سلاح البحرية لجمهورية مصر العربية

رد: القوات البحرية المصرية اقوى بحرية عربية افريقية شرق اوسطية بشهادة العدو قبل الحبي

انا ابين الحقائق فقط

أخي أنت تبين الحقائق ولاكن هناك من سيفهمك غلط

رد: القوات البحرية المصرية اقوى بحرية عربية افريقية شرق اوسطية بشهادة العدو قبل الحبي

اولا شكرا لصاحب الموضوع صور حصرية واخبار رائعة والبحرية المصرية قوية الحمد لله ورائدة ..
ثانيا انا مستاء وزعلان جدا من مداخلات بعض الاخوة .. ثالثا رأى بكل بساطة وحيادية وانا مصري على فكرة .. ارجو تقبل رأى بصدر رحب ..
اولا بعض الاسلحة المصرية كالجو والبحر بها قطع تقادمت كثيرا جدا وبشكل عملى وعلمى بحت فعلا محتاجون لتطوير عتادنا الحربى وباسرع ما يمكننا .. فنملك فرقاطات ومدمرات قديمة وطائرات قديمة كالميج 21 والفانتوم 4 وغيرهم بالاضافة لبعض الوحدات الحديثة كالاف 16 مثلا واكيد هناك قطع بحرية تم تعديلها او اضيفت مؤخرا وان لم يكن حتى فاذا كان هذا كل ما فى وسع الحكومة المصرية فمشكورة لها سعيها عموما القطع البحرية سينقضى وقتها مع الزمن وبالتاكيد ستتغير حينها سنقتنى الأفضل ان شاء الله ولكن هناك ملحوظة بالرغم م نبعض عتادنا القديم لكن الجيش المصري يمتاز بقوته وبسالته وان اقتضى الامر للدفاع عن اراضينا سنحارب حتى بقطع الحديد الخردة وسننتصر واثبتنا انتصارنا باسلحة اقدم من الى يملكها العدو وهزمناهم بها لكن عمليا نحتاج فعلا بكل حزم لعتاد حديث واتمنى ان يحدث هذا عن قريب فى الجو والبحر وباقى افرع قواتنا المسلحة ..
فيلد مارشال .. انت عضو مميز وانا احترمك رغم انى منضم للمنتدى حديثا لكن انت من القليلين الذين لفتو انتباهي لكن اعيب عليك تعصبك ضد احد اخواننا الجزائريين انا ايضا اغضب من الحاقدين على وطننا لكن لا اكره احدا فكلنا عرب !!
وايضا يجب ان نفرق بين الحاقد وبين املعبر عن رأية بكل صراحة فلا داعى لكل شخص ان يقول ممتاز رائع ولكن نحتاج للنقد والرأى السليم ونناقش امورنا فيما بيننا بسلبياتها وايجابياتها وليس عيبا ان نقر بنقاط ضعفنا فالخطأ لا يتم اصلاحة الا باكتشافة !ّ!
البحرية الجزائرية محترمة رغما عن الجميع وقوية وتملك معدات حديثة وقوية .. وبحريتنا المصرية ضارةب وقوية ولكن ليست الاقوى فى الشرق الاوسط فمن رأى الشخصي المتواضع وبكل حياد .. القوى البحرية الاقليمية هى ايران وتركيا بلا شك والسعودية عربيا اعزرونى انا لا اعلم الكثير عن بحرية المغرب والجزائر لكن اقر بقوتها وحداثتها واتمنى ان تضاهيها بحريتنا المصرية ..
لكن سر قوة بحريتنا المصرية ليس فى العتاد بلا ادنى شك لكن فى قوة وكفائة ضباطها وافرادها وبحريتنا لها يد طولية وقوة لا يستهان بها وتهابها اسرائيل رغم تقدم بحريتها عنا الا اننا نملك اليد العليا بحرا فى حال المواجهة معها ..
عموما .. لا داعى للغضب والتناحر فكل شخص له حرية مطلقة فى رأية لكن يريت نحترم بعضنا ولا داعى للردود الاستفزازية قل رأيك بكل حرية ولكن لا داعى لان تجرح شعور الىخرين كالذي يقول اننا نأخذ زكاة من امريكا عيب عليك يا اخى ..
اتمنى النقاش بينا يكون بناء ويحتمل على الود وليس الضغائن والمنافسة ..
تحياتي

اخى جاسوس الجزائر سأرد عليك بنقاط كما فعلت انت معى ....
1/ انا محترم بشهادة الجميع ولم ولن اتطاول على غير من يستحقون التهذيب ومن وجهة نظرى اى متعصب يشيع الفتنة يجب تهذيبة فورا وبكل حسم .
2/ انت اتكلمت ورديت على نفسك وقولت مصر ليست اقوى قوة اسلامية بل ايران وتركيا وبم انك خبير اوى كدة وبتفهم وتعرف اكتر من معهد يافا الاسرائيلى للشئون العسكرية ابقى روح قولهم او اسألهم لية جعلو مصر فى المركز الاول عربيا وافريقيا وشرق اوسطيا ثم جائت تركيا رغم امتلاك تركيا 10 غواصات حديثة ضاربة مش 4 بس
3/ انت تعلم جيدا ان هناك حروب طاحنة ضد مصر لمنعها من امتلاك سلاح غواصات متطور
4/ حضرتك وكل اخ شقيق جزائرى يتكلم عن البحرية يقوم قايم وقايل الكيلو الجزائرية الافضل اذا البحرية الجزائرية الافضل .. اخى الكريم الدنيمارك كان عندها افضل حارس مرمى فى العالم واسمة بيتر اشمايكل هل هذا يعنى ان الدنيمارك افضل من انجلترا ؟ لا طبعا لان هناك اشياء اخرى زى المدرب والجمهور و10 لاعبين .. هذا بالظبط ما اريد توصيلة للأخوة الجزائرية الغواصة كيلو على راسنا كلنا والافضل عربيا ولكنها واحد من من مجموعة كبيرة متشابكة اسمها القوات البحرية بجانب الضفادع البشرية والمدمرات والفرقاطات والكاسحات ومن كلامك على البحرية المصرية وبتقول عليها انها من حقبة الستينات وقديمة فالبحرية الجزائرية مثلها تمام بأستثناء الغواصات ... وبعدين اية اللى قوى ايران بحريا انا عاوز افهم .. هتقولى صواريخ نور وفجر والشاكفال ؟ برضو دى لاعب واحد من الفريق الكبير ....... ( افضل الشهادات ما شهد بها العدو ) ( تقرير معهد يافا الاسرائيلى المتخصص فى الشئون العسكرية .. مصر هى اكبر قوة بحرية اقليميا وافريقيا ) وفى حاجة مهمة جدا عاوز اقولهاالك .. الحديد فى ايد الجيش المصرى اقوى من الصواريخ فى ايد اى حد تانى ولو البحرية بتاعتنا من الستينات زى ما انت بتقول او قوة مصر ضعيفة كانت اسرائيل هجمت علينا علطول ومصر دائما تضع جيشها فى مقدمة الاهتمامات وخطا احمر لا يمكن تجاوزة .... وبعدين انا مش عارف اية دخل الجزائر فى الحوار الموضوع عن قوة البحرية المصرية وتقرير معهد يافا 2009 فى موضوع عنة فى المنتدى ... كلامك اخى يزيد من الضغائن والفرقة ولكن من وجهة نظرى انا احسنت الرد عليك وعلى الاخ تيبول كدة النتيجة 2/0 ليا

إن شاء الله نرى البحرية المصرية الأقوى في العالم ولما لا

أريد أن أقول لكل عضو يفتخر ببلاده ويقول أن جيشه الأقوى

"سوف ترى إذ أنجلى الغبار أفرس تحتك أم حمار"

اخى جاسوس الجزائر سأرد عليك بنقاط كما فعلت انت معى ....
1/ انا محترم بشهادة الجميع ولم ولن اتطاول على غير من يستحقون التهذيب ومن وجهة نظرى اى متعصب يشيع الفتنة يجب تهذيبة فورا وبكل حسم .
2/ انت اتكلمت ورديت على نفسك وقولت مصر ليست اقوى قوة اسلامية بل ايران وتركيا وبم انك خبير اوى كدة وبتفهم وتعرف اكتر من معهد يافا الاسرائيلى للشئون العسكرية ابقى روح قولهم او اسألهم لية جعلو مصر فى المركز الاول عربيا وافريقيا وشرق اوسطيا ثم جائت تركيا رغم امتلاك تركيا 10 غواصات حديثة ضاربة مش 4 بس
3/ انت تعلم جيدا ان هناك حروب طاحنة ضد مصر لمنعها من امتلاك سلاح غواصات متطور
4/ حضرتك وكل اخ شقيق جزائرى يتكلم عن البحرية يقوم قايم وقايل الكيلو الجزائرية الافضل اذا البحرية الجزائرية الافضل .. اخى الكريم الدنيمارك كان عندها افضل حارس مرمى فى العالم واسمة بيتر اشمايكل هل هذا يعنى ان الدنيمارك افضل من انجلترا ؟ لا طبعا لان هناك اشياء اخرى زى المدرب والجمهور و10 لاعبين .. هذا بالظبط ما اريد توصيلة للأخوة الجزائرية الغواصة كيلو على راسنا كلنا والافضل عربيا ولكنها واحد من من مجموعة كبيرة متشابكة اسمها القوات البحرية بجانب الضفادع البشرية والمدمرات والفرقاطات والكاسحات ومن كلامك على البحرية المصرية وبتقول عليها انها من حقبة الستينات وقديمة فالبحرية الجزائرية مثلها تمام بأستثناء الغواصات ... وبعدين اية اللى قوى ايران بحريا انا عاوز افهم .. هتقولى صواريخ نور وفجر والشاكفال ؟ برضو دى لاعب واحد من الفريق الكبير ....... ( افضل الشهادات ما شهد بها العدو ) ( تقرير معهد يافا الاسرائيلى المتخصص فى الشئون العسكرية .. مصر هى اكبر قوة بحرية اقليميا وافريقيا ) وفى حاجة مهمة جدا عاوز اقولهاالك .. الحديد فى ايد الجيش المصرى اقوى من الصواريخ فى ايد اى حد تانى ولو البحرية بتاعتنا من الستينات زى ما انت بتقول او قوة مصر ضعيفة كانت اسرائيل هجمت علينا علطول ومصر دائما تضع جيشها فى مقدمة الاهتمامات وخطا احمر لا يمكن تجاوزة .... وبعدين انا مش عارف اية دخل الجزائر فى الحوار الموضوع عن قوة البحرية المصرية وتقرير معهد يافا 2009 فى موضوع عنة فى المنتدى ... كلامك اخى يزيد من الضغائن والفرقة ولكن من وجهة نظرى انا احسنت الرد عليك وعلى الاخ تيبول كدة النتيجة 2/0 ليا

التقرير عن منطقة الشرق الاوسط فقط لان هنالك من هو اقوى من مصر مثل باكستان والجزائر وايران وتركيا

ماذا فعلت البحرية المصرية والجزائرية لغزة حتى يفتخر احدنا على الثاني
وما فعلته القسام بصواريخ مصنوعة من خلط السكر مع اسمدة الاشجار افضل مما فعلته فرقاطاتنا وغواصاتنا
العبرة ليست بالعدد ولا النوع العبرة بالقضية والارادة التي تفل الحديد
ملاحظة لم نصنع شيئا حتى نفتخر به من كل ما لدينا
واتمنى التزام النقاش المحترم بين الجميع واتمنى التخفيف من حدة الكلام والنقاش باسلوب علمي

يا إخوان لا أحد يقول عن زيته عكر
وبارك الله بكل البحريات العربية سواء كانت مصرية أو جزائرية أو غيرها

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم .... الكلام كان فى الاول عن البحرية المصرية قام دخل الاخوة الجزائرين واتكلمو عن بحريتهم فى الموضوع الغلط دة اولا .... الكلام بيقول ان البحريةا لمصرية الاقوى شرق اوسطيا والتى تليها البحرية التركية رغم امتلاك تركيا 10 غواصات حديثة ضاربة ودة مش كلامى ولا كلام صاحب الموضوع دة تقرير معهد ياااااااافااااااااااااااااااا الاسرائيلى لعام 2009 حول بحريات المنطقة وجائت مصر اولا ثم تركيا دة ثانيا ... اخ هيرون اللى بيقول ان بحريتنا خردة كلمتك دى ليها معانى كتير ومن اهمها 1/ اهمال مصر فى جيشها ( مش حقيقة ابدا ) 2/ مفيش فى مصر خبراء عسكريين ولا فنيين ( دة مش حقيقة ابدا ) 3/ انت اكثر خبرة ودراية وعسكرية من معهد يافا الاسرائيلى المتخصص فى الشئون العسكرية ( مش حقيقى خااااااااااالص بالمرة ) 4/ هل ما نراة ونسمعة كل يوم عن مناورات البحرية المصرية منفردة او مع ايطاليا واسبانيا والسعودية ليس تدريبا على المعدات .. 5 / اليس بحريتنا المصرية هى السلاح الوحيد الذى اذاق العدو الاسرائيلى المر وضربة فى عقر دارة ... 6/ هل انت كنت دخلت البحرية المصرية وشفت انها لا تمتلك التكنولوجيا رغم امتلاكها احدث الاسلحة عدا سلاح الغواصات الذى تريدة مصر وتمنعة او تحاربها امريكا لمنعها من امتلاكة ... ردا على الاخ الزعيم اللى بيقول ماذا فعلت البحرية المصرية او الجزائرية بصراحة انا معرفش البحرية الجزائرية عملت اية او تاريخها اية انما علشان احكيلك معارك وبطولات وانتصارات وتاريخ البحرية المصرية والله هنحتاج منتدى تانى غير دة نتكلم فية وكفاية حتى عمليات الضفاضع اليشرية فى ايلات مرتين ومش هقول قصف حيف بالمدمرة ابراهيم واغراق ايلات والغواصات اللى كانت بتنام بالاسبوع فى حيف وبطولات الاستنزاف واكتوبر ولو رجعت بالتاريخ لورا شوية هتلاقى ان محمد على اخضع المتوسط كلة لسيطرتة بجانب الاسطول التركى ممكن ارجعك كمان للفراعنة والفينيقيين ... .... اخيرا وليس اخرا اخى جاسوس الجزائر رغم ردى عليك مرة وقلتلك ان معهد يافا قال ان مصر اولا ثم تركيا اى ان مصر الاقوى فى الشرق الاوسط لاتزال تقول ان باكستان اللى هى مش من الشرق الاوسط اقوى من مصر وتقول ايران اللى المعهد ماذكرهاش اقوى من مصر وتقول الجزائر اللى برضو المعهد مزكرهاش من الثلاثة الكبار فىا لشرق الاوسط اقوى من مصر .. والله انا تعبت بالله عليك صدق .. والله والله ما انا اللى قولت على ان مصر الاقوى والله اسرائيل هى اللى قالت ( خير الشهادة ما شهد بها الاعداء ) .... اما اللاخ اللى بيقول ان البحرية بتاعتنا جاية من امريكا وهى مستعملة وبايظة . كلامك دليل واضح على عدم فهمك الجيد للأمور العسكرية .. فى عام 1967 بعد النكسة وعند طلب مصر الميج 21 من الاتحاد السوفييتى هل صنعها ام اعطى لها مما فى الخدمة .؟ اعطى لها مما فى الخدمة لللللللللللليييييييييية ؟ لانها نسخة اصلية ... الاردن الان يطلب فى صفقة جديدة حوالى 9 طائرات عاملة فى سلاح الجو البلجيكى هل هذا ذكات بلجيكا على الاردن ام ان الطائرات قديمة ومتهالكة ام ان الاردن تريد الافضل وتريد النسخة الاصلية من الاف 16 ... هل فهمت اخى .. مصر تريد النسخة الاصلية من الفرقاطات وليست نسخة تصدرية تصنع لها خصيصا .. دى حتى لغاية النهاردة مبارك لما بيروح روسيا يعقد صفقة للدفاع الجوى بيشترط ان البطاريات والصواريخ تكون خدمت فى الجيش الروسى مش اقل من سنة علشان يتأكد انها نسخة اصلية مطابقة لما تمتلكة روسيا .. ها ااااااااا فهمت ولا افهم تانى ....... 3/0 ليا .. لسة محدش جاب فيا جون

اي مشاركة لا تحوي معلومات مفيدة فلا مكان لها بالموضوع لحد الان لم ارى صور او او معلومة مفيدة
بخصوص الاخوة الذي يحاولون الخروج عن الموضوع باقحام دول اخرى فمصيره سيكون الحذف

بحريه بهذه النوعيه من السفن القديمه لا يمكن ان تكون اقوي قوه بحريه في المشرق الاسلامي اخي الكريم
فهناك بحريات عربيه اقوي وافضل من ناحيه العدد والعده ولا داعي لذكرها حتى لا اتهم بالتحيز ولاكن هناك صفقات كبيره
لدول عربيه لشراء مروحيات والعشرات من القطع البحريه و الغواصات

والخبر منقول من منتدى ولايوجد مصدر

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم ... فى مثل مصرى بيتقال فى الموقف دة ( يقولو طور يقول احلبوة ) ... يا عم الجاسوس الجزائرى انت لست مهندس او خبير عسكرى فى القوات البحرية المصرية ولم تعاين القطع البحريةا لمصرية غير من صور مر عليها اكتر من 10 سنين او اكثر على النت .. يبقى ازاى عرفت انها زفت وهباب وقديمة ... وبعدين قولت لحضرتك 100000 مرة مش انا اللى قولت ان القوات البحرية المصرية الاقوى عربيا وشرق اوسطيا اللى قال الاسرائيليين والله هما اللى قالو ( خير الشهادة ما شهد بة الاعداء ) وبعدين 10000 مرة قولت مش شرط دولة تمتلك غواصات حديثة او فرقاطة حجديثة تبقى الاقوى وهديلك مثالين حيين فى العالم .... الم تكن المانيا تمتلك اكبر اسطول واحدث اسطول غواصات فى العالم فى الحرب العالمية الثانية هل هذا يعطيها الحق ان تكون اقوى من البحريةا لبريطانية التى كانت تمتلك غواصات نصف كفائة الالمانية ؟ لا طبعا لان باقى البحرية البريطانية اقوى رغم قدمة عن الاسطول الالمانى ... مثال 2 .. روسيا لا تمتلك سوى حاملة طائرات واحدة وفرنسا تمتلك 2 وبريطانيا تمتلك على ما اعتقد اكثر من 2 واقل من 5 هل هذا معناة ان البحرية الفرنسية او البريطانية اقوى من البحرية الروسية ؟ طبعا لا .... من الاخر علشان معدتش اتكلم فى الموضوع دة كتير تانى واجادل مع حضرتك
النقطة الاولى / لم نقل ابدا اننا الاقوى شرق اوسطيا واقليميا بل معهد يافا العسكرى الاسرائيلى 2009 والمركز الثانى لتركيا
النقطة الثانية / لا انت ولا اى احد من المنتدى هنا ضابط او مهندس او خبير فى القوات البحريةا لمصرية ولم يعاين القطع البحرية المصرية سوى من الصور وهذا مالا يعطية الحق فى الحديث عن مستواها ولا كفائتها
النقطة الثالثة / المقاتل المصرى فى كل الافرع مشهود لة بالكفائة والخبرة والتجارب الطويلة والانتصارات العظيمة وهو خير اجناد الارض والحديد الخام فى ايدة اقوى من الرشاش ويستطيع عمل المستحيل من اجل مصر ( كفائة العنصر البشرى )
النقطة الرابعة / اتمنى من كل قلبى الخير والتقدم لكل البحريات العربية بالذات السعودية لانها سند لمصر وللأمة والمملكة ومصر هما جناحى الطائر الذى يطير بهما الوطن العربى
النقطة الخامسة والاخيرة / كدة النتيجة 4/0 ليا ... لسة برضو محدش جاب فيا جون

لقد قلت هذا بموضوع اخر ولكني ساقوله هنا ثانية
تتكون البحرية المصرية من :
12 فرقاطة .

4 غواصات .
21 زورق صواريخ .
14 زورق دورية .
13 قطعة حرب الغام .
12 سفينة انزال .
17 سفينة دعم .
وهذا دون حساب حرس الحدود ..

بينما تتكون البحرية الجزائرية من :
غواصتان

3 فرقاطة
28 زورق دورية
5 سفن للدعم اللوجستي
كلها تم تصنيعها قبل عام 1995 والغالبية بالثمانيات .

وتتكون البحرية المغربية من :
3 فرقاطة
5 قطع انزال
21 زورق دورية
3 سفن دعم

بالمناسبة الغواصتان التي تمتلكهما الجزائر تم اقتنائهما عامي 1987 ، 1988 على التوالي .
وهما ليستا احدث من الغواصات المصرية .
في حال ان لم يتم اعتبار تركيا احدي دول المنطقة فالبحرية المصرية هي الاقوي بالمنطقة .
ان كان هناك ما يعارض ما كتبته فارجو ان ياتي بمصدر والا يتحدث فقط .

ارجو ان تطالعوا هذا المصدر الذي يتحدث عن البحرية المصرية :

و الله لا احب بعض الردود ينفي قوة الاخر ليدخل اسم بلده!!!!!!! غريب
لنتكلم بحيادية: من رايي ان من يقول ان البحرية المصرية اقوى من البحرية الاسرائيلية في حرب 73 فهذا صحيح, مصر وجهت ضربات موجعة للصهاينة
هذا كان في 73, نحن في 2009, و نحن نتابع تقدم الصهاينة في التكنولوجيا
دعنا نتكلم بطريقة عقلانية: فعندما نقول كلمة البحرية هذا لا يعني فقط الالسحة والسفن, انما العنصر البشري و الضباط و المخططين لخوض معارك بحرية و عقيدة كلو احد منهم و ليس كما يظن البعض من اقوى سلاح جوي نحن لان لدينا سوخوي 30 و ميغ29 و صاروخ إر 77 او نحن لانه لدينا f16 او اخر نحن لان لدينا تايفون

مسالة اخرى هي الصناعة, فاذا قلت بلد اقوى من االخر ليس في التعداد و فقط, انما القدرة على صنع الاسلحة, فتخيل لو فرض عليك حصار او امتناع الدول عن بيعك اسلحة و دخلت في حرب, من اين ستاتي بقطع الغيار و الذخائر!!!!

لذلك و باختصار, اسرائيل متفوقة على مصر في التكنولوجيا و الصناعة و سلاح الغواصات و يمكن ان نقول بعض القطع السطحية لان مصر منذ زمن لم تعقد صفقات جديدة لشراء سفن جديدة و تعتمد على زوارق صاروخية
لكن اقول ان مصر لديها العنصر البشري افضل بكثيييييييييير من الصهاينة و يكفي فرق الضفاضع التي تستطيع القيام بعمليات تدمير sabotage و السيل تيم اضافة للايمان و العزيمة طبعا

يبدو أن لديك عقدة مع الجزائر مادخل اسوخوي 30 والميج 29 في الموضوع لماذا لم تقل الجزائر بصراحة بدل أن تضع معاني
:sheikh[1]:​

الكثيرين هنا يتحدثون ويقولوا ان مصر ليست اقوي بحرية بالمنطقة ، ولكن لا يوجد احد بهم ياتي بمصدر ، من الطبيعي ان ينحاز كل شخص لدولته ، الا ان المصادر فقط هي التي ستعطي المصداقية .
فان كان هناك شخص يمتلك مصدر يقول بان البحرية المصرية ليست اقوي بحرية بالمنطقة اذا ما قمنا باستثناء تركيا ، فارجو منه ان يعرضه .

اخى العزيز
lucy cheung
احنا اتكلمنا وجبنا المفيد بم فية الكفاية نا وفى موضوع صور القوات البحرية الاقوى وقولنا فى الاول وفى الاخر نحن لا نريد كلام نريد مصدر وانا جبت مصدرى من معهد يافا 2009 وانت جبت مصدر اخر لكل البحريات العربية وفى المقابل مفيش حتى صحيفة معارضة فى اى دولة كاتبة الكلام اللى هما بيقولوة دة ... كبر دماغك بقى طالما هى مسألة صور وعواطف

ما رايك بهذه المصادر ،،

وارجو ان تدقق بهذا المصدر :

ودة تقرير معهد يافا من المنتدى هنا http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=15694
خد كمان شوية مصادر

قولنا احنا بتوع القلب المفتوح والكلام الموثوق فية والمصادر ومش بتوع كلام فى الفاضى وكمان هتلاقى فى مصدر فيهم وهو تقرير معهد يافا الدسم جدا تعاقد مصر على غواصات يوغوسلافية وقد تم التعاقد ( زى ما قولت مصر بتتفاوض مع امريكا والمانيا وتعاقدت مع يوغسلافيا .. تكتيك مصرى معروف ) وكمان المصدر فية تطوير الميج 21 فى اكرانيا وكمان غواصات المانية متطورة جدا

اتمتعو بالمصادر المتعددة كدة يبقى انا واخى ليسى جبنا اكتر من 10 مصادر مختلة
بالهنا والشفا

عودة
أعلى