مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
مصائب قوم عند قوم فوائد

أصحاب الفريلانس واليوتيوبرز المصريين في قمة السعادة الان
:تمام:

من غير اذا كانت مفروضة عليهم ضرائب على الارباح طبعا

انا بس عايزه يجاوب عشان بيقول قرار رفع الفيدرالي برفع الفائدة ملهوش تأثير
اللي هو ازاي يعني، دة قرار سمع حتى في اليابان و أوروبا....

دة لو الفيدرالي رجع الفايدة الي ماقبل الحرب الأسواق الناشئة كلها هتقدر تتنفس.

مصائب قوم عند قوم فوائد

أصحاب الفريلانس واليوتيوبرز المصريين في قمة السعادة الان
:تمام:

من غير اذا كانت مفروضة عليهم ضرائب على الارباح طبعا

انا بصح كل الناس انهم يشتلغوا فريلانس، حتي لو هتبقي الي جانب وظيفة اخري

قلتها سابقا مسؤولية الحكومات وضع خطط طوارى في حال انقطاع سلاسل التوريد المشكلة ان العالم كان على موعد مع ازمة كورونا و كان هذا درس يجب الاستفادة منه
ماشى صحيح

بس انت يسطى بتفكرنى باتوبيس 143 ابو خط..... ماكنتش بحب اركبه عشان بيفضل يلف يلف عقبال ما يوصل المدينة
انا ودتنى من مصر رروسيا لاوروبا لعمر اديب لامريكا و دلوقتى رجعتنى للصين و لكورونا....بس حاضر هعديلك المحاور ديه

اللي هو ازاي يعني، دة قرار سمع حتى في اليابان و أوروبا....

دة لو الفيدرالي رجع الفايدة الي ماقبل الحرب الأسواق الناشئة كلها هتقدر تتنفس.

هو حاليا بعد خروج الاموال الساخنة أصبح تأثيره محدود علي سياساتنا النقدية ...

لكن لو كانت نفس الظروف موجودة مع ثبات سعر الفائدة علي الدولار كان زمان الاموال الساخنة أصبحت طوق نجاة و أداة للمناورة .... لكن مع الاسف

لا أرجوك :تمام:

سوق الفريلانس صار خربان , ممكن قبل 3 - 4 سنين الفريلانسر كان غني

لكن دلوقتي كله بيشتغل فريلانس بأسعار رخيصة وبايخة

هتتعرض لمضايقات جامدة جدا من مصلحه الضرائب ونسب مرتفعة وصعوبة فى تحديد نشاطك التجاري والترخيص الناس دى لسه عايشه فى عصر الدينصورات معندهمش مرونة وميعرفوش ان فى وظائف جديدة ظهرت او فى وظائف مستقبلية هتظهر مش لازم مدام عفاف او أستاذ عبد الطيف يكون عارف الوظائف دى بتعمل ايه قد ما لازم ياخد حق الدولة ويسيب الناس تشتغل انت مش عارف حاجه ده غير لو شغال فى اى مجال ليه علاقة بالتسويق الإلكتروني او تسويق محتوى ليك او لشغل بتملكه هتلاقي كل شوية تعليق للفيزا الى بتدفع بيها والى شغال فى المجال ده يقلك ان دى بتكون مصيبة على حسابك لو مشغل إعلان والله معاناه وتعالى بقا انت كا مواطن صالح استحملت كل ده لحد ما وصلت لمرحلة انك تدخل دولار لمصرنا العزيزة من شغل بتعمله لدول حولينا او فى أوروبا لو راجل استلم فلوسك وسين وجيم وتعليق حسابات وبلاوى زرقه وممكن تطلع جسوس وبتتلقى أموال من الخارج كمان🤣 الوضع ده استفادت منه دولة عربية فاهمه الموضوع ماشي ازاى وبتدعم الناس دى الإمارات حاليا معظم المسوقين والفري لانس بيهربو ليها والبلد عملين تسهيلات جامدة ليهم علشان دعم رؤية D33 عاوزين يوصلو ل100مليار اقتصاد رقمي فقط وعلشان يدعمو الهدف ده دلوقت ولخدمة الخطة دى عمالين يستقطبو اكتر الناس كفائه فى المجالات دى فى مصر شوفت ناس كتير اتسحبت على هناك خطة ضخمة جدا هتقلب الدنيا فى دول حرفيا هتقعد فى بيتها 😂والدينصورات الى عندنا نايمين وبيجرو ورا شوية جنيهات ضرائب فى الوقت الى مضيعين على نفسهم فرص بالمليارات بيبصو تحت رجليهم كالعادة

هتتعرض لمضايقات جامدة جدا من مصلحه الضرائب ونسب مرتفعة وصعوبة فى تحديد نشاطك التجاري والترخيص الناس دى لسه عايشه فى عصر الدينصورات معندهمش مرونة وميعرفوش ان فى وظائف جديدة ظهرت او فى وظائف مستقبلية هتظهر مش لازم مدام عفاف او أستاذ عبد الطيف يكون عارف الوظائف دى بتعمل ايه قد ما لازم ياخد حق الدولة ويسيب الناس تشتغل انت مش عارف حاجه ده غير لو شغال فى اى مجال ليه علاقة بالتسويق الإلكتروني او تسويق محتوى ليك او لشغل بتملكه هتلاقي كل شوية تعليق للفيزا الى بتدفع بيها والى شغال فى المجال ده يقلك ان دى بتكون مصيبة على حسابك لو مشغل إعلان والله معاناه وتعالى بقا انت كا مواطن صالح استحملت كل ده لحد ما وصلت لمرحلة انك تدخل دولار لمصرنا العزيزة من شغل بتعمله لدول حولينا او فى أوروبا لو راجل استلم فلوسك وسين وجيم وتعليق حسابات وبلاوى زرقه وممكن تطلع جسوس وبتتلقى أموال من الخارج كمان🤣 الوضع ده استفادت منه دولة عربية فاهمه الموضوع ماشي ازاى وبتدعم الناس دى الإمارات حاليا معظم المسوقين والفري لانس بيهربو ليها والبلد عملين تسهيلات جامدة ليهم علشان دعم رؤية D33 عاوزين يوصلو ل100مليار اقتصاد رقمي فقط وعلشان يدعمو الهدف ده دلوقت ولخدمة الخطة دى عمالين يستقطبو اكتر الناس كفائه فى المجالات دى فى مصر شوفت ناس كتير اتسحبت على هناك خطة ضخمة جدا هتقلب الدنيا فى دول حرفيا هتقعد فى بيتها 😂والدينصورات الى عندنا نايمين وبيجرو ورا شوية جنيهات ضرائب فى الوقت الى مضيعين على نفسهم فرص بالمليارات بيبصو تحت رجليهم كالعادة
كل ما بشوف تعليقاتك بتحسر😂
المفروض تعمل كتاب سنوات الفرص الضائعة زي مصطفى الفقي😂

كل ما بشوف تعليقاتك بتحسر😂
المفروض تعمل كتاب سنوات الفرص الضائعة زي مصطفى الفقي😂
فى بلدنا دى الى يعيش يما يشوف والى يلف يشوف اكتر وانا لفيت لما اتهريت اشتغلت فى كل مكان ممكن تتخيله ومتتخيلوش ده غير ان عندى أصدقاء كتير من كل الفئات والحمد علاقتى بيهم كلهم كويسة وبنحكى تجاربنا لبعض وبنشوف بلاوى 🤣

علي المدي القصير ايهم افضل لتوفير سيوله دولارية الاموال الساخنة أم الاقتراض ؟

على المدى القصير ... طبعا الاموال الساخنة
لكن مشكلة الاموال الساخنة انها اموال ساخنة 🤷‍♂️
كله هيسحب عليك ويروح بعدما يكسب % و ترجع تاني لأزمة نقص دولار

كل دة له حل ياعم الحج. و زيك زي المهن الحرة و للعلم المعظم لا يدفع ضرائب و يعمل تحويلات بطرق كتيرة

و اتفق معاك ان ربنا يرحمنا من العصر الحجري دة و من البيروقراطيه القذرة دية 🤬🤬🤬

و فيه حاجة اسمها عدم ازدواجية الضرائب لانك بتدفع ضرائب في الخارج فلن تدفع ضرائب في مصر و العكس و دية معاهدة مصر مواقعها مع ٦٠ دولة منهم امريكا

مها كانت المشاكل انا دلوقتي اعرف طلاب جامعيين بيحققوا دخل محترم وهما قاعدين في بيوتهم و اقل و احد فيهم هنقول بيغطي مصاريفة الشخصية و هو لسه طالب.

انا بس عايزه يجاوب عشان بيقول قرار رفع الفيدرالي برفع الفائدة ملهوش تأثير

يا حبيبي انا مكنتش ضد قرار اصدار سندات 25% بالعكس نوهت بالخطوة
لكن حذرت انها ممكن تأجل ازمة نقص الدولار لغاية 2024 (خاصة لو واصل الجنيه الهبوط امام الدولار)
ده كان ردي في الصفحة 25

اصدار سندات بعائد سنوي استثماري 25٪ يعني أن الحكومة تتوقع بأن الجنيه قد يتراجع أمام الدولار بنفس النسبة بعد سنة من الآن ...

السعر المتوقع للجنيه مستقبلا هو 32 - 33 جنيه للدولار

هكذا سيكون البنك المركزي المصري
تمكن من شراء الدولار و حل أزمة السيولة و بعد سنة من الأن سيكون قد ارجع نفس المبالغ بالدولار للمستثمرين و في نفس الوقت +25٪ بالجنيه ( فكرة ذكية من المركزي المصري )

يا حبيبي انا مكنتش ضد قرار اصدار سندات 25% بالعكس نوهت بالخطوة
لكن حذرت انها ممكن تأجل ازمة نقص الدولار لغاية 2024 (خاصة لو واصل الجنيه الهبوط امام الدولار)
ده كان ردي في الصفحة 25

اخوي الشهادات هذه مثل شهادات الوفاة للاقتصاد المصري.

شهادات بالجنيه المصري بعوائد 25% مالها فائدة فعليا بعد سنة في حالة تسجيل الجنيه مزيد من الهبوط. فائدتها قصيرة المدى جدا وتهدف لجذب الاموال الساخنة لا اكثر.

اخوي الشهادات هذه مثل شهادات الوفاة للاقتصاد المصري.

شهادات بالجنيه المصري بعوائد 25% مالها فائدة فعليا بعد سنة في حالة تسجيل الجنيه مزيد من الهبوط. فائدتها قصيرة المدى جدا وتهدف لجذب الاموال الساخنة لا اكثر.
لسحب السيولة ، حجم المعروض النقدي وصل 7 تريليون جنية.

ماشى صحيح

بس انت يسطى بتفكرنى باتوبيس 143 ابو خط..... ماكنتش بحب اركبه عشان بيفضل يلف يلف عقبال ما يوصل المدينة
انا ودتنى من مصر رروسيا لاوروبا لعمر اديب لامريكا و دلوقتى رجعتنى للصين و لكورونا....بس حاضر هعديلك المحاور ديه
انت اهم حاجة ضبط محور الاداء الحكومي والباقي يكون سهل

عودة
أعلى