إنتقال الوزارات للعاصمة الإدارية الجديدة

لا جيت للرياض اترك سيارتي بالفندق واطلب اوبر

السواقة فيها مملة وترفع الضغط
جرب تسوق في القاهره الكبري 🤣 هتولع في عربيتك و هتسيبها في مكان لا تعلمه و تتصل بحد من العائلة يجي ياخدك 😂

جرب تسوق في القاهره الكبري 🤣 هتولع في عربيتك و هتسيبها في مكان لا تعلمه و تتصل بحد من العائلة يجي ياخدك 😂

احلى شي تطلب اوبر وتلهى بالجوال بدل شد الاعصاب والتركيز

من اكثر الاشياء اللي اكرهه النقل العام اشوف السيارة شيء اساسي مثل البيت السيارة تعطيك حرية التنقل والسفر لاي مكان وفي اي وقت لست مقيد بوقت ومكان معين
لن يتم الاستغناء عن السيارات بشكل كامل لكن سوف ينخفض الاعتماد عليها

لا يجوز انك يوميا تذهب لعملك اللي هيكون في مسار محدد بالسيارة الشخصية... هل تريد حرية التنقل أثناء الذهاب للعمل !!

هذا بسبب التصميم ، لما كل شئ بعيد عنك و منفضل في مسافات كبيرة هتضرر لركوب السيارة و الانتقال للمكان

لكن لما المدينة يكون تخطيطها جيد كل شئ هيبقي قريب منك و هتقد تمشي او تركب دراجة للمكان

النقل الجماعي هو المستقبل و هيخفض الزحام بشكل كبير ...
البيوت في امريكا وكندا والخليج نظام فلل ليست بناء عمودي علشان كذا المدينة متراميه الاطراف وايضا يجعل النقل العام ليس له جدوى حقيقية

غير صحيح, الدول الي استعمرتها بريطانيا مصممه على النظام البريطاني, اتكلم ع البحرين والكويت ممكن؟

ولو ان اغلب دول الخليج مؤخرا قامت تصمم طرقها على الطريقه الاسيويه - كوريا وسانقافورا واليابان
كل دول الخليج تطبق النموذج الامريكي ومدنها صممت لذلك شف بلدك ستجد امريكا اقرب لها من بريطانيا

كل دول الخليج تطبق النموذج الامريكي
شخصياً اعتبره أحلى نموذج..لكن غير مناسب للي مش معاه سيارة
المدن الجديدة في مصر تطبق هذا النظام..أما النموذج الأوروبي غثيث ايه الي كل ما اعوز حاجه امشي ليها ده انا جايب عريبة عشان امشي :confused:

المدن الجديدة في مصر تطبق هذا النظام..أما النموذج الأوروبي غثيث ايه الي كل ما اعوز حاجه امشي ليها ده انا جايب عريبة عشان امشي :confused:
البيئة و استمرار الحياة يتطلب انك تمشي

البيئة و استمرار الحياة يتطلب انك تمشي
ماشي انا كدا كدا بمشي في حاجات تانية خلال اليوم لكن مش لازم نظام يعتمد على المشي يا أما مواصلات عامة ده تقييد للحرية بالنسبة لي

ايوة بقي بدل كل السيارات الملاكي اللي في الصورة باتوبيسات و شوف الزحام هيختقي

و اعمل قطارات كهربائية كمان و ترام و مترو و مش هتلاقي الزحمه دي و لا الخسائر المادية اللي بتحصل
مفيش حد معاه سياره ملاكي هيسيبها وهيركب مواصلات لمسارات محدده حريه الحركه الشخصيه والعائليه مطلوبه ومهمه

خلي بالك اكبر عيب كارثي للقاهرة هي الكثافة الشديد للسكان في الكيلو متر مربع...و دي عوزة معجزة و شبكة متروهات بالهبل
نفس الفكر معمول في الطرق الداخليه للعاصمه طرق ضيقه واذا كانت عشوائيه عشرين ألف موظف بالشكل ده فلا اعتقد انها هتستحمل 6 مليون بسياراتهم

شخصيا اشوف النظام الاوروبي هو الصح وهو المفترض ان يطبق بأي مكان بالعالم

ما ادري وش دخل الرياض بالموضوع , العاصمة الادارية الجديدة مدينة مصممة من الصفر عكس الرياض تماما الي كان فيها سكان و فيها انفجار نمو سكاني و كان لازم تتعامل معاه الحكومة بسرعة لتفادي العشوائية و هذا الي يصير بأغلب مدن العالم و مدينة مكسيكو احد المدن الي كان فيها النمو السكاني اسرع من تخطيط الدولة للمدينة لذلك تجد احياء عشوائي التخطيط فيها عكس الحي المقابل الي فيه نوع ما من التنظيم ... العاصمة الادارية الجديدة يجب ان تتم مقارنتها مع مدينة برازيليا لانهم مدينتين تم بناؤهم من الصفر و لنفس السبب تقريبا. عموما الفكرة ممتازة جدا جدا و لعل التطبيق ما كان قد المستوى و لكن المدينة لا زالت في بدايتها و الاصلاح ممكن.

الصورتين من مدينة مكسيكو ... على فكرة عدد سكان المدينة 9 مليون

ماشي انا كدا كدا بمشي في حاجات تانية خلال اليوم لكن مش لازم نظام يعتمد على المشي يا أما مواصلات عامة ده تقييد للحرية بالنسبة لي
المواصلات العامة خيار لست ملزم ان تختاره و ايجابياته ؛ اقل تكلفة و احيانا اسرع

عودة
أعلى