سلاح البحرية لجمهورية مصر العربية

رد: مشروعات البحريه المصريه المستقبليه

صورة معبرة

ايه ده ايه الارقام الضخمه دى وبناخد ايه ان شاء الله من سلوفاكيا مثلا يعنى عارفين المانيا وفرنسا وبريطانيا لكن بولندا وسلوفكيا والنمسا وقبرص كمان فيه ايه

معلش لاني داخل من موبايلي ف مش عارف احط اللينكات ولكن الويكيبيديا مكتوب فيها ان مصر هتستلم 30-35 من l-15 في 2013 و في عندي مصدر بيقول ان الكي 8 خط انتاجها 200 طياره مش 120 و الالفا جيت و التوكانو و غيرها ليه كل طيارات التدريب دي هو كده الواحد مش فاهم حاجه دول كده داخلين على 400 طياره و يمكن اكتر وفي كلام ان صفقات طايارات تانيه في السكه حد يفهمني حاجه يا جدعان

هانفضل مش فاهمين حاجه لغايه مالجيش يعلن بنفسه !!!!
انا احتج لابد من وضع نهايه لسياسه الاحباط دى مش ممكن هاجننوا ايه كميه التسريبات دى دلوقتى

:0126[1]::0126[1]::0126[1]:

طيب فى حاجه يامارشال هى الارقام فى 2011 اللى فى الصوره التوضيحيه بالملايين ولا بالالف علشان لو بالملايين يبقى الجيش هايجننا رسمى !!!!!

طيب فى حاجه يامارشال هى الارقام فى 2011 اللى فى الصوره التوضيحيه بالملايين ولا بالالف علشان لو بالملايين يبقى الجيش هايجننا رسمى !!!!!

بالألف بس خد بالك

هههههههههههه

الكلام ده لحاااااااااااااااد يناير 2011 يعني فرنسا كانت رفضت تسليمنا سلاح ايام الثورة وفكت الحظر بعدها بكام شهر ثم ثانيا انجلترا لم توقف الحظر وليس معلوم ماذا نستورد منهم لكن يقال بودات اعادة تمون بالوقود ونظام قيادة نيراني للمدفعية

اخش انام بقى

كفاية كده يارجالة

اخش انام بقى

كفاية كده يارجالة

تصبح على خير ياوحش ونشوفك بكره ان شاء الله

أخ عمرو أولا مشكور على الموضوع الجميل

ثانيا أشكر كل من شارك وأضاف للموضوع

وأخير ++ تقييم ليك يا عمرو والاخ مارشال والاخ مصراوى نيوز دبل يا رجااالة

بالنسبة للغواصات لما ابقي اشوفها بعلم مصر او في القناة الاولي في حفلة تخرج او برنامج طلائع النصر ابقي اقول مبروك غير كدة اقول يا مسسسهللل
لان من 3سنين بنسمع الحوارات دي كلها وبنقول يا مسهل
ويا مسهل كمان مرة

بالنسبة للغواصات لما ابقي اشوفها بعلم مصر او في القناة الاولي في حفلة تخرج او برنامج طلائع النصر ابقي اقول مبروك غير كدة اقول يا مسسسهللل
لان من 3سنين بنسمع الحوارات دي كلها وبنقول يا مسهل
ويا مسهل كمان مرة

ياربى هو انت تانى يعنى خلصنا من موضوع التشاءم فى موضوع الاحتياجات المستقبليه للبحريه المصريه طلعتلنا هنا ياراجل هو فى بعد المصادر التى ذكرنها وهانعيدو تانى ليه ماموضوع الطائرات الحربيه اللى ظهرت فجاءه والمروحيات اللى برده ظهرت فجاءه خير دليل ان المصادر برده صح يعنى مش تعبانه وبعدين لو كله تلفزيون مصرى يبقى الجيش معندوش باتوريت و كتيرررررررررررررررر من الاسلحه وهى مثبت انها موجوده ياراجل كفايه تشاءم وتكذيب بقى انا تعبت !!!
على العموم برضه مشرف الموضوع هههههههههه

أخ عمرو أولا مشكور على الموضوع الجميل

ثانيا أشكر كل من شارك وأضاف للموضوع

وأخير ++تقييم ليك يا عمرو والاخ مارشال والاخ مصراوى نيوز دبل يا رجااالة

طيب اولا شكرا على تقيمك الجميل ده ثانيا انت من غير اى حاجه منور كل المواضيع ياهشام ومرحبا يك وياريت لو عندك اضافه الموضوع بتاعك ياباشا

ياعم وربنا انا مصري زيك
واتمني الخير لبلدي
المشكلة بس ان كل الاحلام دي والمصادر دي والمفاوضات دي والصفقات دي
بنكلم فيهم من 3 سنين
وياااااااا مسهل لما نشوفهم زي ما قولتلك

ياعم وربنا انا مصري زيك
واتمني الخير لبلدي
المشكلة بس ان كل الاحلام دي والمصادر دي والمفاوضات دي والصفقات دي
بنكلم فيهم من 3 سنين
وياااااااا مسهل لما نشوفهم زي ما قولتلك

ان شاء الله هاتشوف اكتر لو بطلت تشاؤم

ان شاء الله هاتشوف اكتر لو بطلت تشاؤم

على فكرة انا من اكثر الاشخاص تفاؤلا بالتسليح المصرى عامة والقوات البحرية خاصة ولكن
الاخ العريف 10 معه حق فكل الاعضاء المصريين فى مختلف المنتديات العسكرية يتحدثون منذ اكثر من 10 سنوات عن كمية اسلحة للقوات الجوية والبحرية والبرية والدفاع الجوى فلو دخلت كل الاسلحة التى تحدثنا عنها فى ال10 اعوام الاخيرة لكونت جيش كامل لوحدها .

فالافضل فعلا فى الفترة القادمة هو التحدث عن المعلن فقط حتى لا نحبط فى المستقبل.

على فكرة انا من اكثر الاشخاص تفاؤلا بالتسليح المصرى عامة والقوات البحرية خاصة ولكن
الاخ العريف 10 معه حق فكل الاعضاء المصريين فى مختلف المنتديات العسكرية يتحدثون منذ اكثر من 10 سنوات عن كمية اسلحة للقوات الجوية والبحرية والبرية والدفاع الجوى فلو دخلت كل الاسلحة التى تحدثنا عنها فى ال10 اعوام الاخيرة لكونت جيش كامل لوحدها .

فالافضل فعلا فى الفترة القادمة هو التحدث عن المعلن فقط حتى لا نحبط فى المستقبل.

ونحن نتكلم عن ماتم اعلانه بالمصادر لان قوانيين المنتدى تمنعك عن التحدث بصيغه انه هايتم ان شاء الله نحن نعلم مايفوق ذلك وتلك التسريبات موجوده منذ سنوات لكن عندما تخرج التصريحات من فم قائد قوات البحريه او رئيس الهيئه العربيه للتصنيع و تؤكد تلك الصفقات بمصادر يبقى اكيد واى شخص يتحدث فى غير هذا يبقى بيشكك فى الحقيقه والواقع ومش عارف الصراحه اعمله ايه !!!
كل ماتحدثنا عنه من صفقات او اسطول طائرات تدريب ضخمه جدا او تصريحات المقاتله الوطنيه او الصاروخ البحرى او بناء مصر لبحريتها بنسبه 100% خلال هذا العقد كان نتاج تصريحات ومصادر وما تناقشنا عن احتماليه ان يكون شكل الاسطول فيما بعد ناتج طبيعى عن هذه الصفقات الضخمه !!
يعنى لم نؤلف

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بصوا أنا والله مش متشائم بس في كام حاجه كده تخلي الفار يلعب في عبي وأنا بصراحه مبحبش حاجه تلعب في عبي
يعني أحنا بقالنا 3 سنين بنتنشأ على مصدر لأي صفقه ,مش لقيين غير الصفقات الي عرفنها من زمان زي خط الأبرامز من التسعينات و تطوير ال m-60 , لدرجة أني شكيت أنهم لولا أتدبسوا في صور ال mig-21 في حرب أكتوبر مكناش عرفنا أنها موجوده اساسا

و فجأه بعد الثوره ماسورة مصادر طفحت على النت ال eifv و ال sifv و الأبرامز m1a2 و ال plz45 و تصنيعه في مصر و ال gh-52 apu و تصنيعه في مصر و ال l-15 ( ودي بذات تثير شكوك عميقه في نفسي و تخلي 2000 فار يلعبوا في عبي) و الكلام عن القاهره 2000 و الصاروخ البحري و الهليكوبترات و الطائره بدون طيار مع الصين و صفقة الانكا من تركيا و التعاون مع الصين في الميكروستالايت و قائمة الاسلحه البحريه الي مرصوصه فوق و الكيلو 363 و غيرها

طب أيه الي حصل و ليه ده كله دلوقتي
أنا والله مش متشائم بس يائما أحنا و كل مصادر النت و تقارير المراكز البحثيه كنا نايمين في الدره و الا الجيش غرضه حاجه من كل الكلام ده في التوقيت ده
الله أعلم و ربنا يسترها

و شكرا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بصوا أنا والله مش متشائم بس في كام حاجه كده تخلي الفار يلعب في عبي وأنا بصراحه مبحبش حاجه تلعب في عبي
يعني أحنا بقالنا 3 سنين بنتنشأ على مصدر لأي صفقه ,مش لقيين غير الصفقات الي عرفنها من زمان زي خط الأبرامز من التسعينات و تطوير ال m-60 , لدرجة أني شكيت أنهم لولا أتدبسوا في صور ال mig-21 في حرب أكتوبر مكناش عرفنا أنها موجوده اساسا

و فجأه بعد الثوره ماسورة مصادر طفحت على النت ال eifv و ال sifv و الأبرامز m1a2 و ال plz45 و تصنيعه في مصر و ال gh-52 apu و تصنيعه في مصر و ال l-15 ( ودي بذات تثير شكوك عميقه في نفسي و تخلي 2000 فار يلعبوا في عبي) و الكلام عن القاهره 2000 و الصاروخ البحري و الهليكوبترات و الطائره بدون طيار مع الصين و صفقة الانكا من تركيا و التعاون مع الصين في الميكروستالايت و قائمة الاسلحه البحريه الي مرصوصه فوق و الكيلو 363 و غيرها

طب أيه الي حصل و ليه ده كله دلوقتي
أنا والله مش متشائم بس يائما أحنا و كل مصادر النت و تقارير المراكز البحثيه كنا نايمين في الدره و الا الجيش غرضه حاجه من كل الكلام ده في التوقيت ده
الله أعلم و ربنا يسترها

و شكرا

بص انا نفسى ومعى بعض الاخوه الذين شاركو فى الموضوع واتو بالمصادر واثرو هذا الموضوع بكميه الصفقات الضخمه تلك لغايه دلوقتى مش مصدقين ان الجيش ينفق كل هذا الانفاق واحنا نايمين على العموم طالما طلع القاده نفسهم وتحدثوا فى الفيديوهات صوت وصوره ثم اتتت مصادر سبحان الله كلها تحدثت عن صفقات من 5 سنوات وفجاه ظهرت بعد الثوره نطمن اولا ان جيشنا بيحضر لجيش مستقبلى حديث وهو فى ايد امينه !
اما موضوع التوقيت الكل يعلم ان الجيش خلال الفتره الماضيه اهتزت صورته بشكل كبيرررررررررررررر جدا بسبب اعمال العنف والقتل التى تمت ابان الثوره اذا توقيتها مقبول بالنسبه للظرف السياسى لكن مضمونها يثير الرعب فى نفسى ربنا يستر ويسلمه السلطه مايكونش تلميع للمجلس بعد كده ترجع ريما لعادتها القديمه ونرجع لسياسه التعتيم تانى

ثالثا :::::
هو غواصات الضفادع البشرية

و هذا البرنامج تم الانتهاء منه

و تم شراء 36 غواصة من شركة columbia research corporation

رابعا برنامج سيفنة انزال الدباب المستقبلية

مع اقتراب نهاية سفن انزال الدبابات المصرية الي نهاية عمرها الافتراضي
ظهرت الحاجة الي سفن انزال دبابات جديدة تحل في المستقبل مكان القديمة

في البداية تلقت مصر عرض لتلقي سفيتين انزال بحريتين امريكتين مستعملتين
و هم من فئة newport class lst

و لكن تم الرفض

و لاسباب مالية
سيبدا برنامج التعاقد مع شركة لتصنيع هذه السفن هذا العام

و سيكون المطلوب هو 2 سفينة انزال دبابة tank landing ships (lsts)
سفينة الانزال endurance class من شركة singapore technologies marine السنغافورية
و السفينة تخدم في البحرية السنغافورية و التايلادني
ة

سفينة الانزال jason class من شركة elefsis shipyards
و التي تخدم في البحرية اليونانية
و ستكون القيمة الاجمالية للسفينتين في حدود 400 مليون دولار
و ستكون خطة البرنامج كالتالي

و يلاحظ ان التدشين كما هو متوقع في 2018.2019

ستكون كمواصفات عامة كالتالي
طولها في حدود 160 متر
ازاحة 5 الاف طن

و سيكون التسليح في هذه الحدود
رشاشين عيار 20 ملم
رشاشين عيار 12.5 ملم
مدفع من نوعية فالانكس امريكي
نظام دفاعي الكتروني
نظامين لاطلاق الرقائق الخداعية

شكرا لك اخي على المعلومات ولكن هل لك ان تخبرنا عن مصدر المعلومات المشار اليها باللون الاحمر

شكرا لك اخي على المعلومات ولكن هل لك ان تخبرنا عن مصدر المعلومات المشار اليها باللون الاحمر

علم وسيتم البحث عن مصدرها الاصلى

مركز الدراسات الاستراتيجية الروسي الشهير cawat : Centre for analysis of world arms trade مؤخرا في ملف تحليل السوق العالمية للاسلحة البحرية ان مصر اشترت 4 غواصات kilo-636 بقيمة ملياري دولار...تم التعاقد على الصفقة في 2009 اما التسليم فسيتم على مرحلتين : غواصتين في 2013 و تليهما اخرتين في 2014

صفقه زورق الصواريخ الشبحى إمباسدور الذى يتفوق وبكل تقدير على أى زورق صواريخ ثقيل فى العالم بل يفوق معظم القراويط (كورفيت )فى التسليح وانظمة الكشف والشبحية بما فيها الساعر الاسرائيلى بعدد 4 زوارق والمفاوضات قد تصل بهم فى النهايه الى ثمانيه

هنا لدي نقطتان للتوضيي
اولا عن اي مركز دراسات روسي شهير تتحدث !!!!! فمراكز الدراسات الاستراتيجية الموثوقة في العالم معروفة فحبذا لو اعطيتنا رابط هذا المركز الاستراتيجي الشهير لكي نطلع عليه.
ثانيا صفقة زوارق الامباسدور حسب علمي قد تم الغائها فان كان لديك شئ يثبت عكس ذلك فحبذا لو تضعه لكي نطلع عليه.............. وشكرا
وكذلك الامر بشأن الغاء صفقة غواصات الموراي فهل لديك ما يثبت انه تم استلامها ........................
اما بالنسبة لصفقة غواصات الكيلو فالامر ايضا يحتاج لدليل

التعديل الأخير:

هنا لدي نقطتان للتوضيي
اولا عن اي مركز دراسات روسي شهير تتحدث !!!!! فمراكز الدراسات الاستراتيجية الموثوقة في العالم معروفة فحبذا لو اعطيتنا رابط هذا المركز الاستراتيجي الشهير لكي نطلع عليه.
ثانيا صفقة زوارق الامباسدور حسب علمي قد تم الغائها فان كان لديك شئ يثبت عكس ذلك فحبذا لو تضعه لكي نطلع عليه.............. وشكرا
وكذلك الامر بشأن الغاء صفقة غواصات الموراي فهل لديك ما يثبت انه تم استلامها ........................
اما بالنسبة لصفقة غواصات الكيلو فالامر ايضا يحتاج لدليل

يارااااااااااااااااجل طيب مانجيب دليل على وجود الجيش المصرى يعنى الامباسدور اللى تم تدشينه ولى موضوع هنا فى المنتدى تم الغاءها !!!
غواصات الموراى اللى تم ذكر حسب مصدر الخبر ان تم تسليم اتنين فقط وتم الغاء الاخريين يبقى كلها اتلغت !!!!!
الكيلو كمان حضرتك طلعت بتصنف مراكز الابحاث فى العالم حسب رويتك !!!
تصدق انا كنت رايح احط ليك مصادر تلك الصفحات بس والله خساره فيك اتعب بقى ودور فى المنتدى عن تدشين القارب الامباسدور المصرى وباقى المصادر انا مش فاضى لوجع القلب و الدخول فى جدال لتصنيف مراكز الابحاث العالميه !!!!

عودة
أعلى