اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

ولما تنجح الضربة عسكريا و سياسيا اللي ضرب هيبقى ٢١ دولة عربية الا مصر

التانكر اماراتي و الرافال بفلوس الخليج و الاف ١٦ بفلوس المساعدة و الجنود كان متوزع عليهم فاكهة موزمبيقي
لا بس فاتتك حته مش الرافال اللى هتبقى ضربت كمان لا ديه الميراج داش 9 الاماراتى بقنابل الطارق :ROFLMAO:

ازمة ليبيا غير السد خالص
ولو تفتكر انا كنت من المعترضين على التلويح بالقوة في موضوع ليبيا وكنت اؤيد التلويح بالقوة في ملف السد واللي حصل كان العكس اهو موضوع ليبيا خلص بالحوار
لكن موضوع السد مستحيل يخلص بحوار وجود السد ده خطر في جميع الاحوال
انا بقارن بين ردة الفعل في الازمتين مش بين الازمتين

التلويح بالقوة في ازمة ليبيا جاب كل الفرقاء على طاولة الحوار و الموضوع خلص بدون طلقة ومصر خدت نصيب محترم من عقود الاعمار

لو رجعنا لردة الفعل في ازمة السد و القلق الزيادة عن اللزوم..هل هيحل الموضوع؟

طيب لو مشينا وراه وورا اللي عايز ثورة النيل هنهد السد؟ اذا كان السد اتبنى بسبب الفراغ السياسي الي نتج عن ثورة!!!!!

التعديل الأخير:

التاريخ بالقوة في ازمة ليبيا جاب كل الفرقاء على طاولة الحوار و الموضوع خلص بدون طلقة ومصر خدت نصيب محترم من عقود الاعمار

طيب لو مشينا وراه وورا اللي عايز ثورة النيل هنهد السد؟ اذا كان السد اتبنى بسبب الفراغ السياسي الي نتج عن ثورة!!!!!
سيبك من الدعايا اللي اي حد بيعملها عشان موضوع السد لان الحوار ده قديم كل يومين من سنين تلاقي هشتاج على تويتر انزل عشان النيل
هل في حد نزل الاجابة لا
لاحظ انك بتدافع ضد اني بقول نقلق مش بقول نعمل ثورة وصراحة اللي ميقلقش دلوقتي يبقى مطبلاتي اوي لان حتى المؤيدين للسيسي ابتدو يقلقو
عامة ربنا يستر لسه في وقت ومازلت من جوايا عندي بصيص من الامل في الشرفاء الموجودين في اجهزة الدولة

لاحظ انك بتدافع ضد اني بقول نقلق مش بقول نعمل ثورة وصراحة اللي ميقلقش دلوقتي يبقى مطبلاتي اوي لان حتى المؤيدين للسيسي ابتدو يقلقو
عامة ربنا يستر لسه في وقت ومازلت من جوايا عندي بصيص من الامل في الشرفاء الموجودين في اجهزة الدولة
يبقى انت فهمت كلامي غلط
لاني قولت طبيعي تقلق لكن اللي مش طبيعي ان حد يستخدم القلق دا ونمشي وراه عشان يعمل فوضى زي ماحصل قبل كده كتير

التعديل الأخير:

أعلن رئيس الحكومة المصرية مصطفى مدبولي، أن مصر دخلت في فقر حاد فيما يخص المياه، مشيرا إلى أن "مصر دخلت بموارد هائلة ومئات المليارات للاستفادة من كل قطرة مياه".

وأضاف مدبولي، في المؤتمر الصحفي الخاص بإطلاق البرنامج الوطني للإصلاحات الهيكلية، الثلاثاء، أن "الدولة تقوم بمعالجة مياه الصرف الصحي والزراعي والصناعي، وتحلية مياه البحر، وكل ذلك لمواجهة محدودية الموارد المائية"، مؤكدا أن الدولة تتعامل بكل جبهاتها لمواجهة أزمة سد النهضة.

وأردف: "مصر من أعلى الدول في استخدام المياه، ومن أعلى الدول التي تعيد استخدامها وإعادة تدويرها، ومعالجتها"، مؤكدا أن "الدولة تستخدم كل مواردها لاستغلال كل قطرة مياه".
الحكومه systemt نفسها علي الامر الواقع
تكلفه كبيره هتوصل ل400 مليار جنيه عشان تخفف من اثار السد وعمرها ما هتنجح في توفير بدايل للفقد المائي اللي هيحصل بعد الملئ الثاني

غير طبعا كلنا عارفين التكلفه الكبيره مين في الاخر هيتحملها

في مثل يحضر في بالي لاخر ملوك االاندلس وهو بيتاعتب من أمه وهو بيسلم مفاتيح غرناطه للاسبان

ابكِ كالنساءِ في ملكاً لم تدافع عنه كالرجال

ازمة ليبيا غير السد خالص
ولو تفتكر انا كنت من المعترضين على التلويح بالقوة في موضوع ليبيا وكنت اؤيد التلويح بالقوة في ملف السد واللي حصل كان العكس اهو موضوع ليبيا خلص بالحوار
لكن موضوع السد مستحيل يخلص بحوار وجود السد ده خطر في جميع الاحوال
بصراحة كلامك غير منطقي بالمرة ، الدول لا تطبق سياستها بهذا الشكل ، كل مشكلة و لها ابعادها و حلولها و وقت استخدم القوة به الموضوع مش هنا لا هناك اه

ازمة السد اهم طبعا لكن هذا لا يعني ان لا تستخدم القوة العسكرية في تهديد علي حدودك مع ليبيا من دولة اقليمية تعاديك و لو سيطرت علي ليبيا سكون تهديد مباشر لك

كما هدد مبارك قديما بضرب اي قواعد عسكرية ايرانية في السودان السيسي وضع الخط الاحمر في ليبيا ، الامن القومي لا يتحزأ و استخدام القوة في ازمة لا يعني استخدامها في كل ازمة و ده طبعا من البديهات

بصراحة كلامك غير منطقي بالمرة ، الدول لا تطبق سياستها بهذا الشكل ، كل مشكلة و لها ابعادها و حلولها و وقت استخدم القوة به الموضوع مش هنا لا هناك اه

ازمة السد اهم طبعا لكن هذا لا يعني ان لا تستخدم القوة العسكرية في تهديد علي حدودك مع ليبيا من دولة اقليمية تعاديك و لو سيطرت علي ليبيا سكون تهديد مباشر لك

كما هدد مبارك قديما بضرب اي قواعد عسكرية ايرانية في السودان السيسي وضع الخط الاحمر في ليبيا ، الامن القومي لا يتحزأ و استخدام القوة في ازمة لا يعني استخدامها في كل ازمة و ده طبعا من البديهات
معاك
تهديد مباشر ليك ازاي ؟ هقولك
اخرهم ايه شوية ارهابيين هيعملولك صداع ويمكن التعامل معاهم
لكن السد ده حياة او موت حياة او موت مفيش فعلا مقارنة بين الحالتين اللي الناس مصريين انهم يربطوهم ببعض موضوع ليبيا حمادة وموضوع السد حمادة تاني خالص

اثيوبيا تعد مسودة قانون للسماح بالتملك الاجنبي الجزئي في قطاع الصيرفه. خبر مهم جدا 👇

معاك
تهديد مباشر ليك ازاي ؟ هقولك
اخرهم ايه شوية ارهابيين هيعملولك صداع ويمكن التعامل معاهم
لكن السد ده حياة او موت حياة او موت مفيش فعلا مقارنة بين الحالتين اللي الناس مصريين انهم يربطوهم ببعض موضوع ليبيا حمادة وموضوع السد حمادة تاني خالص

شوية ارهابيين ايه بس الله يكرمك

لا تنظر للامور من زاوية ضيقة ، سيطرة تركيا علئ ليبيا و خلق نظام موالي لها هو كارثة علي أمنك القومي ، ليبيا عدد سكان قليل موارد كثيرة سيطرة الاتراك عليها و استنساخ نظام اخواني معادي ليك مشابه للقذافي في فترة حكم السادات مثلا ، وسيكون ابتزاز سياسي كبير ضدك في المستقبل ورقة كبيرة ضدك بجانب حصول تركيا علي خيرات ليبيا هو ليس في صالحك لانها المنافس التقليدي لك في المنطقة

التلويح بالقوة في ازمة ليبيا جاب كل الفرقاء على طاولة الحوار و الموضوع خلص بدون طلقة ومصر خدت نصيب محترم من عقود الاعمار

طيب اقطع الطريق على خصومك واضرب السد ولن يوجد مبرر لهم للثورة ضد نظامك

هو قال كده علي أساس ان البديل هو شخص مسيحي وجميع التيار الإسلامي يتفق في هذه النقطه والمفروض ان أي مسلم يبقي ده إعتقاده أصلا!!!!

هو قال كده علي أساس ان البديل هو شخص مسيحي وجميع التيار الإسلامي يتفق في هذه النقطه والمفروض ان أي مسلم يبقي ده إعتقاده أصلا!!!!
حتي لو مسلم ومش اخوان انت علي باطل لانهم شايفين نفسهم الفرقه الناجيه عمري ما انسي صدقي صبحي لما خد علقه جامده في مؤتمر كان عاملينه الاخوان وهوبيقول جمله غريبه جدا ( اللهم امتني علي الاخوان) علي ما اعتقد الجمله ديه لوحدها بتشرح حاجات كتير

حتي لو مسلم ومش اخوان انت علي باطل لانهم شايفين نفسهم الفرقه الناجيه عمري ما انسي صدقي صبحي لما خد علقه جامده في مؤتمر كان عاملينه الاخوان وهوبيقول جمله غريبه جدا ( اللهم امتني علي الاخوان) علي ما اعتقد الجمله ديه لوحدها بتشرح حاجات كتير
ناس عنصريين وبيفرقو بين الشعوب وبعضها عشان كده عمري ماتفقت معاهم في اي وقت

عودة
أعلى