى قدرة أمريكا على دعمك هو أمر لا يقوم به إلا مجانين البروباغندا الشرقية
لن اتدخل في علاقة السعودية باي دولة اخرى لانو لايحق لي ذلك

لكن ماقلته عن اليابان وكوريا الجنوبية وبولندا هو الي راح اتحدث عنه
كل هذه الدول ومعاهم تايوان جايين في طريق وعن قريب سيدخل لها الروسي والصيني وبالدور
مثالا تايوان اخرها ستدمر وستحتل وكل العالم يعلم هذا +اليابان وكوريا الجنوبية ينتظرهم مصير اسود من كوريا الشمالية
بولندا هي العقدة لانو ارثها غريب وهذه دولة لعنة اوروبا الاولى لكن اتوقع انو بوتين وضعها في الحساب وراح يشتت امنها بالمخابرات
كل الدول الي اعتمدت على امريكا امنيا دمرت نيجر +اوكرانيا +جورجيا +ارمينيا الاكراد اغلبهم لعب بهم الامريكي وبعيدين باعهم
لذلك قال عنها الراحل مبارك المتغطي بالامريكان عريان

لان هاجس الدول الي عندها مشاريع و تنميه و اهتمام بمواطنيها الامن.

الفشله -كارباب الحرب الافارقه- لا يكترثون او يفهمون مثل هذه الامور. ما عندهم مانع يعيشون في مزابل يحكمها قانون الغاب.

عودة
أعلى