إيران في مفاوضات لشراء مقاتلات Su-35SE المصرية وبطاريتين S-400

مبروك لايران فايران قوية فى صالح مصر بكل تاكيد
لا تاخدك المكايده و استفزاز فيصل إنك تقول كلام فاضى
ايران ايه اللى قويه فى صالح مصر ؟؟؟
ايران أفسد من إسرائيل لا تدخل مكان و إلا و خربت العقيده و الشباب و حولت أهله لعبيد لمعممين قم
ليس لنا مصلحه مع إيران إطلاقآ

طز فيهم كلهم حرفيا

لو حنتكلم بجد الاباتشي هيا اللي ليها دور على الارض

الفالكون من الاول مخصصة للقصف الارضي و الدعم بسبب منع الذخائر الحيوية و الصفقات الجديدة من ميج و رافال الغت فائدة عقوبات الفالكون

الابرامز يتم في هذه الاثناء ايجاد مساوي او بديل مستقبلي لها و واقعيا على الارض معظم الصراعات المستقبلية لنا لن تتواجد فيها بنسبة معتبرة اللهم الا ضد اسرائيل و لن يحصل اصلا و ان حصل مثلها مثل التي 90 بدون انظمة حماية نشطة و سلبية امام بلاوي الهارب و السبايك

فمسالة عصر مصر من تلك المعدات بلا فائدة و حصلت اصلا في الفترة من 2012 حتى 2015 و هوا ما جعل مصر تنوع السلاح و تقطع شوطا كبيرا

اعتقد الخوف من عقوبات اقتصادية فهذه هيا القاسمة

+ ام اخر لا اعتقد ستوافق مصر على بيع السو لعدو المملكة الازلي مستحيل
أتفق تمامآ و هذا رأيى

حكايه السوخوي 35 المصريه

والله يا اخي المصريين دول مالهومش حل.... شوف واتفرج بس🤣🤣🤣
العالم كله عارف ان فيه صفقه مصريه للسخوي مفيش واحد عارف رقم زي الثاني
واحد يقول 12 طائره ويحلف بكده والآخر 24 وتلاقي اللي يقولك لاء دول 29 والرابع يقسم انهم 30 والخامس يقول فيه صفقه اضافيه وزادوا بقوا 42 والآخر يقولك انهم 64
وتطلع صور الطائرات بالمصنع بالتمويه المصري والكل يكاد يقسم انها السوخوي المصريه ويتقال ان 5 طائرات اتسلموا بالفعل لمصر وبعد ذلك يتقال وصلوا 17
وكمان عملوا مناورات مع الرافال ورجعوا روسيا لتحديث بعض المتطلبات المصريه
كل ده وبعدين يطلع اخبار ان مصر مش حتتسلم الطائرات وحتتباع لإيران او الجزائر او موزمبيق

بجد بجد شابوا وتحيه كبيره لصناع الضباب المصريين😉😉

خساره لو كانو اشترو السوخوي 35 من زمان بدل الميج 29 كان زمانها بتلعب في مصر

images - 2021-12-26T002022.731.jpeg

مصر قوية هذا من أمننا القومي بلا شك لذلك اتوقع ان تتم الصفقة لمصر وربما نتدخل ونضغط على الامريكان

ايه المصيبه السوده ديه …!!! ؟؟؟؟؟
يعني لا تاخودها ومن ثم تاخوذها ايران ..!!؟؟؟؟ عايز اقول لفظ من ثلاث حروف فقط ارجوكم ….!! ارجوكم.
وكمان سياخذون النسخه التي كانت مصر تستعد ان تاخوذها.!! وال عليها كل الطلبات والتعديلات والاضافات المصريه..!! سياخذونها علي طبق من فضه…. برضه هاموت واقول كلمه من ثلاث حروف بس. تلاته بس ا….هـ.
لو صح هذا الخبر سيكون صدمه لي الصراحه. وايضا صدمه السعوديون ..!!
سو٣٥ بهذه المواصفات مع الاس٤٠٠.
كلام جديد خالص…..

ايه المصيبه السوده ديه …!!! ؟؟؟؟؟
يعني لا تاخودها ومن ثم تاخوذها ايران ..!!؟؟؟؟ عايز اقول لفظ من ثلاث حروف فقط ارجوكم ….!! ارجوكم.
وكمان سياخذون النسخه التي كانت مصر تستعد ان تاخوذها.!! وال عليها كل الطلبات والتعديلات والاضافات المصريه..!! سياخذونها علي طبق من فضه…. برضه هاموت واقول كلمه من ثلاث حروف بس. تلاته بس ا….هـ.
لو صح هذا الخبر سيكون صدمه لي الصراحه. وايضا صدمه السعوديون ..!!
سو٣٥ بهذه المواصفات مع الاس٤٠٠.
كلام جديد خالص…..
سوخوي لن تسوى شيء امام الخليج بتسليحه وخاصة F-15SA
ايضا الS400 مزهرية مثله مثل اخوه S300.

الجزائر لا ترغب بالحصول على Su-35 لأنه لا فائدة عملياتية لها بوجود Su-30
سيتم تطوير Su-30 لمعيار موازي لـ Su-35 ثم التعاقد مباشرة على Su-57

كيف كذا والكلام الي كنا نسمعه عن su-35dz تم التوقيع وخالصه بس باقي التسليم ؟

الحين صار مالها فايده 🤔

DZ 😂😂😂

و لا ليهم أى لازمه
و لن يفيدو فى شيىء إلا أمام جيوش ضعيفه

الأفضل لمصر الخروج من التسليح الغربى و الدخول فى شراكات مع روسيا و الصين و كوريا و الدول الصاعده فى التصنيع العسكرى

لو فكرنا في إحلال كامل الجيش المصري من الغربي للشرقي نتكلم على 15 الى 20 تريليون جنيه مصري وهذا مستحيل طبعاً عطفاً على أن جودة السلاح الغربي تتفوق على الشرقي

زيادة اعداد الرافال والاتجاه للتايفون كخيار بديل للسو لرفع مستوى التنويع التسليحي والاستقلالية

كلها على بعضها كانت ٢٤ سو٣٥ لا تعني الكثير

الصراحه ما اعتقد مصر خسرت بالعكس بخطوتها هذي في تجنب التصادم مع الغرب فتح لها مغارة علي بابا في التسليح الاوروبي ( الشق البحري ) خصوصا

ما راح توقف مصر على ٢٤ سو

وبرضو ما راح تغير من معادلتنا مع عاهران بندقهم دق حتى لو اشتروا ١٠٠ سو٣٥
هذا هو عين العقل والكلام المحايد.
ولكن ليس الجميع مثلك. هناك مرضي نفسيون يفرحون لخبر مثل هذا. والانكي ان المقاتلات ذاهبه الي ايران. يعني ضربه مزدوجه …!!! ههه
عموما محلوله كما قولت. واعتقد الكلام علي التايفون كان من اجل هذا. وحتي لو صحيح صفقه التايفون. فالتاخير كان مصلحه كبيره حتي اكتمال الكابتور … ونستلمها كامله.

قلت سابقا ان مصر لم تستلم مقاتلات السوخوي خوفا من العقوبات الامريكية وتحديدا CAATSA وللاسف تعرضت لمخالفة رغم ان كلامي لا يوجد به ما يخالف!

انا اعتب واضحك على اللي كان يحلف انه شاف السوخوي في سما مصر رايحة جاية 😂
المقاتلات لن تباع لإيران اذا لم تشتريها مصر وترتجعت عن الصفقه ستذهب للدوله اخرى عربيه او خليجيه مع انني اعتقد انها مناوره روسيه حتى يتم الموافقه للمصر على الحصول عليها في الأخير حصول مصر عليها افضل بكثير من حصول ايران عليها بتلنسبه لأمريكا واسرائيل والخليج في اعتقادي سيتم استخدام الضغط السياسي للحصول مصر عليها من الدول الحليفه لأمريكا من عرب واوروبييون على

لو فكرنا في إحلال كامل الجيش المصري من الغربي للشرقي نتكلم على 15 الى 20 تريليون جنيه مصري وهذا مستحيل طبعاً عطفاً على أن جودة السلاح الغربي تتفوق على الشرقي
مش كله هيتغير يا طويل العمر
البحريه لن تتغيير فهى أوروبيه بإمتياز
البريه و الدفاع الجوى هجين
أنا أتحدث عن سلاح الجو بالذات
اللى بيقول 200 مقاتله اف16 أصلآ نصفهم طرازات قديمه من الثمانينيات و التسعينات
بتواجد الرافال مع الميج كده عدينا 100 مقاتله
استلام صفقة السوخوى و عقد صفقه أخرى كده 150 مقاتله حديثه
نشتغل بقا فى ذخائر معاكم يا ولاد زايد تصنيع طائرة تدريب تصنيع أفيونكس قطع غيار الروسى و الفرنساوى عمل عمرات
و ننتظر الجيل الخامس
أهم حاجه البعد عن الأمريكان

يا فرحتى ان المواقع بتعد 200اف16 و كام 19ميراج من 85 غير الميراجات القديمه و الاف7 و الميج و الفانتوم المتقاعد
عدد بدون فاعليه
150 مقاتله ميكس سوخوى وميج و رافال أفضل بمراحل
بالإضافه لطائرة تدريب متقدم ودعم أرضى بأعداد محترمه
مع الإهتمام بالدورون و التانكر المتعاقد عليها من فرنسا
كام حته اواكس كمان يبقا سلاح جو عصرى و بعيد عن الأمريكان اللى بيتعمدو تقليل سلاح الجو المصرى

أول مشاركه تهدى الواحد شويه
الله يكتب لك الخير و أتمنا أن يكون الخبر صحيح
اوباااا.. طيب ياعم عمر اهو… ولو غير كده والله هيبقي فيه خطط بديله. لان الصراحه النظام الحالي لا يهتم كثيرا. بالعقوبات. لانه اصلا اتي علي عقوبات وعايش مع العقوبات من ٢٠١٣.
ولكن هناك زياده في الخبر. وهو ان الجزاير ايضا ستشتري السو٣٥ في صفقه منفرده… الجزاير كانت مدكنه علي هذه الصفقه. وهتبقي نقله في هذه المنطقه. وهي شمال افريقيا
وستجعل هناك اختلال وقتي في القوي.

عودة
أعلى