اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اهم بتوع الافروسنتريك دول الى ظهروا جديد و بيدعوا ان الافارقة هم اصحاب الحضارة المصرية
ويجب طرد جميع البيض من شمال افريقيا .
حاجة كدة تفكير اثيوبى على غباء سنغالى
لا اللي بدا الموضوع دا الافرو امريكانز في امريكا اعتقد

نعم تستطيع بناء سد او حتى تخريب كل فترة

لكن توقعي الشخصي مافيه ضرب
ممكن نشوف عمليات استخباراتية او قوات خاصة للتخريب مثلا تدمير منشأة
او قتل موظفين اله
مفرقتش تخريب من ضربه مباشرة الفاعل هيكون واضح ومعروف

مهو الخوف كل الخوف ميضربيش ويرضي بورقة زي اللي ادناها لاسرائيل كده ...ورقة لا منعت عقيدة الجيش عندنا ولا هتمنع اثيوبيا تغير اللي في دماغها

لو ضربه انا هبقي اكبر دولجي/احمد موسي/ اي بلي ازرق ليه مخصوص
لو مضربويش مش هيكفيه تحويل رمل مصر كله ذهب
الفكرة انك كنت عاوز تحيد الموقف الأميركي في القضيه بعدما رحل ترامب ...إدارة بايدن قبل ما يتم ترويضها كانت متحفظة معاك...

الريس الشهيد السادات كان وسيظل مثلي الاعلى لكن ...لا الزمن الحالي هو نفس الزمن وقت السادات ولا العالم هو نفس العالم وقت السبعينات

وزير الرى: طلبنا زيادة فتحات السد لـ4 و نتحمل التكلفة الإضافية وإثيوبيا رفضت

التصريح ده قتلني 😂 اقسم بالله لو وافقنا على اي تفاوض تاني مع الناس دي بنبقى حطينا صباعنا تحت ضرسهم حتى لو اتفاق دولي تحت رعاية الامم المتحدة

اخي الفاضل شوف احنا خسرنا قد ايه عشان نرجع سينا بشريا وماديا
مش حنيجي عند النيل ونحسبها بالورقه والقلم
كل حاجه لازم تحسبها ورقه وقلم حتى ولو هتضرب عشان تقدر تطلع بأقل الخسائر والأضرار

انا هقول حاجه او رئى شخصى وياريت يطلع غلط او حد يغلطنى انا شايف ان الملئ الثانى هيحصل ومصر هتسبهم يملوه وده من كلام وزير المياه والخارجية ايضا يبقى السيناريو الاسوء على الاطلاق وهو بعد الملئ الثانى حدث ضرر على مصر ومصر هتعمل حرب بريه وكمان هتئمن السد على شان حملته ده الى قرئته من الى بيحصل حتى فيه شخص كبير فى الدوله قال ان فيه سفير من دوله عظمه قال ان مصر عليها الاستعداد لحدث كبير حد يقلى انت غلط:cry::cry::cry:

giphy (1).gif

مش عليك لوحدك.
بيقولو ان الهنود الحمر اصلهم افريقي اسود
اليهود الاصليين اصلهم افريقي اسود
اللي سكن اوروبا اولاً كانو سود البشرة
الخ.

و ياريت محدش مصري يغضب اساساً من الموضوع ده .. الافارقة في امريكا اتعرضو لأبشع انواع التعذيب و التفرقة العنصرية و من الطبيعي يشوفو حاجه تنسيهم الام الماضي و يفتخرو بيها و هما شافو الحضارة المصرية بما انها من افريقيا اذا انها حضارة بناها الافارقة السود.

عادي يعني محدش يحط في دماغه لا هما هيرضو يعيشو هنا و يسيبو امريكا ولا احنا هنقدر نبدل معاهم و نروح امريكا :تمام:

طب يا اخوانا لنفترض وضربنا السد بنجاح سؤاء جويا اوبريا
هل ممكن اثيوبيا تقدر تعمل تحويل لمسار النهر
ولو ممكن يقدرو
ايه هوا المتاح امامنا للرد علي هكذا سيناريو
ضرب السد هو الحل المثالي لكي نتخلص من الابتزاز الاثيوبي للابد

ولكن سيكون حل كارثي ان تم الضرب وفقط

لاننا في هذه الحالة اما ستدخل اثيوبيا في حروب داخلية وتتفك واما ستتوحد كلها لهدف واحد وهو الانتقام من مصر بالعبث في منابع النيل وتغير مساره

وفي هذه الحالة ستحتاج مصر للتدخل اكثر واكثر في العمق الاثيوبي ويتم استنزافنا

الحل الافضل هو

في نفس وقوت ضرب السد لابد من اشعال اثيوبيا علي عدة جهات بدعم السودان لتحرير باقي اقليم الفشقة ودعم قوات تحرير اقليم بني شنقول وقوات تحرير التجراي وقوات الأورومو باسلحة نوعية ودعم جوي

يا خوفي من استهتارنا بالاثيوبيين والي انا شايفه هنا من تعليقات وخصوصاً أن ياما كان فيه تجارب مريره على سبيل المثال للأمريكان في فيتنام وأفغانستان والعراق والروس في القوقاز وأفغانستان

وطبعا احنا بعيدا عن الفوارق العسكرية ولكن احنا مش بنفس قوة الاقتصاد الأمريكي أو حتى الروسي عشان نتحمل حروب لفترات طويله ولا حتى فتره قصيره في ظل اقتصادنا إلى يدوب بدأ يقف على رجله

الاثيوبيين متمرسين في حروب العصابات لأن ده اصلا نواة تكوين جيشهم فبلاش التهوين وافتراض أن دي خناقة في شارع مش حرب بين بلدين هتتسبب في بروز صراعات إقليمية ودولية متمثله في مصالح كل من الروس والصينيين والأمريكان وترقب من الترك والصهاينة فأهدو الله يبارك لكم بلاش شغل بابجي إلى واكل دماغنا
هو رايحين نحتل اثيوبيا ... احنا ندك السد و نمشى و يبقى فيه دعم جوى و قوات خاصة على الارض لدعم السودان فى حالة وجود رد من اثيوبيا .... و بنك اهداف فى اثيوبيا متضمن سدود تانية و محطات كهرباء و اهداف صناعية لو حاولت ترد باى هجوم على مصر ... بصراحة نموذج حماس و ايران و كوريا الشمالية مغرى جدا مع دولة زى اثيوبيا اغراق صاروخى بكميات كبيرة ليه اثر كبير و من غير فقدان طيارات او الدخول فى اشتباك معاهم

ال Afrocentrism أصبحوا منتشرين بكثرة حتى في أوروبا
قبل سنة يمكن أو سنتين هجموا على سفارة المغرب في فرنسا ، حاول المئات منهم إختراقها و السيطرة عليها تحت إدعاء أنهم هم "المور" الحقيقيون و أننا مجرد غزاة فوق أرضهم يجب قتلنا

مش عليك لوحدك.
بيقولو ان الهنود الحمر اصلهم افريقي اسود
اليهود الاصليين اصلهم افريقي اسود
اللي سكن اوروبا اولاً كانو سود البشرة
الخ.

ضيف عليهم الأنبياء كذلك
خاصة المسيح بن مريم عليه السلام ، يسوقون لحملات كبيرة في الولايات المتحدة لإعادة كتابة تاريخه و أنه كان إفريقي أسود

ضيف عليهم الأنبياء كذلك
خاصة المسيح بن مريم عليه السلام ، يسوقون لحملات كبيرة في الولايات المتحدة لإعادة كتابة تاريخه و أنه كان إفريقي أسود
لعنة الله على الصوابية السياسية والنيوليبراليين ومن والاهم 😁😁.

رسالة مبطنة المناورات العسكرية
ممكن السودان تستغل الوضع وارجاع الارض السودانية
اللتي بني عليها السد

عودة
أعلى