الجيش المصرى فى السودان ?!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
طيب تمام خلاص انا راجعت نفسي، وعرفت غلطي.

جوارنا عربي ومحيطنا الحيوي عربي وأمننا القومي عربي، ولغتنا عربية، نصف تراث المكتبة الثقافة والفن العربي كُتب وأُلف في مصر...يبقى حتمًا احنا مش عرب!
سامحوني انا شكلي استعجلت🥲

انا مش هطول تاني عشان المشاركات هتتمسح والموضوع فعلا ملويش دعوة نبوظه
بغض النظر عنن التريقة الرقيقة
بس ايام رمسيس الثاني كان محيطنا عربي برضه علي فكرة وهيروديت مقليش مصر العربية
افريقيا ثقافتها فرنسي انجليزي مختلط ونسيوا اصلا لغة اجداهم علي فكرة نفس الوضوع في مصر محديش قال كوت ديفوار الفرنسية

عامة حتي كل كلامك صحيح ميكليش مع لغة الارقام ...مصر تعددها ملايين العرب مجتمعين مكلمويش ربع مليون
ثقافتنا عربي لا تجعل اصولنا عربية
ليس انتقاصا في العرب او نفاقا وتكبرا للمصريين
اند اوف تاكست كمال قال بن شكري

طيب تمام خلاص انا راجعت نفسي، وعرفت غلطي.

جوارنا عربي ومحيطنا الحيوي عربي وأمننا القومي عربي، ولغتنا عربية، نصف تراث المكتبة الثقافة والفن العربي كُتب وأُلف في مصر...يبقى حتمًا احنا مش عرب!
سامحوني انا شكلي استعجلت🥲
الحمد لله انك عرفت غلطك. ولو على الجوار والمحيط العربي هنبقي نكلملك فرنسا تحتل كام دولة عربية وتفرض اللغة الفرنسية والميني جيب بالقوة ساعتها نقدر نسميها جمهورية مصر الفرنسية وضميرك يكون راضي ومرتاح

افريقيا ثقافتها فرنسي انجليزي مختلط ونسيوا اصلا لغة اجداهم علي فكرة نفس الوضوع في مصر محديش قال كوت ديفوار الفرنسية

عامة حتي كل كلامك صحيح ميكليش مع لغة الارقام ...مصر تعددها ملايين العرب مجتمعين مكلمويش ربع مليون
هيروديت نفسه وصف قبائل عربية في مصر 😁
مش عارف بصراحة انت جبت إحصائية ان العرب كلهم ميكملوش ربع مليون منين 🤔

العرب كانوا موجودين في مناطق البحر الاحمر وسيناء والشرقية قبل الفتح الإسلامي و بعد الفتح حصلت هجرات كثيرة للفسطاط و صعيد مصر

اشهرهم قبل الإسلام : قبيلة "بلى" في سيناء و ال"الطحاوية" و "الفضالة" في الشرقية

بعد الفتح الإسلامي هاجرت قبائل كثيرة زي قبائل جهينة و دول موجودين كتير في قنا و القليوبية و سوهاج .. مجرد مثال من أمثلة كثيرة

العرب والمصريين اختلطوا مع بعض من زمن قديم قبل الإسلام واستمر ده بعد الإسلام

إحنا نسبنا مشترك، ده اخر رد ليا في الموضوع ده 😁

يا سيدي انا مش متعصب لجهة أو لرأي ، انا بقول ان الاسم في حالة جمهورية مصر العربية، تعريف سياسي في المقام الأول. الانعزال عنه بمثابة الحكم بالإعدام التاريخي وإهدار لأمننا القومي في صميم اعتباراته.

انا بشوف ان مصر (من فوق) عربية بالثقاقة والمصير والتاريخ والجغرافيا، اكيد هناك مصادر إضافية تثري هوية الشخصية الوطنية، لا شك!
انا شخصيًا في تاريخ عيلتي 3 عرقيات وديانتين ولغتين، بالصلاة عالنبي كلهم مستمتعون بتنوعهم دا تحت الهوية المصرية العربية😂

كلها أيام ونسمع اخبار حلوة ويتفتح موضوع العملية العسكرية حماة النيل هنا هى عملية محدودة الغرض منها هو السيطرة على محيط السد وتفجيره وتامين الشقيقة السودان ضد اي اعمال انتقامية من اثيوبيا وبحد اقصى تحرير بني شنقول أي انها ليست كحرب اليمن بلا نهاية او غير محدودة او تشمل اثيوبيا كلها فهي عمليه محددة الاهداف محدودة زمنيا وجغرافيا
الميج طائرات اعتراضية تمتلك صواريخ جو جو خلف مدى الرؤية لتحييد وتدمير اي مقاتلات اثيوبية في الاساس
مدفعية للتمهيد النيراني والتغطية على القوات
مظليين للانزال خلف خطوط العدو وقوات خاصة ودفاع جوي وقوات برية ومدرعة لتأمين السودان
ومعدات هندسية تم ارسالها من شهور للسودان لغرض التخلص من السد الركامي
وغالبا هناك تنسيق مع الجماعات المتمردة في بني شنقول التي تسيطر على بعض المناطق هناك واتوقع ان يسنغل تيجراي الحرب ويقومون بهجمة مرتدة

وتفرض اللغة الفرنسية والميني جيب بالقوة ساعتها نقدر نسميها جمهورية مصر الفرنسية
لا ما كنت وأعي للكلام دا ولذلك قلت مصر من فوق عربية، مش غلط تكون من تحت فرنسية😂

بشوف ان مصر (من فوق) عربية

أنا افخر بكونى عربى كما أفخر بأمتدادى الفرعونى .... ايه المشكلة فى كدة !!!
ايه المشكلة فى الجمع بين الاثنين !!

محاولة حسر المصريين ذو الاصول العربية فى انهم بضعة الاف محاولة غير موفقة الحقيقة .
الصعيد محافظات تعداها بالملايين معظهم قبائل عربية .... بل وتمتد فروعهم الى الدلتا وكافة محافظات مصر
كالشرقية وسينا وغيرها .....

محاولة تشبيه العرب بالفرنسيين محاولة بائسة .
وليه متكونش مصر العربية لسان , وتراثأً , وبثقافتها ولغة قرانها الكريم .... لازم تكون ب DNA يعنى !!!

أنا افخر بكونى عربى كما أفخر بأمتدادى الفرعونى .... ايه المشكلة فى كدة !!!
ايه المشكلة فى الجمع بين الاثنين !!

محاولة حسر المصريين ذو الاصول العربية فى انهم بضعة الاف محاولة غير موفقة الحقيقة .
الصعيد محافظات تعداها بالملايين معظهم قبائل عربية .... بل وتمتد فروعهم الى الدلتا وكافة محافظات مصر
كالشرقية وسينا وغيرها .....

محاولة تشبيه العرب بالفرنسيين محاولة بائسة .
وليه متكونش مصر العربية لسان , وتراثأً , وبثقافتها ولغة قرانها الكريم .... لازم تكون ب DNA يعنى !!!
ده اللي بحاول اوصله ليهم من ساعتها 😂
في ناس متعصبة لوجهة نظر ان مصر فرعونية فتلاقيهم مش عايزين يعترفوا بحقيقة موجودة

ده اللي بحاول اوصله ليهم من ساعتها 😂
في ناس متعصبة لوجهة نظر ان مصر فرعونية فتلاقيهم مش عايزين يعترفوا بحقيقة موجودة
والله بحاول اخد كلامك باي distribution في الاحصا مش عارف بحاول اطوع الارقام بتاعه المقريزي وارقام اغلب المورخين عن متوسط اعداد المصريين والعرب رياضيا مش عارف
خلاص هكدب لغه الارقام واصدقك بس عشان الموضوع ميبوظيش :censored: الموضوع اهم بصراحة

ليه السودان ميطرحش نفسه كبديل لاثيوبيا في ارسال قوات حفظ سلام للمناطق المتوترة في افريقيا مثل الصومال ونيجيريا بالتنسيق مع امريكا وبكده تتسحب اخر ورق مع ابي احمد ويتحول لكيان لا قيمة له

ما تضموا الموضوع ده علي موضوع السد عشان التشتيت ..... المناورة اسمها حماة النيل يعني الكلام ليه علاقة بالسد أكيد

يبدو أن القيادة السودانية راح تحول السودان لساحة معركه ...الخاسر فيها هو السودان نفسه وحدة اراضيه...لان هو المعرض للحرب في المقام الأول ...إذا اندلعت الحرب

يبدو أن القيادة السودانية راح تحول السودان لساحة معركه ...الخاسر فيها هو السودان نفسه وحدة اراضيه...لان هو المعرض للحرب في المقام الأول ...إذا اندلعت الحرب
انت مش قولت هترجع مع الملئ الثاني
ايه فاكر انك لما تغير صورتك كدا مش هنعرفك

الشبح منين كدة علشان نعرف نتكلم ؟

من حق اثيوبيا تستغل مواردها المائية وهذا اكيد حق سيادي لاي بلد تقع الثروه في أرضه ...

an army of pompous phrases moving across
the landscape in search of an idea​

في حاجة غريبة مش عارف سمعتوا عنها ولا لا لكن في مناورة مخطط ليها بين الجيش السوداني والقطري بعد المناورة المصرية حد عارف ايه ابعاد المناورة دي لاني مستغرب وقتها حتى مدى نفعها

لمستشار الإعلامي لقائد القوات المسلحة السودانية الطاهر أبو هاجة : مناورات "حماة النيل1" تهدف إلى حماية المصالح الاستراتيجية الحيوية لكل من مصر والسودان
الرئيس أكد أننا لا نريد الحرب مع أي جهة، لكننا نستعد بتلك المناورات والتدريبات لمواجهة التهديدات الأمنية التي تواجه أو تهدد الأمن القومي للبلدين"
خيار السودان المعلن هو الوصول إلى حلول عبر الحوار وهو الطريقة المثلى لحل المشاكل، ومهما كانت الخلافات مع إثيوبيا سوف نستمر على نهج الحوار لمعالجة مشاكلنا، وندعو إثيوبيا أن تنظر للمصلحة المائية المشتركة للدول الثلاث، ونسعى بكل السبل ألا يحدث الملء الثاني لسد النهضة
"حماة النيل1" مشروع تدريبي يأتي بناء على البروتوكول التدريبى بين القوات المسلحة السودانية والقوات المسلحة المصرية، ضمن المخطط التدريبى السنوي
وهو عبارة عن مناورات مشتركة تشارك فيها القوات الجوية والدفاع الجوي والقوات البرية السودانية والمصرية، وتتم إدارتها بواسطة غرفة قيادة مشتركة من قوات البلدين، وترتكز على رصيد تدريبي مشترك ضخم يبدأ من "نسور النيل 1" و "نسور النيل2" التي نفذت بقاعدة "مروى " وما قبلهما، وغيرها من التدريبات والمناورات المشتركة التي شاركت فيها القوات المسلحة بجمهورية مصر العربية مثل تدريب "سيف العرب" بالإسكندرية
المشروع التدريبي "حماة النيل 1" يعبر عن قناعة البلدين الراسخة بضرورة العمل الإستراتيجي المشترك لمواجهة التهديدات المحتملة وضرورة التنسيق المحكم للدفاع عن المصالح الحيوية والاستراتيجية في البلدين، لأن التعاون والتضامن والتقارب في كل المجالات وفي المجال العسكرى خاصة، يعتبر ركيزة أساسية لحفظ الأمن القومي للبلدين

والله بحاول اخد كلامك باي distribution في الاحصا مش عارف بحاول اطوع الارقام بتاعه المقريزي وارقام اغلب المورخين عن متوسط اعداد المصريين والعرب رياضيا مش عارف
خلاص هكدب لغه الارقام واصدقك بس عشان الموضوع ميبوظيش :censored: الموضوع اهم بصراحة
المقريزي وأغلب المؤرخين مقالوش العرب كانوا ربع مليون 🤔

بص بصة هنا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى