تسليم الفريم الايطاليه لمصر بنهايه العام

انت شوفت فيديو بناء هيكل الفرقاطات فى احواض الاسكندريه قبل ما تقول عليه تلحيم وتجميع ؟
شوفت كمية الخبره المكتسبه والشغل المبذول ولا بتتكلم وخلاص الاول عشان اعرف اناقشك ؟
اي خبره في ارسال الدول المصدره لقطع المعادن و قطعها و تلحيمها في مصر؟ مفيش علوم تكوين سبائك هنا ولا لينا قدرة علي الوصول اليه حالياً بدون مساعدة خارجية.

اي خبرة ؟ قولي

تخبطات تخبطات تخبطات.

صفقة زي ديه (و ابصم بالعشره انها منقوصة زي الفريم الفرنسي) , فلوسها اولي بأقتناء غواصات زيادة , او نبدأ مشروع محلي بتصنيع كورفيتات بدل التلحيم و التجميع اللي شغالين فيه.

طب علي الاقل كنا اخدنا حق تكنولوجيا زوارق الامباسدور و زيادة اعدادها.

مفيش فايدة في عقلية السبعينات.
انت ليه بتتكلم بصفه الجمع (نبداء _ شغالين _اخدنا ) كدا يعني
ليه عامل حسابك معانا 😂
ليه العشم اخدك كدا :unsure:

ما أنا والله بقوله اركن على جنب كلامك سليم
هوا لو صاحي ما كان قال كده

الله يرحمك يا زلطة ضرب الرصاصة ردت في صدره قتلته
:ضحكه:
تعرف علم تكوين السبائك المعدنيه و خصوصاً للاستخدام العسكري؟ ولا انتا من بتوع تسلم الايادي بدون تفكير؟

انت ليه بتتكلم بصفه الجمع (نبداء _ شغالين _اخدنا ) كدا يعني
ليه عامل حسابك معانا 😂
ليه العشم اخدك كدا :unsure:
ايام ما كنت بشارك في المنتديات العسكرية العربية من 2005 وقتها تقريباً انتا كنت لسه في اعدادي او ابتدائي .. فمتجيش علي اخر الزمن و شخص زيك يعرفني انا مين.

جريدة L'Espresso الإيطالية | مصر وقعت عقد فرقاطتي الفريم بيرجاميني متعددتي المهام مع إيطاليا في أغسطس 2020 ،،
بلغت قيمة العقد 1.2 مليار يورو ،، مصر طلبت تعديلات بلغت قيمتها 140 مليون يورو يتحملها الجانب الإيطالي وشركة ليوناردو ستنفذ عددا منها بقيمة 55 مليون يورو ،،
المعدات الخاصة بحلف الناتو تم إزالتها ومصر اختارت بدائلها ،،
سيتم تسليم أول فرقاطة قبل نهاية العام الجاري والثانية في ربيع 2021 ،،
بواسطة محمد الكناني

ايام ما كنت بشارك في المنتديات العسكرية العربية من 2005 وقتها تقريباً انتا كنت لسه في اعدادي او ابتدائي .. فمتجيش علي اخر الزمن و شخص زيك يعرفني انا مين.
انت كل محد يزنقك فالكلام تطلع باسطوانه بشارك من 2005 وانا خبره وكدا
نفعتك بايه مشاركاتك من زمان علي المنتديات وانت مش عارف تطلع برد عليه القيمه غير انا قديم من 2005
حدث السوفت وير بتاعك بقي ياراجل ياعجوز 🥴

كالعادة و نوصل لنتيجة ,, ان عقلية السبعينات في الشراء مازالت مستمرة و مفيش تصنيع.

اي خبره في ارسال الدول المصدره لقطع المعادن و قطعها و تلحيمها في مصر؟ مفيش علوم تكوين سبائك هنا ولا لينا قدرة علي الوصول اليه حالياً بدون مساعدة خارجية.

اي خبرة ؟ قولي
بص هو انا كنت داخل اشرحلك بس طريقة كلامك متشجعش!

جريدة L'Espresso الإيطالية | مصر وقعت عقد فرقاطتي الفريم بيرجاميني متعددتي المهام مع إيطاليا في أغسطس 2020 ،،
بلغت قيمة العقد 1.2 مليار يورو ،، مصر طلبت تعديلات بلغت قيمتها 140 مليون يورو يتحملها الجانب الإيطالي وشركة ليوناردو ستنفذ عددا منها بقيمة 55 مليون يورو ،،
المعدات الخاصة بحلف الناتو تم إزالتها ومصر اختارت بدائلها ،،
سيتم تسليم أول فرقاطة قبل نهاية العام الجاري والثانية في ربيع 2021 ،،
بواسطة محمد الكناني
دي احلى جزئية في الخبر ان فيه تعديلات...وسيتحملها الجانب الإيطالي.... يعني الاستر30 هياتي... مبرووك لمصر صفقة ممتازة.... ما يشغلني هو جزئية استبدال أنظمة اتصالات الناتو يا ترى مصر استبدلتها بايش ومنين؟!

ممكن نخلينا فى الصفقه بدل الكلام الجانبى الى ملوش اى ثلاثين لازمه ده

أعتقد طول مدة التسليم بسبب إجراء تعديلات البدن لتزويد الفرقاطات ب32 خلية إطلاق صواريخ عمودية عوض 16 للبحرية الايطالية... كما يذكر الخبر هناك تعديلات طلبت من الجانب المصري...

ماشاء الله دائما مصر تطلب أسلحتها بمواصفات خاصة أفضل من النسخ الأصلية... شابو المفاوض المصري.... مصر لولا المحاظير عليها لكانت تمتلك افضل الأفضل

ستكون مبهرة فعلا لو تم دمج السي رام الإيطالي بمدى 45كم للدفاع الجوي وبعدد32 صاروخ.. مع الاستر30 بعدد 16 صاروخ ومدى 130 كم

تخبطات تخبطات تخبطات.

صفقة زي ديه (و ابصم بالعشره انها منقوصة زي الفريم الفرنسي) , فلوسها اولي بأقتناء غواصات زيادة , او نبدأ مشروع محلي بتصنيع كورفيتات بدل التلحيم و التجميع اللي شغالين فيه.

هو أي تقدم لمصر مزعلكم ليه.
يا أخى أين الانتماء لو أنت محبط ومش عاجبك ما يفعله جيش مصر ، بلاد الله مفتوحه لأمثالك ولو مش عاجبك عقليات السبعينات ، ارحمنا أنت وأخواتك من أفكار الألفنات.
تخبطات تخبطات تخبطات.

صفقة ذي ديه (و ابصم بالعشره انها منقوصة زي الفريم الفرنسي) , فلوسها اولي بأقتناء غواصات زيادة , او نبدأ مشروع محلي بتصنيع كورفيتات بدل التلحيم و التجميع اللي شغالين فيه.

تخبطات تخبطات تخبطات.

يا ريس الصفقه لقطه بجد
و معاك في لازم تصنيع
لكن انت عارف لو حبت تبني فرقاطتين مثلها هتاخد كام سنه؟؟

عموماً ليس كل الشراء وحش
هناك صفقات بأسعار ممتازه و وقت تسليم سريع لسرعة احتياجها
و التصنيع المحلي مهم و لازم يكون هناك توازي ببن هذا و ذاك

لاحظ بس ان احنا اشترينا النسخه الفرنسي ب800مليون

لو كان التعديل المصري فتح ال 16خليه الإضافية لتحميل نظام CAMM-ER كل خلية 4 صواريخ ب 48صاروخ متوسط المدى ٤٥-٦٠ كم + ١٦ استر ٣٠ +١٢٠ كم + سي رام لنمتلك مدمرتي دفاع جوي بحري غربي كل منهم مدججة بمنظومة دفاع جوي طبقي .

عودة
أعلى