#السعودية لم تعد بلدًا بتروليًا فقط، بل المنافس الأقوى في مجال الطاقة عالميًا ويجب على الجميع فهم ذلك

الاوروبيين محروقين حبتين 😅
وكان رد وزير الطاقه السعودي مؤلم

مشاهدة المرفق 389745

مشاهدة المرفق 389746

مشاهدة المرفق 389747

الجماعه يشعرون بالغيض لان السعوديه تستثمر في الطرفين النفط والطاقه الشمسيه

واسعار البترول اليوم 71 دولار وهذا يدعم جميع مشاريع الطاقه المتجدده في السعوديه عكس الاتحاد الاوروبي وغيرهم يضغط على موازينهم

قبل كورونا كم كان سعر البترول؟

البحث عن موارد جديدة افضل من المشاريع السياحية الي بالغالب تكون مكلفه وغير مضمونه ومستحيل تكون الدخل الرئيسي لدول كبيرة. عكس الموارد البحث عنها اسهل مشاريعها اسهل و مربحه جدا

لذالك اتمنى من الرؤية تهتم بالموارد و الصناعات اكثر من المشاريع السياحية

تصدير الكهرباء؟؟؟

نعم تصدير الكهرباء
عبر كابلات التوتر العالي للدول المجاورة و الغير مجاورة
فمثلا يوجد مشروع بين المغرب و بريطانيا للربط البحري بالكهرباء قيد الدراسة على ما اظن
و يوجد كابلات للانرتيت بحرية تربط القارات الخمس ... يعني مشكل الربط سهل حله

و السعودية ثمتلك مقومات الاستتمار ... من مناخ الى تمويل و لن تجد مشكل في انتاج قدرة كهربائية كبيرة لتصدريها لدول العالم​

هذا مجال ثالث

نفط
وطاقه شمسيه ورياح
ووقود الهيدروجين الاخضر

وقريبا الطاقه النوويه تفتح افاق الزراعه في السعوديه

ماشاء الله تبارك الرحمن فلوس من كل حدب وصوب 😅
الطاقة النووية ماغير اسمع فيها من 2015 ولا شفنا شي

معليش اخي عمر انت وبعض الاخوة من مصر اشوف ضحكات منكم وطقطقه على اساس انتم مقصودين هل وصل بكم الحال بمقارنتكم بالطاقة مع المملكة لا حول ولا قوة الا بالله اذا كان كذلك لاني الاحظ اي خبر عن المملكة تدخلون وماخذين الوضع تحدي معنا ومعليش يعني فرق سنوات ضوئية بمجال الطاقة بيننا

التصريح نقصد فيه منافسينا الدول الكبرى بالطاقة
بس في الكاقة؟
🤔

على فكرة مش انجاز انك تكون رقم واحد فى البترول او الغاز او الدهب او الالماس لان دى كلها ثروات طبيعيه ربنا اللى خالقها فى المكان دا يعنى ليس انجاز منك لا هو علم ولا عمل ولا شىء يتم التفاخر بيه
بلى:إنجاز أن تتسيد مجال الطاقة فالبترول وبقية الثروات التي تتحدث أنت عنها موجوده فؤ كل اىدول بل موجود عند غيرنا ممن يعتمد علينا أصلا فلا هو عمل ولا علم حتى مع الدعم،
التفاخر بيكون فى انجاز حقيقى من صنعك انت

يعنى لو واحد امريكى او المانى هو اللى قال كلامك دا هتفهمه متقدم تكنولوجيا وصناعيا وهكذا لكن انت بتتفاخر بحاجة مش بتاعتك
هذا والله يا ليت تقوله لببتوع الموميوات اللي ازعجونا في كل مكان.
ثانيا احنا مقولناش اننا احسن ناس فى الكون حاشا لله ياعم الحج
يا رااااجل: ربعك ازعجونا بالأحافير اللي ما عندهم غيرها ويظنون أنها تصنع منهم شيئ على الرغم من عدم معرفة أحد عنها إلا أقل قليل

بالنسبة لملاين الموظفين اللى تتكلم عنهم فهما سافروا عشان يسدوا عجز عندك ولو موجود قصادهم من ابن البلد مكنتش هتطلع لهم فيز وتجيبهم عندك فوجودهم فى بلدك ليس منه او شحاته او منحه
ما سافروا يسدو عجز عندي، سافروا لأن بلدهم لم يوفر لهم فرص فوفرناها لهم مع وجود ٢٠٠ جنسية أخرى عل الرغم من المشاكل التي نحتملها نحن ولا حاجة هنا إلى تفصيلها. وجودهم تندي عىى الرغم من مصايب كثييير منهم عندي وتبعات تلك المصايب إنما هي من أقوى الدعوم لاقتصادك أنت. هذا أمر يفهمه أي أحد ولا أخالك إلا تفهمه كذلك أخي المحترم، ولكن: هل تعلم أن ٤٥% من مغتريبك هم في السعودية فقط؟ البقية في بقية دول العالم كلها بماىفيها دول الخليج الأخرى
لو مش محتاج شغله مش هتاخده عندك يعنى ملهاش علاقة بدعم اقتصاد ولا بطيخ
مش صحيح
هو بيديلك شغل وانت بتديله مقابل فلوس
برضك دي مش بالسهولة اللؤ انت تقولها. لو عاوز أفصل لك في الأمر ما عندي مانع.
لو هفكر بنفس تفكيرك هقولك ملاين الموظفين هما اللى بنوا لك البلد ومقومينها على رجلها
غلطان. ملايين الموظفين والعمال ليس كلهم مصريين، هذا من ناحية...
من ناحية أخرى أن ملايين الموظفين والعمال كمان جو بمشاكلهم وما أكثرها ولم يقم أحد منهم بشيئ عندنا الا وأخذ ما لا يحصل عليه في بلده أضعاف...
فلا يصح حينها أن يقال: هم الذين بنو البلد أو قوموها فبلادهظ أولى لو كانت المنة لهم علينا لا العكس

التعديل الأخير:
بلى:إنجاز أن تتسيد مجال الطاقة فالبترول وبقية الثروات التي تتحدث أنت عنها موجوده فؤ كل اىدول بل موجود عند غيرنا ممن يعتمد علينا أصلا فلا هو عمل ولا علم حتى مع الدعم،

هذا والله يا ليت تقوله لببتوع الموميوات اللي ازعجونا في كل مكان.

يا رااااجل: ربعك ازعجونا بالأحافير اللي ما عندهم غيرها ويظنون أنها تصنع منهم شيئ على الرغم من عدم معرفة أحد عنها إلا أقل قليل

ما سافروا يسدو عجز عندي، سافروا لأن بلدهم لم يوفر لهم فرص فوفرناها لهم مع وجود ٢٠٠ جنسية أخرى عل الرغم من المشاكل التي نحتملها نحن ولا حاجة هنا إلى تفصيلها. وجودهم تندي عىى الرغم من مصايب كثييير منهم عندي وتبعات تلك المصايب إنما هي من أقوى الدعوم لاقتصادك أنت. هذا أمر يفهمه أي أحد ولا أخالك إلا تفهمه كذلك أخي المحترم، ولكن: هل تعلم أن ٤٥% من مغتريبك هم في السعودية فقط؟ البقية في بقية دول العالم كلها بماىفيها دول الخليج الأخرى

مش صحيح

برضك دي مش بالسهولة اللؤ انت تقولها. لو عاوز أفصل لك في الأمر ما عندي مانع.

غلطان. ملايين الموظفين والعمال ليس كلهم مصريين، هذا من ناحية...
من ناحية أخرى أن ملايين الموظفين والعمال كمان جو بمشاكلهم وما أكثرها ولم يقم أحد منهم بشيئ عندنا الا وأخذ ما لا يحصل عليه في بلده أضعاف...
فلا يصح حينها أن يقال: هم الذين بنو البلد أو قوموها فبلادهظ أولى لو كانت المنة لهم علينا لا العكس

والله العظيم لو كنت قريت ردى كويس وفهمته كنت هتوفر على نفسك الكلام دا كلو
لكن والله انك ما فهمت شىء
بداية الكلام ما عجبك اخدتك الحمية ودخلت ترد وخلاص بدون ما تفهم هههههههه
لكن كلامك مردود

بتوع الموميات يا طيب لما بتيجى سيرة السياحة فى السعودية مش بيدخلوا يعايروا الناس ويقولوا سياحة ايه مفيش مقارنة واحنا الاسياد وبلا بلا بلا

لا احنا بنحدث بنعمة ربنا لكن مش بنتعالى على الناس رغم ان المومياوات لا انت ولا علمائك ولا علماء علمائك عرفوا سرها للان ومش ثروات طبيعيه رغم ذلك مش بنعاير حد بيها

بالنسبة للعمالة قول الكلام دا لصاحبك هو اللى قال ملاين العمال مش انا

ثانى شىء انت مدلس مفيش دولة ف العالم بتجيب عمالة مش محتاجاها 👍👍👍 كفاك تضليل

بالنسبة لموضوع دول بتعتمد عليكم انا مش هرد عليك فى الجزئية دى لان انت شكلك جديد بس اسال حد كبير هيرد عليك هو
انا مش هتكلم فى الموضوع دا لحساسية الموضوع و لان مش من طبعنا المعايرة واحتراما للاعضاء المحترمين اللى بحترمهم هنغض الطرف عن الصغائر

نصيحة اخوية اقرء كويس ثم افهم الرد ثم تكلم 👍 لا تتكلم بدون فهم

بتوع الموميات يا طيب لما بتيجى سيرة السياحة فى السعودية مش بيدخلوا يعايروا الناس ويقولوا سياحة ايه مفيش مقارنة واحنا الاسياد وبلا بلا بلا
بلى. يفعلون ذلك وأشد وبشكل مستفيض أيضا وربما لا تاخذ بالك ولا مؤاخذه
لا احنا بنحدث بنعمة ربنا لكن مش بنتعالى على الناس رغم ان المومياوات لا انت ولا علمائك ولا علماء علمائك عرفوا سرها للان ومش ثروات طبيعيه رغم ذلك مش بنعاير حد بيها
وهذا هو بيت القصيد: لا أنت ولا علمائك درو بها بل إنكم احتجتم ربما نصف قرن من بحوث الغربيين حتى تفهمو أهميتها ولم تلتفتو إلى ذلك حتى رأيتم الفيلو$
أما مش بتعاير حد بيها؟ مش عارف أقول لك أيه بس الظاهر انك تتكلم عن نفسك بس لأني أقصد بكلامي عموم المصريين وهذا ما يراه الجميع.
ثم إن هذي من الثروات التي لم تستثمر عندكم استثمارا صحيحا حتى مع أنها عندكم ولا ليكو فيها دخل ولا تعرفوا عنها أي حاجة.
بالنسبة للعمالة قول الكلام دا لصاحبك هو اللى قال ملاين العمال مش انا
بل أقولها لك أنت ولكن اتضح هنا:
ثانى شىء انت مدلس مفيش دولة ف العالم بتجيب عمالة مش محتاجاها 👍👍👍 كفاك تضليل
انك ربما تحتاج من يفهمك البدهيات فكلامي لا دخل له لا بالتدليس ولا التضليل. لم يكن مفهوم كلامي هو أن بلدا سوف تحضر عمالة مش محتاجاها 😒
يمكن لذلك لم تفهم أن الصناعة النفطية أكبر وأعظم بكثير من مقولة "مش ليكم...مش بتاعكم دا من ربنا لا علم ولا عمل"... ومن هالكلام.

انتا مش متصور الصعوبة اللي بنواجهها لتفهيمكم أد أيه ؟!
نصيحة أخوية:
اقرء كويس ثم افهم الرد ثم تكلم 👍 لا تتكلم بدون فهم

بما انك ذكرت اسم مصر فهرد عليك لان مفيش لا همز ولا لمز ولا الكلام دا بس هما كلمتين صدرك وحبيت تطلعهم عشان كدا هرد عليك

على فكرة مش انجاز انك تكون رقم واحد فى البترول او الغاز او الدهب او الالماس لان دى كلها ثروات طبيعيه ربنا اللى خالقها فى المكان دا يعنى ليس انجاز منك لا هو علم ولا عمل ولا شىء يتم التفاخر بيه

التفاخر بيكون فى انجاز حقيقى من صنعك انت

يعنى لو واحد امريكى او المانى هو اللى قال كلامك دا هتفهمه متقدم تكنولوجيا وصناعيا وهكذا لكن انت بتتفاخر بحاجة مش بتاعتك

ثانيا بقى السنين الضوئية دى وحدة قياس مسافة مش زمن يا متطور انت 😂😂

بالتوفيق للمملكة 🌹

ازاي مش انجاز؟!
لا يكون بس البترول يتواجد في بحيرات على السطح ويصفي نفسه ويفصل نفسه كمواد بتروكيماوية ومشتقات جاهزة للإستهلاك ويتعبى بالسفن ويتوزع على العالم وشغل السعودية بس تصرف الفلوس
:shame:

الإستغباء دليل على نقص في الشخص فأرجوا عدم اضهاره لأن من يخرجه بيكون شكله بايخ

بلى. يفعلون ذلك وأشد وبشكل مستفيض أيضا وربما لا تاخذ بالك ولا مؤاخذه

وهذا هو بيت القصيد: لا أنت ولا علمائك درو بها بل إنكم احتجتم ربما نصف قرن من بحوث الغربيين حتى تفهمو أهميتها ولم تلتفتو إلى ذلك حتى رأيتم الفيلو$
أما مش بتعاير حد بيها؟ مش عارف أقول لك أيه بس الظاهر انك تتكلم عن نفسك بس لأني أقصد بكلامي عموم المصريين وهذا ما يراه الجميع.
ثم إن هذي من الثروات التي لم تستثمر عندكم استثمارا صحيحا حتى مع أنها عندكم ولا ليكو فيها دخل ولا تعرفوا عنها أي حاجة.

بل أقولها لك أنت ولكن اتضح هنا:

انك ربما تحتاج من يفهمك البدهيات فكلامي لا دخل له لا بالتدليس ولا التضليل. لم يكن مفهوم كلامي هو أن بلدا سوف تحضر عمالة مش محتاجاها 😒
يمكن لذلك لم تفهم أن الصناعة النفطية أكبر وأعظم بكثير من مقولة "مش ليكم...مش بتاعكم دا من ربنا لا علم ولا عمل"... ومن هالكلام.

انتا مش متصور الصعوبة اللي بنواجهها لتفهيمكم أد أيه ؟!
نصيحة أخوية:

انت قاعد تعجن فى الكلام وتهبد وتصدق نفسك 🤨 بذمتك انت مصدق الهبد دا ؟؟؟؟

تنشر افكار خاطئه بالعالم العربي عن البترول والغاز والذهب والمعادن والشمس والرياح ونظر لها كثروات طبيعيه لا يد لنا فيها بينما هم ينسون ان الاراضي الخصبه والمياه والانهار ايضا ثروات لا يد لهم فيها بل ان الانتاج الزراعي سهل لدرجة الوطن العربي مبدع في زراعة البيوت والاراضي الصغيره لكن يحتاج الفكر والصبر و هذا الابداع لا يوجد عربيا في الصناعات التحويليه ولا النفط لان الله اختص فئه محدده بذلك بناء على مجهودهم العملي كبناء منشاءات وتوظيف مهندسين وفنيين ولوجستيات ومعدات وادارتهم بل وصل الامر الى انتاج السعوديه لمعدات بريه وبحريه لاستخراج النفط والغاز في صفقة ترامب (360 مليار دولار)

بل حتى رؤوس الحفارات اصبحت احد منتجاتنا التصديريه

اما نظرية ان هذه مجرد ثروات باطنيه (هو احتقار لنعمة الله اولى والتكلنوجيا العالميه اللي كانت سبب في اخراج وتقليل تكلفة الانتاج وجحود للنعمه انظر دول كثيره لا تستطيع استخراج النفط والغاز والذهب والمعادن عامه واستخدام الطاقه الشمسيه وصناعة معداتها فتاتي بدول غربيه تقاسمهم نصف الانتاج وربما اكثر)

كما ان الغاز والنفط والمعادن والطاقه الشمسيه تحتهم منتجات وهم اسباب لدر الاموال الكثيره تدخل في كل شيء من السيارات الى الملابس

والبتروكيماويات وغيرها

هذي امور تهتم بها دول عظمى وتتمناها الدول التي لا تملكها بسبب المنتجات التي تدر عشرات المليارات الدولارات

وتوظف اكثر من ٣٣ الف موظف يعني عمل حقيقي

مثال هناك من يعتمد على السياحه ويتفاخر بهذا
لكن قارن بين السياحه والبتروكيماويات في الازمات خاصة كورونا تجد السياحه غير ضروره وافلست

بينما البتروكيماويات ضروره وربحت (البتروكيماويات من صناعة المعقمات وغيرها)

تجد هناك من يفتخر بالزراعه ولكن هو نفسه يستخدم مواد كيميائيه مصدرها النفط وثروات باطنيه

وتجد هناك من يتفاخر بالمياه وهيا نفس النفط نعمة ربنا ولم يبتكرها الانسان لكن هل اصبح اكبر منتج زراعي واكتفى لا مازال يستورد القمح من الخارج ومنتجات زراعيه اساسيه ونهائيه

وهذا ينطبق على الصومال والسودان واثيوبيا وغيرها

كلنا نفاخر بالمواد الطبيعيه الفرق هناك من يتعالى علينا بالمياه والارض الخصبه على مدى التاريخ ولم نهتم ولكنه لا ينتج قوت بلده بل يستورد الكثير تكاسل منه وهنا حولنا المواد الطبيعيه الى ثروه تدر ذهب وتدخل في صناعات كثيره اضف اننا من اكبر منتجين الشرق الاوسط والعالم الاسلامي في الزراعه بانواعها رغم اننا لا نملك الانهار بسبب جفافها من الاف السنين كيف بعد توفر المياه الا تفكر الدول كيف سيكون حالها بعد اول مفاعل نووي سعودي يدر مياه ببساطه لن تجد لها سوق في السعوديه لتصدر بضائعها الزراعيه لان شعارنا (اكتفينا) هنا الفرق بين من يجعل الثروات ذهب ومن يجعلها تراث تاريخي متوارث لا مربح منه للمعايره 🤦‍♂️

هل سيفقد العالم الكثير عند اختفاء مصانع البتروكيماويات السعوديه نعم سيفقد لانها النعمه التي تدر عليهم المواد التي تستخدم في الاكل والدواء والصناعات المختلفه اذن نحن شعب مفيد للعالم

هل كان العالم العربي والاسلامي يعرف شيء عن الطاقه الشمسيه قبل ٣٠ سنه اشك في ذلك تلك الفتره كنا ننتج الكهرباء ونحلي المياه في قريه تجاربيه في مدينة الملك عبدالعزيز للعلوم والتقنيه

قبل كورونا كم كان سعر البترول؟

وايام حرب الاسعار الروسيه السعوديه

كان النفط رخيص

هذا غير التشويت الدولي للشركات الامريكيه😅

اما اليوم 71.30 دولار معلق عليها قمة الانجاز اتمنا مايرفعون البنزين لان النفط تحسن

الطاقة النووية ماغير اسمع فيها من 2015 ولا شفنا شي
راح تشوف لانها ليست ترفيه بل ضروره لتخفيض تكلفة تحلية المياه وتشغيل الكهرباء واستخدامها في انتاج المياه لصالح الزراعه

تمكنا المفاعلات النوويه من انتاج المياه بتكلفه اقل من تحلية المياه ببراميل النفط وهذا يجعلنا نستغني عن استيرادا الزراعي من الخارج

لان ببساطه سنعود لاسواق القمح وغيرها بتحلية المياه بالطاقه النوويه وهذا يجعلنا بلد كبير في الانتاج الزراعي بدون المساس بالمياه الجوفيه

التعديل الأخير:
ازاي مش انجاز؟!
لا يكون بس البترول يتواجد في بحيرات على السطح ويصفي نفسه ويفصل نفسه كمواد بتروكيماوية ومشتقات جاهزة للإستهلاك ويتعبى بالسفن ويتوزع على العالم وشغل السعودية بس تصرف الفلوس
:shame:

الإستغباء دليل على نقص في الشخص فأرجوا عدم اضهاره لأن من يخرجه بيكون شكله بايخ
استغباء ؟؟؟ قسم بالله الهياط كلو فى ردك انا كان كلامى فى وادى وانت بترد فى وادى تانى

مشكلتى معك انت واللى قبلك ان انتو فهمكم محدود ومفهمتوش كلامى صح
فسرتوه على هواكم بسبب عقدة النقص عندكم
وبداتو تبنو سيناريوهات وتهبدوا فى الكلام بما يرضى جحودكم

ما عندكم ما عند جدتى✌

لما يكون فى واحد بيفهم ويحب يناقش بعقل هناقشه 😉

اي مش انجاز؟!
لا يكون بس البترول يتواجد في بحيرات على السطح ويصفي نفسه ويفصل نفسه كمواد بتروكيماوية ومشتقات جاهزة للإستهلاك ويتعبى بالسفن ويتوزع على العالم
أو يمكن يكون نهر يحري لآلاف السنين ولا استثمار حقيقي له، وكل مواجهة العمل على منعه طيلة تلك السنين هو: "لو بنتوووه؟..،هضربو" ولا خطط بديلة ولا ستراتيجيات أسوأ الظروف ولا شي.

يمكن هذا هو العلم والعمل اللي يقصده اخونا الله يحفظه.

يفتخر بالزراعه ولكن هو نفسه يستخدم مواد كيميائيه مصدرها النفط وثروات باطنيه

وتجد هناك من يتفاخر بالمياه وهيا نفس النفط نعمة ربنا ولم يبتكرها الانسان
يا رجل محصول سترتيجي يدر عملة صعبة منتوجه عندنا أكبر بكثير من بتوع المية والزراعة ونحن لا ماء عندنا. فأين العلم والعمل؟!
🤔

استغباء ؟؟؟ قسم بالله الهياط كلو فى ردك انا كان كلامى فى وادى وانت بترد فى وادى تانى

مشكلتى معك انت واللى قبلك ان انتو فهمكم محدود ومفهمتوش كلامى صح
فسرتوه على هواكم بسبب عقدة النقص عندكم
وبداتو تبنو سيناريوهات وتهبدوا فى الكلام بما يرضى جحودكم

ما عندكم ما عند جدتى✌

لما يكون فى واحد بيفهم ويحب يناقش بعقل هناقشه 😉

في مثل عربي اصيل عندنا في "جزيرة العرب"
رمتني بدائها وانسلت ، شكلي ضربت وتر حساس 🤷‍♂️

من 6 سنين

من سنتين

من سنه

من ١٠ شهور

ابدعنا في كل المجالات ولله الحمد والمنه