مصر ستحصل على f15

مينفعش كدا انا مش موافق لازم علي الاقل ناخد ٢٠٠ بدل الاف ١٦ حتي لو من غير الامرام نعمل احنا تطوير علي الصواريخ الفرنسية عشان تشتغل علي الاف ١٥ زي ما عملنا علي الميج والسو في حرب اكتوبر

طيب أنا عاوز اقول حاجة من فضلكم تحتمل الخطأ و الصواب

أولا انا عاوز اشكر الحرب الروسية الاوكرانية

ثانيا أحب أشكر السعودية لانها السبب في الصفقة دي

ثالثا عاوز اشكر المفاوض المصري اللي اختار الوقت الصح

رابعا الصفقة جاية كاملة

نقلا عن رويترز: وافقت أمريكا على بيع مصر مقاتلات F-15 بعدد 40 مقاتلة ولم يذكر الخبر أي تفاصيل أخرى

طيب أنا عاوز اقول حاجة من فضلكم تحتمل الخطأ و الصواب

أولا انا عاوز اشكر الحرب الروسية الاوكرانية

ثانيا أحب أشكر السعودية لانها السبب في الصفقة دي

ثالثا عاوز اشكر المفاوض المصري اللي اختار الوقت الصح

رابعا الصفقة جاية كاملة
يارب , ان شاء الله تتم وكاملة مكملة وتفرحوا بيها والأعداد تكون فوق المتوقع بكثير

اعتقد ان فيه تسويه قادمه لملف ايران النووي وامريكا عايزه حلف يحفظ التوازن في المنطقه وبتقدم تنازلات عشان تنجح مساعيها

لن تفيد فى اى شي و هتكون زى f16 منزوعة القدرة و الخبر يقول كدة كلام الراجل واضح كعين الشمس

الف مبارك يا رب
لكن هل طلب مصر لطائرات الاف 15 هو نفس الطلب الي تقدم فيه حسني مبارك بدايات حكمه وبقي الطلب على الطاوله ام هو طلب اخر ؟
واعتقد ان تمت الموفقه النهائيه للطائره يكون نكايه بفرنسا ايضا وليس روسيا فقط في حال كان خبر صفقة الحامله شارل ديغول صحيح

وسؤال اخر على الهامش ال 18 advanced super hornet block 3 كيف وضعها ولماذا لا يوجد احد مهتم بها وهل هي ممتازه؟

من زمان ما شفت الاخوة من الدول العربية فرحين لمصر بصفقة اكتر من فرحة المصريين نفسهم ❤️❤️

حقيقي كان كل المواضيع خناقات وطحن وعجن ومقارنات

اول مرة من سنين اشوف موضوع عن صفقة مصرية يتسم بالمودة والروح دي

الاخوة السعوديين بالذات فرحانين اكتر مننا ❤️

كمان حبايبنا من المغرب الحبيب ربنا يوفقهم ❤️

ربنا يوفقنا جميعا لما يحب ويرضى

صراحة احسد الاخوان المصريين. ناقص اورفيايتر اخاف بعد شهر يعلنو على صفقتها. مبروك و تستاهلون الاحسن

لو من فلوسنا يبقي خازوق ولبسناه
بالطبع من فلوس مصر
اذا 16 طيارة اف 16 للاردن كان قيمتهم 4 مليار وقيس عليها صفقة الاف 15 المصريه كم رح تكون
ما اعتقد المساعدات الامريكيه لمصر تغطي قيمة الصفقه
بالعكس لو بفلوس مصر هيه الي بتستفيد وهي بتتحكم في الصفقه وليس الامريكان الي يتحكموا بتفاصيل الصفقه

انت مش بعيد عن اصحاب نظريه الزر

هو انت من متعرفش ان الامريكان اعترضوا على تحليق الاباتشى اثناء الثورة المصرية .
فعلا هم لهم اشتراطات على استخدام سلاحهم المباع الى حلفأئهم .

لمن يتوقع انها قد تكون منزوعة القدرات
لا اعتقد ذلك اذا تمت الصفقه بفلوس مصر
وطبعا المساعدات لن تغطي قيمة الصفقه
يعني ان اشترتها مصر بمصاريها هي من تطلب ما تشاء بالصفقه وتفاصيل الصفقه وتضع شروطها وان وافق الامريكان بكون كويس وان ما وافقوا في بدائل عن السلاح الامريكي والروسي كالاوروبي مثلا من التايفون او زيادة اعداد الرافال

صراحة احسد الاخوان المصريين. ناقص اورفيايتر اخاف بعد شهر يعلنو على صفقتها. مبروك و تستاهلون الاحسن
كأس العالم للمقاتلات
ال 4 سنوات للكلية الجوية حرفيا حتكون hunger games لمن يريد مقاتلة معينة

هوا مفيش غيرها و ملهاش لازمة النظر لموديل اقل اصلا الانتاج على الجديد كمان
المشكلة في السعر
لو 40 مقاتلة و قفلو 10 مليار .. يبقى خليها عندهم احسن

عودة
أعلى