رويترز: تم تسليم ٢٠ طائرة من طراز بيرقدار للامارات العربيه المتحده...

بما ان السعودية والامارات تملكان الوينق لونق دعونا نطرح سؤال : من الافضل البيرقدار أم الوينق لونق ؟

السؤال الآخر : هل البيرقدار تعتبر upgrade لاسطول السعودية والامارات من المسيرات أم لا ؟

السعودية والامارات تمتلكان مشاريع لصناعة المسيرات وبعضها بالفعل دخل خطوط الانتاج ولكن ما المانع من اضافة البيرقدار .. مجرد تساؤل
لا يمكن مقارنة الاتنين مع بعض
الوينغ لونغ 2 بنفس حجم وحمولة ال MQ9 او CH-4 او UNITED 40 او العقاب 2 ...

المغرب مثلا يشغل وينغ لونغ 1 و البيرقدار لكن هذا لم يمنعه من طلب ال وينغ لونغ 2 لأن لديها حمولة اكبر بها 10 نقاط تعليق بدل 2 في الوينغ لونغ 1 وبدل 4 في البيرقدار

وينغ لونغ اعتبره انا احسن درون لدى الصين ..

ممممم.. Interesting

درون "تجميع" ما يجعل سعره رخيص...لذا هذه الصفقة هى صفقة "عسكرية"
الاتراك ليس لديهم ما يقدمونه حتى تشترى المملكة صفقات سياسية الاردوغان هو من جاء الى السعودية وهو من يريد السعودية و ليس العكس

تجميع دا تجده في معظم دولنا العربيه يعني تبقي شاري تصميمه ومستورد مكوناته وتجد بعض من انظمتنا العربيه تقولك تصنيع محلي 😂
اما تركيا فتصمم وتنتج محليا بتكنولوجيا محليه
اما اتهام النظام السعودي او الاماراتي بان صفقه المسيرات سياسيه فدا شي مضحك لان الدولتين تشتري السلاح التركي منذ اكثر من عقد ولديها مكاتب لشركات تركيه وتصنع بطلبات خاصه لجيشي البلدين

بخصوص القطع الأجنبية ,, الغريب ان فيه شخص قال لي يوجد تصنيع .
تصنيع ماذا بالضبط ؟ لا اعلم صراحة :D
-
انا معجب بأداء الدرون لكن لست معجب بما قد يشكله علينا من ضغط مستقبلاً
بحكم وجود عدة مصادر من الموردين ( بريطانيا - كندا - امريكا - الخ . )

المشكله اننا رددنا ١٠٠ مره علي اكذوبه ان كل قطعه في الدرونز التركيه كنديه امريكيه نمساويه الخ الخ
وردنا كان ان كل ماتم ذكره من قطع لا تتجاوز ال ٢٠٪؜ ليست التكنولوجيا الحساسه للمسيره كاجهزه الحرب الالكترونيه والحواسيب واجهزه الرصد الخ من اجهزه محليه تصميما وانتاجا

اما جزئيه الاوبتك الكندي ففقط لان اسلسان لا تملك خطوط انتاج ضخمه لتوفير كل هذا الكم من الطلبات للمسيرات المحليه من توساش او بايكار فتم الاستعانه بالاوبتك الكندي ومع فرض العقوبات تم استبداله ببديل محلي ويعمل الان في تركستان واذربيجان واوكرانيا وكل الدفعات الاخيره محليا

المحرك النمساوي كذلك تم استبداله ببديل محلي اقوي واخف وزن PD170
انظمه التحكم والهبوط الامريكيه تم استبدالها باخري محليه

فالمسيرات التركيه هي اكثر مسيرات العالم الان اعتمادا علي مكونات محليه اكثر من الصينيه وحتي الامريكيه 😅

ولا ننسي ان طلبات الزبائن تؤخذ بالاعتبار فاذا اردت ان تريح نفسك من مشاكل لوجستيه فعليك بالاعتماد علي المنتج التركي وان تقارنه بالمكون الغربي وبناءا عليه اطلب

النقطه الاخيره بقي ياخي سعودي لو الموضوع سهل والموضوع قص ولزق كان من الاولي ان تستكمل دولتي الامارات والمملكه برامجهم المحليه ويشترو افضل المكونات العالميه وينافسو تركيا اللي باعت درونز لاكثر من ٣٠ دوله في العالم ومازال الرقم في ازدياد 😅

تجميع دا تجده في معظم دولنا العربيه يعني تبقي شاري تصميمه ومستورد مكوناته وتجد بعض من انظمتنا العربيه تقولك تصنيع محلي 😂

تفرق ايه لوللو عن ابوللو..بص يا ابو عمو انت عممت على جميع الدول العربية و على جميع النماذج وده فى حد ذاته غلط
بس ما علينا..ما البيرقدار و هى فى عز انتشارها وفى عز كل حاجة كان بيطلعو يضحكو على العرب من اصحاب الولاء العابر للقارات ان البيردقار انها صناعة محليه تركية 100% و طلع فى الاخر انها فخر الصناعة الأمريكية الكندية الألمانية النمساوية البريطانية الأيطالية الفرنسية....كل اللى انت بتتكلم فيه هى مجرد "شكليات" و دعائات من الشركات العربية...ياباشا طالما الشركة المصممة للمنتج الفلانى تنازلت عن حقوق الملكية يبقى مفيهاش اى مشكلة و لو فى تعاون حصل مع شركة ما و شركة تانية و خرجو منتج فا ده برضه مفيش مشكلة بس ميبقاش من من برا هلا هلا ومن جوا يعلم الله...بص يا صديقى تجنبا للدخول فى "نقاش بيزنطى" كل اللى عملتو تركيا انها اتسكنت لحد ما اتتمكنت مع بروباغندا فارغة ان الطيارات اتولدت وعايشة تركية و ده غير حقيقى بس it's good marketing ..whatever

اما اتهام النظام السعودي او الاماراتي بان صفقه المسيرات سياسيه فدا شي مضحك لان الدولتين تشتري السلاح التركي منذ اكثر من عقد ولديها مكاتب لشركات تركيه وتصنع بطلبات خاصه لجيشي البلدين
هو فعلا اتهام مضحك و عشان كده انا قولت انها مش صفقة سياسية.....كلامى نفى للاتهام مش تأكيد عليه

تفرق ايه لوللو عن ابوللو..بص يا ابو عمو انت عممت على جميع الدول العربية و على جميع النماذج وده فى حد ذاته غلط

بس ما علينا..ما البيرقدار و هى فى عز انتشارها وفى عز كل حاجة كان بيطلعو يضحكو على العرب من اصحاب الولاء العابر للقارات ان البيردقار انها صناعة محليه تركية 100% و طلع فى الاخر انها فخر الصناعة الأمريكية الكندية الألمانية النمساوية البريطانية الأيطالية الفرنسية....كل اللى انت بتتكلم فيه هى مجرد "شكليات" و دعائات من الشركات العربية...ياباشا طالما الشركة المصممة للمنتج الفلانى تنازلت عن حقوق الملكية يبقى مفيهاش اى مشكلة و لو فى تعاون حصل مع شركة ما و شركة تانية و خرجو منتج فا ده برضه مفيش مشكلة بس ميبقاش من من برا هلا هلا ومن جوا يعلم الله...بص يا صديقى تجنبا للدخول فى "نقاش بيزنطى" كل اللى عملتو تركيا انها اتسكنت لحد ما اتتمكنت مع بروباغندا فارغة ان الطيارات اتولدت وعايشة تركية و ده غير حقيقى بس it's good marketing ..whatever

هو فعلا اتهام مضحك و عشان كده انا قولت انها مش صفقة سياسية.....كلامى نفى للاتهام مش تأكيد عليه

وضعت لك ان غالبيه المكونات الان محليه وان المكون الاجنبي كان بالاصل لا يتعدي ٢٠٪؜ وان حتي المكون الكندي النمساوي الامريكي استبدل وهي اعلي نسبه مكون محلي لمسيره في العالم
لكن الهبده الجديده ان بيراقدار مطلعتش بتصمم كمان دا طلعت شاريه حقوق التصميم والتصنيع 😂
ان امكن مصدر علي المعلومه العبقريه دي علشان كلنا نصقفلك في المنتدي 😂

طيب ليه العقوبات كانت علي المحركات والاوبتك واجهزه التحكم الامريكيه ليه ماتمش منع التصدير بالكامل بدل ماخش علي النسبه التي لا تتعدي ال٢٠٪؜ واريح دماغي 😂

انا كل يوم بنبهر بالمنتدي والله 😅

المشكله اننا رددنا ١٠٠ مره علي اكذوبه ان كل قطعه في الدرونز التركيه كنديه امريكيه نمساويه الخ الخ
وردنا كان ان كل ماتم ذكره من قطع لا تتجاوز ال ٢٠٪؜ ليست التكنولوجيا الحساسه للمسيره كاجهزه الحرب الالكترونيه والحواسيب واجهزه الرصد الخ من اجهزه محليه تصميما وانتاجا

اما جزئيه الاوبتك الكندي ففقط لان اسلسان لا تملك خطوط انتاج ضخمه لتوفير كل هذا الكم من الطلبات للمسيرات المحليه من توساش او بايكار فتم الاستعانه بالاوبتك الكندي ومع فرض العقوبات تم استبداله ببديل محلي ويعمل الان في تركستان واذربيجان واوكرانيا وكل الدفعات الاخيره محليا
مشاهدة المرفق 517346
المحرك النمساوي كذلك تم استبداله ببديل محلي اقوي واخف وزن PD170
انظمه التحكم والهبوط الامريكيه تم استبدالها باخري محليه

فالمسيرات التركيه هي اكثر مسيرات العالم الان اعتمادا علي مكونات محليه اكثر من الصينيه وحتي الامريكيه 😅

ولا ننسي ان طلبات الزبائن تؤخذ بالاعتبار فاذا اردت ان تريح نفسك من مشاكل لوجستيه فعليك بالاعتماد علي المنتج التركي وان تقارنه بالمكون الغربي وبناءا عليه اطلب

مشاهدة المرفق 517345

مشاهدة المرفق 517347

النقطه الاخيره بقي ياخي سعودي لو الموضوع سهل والموضوع قص ولزق كان من الاولي ان تستكمل دولتي الامارات والمملكه برامجهم المحليه ويشترو افضل المكونات العالميه وينافسو تركيا اللي باعت درونز لاكثر من ٣٠ دوله في العالم ومازال الرقم في ازدياد 😅
المشكله ان الموضوع كله كذبه
وانت تتفنن بالكذب 😂😂

وضعت لك ان غالبيه المكونات الان محليه
على افتراض ان الكلام ده صحيح فا هى "الان".. يعنى الاول كانت فخر صناعات كتيرة و كانت "تجميع" و فى نفس الوقت ده كان بيحصل ليها تطبيل غير طبيعى من اتباع الاغا انها 100% تركية و ده "كان" و "لازال" كدب يبقى ده ايه غير كدب؟؟
وان المكون الاجنبي كان بالاصل لا يتعدي ٢٠٪؜ وان حتي المكون الكندي النمساوي الامريكي استبدل وهي اعلي نسبه مكون محلي لمسيره في العالم
good for them
لكن الهبده الجديده ان بيراقدار مطلعتش بتصمم كمان دا طلعت شاريه حقوق التصميم والتصنيع 😂
اخ عمرو لا تقولى هبد و خرط و نوعيه الكلام ده. عشان مابحبش الحاجات ده
ان امكن مصدر علي المعلومه العبقريه دي علشان كلنا نصقفلك في المنتدي 😂
انا كنت بتكلم "عامة" فا متحورش كلامى عشان تعمل منه استوبينج بوينت
طيب ليه العقوبات كانت علي المحركات والاوبتك واجهزه التحكم الامريكيه ليه ماتمش منع التصدير بالكامل بدل ماخش علي النسبه التي لا تتعدي ال٢٠٪؜ واريح دماغي 😂
يسطى برضه سؤال تانى من الاسئلة اللى انت عارف ايجابتها بس بتكتر فى الجواب و الرد عشان تعمل من الحبه قبه
انا كل يوم بنبهر بالمنتدي والله 😅
و الله انا اكتر

ماودي اقولها صراحة بس للأسف :

المملكة العربية السعودية ستتسلم عدد ضخم جدا من بيرقدار

وكذلك انكا
خبر جميل بالعكس خااصة إذا كانت بتصنع محلياً مع نقل التقنية.
صراحة البيرقدار مسيرة تستحق الشراء ولها أداء رائع ..
أنا أشوف البعض يتحسسون من شرائها كونها تركية فقط ولا ينظرون للمسيرة بنظرة أداء واعتمادية .
الواااقع أنها أثبتت جدارة في الأداء ..
والوقت لا يسمح للنظرات هذه ، فالمنطقة ساخنة جدا ونحن بحاجة للسلاح من جميع الدول دام أنه يخدمنا في الاستطلاع وفي المعركة .

هل السعودية استلمتها والا لا ؟؟

اذكر فية صفقه على البيرقدار

عودة
أعلى