القضاء المصري يؤيد اعدام عدد من قيادات جماعة الاخوان الارهابية

سياسة كل المشاكل/الأهداف مرة واحدة كان اكبر خطأ استراتيجي لهم ... وكل أخطائهم تبع لذلك ..
ضعف الاداره في عهد مرسي وجماعته
كانت الدوله العميقه تتحكم في كل شئ اعلام سياسه اقتصاد
لما رئيس الدوله يتشتم بألفاظ نابيه من قبل اعلاميين وصحفيين دون رد فعل
لما مجموعه من المتظاهرين يقتحمو القصر الرئاسي باللودر دون رد فعل ووزير الداخليه يقفل الخط في وش الرئيس
الدوله كانت في حاله انسيابيه وضعف وعدم تاسيس لاركانها وادواتها

عشان كانو قريين المشهد غلط
وحركه كفايه و6 ابريل نبهتهم لكنهم وقفو مع الجيش ضد شباب الثوره وهما اللي ضيعو الثوره

مرسي لا بيهش ولا بينش يا حذيفه مرسي راجل غلبان الكرسي كان كبيير عليه وكان وجهه للجماعه مهما انكرتو
الإخوان اول من أحداث انقسام داخل شباب الثورة وقتها بداية من رفضهم لتغيير الدستور والاكتفاء بتعديله ووقوفهم مع المجلس العسكري وقتها ضد الجميع ظنا منهم انه سيسلمهم البلد وكذلك ترشيحهم لمنصب رئيس الجمهورية بعد أن كانو يقولون انهم لن يترشحو وحاجات تاني كتير للأسف الإخوان كانو سبب رئيسي في ما وصلت له مصر حاليا ده كفايه انهم كانو بيقولوا عن السيسي أنه اخواني :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ضعف الاداره في عهد مرسي وجماعته
كانت الدوله العميقه تتحكم في كل شئ اعلام سياسه اقتصاد
لما رئيس الدوله يتشتم بألفاظ نابيه من قبل اعلاميين وصحفيين دون رد فعل
لما مجموعه من المتظاهرين يقتحمو القصر الرئاسي باللودر دون رد فعل ووزير الداخليه يقفل الخط في وش الرئيس
الدوله كانت في حاله انسيابيه وضعف وعدم تاسيس لاركانها وادواتها

ع اساس قنوات الاخوان وقتها مافيها قلة ادب !!

اذا وزير من الاخوان يقول للمذيعة ابقى تعالي وانا اقولك فين :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ع اساس قنوات الاخوان وقتها مافيها قلة ادب !!

اذا وزير من الاخوان يقول للمذيعة ابقى تعالي وانا اقولك فين :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
يااااه انت قلبت عليا المواجع ياراجل ده انا كمصري نسيت الكلام ده :ROFLMAO: :ROFLMAO:

أبشرك، ملف الإخوان تنظيميًا أصبح محسوم لصالح الدولة المصرية. الآن جاري فتح "خُراج" جديد في جسد الأمة المصرية وتطهيرها منه عن قريب..

وانا اعتقد انها مهمة سهلة..سهلة خالص😂
حتى شوف كدا
مشاهدة المرفق 393378
مشاهدة المرفق 393379
ما تهمه حسين يعقوب ولماذا تم اعتقاله

الإخوان اول من أحداث انقسام داخل شباب الثورة وقتها بداية من رفضهم لتغيير الدستور والاكتفاء بتعديله ووقوفهم مع المجلس العسكري وقتها ضد الجميع ظنا منهم انه سيسلمهم البلد وكذلك ترشيحهم لمنصب رئيس الجمهورية بعد أن كانو يقولون انهم لن يترشحو وحاجات تاني كتير للأسف الإخوان كانو سبب رئيسي في ما وصلت له مصر حاليا ده كفايه انهم كانو بيقولوا عن السيسي أنه اخواني :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
هما كانو اغبياء لدرجه انهم علي يقيين ان الثوره حققت منجزاتها وخلعت مبارك وحكم مبارك مش هيتكرر تاني
مأروش المشهد صح ان المجلس العسكري اللي بيحكم مصر من 70 سنه سمح بقيام الثوره عشان جمال مبارك ونظام التوريث ولكنه الحاكم الفعلي لمصر حتي بعد الثوره عمل انقسام بين الثوار والاحزاب والاخوان علي شكل مصر علمانيه ولا اسلاميه :sneaky:
والاخوان اتحالفو مع الجيش عشان يوصلو للحكم فاكرين انهم هيحكمو بجد :LOL:

داعشي قال انه اعتنق الفكر الداعشي بعد الاستماع لافكاره وهو تبرأ منه في المحكمة
كنت اتابعه زمان لفترة كان مجرد واعظ وما لاحظت عليه تبنيه أفكار متشددة أو أنه منحاز لتنظيم داعش ولكن أعتقد تعاطف مع تنظيم الأخوان لاحقا

قيادة مين اللي يسهل لك بكيزة وزغلول قيادات !!؟

صدقني السلفيين مالهم علاقه بالسياسة ابداً ووصف كل من يعارض مدخلي خطا
السلفيين ناس واضحة

اما الاصلاح ما استطاعوا !!

انت للحين مقتنع ان الاخوان بتوع ربنا !؟ ههههههه

السياسه تحتمل وجود كل تلك الألوان /التناقضات الفكرية ولنا في كنيست إسرائيل اقرب مثل .. والشعب يقرر من يختاره ومن يخدعه ومهمتك كمعارض لاي فكر هي تعريته ونقده أمام من يقبلون فكرك أو الاخرين ..

ولكن العلمانية العربية المتحالفة مع طرف انظمة الحكم السلطوية وكلاهما يتميز بالاستءصال للمعارضين .. فقط هم ومن يدور في فلكهم ! وجدوا فرصتهم بوصول الإخوان للحكم في مصر ... ونجحوا في ذلك نجاحا منقطع النظير وساعدهم علي ذلك الإخوان أنفسهم 😄 واصبحوا عبرة ونموذج بشع لمن يحاول الوصول للحكم بمشروع اسلامي بمنطقتنا العربية (للان)

الله يهنيك بترودو بتاعك
لم يخطيء شخصيا اكره مكتب الإرشاد وقيادات الإخوان
ولا اكره مرسي والشباب المغرور بهم بالنزعه الدينيه
مرسي شخص ينفع دكتور جامعه عالم عضو مجلس نواب لكن رءيس جمهوريه كبيره جدا عليه
الشخص الوحيد الذي كان ينفع لدي الإخوان للرئاسه خيرت الشاطر والجيش منع ترشحه اصلا

هما كانو اغبياء لدرجه انهم علي يقيين ان الثوره حققت منجزاتها وخلعت مبارك وحكم مبارك مش هيتكرر تاني
مأروش المشهد صح ان المجلس العسكري اللي بيحكم مصر من 70 سنه سمح بقيام الثوره عشان جمال مبارك ونظام التوريث ولكنه الحاكم الفعلي لمصر حتي بعد الثوره عمل انقسام بين الثوار والاحزاب والاخوان علي شكل مصر علمانيه ولا اسلاميه :sneaky:
والاخوان اتحالفو مع الجيش عشان يوصلو للحكم فاكرين انهم هيحكمو بجد :LOL:
اتذكر وقتها بعد تنحية حسني مبارك كانو بيقولوا خلاص بقى الثورة خلصت وكل واحد يروح بيته وده طبعا بعد اتفاقهم مع المجلس العسكري وأول ما قلبو عليهم صوتو عشان الناس تنزل تاني

الناس دي كانو طيبين بزياده أو أنهم اتوعدو وتم خيانتهم وده كان طبعا مقابل خيانتهم هما كمان لشباب الثورة

كنت اتابعه زمان لفترة كان مجرد واعظ وما لاحظت عليه تبنيه أفكار متشددة أو أنه منحاز لتنظيم داعش ولكن أعتقد تعاطف مع تنظيم الأخوان لاحقا

كان له صولات وجولات في غزوة الصناديق aka الاستفتاء الدستوري في 2011 😄

لم يخطيء شخصيا اكره مكتب الإرشاد وقيادات الإخوان
ولا اكره مرسي والشباب المغرور بهم بالنزعه الدينيه
مرسي شخص ينفع دكتور جامعه عالم عضو مجلس نواب لكن رءيس جمهوريه كبيره جدا عليه
الشخص الوحيد الذي كان ينفع لدي الإخوان للرئاسه خيرت الشاطر والجيش منع ترشحه اصلا
خيرت الشاطر ترشح وقتها للانتخابات الرئاسية وتم إعلام قيادات الإخوان أن الشاطر غير مرحب به من المجلس العسكري فتم تقديم محمد مرسي بديل عنه لذلك يطلق عليه الاستبن الله يرحمه مش استهزاء ولكن دي حقائق تاريخية الراجل مكنش في دماغه ولا طموحه ولا كان مجهز لحاجه زي كده ومكنش معروف إعلاميا حتى فجأة في يوم وليلة أصبح مرشح ومتوقع بنسبة كبيرة لرئاسة دوله بحجم مصر في ظروف صعبة كنا بنعيشها

المرشد نفسه في السجن وابنه اتقتل واكثر ناس اتضرت من العمليه دي كلها هم مكتب الارشاد والشهيد مرسي نفسه هو الي رفض ولو ناسي خطابه الأخير ((الشرعيه)) أفكرك
بالراحة بس اي شهيد حضرتك

كان له صولات وجولات في غزوة الصناديق aka الاستفتاء الدستوري في 2011 😄
وقالت الصناديق للدين نعم .. بعدها قال برده كنت بهزر 😁😁😄
استفتاء ١٩_٣ كان أم الأخطاء لما حدث بعده .. ومثل استقطابا هائلا لكثيرين .. لم يفهم الا بعد وقت طويل !!

اتذكر وقتها بعد تنحية حسني مبارك كانو بيقولوا خلاص بقى الثورة خلصت وكل واحد يروح بيته وده طبعا بعد اتفاقهم مع المجلس العسكري وأول ما قلبو عليهم صوتو عشان الناس تنزل تاني

الناس دي كانو طيبين بزياده أو أنهم اتوعدو وتم خيانتهم وده كان طبعا مقابل خيانتهم هما كمان لشباب الثورة
لا هما كانو قريين المشهد غلط فاكرين بانتهاء مبارك هيبدأ عصر جديد هما الزعماء فيه وان مش صح التصادم مع الجيش عشان ما يستعملش قوته ضد الثوره
لكن شباب الثوره رأيهم ان الثوره منتهتش وان الجيش لازم يرجع لثكناته وما يشاركش في اي عمل سياسي

عودة
أعلى