مصر تدشن اول فرقاطة ميكو في المانيا الاسبوع القادم بينما سيتم تدشين الفرقاطة الثانية والفرقاطة الثالثة قبل نهاية العام

مش عارف الكلام ده هيصدمك ولا ايه لكن مصر فى المرحله النهائيه من التفاوض على ١٢ او١٤ غواصه سكوربين ٢٠٠٠
و١٠ كورفيت جوويند
غير باقى الصفقات مع ايطاليا ادعيلى بقا لو الموضوع ده حصل 😁😁
مش للدرجه دي

مش عارف الكلام ده هيصدمك ولا ايه لكن مصر فى المرحله النهائيه من التفاوض على ١٢ او١٤ غواصه سكوربين ٢٠٠٠
و١٠ كورفيت جوويند
12-14 غواصة سكوبين عدد كبير طبعا لصفقة واحدة ، لكن سمعت إن مصر مصره علي نقل تكنولوجيا مثل الهند و فرنسا عرضه تجميع فقط ،بس ده يدل إن الصفقة كبيره لذلك تطالب مصر بنقل تكنولوجيا

مفيش حد كده يقولنا شكل الاسطولين الشمالي و الجنوبي في اللحظة دي هيكون ايه يعني الصفقات هتتقسم بالتساوي بين الاسطولين و الا هيكون الاولوية لاسطول الشمال لان البحر الأحمر تحدياته اقل بكتير من المتوسط خصوصا ان البحر الأحمر بحيرة عربية فتهديداته كلها بانصب على تأمين طريق قناة السويس

و١٠ كورفيت جوويند
ليه رايحين نحتل امريكا😂

مش وسعه دى شويه
لا مش واسعة بدل فرنسا منفتحة علي نقل كامل للتكنولوجيا وحقوق البيع لدول الشرق الاوسط وافريقيا لو عايز تختصر المسافة ويبقي عندك القدرة علي تصنيع جكيع القطع البحرية والغواصات دي اكتر صفقة مناسبة.. لو السعودية تعملها تبقي بطل

ده عرض مقابل العرض الايطالى مع نقل التكنولوجيا وفيه اعتراض كبير من اسرائيل على الموضوع ده والايام القادمه سوف تثبت لك صحة كلامى
الصراحة من موضوع ايطاليا كله كنت عايز منه بس البرجاميني علشان الاستر 30.. جيب كمان 2 بيرجاميني وسيبك من الباقي.. انا مصدق عرض ال10 جويند جدا انه بديل عن 20 كورفيت ايطالي.. صحيح ممكن بعض الكورفيتات كانت ممكن تتسلح بالاستر لكن الجويند بتعمل تحريم ضد الغواصات و 3 فريم و 14 جويند دا رعب لأي غواصة مهما كان نوعها + يستعجلولنا شوية علي صفقة مروحيات مضادة للغواصات تليق بالقطع البحرية دي

صراحة كتير من غير بيلهارا على الاقل 2 يسندو الاكواتين ... الجويند 10 قطع ! + 4 في الخدمة خسارة في حين عندك حجات زي الزبارة او الكورفيت الجديد من فينكانتاري و بالنهاية دا كان كلام عن عرض او امكانية توفير بين الرئيس و الجانب الفرنسي .. كان في موضوع هنا شارح كذا عرض فا مش منتهي الكلام
انت حدد الاحسن من ناحية ايه الدفاع الجوي يبقي الزبارة بدون نقاش لكن انت عايز تعمل ايه ب10:20 قطعة بحرية مسلحة بالاستر30.. الجويند سبق وقلت ان زيادة عددها ضرورة لسد الفجوة بينا وبين اسرائيل وتركيا في حرب الاعماق

انت حدد الاحسن من ناحية ايه الدفاع الجوي يبقي الزبارة بدون نقاش لكن انت عايز تعمل ايه ب10:20 قطعة بحرية مسلحة بالاستر30.. الجويند سبق وقلت ان زيادة عددها ضرورة لسد الفجوة بينا وبين اسرائيل وتركيا في حرب الاعماق
صفقة 10 جويند دية صفقة منفصلة ملهاش علاقة ب 20 قطعة بتوع ايطاليا

مشاهدة المرفق 377642

ألمانيا | صورة مهيبة لفرقاطة MEKO A200EN المصرية الأولى لحظة إخراجها من هنجر البناء تمهيداً لنقلها إلى ميناء بريمن حيث سيجرى إنزالها إلى الماء ، و ذكرت وسائل إعلام ألمانية أنه سيجرى تدشين الفرقاطة الثانية فى شهر أغسطس القادم ، على أن يتم تدشين الفرقاطة الثالثة قبل حلول نهاية العام الجارى ، أما الفرقاطة الرابعة فسيجرى بنائها فى بالشراكة مع شركة ترسانة الإسكندرية البحرية

ملحوظة : تظهر أجزاء من الفرقاطة الثالثة فى الصورة
لسه التسليح سطح سطح محدش عارفه هيبقى ايه اكسوزيت ولا هاربون

نعم يوجد قطعه ppa لسه داخله الخدمه قريبا
ال ppa اللي تقصدها ليها اكتر من نسخة واعتقد اننا لو اتعاقدنا كنا هنتعاقد علي اقل نسخة لانها اساسا لا تختلف عن الفريم غير بالازاحة

الزبارة قطع دفاع جوي ونقل تكنولوجيا وحقوق تسويق للغير وفية منافسة بينها وهولندا واسبانيا

ناقص بس قطعة واحدة فقط وهى French aircraft carrier PA2 حاملة الطائرات الفرنسية المخصصة للتصدير وكدة اتعشت

مشاهدة المرفق 376897

ومحدش يقولى ملهاش لازمة ونفقاتها عالية فى الوقت الحاضر اصبحت ضرورة ملحة لحماية الثروات فى البحرين الاحمر والمتوسط
وليه هي فعلا ضروره ملحه الان تخيل لو موجوده تقدر تضرب اثيوبيا من كل حته

عودة
أعلى