مصر تمتلك أكبر أسطول جوي في الشرق الأوسط

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

مش لازم شتيمة علني يعني
ألم تسمع عن الكيد
وأنا لا يهمني هذا الشأن، كنت زمان بتضايق لكن دلوقتي عادي

لكن بيصعب عليا الاعضاء اللي بيهاجمو بعض وبينتقصو من بعض بسبب تلك المواضيع اللي ظاهرها برئ وباطنها غير برئ، وما أكثرها
انت اخوي في منتدى سياسي. بحت زي ما انت تسمع شتيمة على قولتك انا اشوف كل يوم بالمنتدى نفسك. و ماعندي مانع اسوي لك اقتباسات لهم . لكني ما اهتم لأني داري اني في منتدى سياسي و غالبية الي موجود هنا لا يمثل البقية.

انت اخوي في منتدى سياسي. بحت زي ما انت تسمع شتيمة على قولتك انا اشوف كل يوم بالمنتدى نفسك. و ماعندي مانع اسوي لك اقتباسات لهم . لكني ما اهتم لأني داري اني في منتدى سياسي و غالبية الي موجود هنا لا يمثل البقية.
مصدقك والله
وكمان ساعات كثرة المشاحنات تخرج الناس عن شعورهم
لذلك بطلب الحزم اكثر في مراقبة التعليقات حتي لا يتحول لمكان كراهية بين الناس
لا نريد تحريف الموضوع لكن في المجمل عندك حق

موضوع ملوش لازمة أو فايدة غير اثارة الجدل عن عمد
عاوز هوا و الشبهوا يقلسوا و يتريقوا على مصر و يفردوا نفسهم و يتفخروا على الفاضي

و ناس ترد عليهم و دول يردوا على دول و الموضوع يكبر على الفاضي موضوع قديم و معروف و ناس اتكلمت فيه ١٠٠ مرة

المواضيع دي زادت الفترة الأخيرة إفلاس مش اكتر

ال 300 مقاتلة حديثة .
مع احترامي لك ولكن مصر لا تمتلك مقاتلات حديثة حتى رفال من طراز F3r , باقي المقاتلات بين جيل الثالث من الميغ 21 وبلوكات قديمة 25 /40 بينما بلوك 52 عدده معدود على رأس الأصابع + نسخ غير مكتملة التسليح + الميراج و الميغ 29 نسخة تصديرية أي بدورها منخفضة القدرات

و ناس ترد عليهم و دول يردوا على دول و الموضوع يكبر على الفاضي موضوع قديم و معروف و ناس اتكلمت فيه ١٠٠ مرة

ياريت الاخوة المصريين يطلعوا من المواضيع الصبيانية دي وشغل كيد النسا بتاع طيارتي احلي من طيارتك وميشركوش فيها ... خليهم يكلموا بعض ...

مع احترامي لك ولكن مصر لا تمتلك مقاتلات حديثة حتى رفال من طراز F3r , باقي المقاتلات بين جيل الثالث من الميغ 21 وبلوكات قديمة 25 /40 بينما بلوك 52 عدده معدود على رأس الأصابع + نسخ غير مكتملة التسليح + الميراج و الميغ 29 نسخة تصديرية أي بدورها منخفضة القدرات
صحيح ان F-16 بلوكات قديمة لكنها تظل جيل رابع , وعندهم عدد كبير منها. بعدين وش دخل ال ميج 21 و F3r. انا قلت لك عدد طائراتهم الحديثة وليست القديمة.

عدد مقاتلاتهم الحديثة مايقارب ال300 مكونه من الرافال و الميراج 2000 و الميج 29 و الأف 16 وهي تشكل الأغلبية

يعم مش كل جيش فى المنطقة العربية كامل كل جيش عنده نقط قوة ونقط ضعف فى جيوش حتى الأن بحريتها معندهاش غواصات ولا حاملات مروحيات حتى
هل هنقل عقلنا ونقعد نعيد نفس النقاشات تانى ونستدعى مواضيع قديمة كبر مخك

صحيح ان F-16 بلوكات قديمة لكنها تظل جيل رابع , وعندهم عدد كبير منها. بعدين وش دخل ال ميج 21 و F3r. انا قلت لك عدد طائراتهم الحديثة وليست القديمة.

عدد مقاتلاتهم الحديثة مايقارب ال300 مكونه من الرافال و الميراج 2000 و الميج 29 و الأف 16 وهي تشكل الأغلبية
حرفيا ليست مقاتلات حديثة

الرافال f3r كانت احدث نسخة وقت التعاقد مكنش لسه الf4 ظهر أساسا الرافال تحتاج الميتيور فقط لتتحول لوحش حقيقى مكافى لأى طاءرة جيل رابع

الوكارد بصراحة انتا مش عارف الاقي وصف ليك هو انتا مريض نفسى ولا حكايتك ايه بالظبط ولا ده جنون شهرة وحب ظهور اتقى الله فيما تفعل

يعم مش كل جيش فى المنطقة العربية كامل كل جيش عنده نقط قوة ونقط ضعف فى جيوش حتى الأن بحريتها معندهاش غواصات ولا حاملات مروحيات حتى
هل هنقل عقلنا ونقعد نعيد نفس النقاشات تانى ونستدعى مواضيع قديمة كبر مخك
بالظبط هما عندهم نقص كبير بالبحرية واحنا بالجو

الرافال f3r كانت احدث نسخة وقت التعاقد مكنش لسه الf4 ظهر أساسا الرافال تحتاج الميتيور فقط لتتحول لوحش حقيقى مكافى لأى طاءرة جيل رابع
أسف لخبطت شوي F3 هي التي تمتلكها مصر حاليا و لا تستوعب الميتيور ولكن النسخة القادمة التي تعاقدت مصر عليها F3r بإمكانها حمل الميتيور ولكن هل يمكن أن تحصل عليه؟ الله أعلم

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى