اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

من راييي الحل لهذه القضية في يد المخابرات المصرية.. التفكك من الداخل نقطة ضعف قوية.. بإمكاننا تاجيج مثل تلك النازعات وساعتها الحل ساهل
عموما الحل لازم يبقى عبقرى وغير متوقع
ومش قادر اقول هل احنا نمتلك الحل ده فعلا او لاء؟؟؟؟ظ
ببساطة الامور غير واضحة

انا مش فاهم ليه دوله زي دي وبالانقسامات اللي فيها وتعدد عرقياتها ومشاكلها
جهاز المخابرات ميتدخلش ويشعل الاوضاع عندهم وتقوم ثوره وندعم فيها شخص يكون موالي لينا
موضوع اثيوبيا كان ولازال في حلول كتير غير الضربه الجويه اللي الناس كلها بتفكر فيها
بس الحقيقه مش عارف ومش قادر افهم
انا اتخيل لو كان جهاز المخابرات لعب هناك شويه كانت الدنيا ممكن تخلص ومن سنين !!!

انا مش فاهم ليه دوله زي دي وبالانقسامات اللي فيها وتعدد عرقياتها ومشاكلها
جهاز المخابرات ميتدخلش ويشعل الاوضاع عندهم وتقوم ثوره وندعم فيها شخص يكون موالي لينا
موضوع اثيوبيا كان ولازال في حلول كتير غير الضربه الجويه اللي الناس كلها بتفكر فيها
بس الحقيقه مش عارف ومش قادر افهم
انا اتخيل لو كان جهاز المخابرات لعب هناك شويه كانت الدنيا ممكن تخلص ومن سنين !!!
ما ممكن يكون بالفعل بيلعب خصوصا ان المواضيع دي بتاخد وقت كبير حتي يظهر تأثيرها

التصعيد مش متأخر..لازم يحصل التصعيد التدريجي عشان محدش يغلط مصر و محدش يدينك.

الضربة ممكنة جداً جداً جداً حتى لو في اي وسائل دفاع جوي..اثيوبيا عندها اكيد بانتسير ودا شوفناه بينضرب كتير..و فيه كلام عن الاسبايدر مش اكيد وحتى لو اكيد فهو نظام فاشل و سهل تحييده ان شاء الله وكمان الضربة العسكرية ممكن تستنى سنة على الاقل لان اثيوبيا اعلنت انها عايزة تملى4.9 مليار متر و دا الحجم الميت اي انه لن يفيض و يغرق السودان.

المفروض نستنى لما مستوى المياه خلف السد يوصل لمستوى لايضر السودان و في نفس الوقت يحط ضغط على السد عند تدميره ودا اي مهندس متخصص يقدر يحسبه.

احنا كمصريين متطمنين جداً ومتأكدين ان جيشنا وقياداتنا قادرين يتعاملوا بالشكل الامثل ان شاء الله.
لا تنسى العواقب السياسية لاى عمل عسكرى... الموضوع ليس بهذه السهولة

ما ممكن يكون بالفعل بيلعب خصوصا ان المواضيع دي بتاخد وقت كبير حتي يظهر تأثيرها
اتمني وان كنت لا اعتقد
دوله زي دي مش محتاجه اكتر من زقه مع شويه اضطرابات داخليه مع كام صفحه علي السوشيال ميديا علي دعم كام حركه مسلحه واتفرج واستمتع

إثيوبيا مقدر لها آجلا أو عاجلا الانقسام قبائل وعرقيات وديانات ولغات مختلفه فاضل اي متنفصلش علشانه والأدهى أن كل عرقيه ليها مكانها ومجتمعه في مكان واحد يعني خميره ممتازه للانفصال فاضل بس زقه بسيطه مننا أو مساعدتهم على الانفصال و التناحر والزقه دي علشان نسرع الدنيا على الانفصال مش اكتر

ترجمة جوجل مشكلة ?

لا تنسى العواقب السياسية لاى عمل عسكرى... الموضوع ليس بهذه السهولة
لا أحد ينسى ولذلك مصر تجهز الشعرعية الدولية لضرب السد حال التصوير الكامل لاثيوبيا على انها معتدية.

يعني انت عايز عمل عسكري ولا عايز سياسة..ماترسى على بر!!!
ياعم هو لو اللهجة اصبحت اكثر صرامة معناها انى عاوز عمل عسكرى... طبعا افضل ابادة هذا السد ولكن العمل العسكرى عواقبه السياسية وخيمة

ياعم هو لو اللهجة اصبحت اكثر صرامة معناها انى عاوز عمل عسكرى... طبعا افضل ابادة هذا السد ولكن العمل العسكرى عواقبه السياسية وخيمة
والعمل العسكري اللي انت عايزه نصحى الصبح نضرب السد كده من غير سلامه عليكوا..يا جدع العقل و المنطق راحوا في داهيه!

عودة
أعلى