حريق ضخم في مديرية أمن الإسماعيلية

ما اجمل مشاركاتك يا ادميرال الصوارم
نفس البيشمتوا في الحريق الفات هما هما البيشمتوا في ده اقول ايه مش عاوز ادعي اني افرح فيكم زي ما انتوا فرحانين فينا حقول استغفر الله العظيم و حسكت

بس كل مصري هنا يعرف ان لو حصل عندنا مصيبة زي ليبيا او المغرب في ناس هنا حتكون فرحانه

نفس البيشمتوا في الحريق الفات هما هما البيشمتوا في ده اقول ايه مش عاوز ادعي اني افرح فيكم زي ما انتوا فرحانين فينا حقول استغفر الله العظيم و حسكت

بس كل مصري هنا يعرف ان لو حصل عندنا مصيبة زي ليبيا او المغرب في ناس هنا حتكون فرحانه
ما احد يشمت في مصيبه غير تفكيرك ، اعتقد في انتقاد حصل بس في المكان الخطا و الطريقة الخطا بحسب رايي اما الشماته ماحصلت ولا هي متوقعه من مسلم ابدا على مسلم.

كل الي قريناه انتقاد لبطئ الاستجابه للحريق و اعمال الانقاذ و التجهيزات في المبنى للتعامل مع الحريق قبل يكبر.

في ارواح راحت و قد يكون السبب ابسط من المؤامرات وفعلا التجهيزات في المباني يجب تكون كافية لحماية الناس من مثل هذا الحدث

شفت احد شمت في الليبيين؟ نظف قلبك من هذه الفكره.

نسال الله الرحمة لمن قضى و الشفاء العاجل للمصابين كان الله بعونهم.

التعديل الأخير:
مفيش نظام يقدر يوقف حريق بل حجم
بس الصيد فل مياه العكره و شغل لجان لازم نتقرف بيه

لو فيه نظام إطفاء حريق موزع على كل الغرف والممرات كان ما وصل الوضع لهذا السوء
وتمت مقاومة النيران حتى يصل الدفاع المدني

ما احد يشمت في مصيبه غير تفكيرك ، اعتقد في انتقاد حصل بس في المكان الخطا و الطريقة الخطا بحسب رايي اما الشماته ماحصلت ولا هي متوقعه من مسلم ابدا على مسلم.

كل الي قريناه انتقاد لبطئ الاستجابه للحريق و اعمال الانقاذ و التجهيزات في المبنى للتعامل مع الحريق قبل يكبر.

في ارواح راحت و قد يكون السبب ابسط من المؤامرات وفعلا التجهيزات في المباني يجب تكون كافية لحماية الناس من مثل هذا الحدث

شفت احد شمت في الليبيين؟ نظف قلبك من هذه الفكره.
راج المشاركات و طريقة النقد و الكلام حتي
هي ال بتخلي الواحد يقول ان فيه شماته و في كل موضوع فيه مشكلة عن مصر شوف الموضوعات دي حتلاقي نفس الأشخاص هما البينشروها و يعلقوا فيه بشماته مش عاوز أكرر كلامي ده واحد رد في موضوع امبارح و الموضوع اخر مشاركة فيه من ٢٠١٣ علشان ايه مفيش حاجة اضفها

انما في ناس فرحانه ده اكيد يمكن انت مش منهم لاكن في ناس اكيد فرحانه واضح جدا من كلامهم في كل موضوع عن مصر و مش انا لوحدي الشايف كده مجموعة كبيرة من المصريين الهنا ان مكنش كلهم شايفين كده

هو الحريق ده مش مؤامرة ده خطاء في التجهيزات و استجابه مش سريعة من المطافي

راج المشاركات و طريقة النقد و الكلام حتي
هي ال بتخلي الواحد يقول ان فيه شماته و في كل موضوع فيه مشكلة عن مصر شوف الموضوعات دي حتلاقي نفس الأشخاص هما البينشروها و يعلقوا فيه بشماته مش عاوز أكرر كلامي ده واحد رد في موضوع امبارح و الموضوع اخر مشاركة فيه من ٢٠١٣ علشان ايه مفيش حاجة اضفها

انما في ناس فرحانه ده اكيد يمكن انت مش منهم لاكن في ناس اكيد فرحانه واضح جدا من كلامهم في كل موضوع عن مصر و مش انا لوحدي الشايف كده مجموعة كبيرة من المصريين الهنا ان مكنش كلهم شايفين كده

هو الحريق ده مش مؤامرة ده خطاء في التجهيزات و استجابه مش سريعة من المطافي
كونك انت و مجموعه كبيره شايفين ده مايعني صحته مع احترامي لرايك و الي تشوفه، فين الشماته في كل التعليقات لاني مارديت حتى قراتها كامل. اذا سمحت اقتبس الشماته.

اما المنكافات في اي موضوع اخر يحتمل المنكافات لا تجي تسقطها في موضوع فيه ارواح ناس مسلمين. اذا انت الي حقيقة جلبت مناكفات الموضوعات الاخرى لهذا الموضوع وافترضت ان الناس تشمت رغم انك ماتقدر تقتبس رد واحد فيه شماته حتى الدكتور الوكارد في رده معنى اخر غير الشماته لو حبيت تفهمه صح.

انت من جلبت مناكفات الموضوعات الاخرى لموضوع لا يحتمل مناكفه رد على الاخ وفند كلامه وقوله غير صحيح سبب الحريق طبيعي او مفتعل من مخرب ولا علاقة لكلامه بسبب الحريق.

انا الي شايف انك فسرت على راحتك و قلت بما انهم يشمتون انا مش حاب ادعي تتعرضون لنفس المصيبه هذي يا رجل نظف قلبك.

سرعة انتشار الحريق غريبه حطمت الواجهه خلال اقل من ساعه

اتذكر حريق المطبخ عندي "مطبخ ايطالي خشب" دخلت المطبخ احاول اكافح مصدر الحريق وخلال اقل من خمس ثواني لقيت النار واصله وراي في اخر المطبخ بلمح البصر تنتشر النار الله يكفينا واياكم شرها

سبعك وسبع اللي مثلك.ما بوجهك ملحة الرجال.
وش عرف الرجرجه بالرجاجيل. لاش ما فيك المثوبه.

الي يتأخر للحظه في التشنيع على الهطل هذا, و الي ازهقت فيه ارواح نحسبها شهيده, لاي سبب كان - فضلا عن مسح جوخ مقرف - هو ببساطه حيوان لا يستحق مسمى الآدميه.

سلامات ان شالله ماتشوفون شر.

لا حول و لا قوة الا بالله
لا حول و لا قوة الا بالله

اللهم سلم سلم
الحريق فية علامات إستفهام كثيرة
مديرية امن الجيزة منشئه حساسة
تاخر المطافي غير مقبول
مدة الفيديو أربعون دقيقة تصوير واضح ويسمع استغاثة الشرطة من سطح المبنى دون تدخل سريع 🤔

لا حول ولا قوة الا بالله

الله يشفي المصابين ويرحم من توفى منهم

اشتعال النار سريع جدا

ألف سلامة للمصابين والشفاء العاجل يارب لهم .. لكن الغريب المبنى جديد وجميل أين أنظمة السلامة ؟ كذلك استجابة طواقم الإطفاء غريبة وعجيبة ومصر مو دولة صغيرة حتى تكون الاستجابة بهذه الصورة ... الموضوع تقصير من مصمم المبنى والمقاول حتى رجل الإطفاء وعلى المسؤول محاسبتهم.

وش عرف الرجرجه بالرجاجيل. لاش ما فيك المثوبه.

الي يتأخر للحظه في التشنيع على الهطل هذا, و الي ازهقت فيه ارواح نحسبها شهيده, لاي سبب كان - فضلا عن مسح جوخ مقرف - هو ببساطه حيوان لا يستحق مسمى الآدميه.
اللي شرواك ينحط على الراس،، واللي مثله معروف وين مكانه.

كونك انت و مجموعه كبيره شايفين ده مايعني صحته مع احترامي لرايك و الي تشوفه، فين الشماته في كل التعليقات لاني مارديت حتى قراتها كامل. اذا سمحت اقتبس الشماته.

اما المنكافات في اي موضوع اخر يحتمل المنكافات لا تجي تسقطها في موضوع فيه ارواح ناس مسلمين. اذا انت الي حقيقة جلبت مناكفات الموضوعات الاخرى لهذا الموضوع وافترضت ان الناس تشمت رغم انك ماتقدر تقتبس رد واحد فيه شماته حتى الدكتور الوكارد في رده معنى اخر غير الشماته لو حبيت تفهمه صح.

انت من جلبت مناكفات الموضوعات الاخرى لموضوع لا يحتمل مناكفه رد على الاخ وفند كلامه وقوله غير صحيح سبب الحريق طبيعي او مفتعل من مخرب ولا علاقة لكلامه بسبب الحريق.

انا الي شايف انك فسرت على راحتك و قلت بما انهم يشمتون انا مش حاب ادعي تتعرضون لنفس المصيبه هذي يا رجل نظف قلبك.
انت مش شايف ان فيه شماته ده وجهت نظرك لاكن راجع المشاركات لاعضاء في الموضوع هنا و مشاركتهم في موضوعات تانيه عن مصر و شوف رايك

بالنسبه لالوكارد انت بنفسك جبت سيرته لوحدك من غير ما انا اكلمه في الموضوع هنا خالص و شوف موضوع ليه شمت في شهداء الجيش المصري في سينا و الموضوع موجود في الموضوعات المغلقة اعتقد مفيش شماته اكتر من كده

انا و غيري شايفين ان فيه شماته في اي شيء بيكون فيه ضرر لمصر انت مش شايف كده انت حر لاكن رايك ميلغيش الواقع ياراجل ده في ناس بتعارير المصريين بظرفهم الصعبة و الفقر ال البلد فيه بطريقة حقيرة و متسابين و لايك و صح و قلب و خلينا ساكتين احسن

الحريق كان الساعة أربعة صباحاً؟؟!!

والسعوديين والمصريين دول بيناموا !!

عودة
أعلى