الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 136 56.0%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 107 44.0%

• مجموع المصوتين
    243
عاجل: يتم نشر أكثر من 12 ألف جندي أمريكي على متن 10 سفن حربية في الشرق الأوسط لدعم حرب إسرائيل على غزة.

الأنتشار العسكري الغربي علي السواحل العربيه أمر بالغ الخطوره !!

الموضوع لا يقتصر علي الأزمه الحاليه وأنما يعطينا صوره واضحه لشكل اي صراع مستقبلي بين دوله عربيه وأسرائيل

تمدد الاذرع العسكريه الغربيه في السواحل العربيه هو تحييد للسياسه والعسكريه العربيه لحد كبير , لايمكن القبول بذلك حتي لو قامت حرب حقيقيه .

حكومة بايدن تسعى جاهدة لمنع اسرائيل من الدخول البري
الانتخابات الرئاسية بعد سنة ولايريدون حرب دامية توثر على فرصهم بالفوز

اعتقد العكس
من اجل الانتصار فى الانتخابات بايدن يريد ان يقدم قربات اكثر الى اللوبي الصهيوني من التى قدمها ترامب من نقل السفارة و الجولان لكيان الاحتلال
و هى عبارة عن تصفية ما تبقي من ارض للمسلمين و تقديمها لليهود بدعم امريكي عسكري

اعتقد العكس
من اجل الانتصار فى الانتخابات بايدن يريد ان يقدم قربات اكثر الى اللوبي الصهيوني من التى قدمها ترامب من نقل السفارة و الجولان لكيان الاحتلال
و هى عبارة عن تصفية ما تبقي من ارض للمسلمين و تقديمها لليهود بدعم امريكي عسكري
المهم بالانتخابات هو الراي العام
لمى يشوفو جثث جنودهم و الفوضى والدمار وان بايدن وادارته متسببه بشكل مباشر
باشتعال الشرق الاوسط خصوصا اذا اشتعلت اسعار النفط و بداء يتضرر المواطن الامريكي من اسعار الوقود والمواد الغذائية وغيره
سيصوتون للطرف الاخر
لذلك هم جاهدين يمنعون اسرائيل من الدخول البري باسباب واهية كل مره حتى تغير رايها عن الدخول

ربما يخشون من انهيار الجيش و يفضلون الهروب قبل ان يقع الفأس فى الرأس

كل هذا الحشد العسكري الامريكي يؤكد ان هذا الكيان غير قادر على حماية مؤخرته

كيان هش و ضحل يمكن ان ينهار فى اى لحظة فبعد ان ضرب صدام صواريخ السكود اصبح الاحتفاظ بالجنسيات المزدوجة سمة بارزة فى هذا المجتمع المنقسم على نفسه بشكل لم يكن من قبل

هم لا يخشون ايران حقيقة .. هم يخشون من الحشود الشعبية التى خرجت فى الاردن و مصر خاصة

هم يخشون من الفصائل "السنية" المسلحة فى سوريا و العراق و التى لا تستمع لاى مرجعيات كما هو حال الفصائل الرافضية التى تتبع ايران

هم يخشون ان هذا الحلم بسلام وهمي دائم مع العالم العربي قد تبخر وتلاشئ

هم يخشون ان هذه اللعنة التى اصابتهم هى انعكاس لتاريخهم حيث انهم كل ما اقاموا دولة تنهار فى بضع سنين

هذا الكيان الى نهاية لو اجتمعت امريكا و الغرب من خلفها لحمايته فلن يستطيع احد لذلك سبيلا فالوعد بنهاية هذا الكيان الغاصب هو وعد رباني

اتصدقون وعد امريكا و من لف لفيفها و تنسون وعد الله .. ساء ما تحكمون

ده حاجة انت الوحيد اللى تقدر تجاوب بيها نفسك.... و ليها اجابتين مالهمش تالت بس سواء كده او كده فا ده مش موضوعنا لأن انا بناقش الافكار مش الاشخاص

هو انا عشان مش موافق على التهجير و تصفية القضية ابقى واحد قاعد على سرير و حاطط رجل على رجل؟؟؟؟
وهما دلوقتى لما يسيبو الارض و يوافقو على التهجير هيحررو بلدهم ازاى وهما مش فيها؟ بل بلوتوث؟

ايوه اللى ايده مش زى اللى ايده فى النار
واللى ايده فى النار بيقولك انا مش هسيبى ارضى حتى لو استشهدت فيها
يبقى انا ازاى اعارضه و اقوله امشى و اتهجر؟

ثم مين اللى ايده فى المياه؟انا؟
يا حبيبى هو انت فاكر مين اللى هيبقى عليه الدور بعد غزة؟
اللى بعد غزة هتبقى الضفة و بعد الضفة هتبقى سيناء فا متقوليش مياه و شربات عشان ده اجحاف فى مواقف غيرك
انت قلت يحرروا ارضهم
طول ما انت بتتعامل مع الموضوع انه أرضهم بس يبقى مفيش فايدة
و ما دام الدور علينا يبقى المفروض تجهز نفسك من امبارح عشان تعرف تقف قصادهم

عودة
أعلى