خسائر ضخمة لأكبر شركة طيران في مصر (مصر للطيران)

من تجربتي الثنتين، القطرية افضل من الاماراتية في البيزنيس كلاس (وكلاهما فاخر الصدق)

لكن القطرية يطبقون حرفيا شبيك لبيك/رقبتي يا فندم. يدلعون العميل. من افضل تجارب الطيران على الاطلاق.
صحيح القطرية في البزنس كلاس لايوجد من يجاريها
لكن جرب كراسي الضيافة لرحلة طويلة توصل ورجولك طالعة بين رجول الي جالس بالمقعد الي امامك

الاماراتية تتفوق بدرجة الضيافة + الوجبات المقدمة + الترفية على الطائرة

شركة كل قياداتها ضباط متقاعدين من القوات الجوية المصرية عن اي ارباح واي خدمات تنتظر منها

صحيح القطرية في البزنس كلاس لايوجد من يجاريها
لكن جرب كراسي الضيافة لرحلة طويلة توصل ورجولك طالعة بين رجول الي جالس بالمقعد الي امامك

الاماراتية تتفوق بدرجة الضيافة + الوجبات المقدمة + الترفية على الطائرة
فعلاً
هذا مالاحظته في الامارتيه

مستحيل تتباع دى شغال فيها أبناء جهات عليا ممكن رقبت الى هيبيعها تروح فيها لأن مفيش شركة محترمة فى العالم هتوافق تعين موظفين اكتر من حاجتها كا مكافئه لإبن رتبه عسكرية او موظف كبير فى القطاع العام
لذالك تلاقي الشركة بتبالغ فى أسعار تذاكر الطيران حتى الداخلي وعلشان كده الناس بتستخدم خطوط تانية بتوفر طيران اقتصادي بأسعار معقولة اما نقطة مهارة الطيارين عندهم فا دى لقيت أكتر من حد بيتكلم عليها فى قنوات الطيران الأجنبية بيعجبهم جدا أسلوب الطيارين اعتقد ده سببه إنهم اغلبهم اتدرب على ايد طيارين حربيين او هما أصلا طيارين سابقين
عشان السبب دا تحديدا لازم تتباع و لازم تتباع لجهة خارجية
مدام ملكيتها داخل مصر حتفضل بطاطس مفيش حد في ظروفنا داخليا حيقدر يمشيها + الشركة بتستهلك مكون دولاري كبير نظرا لطبيعتها ، انا مدرك انها غلطة لكن غلطة مقابل ازمة اهون بالاضافة ان اللي حيشتريها من الخليج حيجبر ان المطار يطور و دا شئ حيوي و محتاجينه لان دا كدا موقف عبود مش مطار

الطيارين معنديش تفسير الحقيقة و اعتقد في جزء منهم مش طيار حربي سابق قابلت افراد دروسو و تدربو مدنيا بس على العموم عمرك ما حتحس بمطبات جوية معاهم و اسلس هبوط و اقلاع معاهم ... حرير حرفيا

بيفكرني بالطيار بتاع حادث الطائرة 163
بيقولك الطيار كان slow learner و الاثنين الاخروا كانوا فشلو في مدراسة الطيران
مساعد الطيار كان عندة dyslexia ، لما بعت المساعد يشوف المشكله اول لما خرج من الكبينه قال عليه "حمار"... كوميديا سوداء الله يرحمهم

عشان السبب دا تحديدا لازم تتباع و لازم تتباع لجهة خارجية
مدام ملكيتها داخل مصر حتفضل بطاطس مفيش حد في ظروفنا داخليا حيقدر يمشيها + الشركة بتستهلك مكون دولاري كبير نظرا لطبيعتها ، انا مدرك انها غلطة لكن غلطة مقابل ازمة اهون بالاضافة ان اللي حيشتريها من الخليج حيجبر ان المطار يطور و دا شئ حيوي و محتاجينه

الطيارين معنديش تفسير الحقيقة و اعتقد في جزء منهم مش طيار حربي سابق قابلت افراد دروسو و تدربو مدنيا بس على العموم عمرك ما حتحس بمطبات جوية معاهم و اسلس هبوط و اقلاع معاهم ... حرير حرفيا
فيه رجال اعمال مصريين يقدروا يشغلوها لو حتي يتم طرحها في البورصة و ياخدوا حق الإدارة و يبقي جزء مملوك للدولة.

رجال الأعمال المصريين قادرين و هيكون هدفهم الربح

في بيزنس الطيران هناك ٣ انواع من الشركات:
١- شركات first class : خدمات ممتازه - الاسعار العاليه
qatar airways singapore airways Jap emirates Turkish airways swiss always etc

٢- شركات middle class : خدمه متوسطه اسعار متوسطه
السعوديه الاردنيه الايطاليه am الامريكيه
٣- شركات low class : خدمه عاديه و اسعار منخفضه

مصر للطيران تعطي خدمات ال low class باسعار ال first class
لدي اصدقاء مصريين في نيويورك و غالبيتهم يفضلون ان يسافروا ساعات اطول مع شركات خليجيه او تركيه علي ان ياخذوا مصر للطيران

مصر للطيران في أغلب الأوقات اغلي من التركيه و هي واحده من افضل شركات الطيران في العالم

الحل الافضل هو بيع الشركه لمستثمر دولي افضل من استمرار الاداره السيءه بالاداء السيء - بجانب اموالها ستساعد مصر في تسديد الفارق في خدمه الدين مع الارتفاع المتوقع لسعر الفاءده لدينا
بالضبط متفق معاك جدا

فيه رجال اعمال مصريين يقدروا يشغلوها لو حتي يتم طرحها في البورصة و ياخدوا حق الإدارة و يبقي جزء مملوك للدولة.

رجال الأعمال المصريين قادرين و هيكون هدفهم الربح
حتصتدم بالفساد اللي وراها اللي حيبقى اكبر من اي رجل اعمال + عمرهم ما حيهتمو الا بالتكلفة فحيصغروها مش حيكبروها طبيعة الصناعة دي محتاجة فلوس كتير اوي فلو حتصغر يبقى على الاقل مقابل دولار من الخارج + انا عايز المطار يطور و دا مش حيحصل من مالك داخلي لشركة مصر للطيران لكن الاجنبي حيناقش دي وقت الشراء اول حاجة

حتصتدم بالفساد اللي وراها اللي حيبقى اكبر من اي رجل اعمال + عمرهم ما حيهتمو الا بالتكلفة فحيصغروها مش حيكبروها طبيعة الصناعة دي محتاجة فلوس كتير اوي فلو حتصغر يبقى على الاقل مقابل دولار من الخارج + انا عايز المطار يطور و دا مش حيحصل من مالك داخلي لشركة مصر للطيران لكن الاجنبي حيناقش دي وقت الشراء اول حاجة
المطارات وماتقدمها من خدمات ليست من مسئولية شركات الطيران .
مسئولية ادارة المطارات وادارة المجال الجوي واصدار تصاريح الطيران والعبور للجواء من مهام هيئات الطيران المدني التي تتبع للدولة وشركة الطيران ينحصر دورها فقط اصدار التذاكر والطائرات والصيانة لمعدات وطائرات الشركة وماتقدمة من صيانة للشركات الاجنبية وحتى التزود بالوقود من مسئولية هيئة الطيران .

المطارات وماتقدمها من خدمات ليست من مسئولية شركات الطيران .
مسئولية ادارة المطارات وادارة المجال الجوي واصدار تصاريح الطيران والعبور للجواء من مهام هيئات الطيران المدني التي تتبع للدولة وشركة الطيران ينحصر دورها فقط اصدار التذاكر والطائرات والصيانة لمعدات وطائرات الشركة وماتقدمة من صيانة للشركات الاجنبية وحتى التزود بالوقود من مسئولية هيئة الطيران .
انا عارف و عندك حق
بس محدش حيشتري مصر للطيران بدون مناقشة و اتفاق على تطوير المطارات خصوصا ان فيه خطط كبيرة للسياحة

عربات خربانة
هرج في سيور الشنط
طوابير غريبة لاوراق غريبة
lounges معفنة
مكاتب معلومات محدش بيقرب منها
انعدام للتكنولوجيا بعد سنة 2010
انعدام اماكن انتظار
انعدام افكار استثمارية
السوق الحرة معفنة
ربط المواصلات العامة بالمطار
و الكثير الكثير غيره

حتصتدم بالفساد اللي وراها اللي حيبقى اكبر من اي رجل اعمال

ماهو الاجنبي بردوا هيصطدم بنفس الوضع لو حصل.. لكن علي الاقل رجال الاعمال هيقدر يتخانق مع الحكومة و بالعكس هيقدر يزود إيرادات الشركة و يمكن يعمل تحالفات مع شركات اجنبية

+ عمرهم ما حيهتمو الا بالتكلفة فحيصغروها مش حيكبروها طبيعة الصناعة دي محتاجة فلوس كتير اوي فلو حتصغر يبقى على الاقل مقابل دولار من الخارج + انا عايز المطار يطور و دا مش حيحصل من مالك داخلي لشركة مصر للطيران لكن الاجنبي حيناقش دي وقت الشراء اول حاجة

خلي بالك من نقطة مهمه لو يتم بعيها للاجنبي فانت هتخرج من مصر دولارات اكثر لان كل تكلفة بيع التذاكر من المصريين هتطير للاجنبي

مقدمة لبيع الشركة؟ ضمن سياسة انا لو اعرف اتباع لاتباع؟

انا عارف و عندك حق
بس محدش حيشتري مصر للطيران بدون مناقشة و اتفاق على تطوير المطارات خصوصا ان فيه خطط كبيرة للسياحة
هذا مؤكد المستثمر اذا اراد الاستثمار ينظر اولاً للبنية التحتية اولاً ليقيم كل دولار سوف يدفعه كم سوف يرجع له وهذا دور الدوله في تذليل الصعاب ولا اعتقد انها صعبه على الحكومة المصرية فقط وضع الرجل المناسب في المكان المناسب .

انت سبق ذكرت ان ليس كل الطيارين من الجوية صحيح واوكد لك ذلك انا طرت برحلة من شرم للقاهرة كان الكابتن طيار سيده مصرية ما شاء الله عليها اقلاع وهبوط في منتهى السلاسه وابتسامه عند باب الكابينه .

ماهو الاجنبي بردوا هيصطدم بنفس الوضع لو حصل.. لكن علي الاقل رجال الاعمال هيقدر يتخانق مع الحكومة و بالعكس هيقدر يزود إيرادات الشركة و يمكن يعمل تحالفات مع شركات اجنبية
الاجنبي حيخوف الفساد من احتكام دولي لان الحكومة حتتصرف معاه بجد
و اطن اعمار دليل في الساحل برغم اللي هببوه
خلي بالك من نقطة مهمه لو يتم بعيها للاجنبي فانت هتخرج من مصر دولارات اكثر لان كل تكلفة بيع التذاكر من المصريين هتطير للاجنبي
في دي عندك حق بس حتبص لدولار التذاكر و لا دولار السايح اللي حيجي و ياكل و يشتري و يتفسح ما لازم win win المالك دا مش جاي صدقة

لاتنسى ان المستثمر يريد المكسب :

1. كل دولار يكسبه يذهب نصفه للدولة .
2. تطور الطيران والمطارات يزيد الاقبال للوجهه ( مصر )
3. مش لازم ان الخطوط تكون فقط لجلب الركاب لمصر بل تكون نقطة ربط بين الشرق والغرب والجنوب والشمال ( اقرب مثال ) الحاصل في المملكة احجز طيران على الخطوط السعودية تكون احدى مدن المملكة ترانزيت تحصل على ( فيزا دخول مجانية ) 4 ايام للتجول مع سعر مخفض للتذكرة والمكاسب ( اشغال اكبر لمقاعد الطائرة - مبيعات وتنشيط لمطار الترانزيت - تنشيط للفنادق وبيع السلع ) حركة اقتصادية من تذكرة واحده فقط

هذا مؤكد المستثمر اذا اراد الاستثمار ينظر اولاً للبنية التحتية اولاً ليقيم كل دولار سوف يدفعه كم سوف يرجع له وهذا دور الدوله في تذليل الصعاب ولا اعتقد انها صعبه على الحكومة المصرية فقط وضع الرجل المناسب في المكان المناسب .

انت سبق ذكرت ان ليس كل الطيارين من الجوية صحيح واوكد لك ذلك انا طرت برحلة من شرم للقاهرة كان الكابتن طيار سيده مصرية ما شاء الله عليها اقلاع وهبوط في منتهى السلاسه وابتسامه عند باب الكابينه .
فعلا عندك حق

تتباع و خلاص بقا
احنا عندنا نخبه عباقريه بتحكم معندهاش اي حلول غير بيع الأصول و القروض
لكن حلول بقا جذريه أو خطه اقتصاديه قادره علي انتشال الاقتصاد من الانهيار دا
لازم يمسك الملف الاقتصادي و المؤسسات الهامه لاصحاب الكفاءه و الخبره مش أصحاب الولاء و المحسوبية و الوسطه

ما وضعته انا هو تصنيف لل business model بينما ما وضعته انت و هو star airline ليس بتصنيف بل تقييم rating لجوده الشركات و الخدمات التي تقدمها … و هناك فارق كبير بين الاثنين
و بالمناسبه تقييم ال star airlines ليس برسمي و لا غيره هو مجرد تقييم ارشادي لانه business wise لا يمكن استخدامه ك core business model
معليش بس لا يوجد حتى مصدر على كلامك هذا،

يعني مع احترامي التصنيف من تأليفك وليس مستند على مصدر او تصنيف رسمي

معليش بس لا يوجد حتى مصدر على كلامك هذا،

يعني مع احترامي التصنيف من تأليفك وليس مستند على مصدر او تصنيف رسمي
الجهه الوحيده للتصنيف المعتمدة هي

اتحاد النقل الجوي الدولي

الباقي بياعين خيار

عودة
أعلى