مجلس الأمن القومى برئاسة السيسى: دعوة أثيوبيا للتفاوض حول سد النهضة جاءت متأخرة

اولا:

علي الرغم من البيروقراطية المصرية والفشل الاداري الحكومي
اثيوبيا بينزل عليها الف مليار متر مكعب سنويا ...مصر حصتها من المياه كلها 55 مليار متر مكعب
اثيوبيا ارضها اغلبها خصبة سهلية سهلة الزراعة ......مصر 97% من اراضيها في الصحراء (35% من الاراضي الزراعية في مصر حاليا هي اراضي مستصلحة في الصحراء 3.4 مليون فدان)

صادرات مصر الزراعية فقط 5 مليار دولار سنويا

اثيوبيا اجمالي صادراتها في السنة كلها بكل شيء 7.5 مليار دولار منهم 4.9 مليار دولار صادرات خدمات (نقل علي سبيل المثال كاكبر ناقل جوي في القارة) و 2.6 صادرات سلع اغلبها بن وزيوت ومسنوجات وكيماويات فقط

الزراعة في مصر متقدامة بمراحل خياليه عن اثيوبيا
كتقدم اسرائيل عن انجولا في الامن السيبراني علي سبيل المثال

ثانيا:

حتي لو اثيوبيا فجاءة اصبحت نموذج جيد للزراعة وتهاتف عليها كل الزراع من انحاء العالم اجمع
هل يديها الحق في منع مياه النيل عن مصر ؟!
طيب وهل لو ليها الحق في ده مصر هتكست ...مش هنسكوت عشان كبرياء ...لا مش هنسكت عشان هنموت

بحس الناس هنا مش متخيلة الوضع
هضرب مثال صغير

تخيلوا ايران ضربت محطات المياه ال 27 في السعودية ؟!
ده معناه ايه؟ تعطيش للشعب وبالتالي حرب لا رجعة فيه

طيب تخيل لو ان السعودية عندها اختيار انها تضرب ضربة في نقطة مححدة في ايران والضربة ديه هترجع ليها ال 27 محطة
مقابل امكانية فرض عقوبات اقتصادية
هل السعودية هتتأخر ؟!

مستحيل ..فكر كده شوية هتقول مستحيل

ده نفس المثال بالظبط ويمكن اكتر في مصر
لم افهم مشاركتك اخي. لا احد سيحرم مصر من المياه و قياسك غير مفهوم. و لا اعتقد انك في صدد المقارنه مع اثيوبيا و التي تعتبر هدف سهل.

قارن مع هولندا كمثال, مصادرها المائيه اقل من نصف مصر و كدوله يحتاجون لخلق اليابسه و انتزاعها من البحر عنوة ? , و مع ذلك دخلهم من الزراعه تقريبا سته اضعاف مصر.

اكون صريح, مقولة ان السد سيورد مصر المهالك عبارة منقوصه, الصحيح انه سيورد مصر للمهالك اذا لم تتغير. و حضرتك اشرت للمشكله و هي اداريه بالدرجه الاولى. غيركم مستعد يقطع يده اليمنى و يقدمها قربان للحصول على ما يفيض من النيل سنويا للمتوسط بدون استفاده تذكر (10 آلالف متر مكعب كل ثانيه ?)

استهدوا بالله, انتم في نعمه يحسدكم عليها الكل, مع قليل من الاصلاح الاداري و التفكير الخلاق بامكانكم اطعام الاقليم كله, و ملئ جيوبكم بالعمله الصعبه في نفس الوقت. فبلاش مقارنات مع دول تشرب من البحر.

لم افهم مشاركتك اخي. لا احد سيحرم مصر من المياه و قياسك غير مفهوم. و لا اعتقد انك في صدد المقارنه مع اثيوبيا و التي تعتبر هدف سهل.

قارن مع هولندا كمثال, مصادرها المائيه اقل من نصف مصر و كدوله يحتاجون لخلق اليابسه و انتزاعها من البحر عنوة ? , و مع ذلك دخلهم من الزراعه تقريبا سته اضعاف مصر.

اكون صريح, مقولة ان السد سيورد مصر المهالك عبارة منقوصه, الصحيح انه سيورد مصر للمهالك اذا لم تتغير. و حضرتك اشرت للمشكله و هي اداريه بالدرجه الاولى. غيركم مستعد يقطع يده اليمنى و يقدمها قربان للحصول على ما يفيض من النيل سنويا للمتوسط بدون استفاده تذكر (10 آلالف متر مكعب كل ثانيه ?)

استهدوا بالله, انتم في نعمه يحسدكم عليها الكل, مع قليل من الاصلاح الاداري و التفكير الخلاق بامكانكم اطعام الاقليم كله, و ملئ جيوبكم بالعمله الصعبه في نفس الوقت. فبلاش مقارنات مع دول تشرب من البحر.

ايقاف الأنهار عن التدفق للبحار أو المحيطات يحدث آثار سلبية عظيمة للنظام البيئى من أبرزها مثلا تملح أراضى دلتا الأنهار.

لا اقصد اي مقارنات مع احد
انا بحاول افهمك عظم الموضوع بم انك سعودي

هولندا قصة تانية
انت بتقول اثيوبيا هتقدم للمستثمرين الزراعيين فرصة لا تعوض
وانا بقولك الزراعة في مصر متقدمة باشواط بعيدة للغاية عن اثيوبيا
في بيروقراطية وسوء اداء حكومي نعم
بس واحدة واحدة الامور بتتغير وفي نقاط مضيئة وفي نقاط محتاجة شغل
علي سبيل المثال

مصر علي بعد اشهر لتكون تاني دولة في العالم في الزراعات المحمية...نقطة مضيئة
مصر عليها تطوير الري في زمام 6.1 مليون فدان في الاراضي القديمة وتوفير مليارات المياه سنويا .....نقطة محتاجة شغل

كل كلامي مقصده التسويق لاثيوبيا بانها فرصة لا تعوض للاستثمار الزراعي هو غير منطقي
لان اثيوبيا قبل وبعد السد بيسقط عليها الف مليار متر مكعب سنويا

وحتي لو السد هيكون هو العصا السحرية لاثيوبيا لا تملك منع النيل ولا جزء منه يضر مصر ضرر جسيم ولن نسمح بده ....لانه بيهدد حياة مئات الاف ان لم يكن الملايين

لا اقصد اي مقارنات مع احد
انا بحاول افهمك عظم الموضوع بم انك سعودي

هولندا قصة تانية
انت بتقول اثيوبيا هتقدم للمستثمرين الزراعيين فرصة لا تعوض
وانا بقولك الزراعة في مصر متقدمة باشواط بعيدة للغاية عن اثيوبيا
في بيروقراطية وسوء اداء حكومي نعم
بس واحدة واحدة الامور بتتغير وفي نقاط مضيئة وفي نقاط محتاجة شغل
علي سبيل المثال

مصر علي بعد اشهر لتكون تاني دولة في العالم في الزراعات المحمية...نقطة مضيئة
مصر عليها تطوير الري في زمام 6.1 مليون فدان في الاراضي القديمة وتوفير مليارات المياه سنويا .....نقطة محتاجة شغل

كل كلامي مقصده التسويق لاثيوبيا بانها فرصة لا تعوض للاستثمار الزراعي هو غير منطقي
لان اثيوبيا قبل وبعد السد بيسقط عليها الف مليار متر مكعب سنويا

وحتي لو السد هيكون هو العصا السحرية لاثيوبيا لا تملك منع النيل ولا جزء منه يضر مصر ضرر جسيم ولن نسمح بده ....لانه بيهدد حياة مئات الاف ان لم يكن الملايين
النيل نهر مصري بامتياز لولا مصر كان نهر النيل بقي زي نهر الكونغو لايذكره احد

النيل نهر مصري بامتياز لولا مصر كان نهر النيل بقي زي نهر الكونغو لايذكره احد

المضحك في الامر واللي لو مثلا ربنا رجع روح تحتمس الثالث للحياة مرة اخري وعرف اللي بيحصل ده هيشخر ويموت من الحسرة
المضحك
ان النيل عُرف حصرا وارتبط فقط بمصر
وكل الردش اللي حوالينا ده واللي بيقولك نمنع المياه عن مصر كانوا شوية قبائل وميعرفويش المياه رايحة فين ولا جايه منين المهم السبايا واكل لحوم البشر وتأمين نفسهم من الاسود والضباع

يعني العالم اول ما بدأ يتنور ويفهم ويتعلم ويقرأ ويعرف يعني ايه تاريخ وبدأ مجتمعات متحضرة زي مصر تظهر في الدنيا عرفوا ان النيل هو مصر ومصر هي النيل

لله الامر من قبل ومن بعد وسبحان اللي خلي الايام دول بين البشر

ايقاف الأنهار عن التدفق للبحار أو المحيطات يحدث آثار سلبية عظيمة للنظام البيئى من أبرزها مثلا تملح أراضى دلتا الأنهار.
حتى الري بالغمر, قرأت دراسه ان العراق يعاني من تملح و فقدان الاراضي الزراعيه بسبب الفيات من النشاط الزراعي.

ما علاقه هذا بكلامنا؟

اذا كان الوضع المصري مصيري كما يصور فتروح الدلتا في ستين داهيه ? انا في صف البشر

حتى الري بالغمر, قرأت دراسه ان العراق يعاني من تملح و فقدان الاراضي الزراعيه بسبب الفيات من النشاط الزراعي.

ما علاقه هذا بكلامنا؟

اذا كان الوضع المصري مصيري كما يصور فتروح الدلتا في ستين داهيه ? انا في صف البشر

لا اله الا الله

يا اخي لو راحت الدلتا في ستين داهية هيروح مئات الاف من البشر في ستين داهية

الدلتا بالمناسبة هي " الفلاحيين " في مصر

بتقول للفلاح ...ياض منك له مفيش مياه للزراعة ومفيش مياه للشرب

الموضوع مصيري ومرتبط بحياه الناس لو اثيوبيا نفذت الله عايزه مش اللي مصر ممكن توافق عليه بضرر بسيط

شكرا للمصريين على الردود اللهم احفظ الشعب المصري وجنبه مؤامرات اعداء الداخل والخارج

لا اله الا الله

يا اخي لو راحت الدلتا في ستين داهية هيروح مئات الاف من البشر في ستين داهية

الدلتا بالمناسبة هي " الفلاحيين " في مصر

بتقول للفلاح ...ياض منك له مفيش مياه للزراعة ومفيش مياه للشرب

الموضوع مصيري ومرتبط بحياه الناس لو اثيوبيا نفذت الله عايزه مش اللي مصر ممكن توافق عليه بضرر بسيط
اثيوبيا تريد ملئ السد في اربع سنين, و لا تريد تأثر حصصها في مواسم الجفاف على ان تتحمل دول الحوض الفارق.

موقف مبدئي متشدد اتفق معك, و لكنه ليس خطر وجودي و موت للملايين من العطش كما تصور. النهر سيستمر بالجريان ان شاء الله الى ابد الآبدين. هكذا المفاوضات, تبدأ برفع سقف المطالب.

الحديث عن مجاعه قادمه و فناء مصر افوره زايده شويه, و متأكد انك تعلم انها افوره. ربما حان الوقت لمعاملة الجيران الجنوبيين -شوية القبائل كما تصفهم- بشيء من الاحترام و التفاهم على حل مرضي للطرفين بدون استدعاء لبطولات تحتمس الثالث. و ربما حان الوقت لترك النبرة الفوقيه و التسليم بضرورة التعامل كند مع شريك اقليمي جديد كان نايم و للتو صحى من نومه.

العالم يتغير حولكم, و صغير الامس قد يصبح كبير الغد, و العكس صحيح.

ما علاقه هذا بكلامنا؟

غيركم مستعد يقطع يده اليمنى و يقدمها قربان للحصول على ما يفيض من النيل سنويا للمتوسط بدون استفاده تذكر (10 آلالف متر مكعب كل ثانيه ?)

اثيوبيا تصعد
إثيوبيا تعلن مساء اليوم 10 يونيو الجاري ، وبعد الاجتماع ، خطة من 13 مادة للملء والتشغيل ، وتضرب عرض الحائط بكل ما سبق من مفاوضات .

تروح الدلتا فى ستين داهية ؟! :D إذا لم تكن هذه هى المصيرية بعينها فماذا تكون ؟ هذا معناه فناء وتشريد الملايين.

طموحات الهيمنة على النهر وتحويل السد إلى بنك للمياه ، واحداث تغيرات استراتجية فى القرن الأفريقى وحوض النيل.. مشروع راديكالى لن تحتمله بنية الدولة الاثيوببة الهشة ولن ينفعها من يشجعونها على ذلك

تروح الدلتا فى ستين داهية ؟! :D إذا لم تكن هذه هى المصيرية بعينها فماذا تكون ؟ هذا معناه فناء وتشريد الملايين.
مش شرط, الا اذا كنت تريد الاستمرار بنفس الممارسات الزراعيه التي يعرفها اجدادك الفراعنه. بامكانك الزراعه ب 5% من الاستهلاك الحالي للمياه و لا تحتاج حتى لتربه تقليديه للحصول على نفس المحاصيل, احد جيرانك في الشمال الشرقي متميز في هذا الموضوع و لا تحتاج للخروج من الاقليم للاستشارة ?

كنت اعتقد انك تقصد الاثر البيئي لانحسار تدفق النيل, الحمد لله انك مش من جماعة ال tree huggers , تغور الدلتا -الطبيعية- بالبعوض و البلهاريسيا الي فيها

مش شرط, الا اذا كنت تريد الاستمرار بنفس الممارسات الزراعيه التي يعرفها اجدادك الفراعنه. بامكانك الزراعه ب 5% من الاستهلاك الحالي للمياه و لا تحتاج حتى لتربه تقليديه للحصول على نفس المحاصيل, احد جيرانك في الشمال الشرقي متميز في هذا الموضوع و لا تحتاج للخروج من الاقليم للاستشارة ?

كنت اعتقد انك تقصد الاثر البيئي لانحسار تدفق النيل, الحمد لله انك مش من جماعة ال tree huggers , تغور الدلتا -الطبيعية- بالبعوض و البلهاريسيا الي فيها
ياعم هوا انتا مصر تفتي والسلام
وملايين المصريين اللي ساكنيين بالدلتا يروحوا فين
وبعدين دا معظم الرقعه الزراعيه المصريه تتركز بالدلتا يعني نسيب ارض طينيه خصبه ممتازه للزراعه ونروح نزرع في الصحرا مثلا
لا بصراحه عبقريتك في الزراعه تنافس عبقريتك الطبية

وبعدين دا معظم الرقعه الزراعيه المصريه تتركز بالدلتا يعني نسيب ارض طينيه خصبه ممتازه للزراعه ونروح نزرع في الصحرا مثلا
هو عموما مصر لا تعول علي احد في حمايه حقوقها المائيه سلما وحربا

افهم الله يصلحك
سكان الدلتا يفضلوا مطرحهم, محدش جاب سيرتهم.

ممكن تزرع في نفس المكان و بمياه اقل و بانتاجيه افضل و جوده تنافس في افضل الاسواق و اعلاها معايير, عليك فقط ان تغير من اساليبك و تجذب سيوله للاستثمار.

في هذه القصه لا احد يموت من الجوع او العطش و الكل يربح و الوظائف تتضاعف بالهبل, زعلان ليه؟

عودة
أعلى أسفل