مشاريع تعزز هيمنة الجيش على الاقتصاد المصري

مفيش هيمنه اقتصاديه للجيش بصراحه لكن مشكلتي مع مشاريع الجيش إهانه وضع الجيش ورمزيته
المشكله الحقيقيه في مصر هي فشل الحكومه
كلام سليم ، لذلك انا مع خطة السيسي لادراج شركات الجيش في البورصة و بيع بعضها (الموضوع تاخر بسبب كورونا) ، القطاع الخاص عنده قدرة افضل في الابتكار و التطوير و هيقدر يكبر الشركات دية و الجيش هيحصل علي دخل محترم منها يدعم بية الصفقات و تكلفة تشغيلة. زي مثلا المخابرات اللي عاملة صندوق سيادي و بتشغل القطاع الخاص بية.

بالنسبة لفشل الحكومة ، للاسف حتي الان بالرغم من وعود السيسي باصلاح الهيكل الاداري و مكافحة الفساد (و هو اكد كدة تاني في مؤتمر الشباب) الا ان العجينة زي ماهي و دائما الموظف الغير مناسب في المكان الغير مناسب.

و عود و تأخر في التنفيذ ، لكن لن انكر حملات النيابة الادراية اللي شغالة و بقوة. و كمية الموظفين اللي اتقبض عليهم و الفلوس اللي لقوها معاهم.

الامل في تغيير الادارة بعد النقل للعاصمة الادارية.
بصرف النظر انا مرة رحت اشتري من منفذ للجيش لحوم كانت بسعر مخفض والله رميتها في الزبالة غير صالحة للاكل يمكن عيب تخزين وما الي ذلك بس هو دا اللي حصل معايا ومن بعدها بطلت استرخص لان الغالي تمنه فيه
مستواها نزل مع الوقت بسبب الضغط عليها فعلا.

منتجات الحيش عموما غير قادرة نهائيا علي المنافسة و القطاع الخاص هو المتصدر و بقوة.

حتي فيه صناعات حاول الجيش دخولها و لم يستطع منافسة القطاع الخاص ، لكن فعلا كان حافز للقطاع الخاص بالتطوير و الابتكار و هناك امثلة كثيرة علي ذلك.

انا وجهة نظري ان الجيش فعلا كنا محتاجينه من بعد الثورة والبلد كانت اوضاعها علي المحك وعلي شفا افلاس وارتفاع اسعار رهيب
وقتها كانت هذي القوافل وعربيات الجيش مفيدة للسيطرة علي الاسعار
اما الان بعد الاستقرار الامني والاقتصادي
لا حاجة لعربات الجيش السلعية
السوق استقر والاسعار مستقرة
كلام صحيح و لذلك هيحصل انسحاب عن طريق بيع بعض الشركات او المشاركة في البورصة.

غريب فى الامر انهم رغم اموال اللى معهم ده كلها بياخده سلاح بقروض ومعونات 🤣🤣🤣
الجيش عمل صفقات ضخمة كثيرة جدا و بدون دعم حكومي بمليارات الدولارات و الان بيتم بناء مشتريع كثيرة جدا في كل ركن في مصر. فاكيد هنحتاج بقروض.

الجيش عمل صفقات ضخمة كثيرة جدا و بدون دعم حكومي بمليارات الدولارات و الان بيتم بناء مشتريع كثيرة جدا في كل ركن في مصر. فاكيد هنحتاج بقروض
تمام ماشى مفيش مشكلة سلاح منقوص دول هى وصفقة تايب المانية خير مثال متاخرة بجيل عن صيهونية

الذى يتحدث عن عدم زيادة اسعار السلع فى السوق المصرى فليراجع نفسه مرة أخرى ، اسعار جميع السلع تقريبا زادت خلال الاسبوعين الماضيين قبل زيادة سعر البنزين بوم الجمعة الماضى

طول ما مصر بدور على اسلحة بقروض مش هتاخد غير الفتات

تمام ماشى مفيش مشكلة سلاح منقوص دول هى وصفقة تايب المانية خير مثال متاخرة بجيل عن صيهونية
انت بتنقلنا لحوار تاني. شكلك داخل للمناكفة.

هي مصر و حشة و الجيش وحش ، روح اعمل هشتناج مع الاخوان علي تويتر

احنا عاوز حد يناقشنى لماذا وفقت مصر على صفقة غواصات المانية متاخرة بجيل عن صيهونية ومنزوع منها aip

انت بتنقلنا لحوار تاني. شكلك داخل للمناكفة.

هي مصر و حشة و الجيش وحش ، روح اعمل هشتناج مع الاخوان علي تويتر
انا ولهى ما بناكف انا عاوز ردود عقلانية

انا ولهى ما بناكف انا عاوز ردود عقلانية
ده مش موصوع خاص بقدرات التسليح المصرية و صفقات التسليح ، هناك مواضيع مخصصة لذلك و مليانة نقشات علي كلامك هذا بالتفصيل. و هتلاقي كل الاراء هناك من نقد الي تأييد...

ده مش موصوع خاص بقدرات التسليح المصرية و صفقات التسليح ، هناك مواضيع مخصصة لذلك و مليانة نقشات علي كلامك هذا بالتفصيل. و هتلاقي كل الاراء هناك من نقد الي تأييد...
تمام نسبة اقتصاد الجيش كام فى مائة

احنا عاوز حد يناقشنى لماذا وفقت مصر على صفقة غواصات المانية متاخرة بجيل عن صيهونية ومنزوع منها aip

لدى سؤال لك على أى اساس ذكرت ان الغواصة المصرية اقل بجيل عن نظيرتها الصهيونية ؟

هل معنى ان هذه تايب 214 والاخرى تايب 209 ان الاخيرة متخلفة تكنولوجيا بجيل عن الأولى
يا افندم اذا كان هيطلعه غواصات دولفين وهيدخله غواصات داكار احسن غواصة ديزل فى العالم قدرة على ضرب صورايخ بالستية , ايوه حضرتك تكنولوجيا البدن و الالكترونيات اقل من الصهيونية

يا افندم اذا كان هيطلعه غواصات دولفين وهيدخله غواصات داكار احسن غواصة ديزل فى العالم قدرة على ضرب صورايخ بالستية , ايوه حضرتك تكنولوجيا البدن و الالكترونيات اقل من الصهيونية
اشك فى موضوع جسم وبدن الغواصة ولكن تكنولوجيا اتفق معك فهى اقل من الاسرائيلية خاصة انها open source لهم ويضيفون لها ما يريدون من التكنولويجيا خاصة بهم ولكن لا اعتقد انها بجيل كامل

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى