ما هو النظام الدفاعي الانسب لمصر

ما هو النظام الدفاعي الافضل لحماية السماء المصرية

• الباتريوت

الأصوات: 2 16.7%
  • الأس 300 (الطراز المعدل طبعاً)

الأصوات: 10 83.3%

• مجموع المصوتين
    12
  • الاستطلاع مغلق .
رد: ما هو النظام الدفاعي الانسب لمصر

علشان فيه مثل مشهور جدا هو ان الصوفا في دورية السيادة الجوية تحمل 12 امرام

هو غير ممكن لكن كمقارنة وصلت السوخوي لنفس الرقم

ومن هنا ستكون لدي خيارات اوسع واخراج الإف 16 المصرية من مقارنة ظالمة مع الصوفا

تحياتي

كل سنه وانتم طيبين

كلامك يا صاحبي انا متفق معاه.
ما عدا تلك النقطه.

لانه فعلا لا يمكن ان تقلع الاف-16 بتلك الحموله (كلام تكتيكي) مش (كلام فني) يعني مش معقوله هيطلعوا الاف 16 محمله بالتسليح ده بس.لا دورية جويه ولا مظله ولا الكلام ده كله لازم بيكون فيه cmpatable combination of armements للطياره بحسب المهمه وطبعا 12 صاروخ امرام ليست في قاموم تلك العباره ابدا.

معاك في النقطة دي لكن قصدت ابراز ان السوخوي هتفرق معانا كتير ومع قدراتنا الدفاعية فحتى لو امتلكنا امرام سيكون بكتيره امرام سي 5 وبالتالي فالاّر 77 يتفوق هنا لأن الميزان ينقلب لصالح الإمرام عند نسخته رقم دي

ومن هنا السوخوي برادار بارز أو إيربس ستحقق قدرات جيدة تضاف لمنظومة الدفاع الإستراتيجي

ده يعني لو امتلكنا.وبعدن ماله السي 5 كويس برده ويقضي الواجب وان كنت شايف ان في بدايل افضل منه بكتييييييييييير.
وبعدين دخول الار-77 هيستلزم دخول طياره جديده للخدمه انت لحد دلوقتي ما تعرفش هي نوعها.وفي بدايل تانيه للاف-16 حتى غير الامرام.

يبقى نتفق إن كلامي كمثال

مش تطبيق عملي وقصدت توضيح دور السوخوي وأهمية عودتنا للعقيدة الغربية في الدفاع الجوي

كلام جميل وزي الفل.

معاك لكن شوفت مثلا سوريا هتجيب ميج 31 تشتغل زي أواكس قتالي

أنا شايف إن الرابتور برادارها بتعمل زي كده

مع تطور الرادارات وقدرات كشف بعض الطائرات وقرب ظهور نسخ مرتقبة صغيرة من رادارات s-band و l-band محمولة جوا ستكون الأفضلية للمقاتلات كطائرات أواكس وطبعا بعد دخول الداتا لينك على سبيل المثال لينك 16 في الخدمة

ماشي بس ما تنساش ان انت كمان عندك انظمه زي ال CEC وده تقريبا بيربطلك كل حته في قواتك المسلحه معاها رادار سواء بطارية صواريخ او قطع بحريه او رادارات ارضيه وده طبعا مع الاواكس ده غير مقاتلاتك المنتشره على مساحه كبيره وشيف بقه يا دوك انت هتغطي قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وش بنفي كلامك خالص ده انا معاك ومعاك بشده كمان ان احنا بحاجه للتطوير وادخال المعدات اللي انت ذكرتها.بس في نفس الوقت الوضع مش زي ما البعض فاكرين.[دي منظومه متكامله واهم حاجه فيها النظام النظام.]

يبقى دلوقتي بدل مايبقى عندي رادار واحد أرضي مثلا هيكون عندي في الجو 10 رادارات محمولة والروس نزلوا رادار l-band في ماكس 2009 والأمريكا نزلوا رادارات إيسا

الموضوع دلوقتي بيتطور نحو قدرة دفاع جوي بعقيدة غربية

وحتى النظم الجديدة من الباتريوت المحمول جوا والتي تعكف عليها رايثيون واشتركت انا وانت في موضوع زي كده كتبته انته ورديت عليك

فكرتي هي تطوير قدرات دفاع جوي طائر بطائرات تنفذ استراتيجية دفاع / هجوم

وعدم تلخيص أمانينا في إس 300/400 أو باتريوت حتى

طيب ولو انت معاك منظام زي ال CEC اللي ذكرتهولك هيبقى عندك كام رادار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبتغطي مساحة قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نظم الربط بين قطاعات الجيش انظمة الكشف فيها شغاله تقريبا من الثمانينات او التسعينات بمساعدة امريكا وشركات تانيه زي BAE .

عشان نوصل لنتيجه زي دي.

تحياتي يا دوكتور.

يجب ان نتذكر ان هناك عدة مشروعات مطورحة فى السوق العالمى فى الفترة القادمة لطائرة الجيل الخامس
سواء من كوريا الجنبية او الصين وباكستان وروسيا طبعا بعيدا عن الامريكان
على الرغم من تلميحهم بامكانية بيع الاف 35 لمصر

مش تلميش بس يا صديقي لوكهيد مارتن فعلا كانت عامله حسابها على 80 اف-35 لمصر بس خدت مقلب في الصفقه الاخيره بتاعت الاف-16.

ماذا عن طائرات الاواكس ....؟ ألا تمتلك مصر طائرات انذار مبكر لاستخدامها في الدفاع الجوي؟؟

طبعا اخي الكريم مصر تمتلك 6-8 طائرات e-2c hawkeye 2000 طبعا هي طورت مؤخرا والتطوير كان يشمل تزويدها باحدث مافي الترسانه الامريكيه من معدات والكترونيات حديثه.

ويجري استعمالها حاليا في القيام بدوريات كشف واستطلاع كما اضاف اخونا ديدلي وماشاء الله شغاله كويس جدا.

تحياتي.

كلامك يا صاحبي انا متفق معاه.
ما عدا تلك النقطه.

لانه فعلا لا يمكن ان تقلع الاف-16 بتلك الحموله (كلام تكتيكي) مش (كلام فني) يعني مش معقوله هيطلعوا الاف 16 محمله بالتسليح ده بس.لا دورية جويه ولا مظله ولا الكلام ده كله لازم بيكون فيه cmpatable combination of armements للطياره بحسب المهمه وطبعا 12 صاروخ امرام ليست في قاموم تلك العباره ابدا.

ده يعني لو امتلكنا.وبعدن ماله السي 5 كويس برده ويقضي الواجب وان كنت شايف ان في بدايل افضل منه بكتييييييييييير.
وبعدين دخول الار-77 هيستلزم دخول طياره جديده للخدمه انت لحد دلوقتي ما تعرفش هي نوعها.وفي بدايل تانيه للاف-16 حتى غير الامرام.

كلام جميل وزي الفل.

ماشي بس ما تنساش ان انت كمان عندك انظمه زي ال cec وده تقريبا بيربطلك كل حته في قواتك المسلحه معاها رادار سواء بطارية صواريخ او قطع بحريه او رادارات ارضيه وده طبعا مع الاواكس ده غير مقاتلاتك المنتشره على مساحه كبيره وشيف بقه يا دوك انت هتغطي قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وش بنفي كلامك خالص ده انا معاك ومعاك بشده كمان ان احنا بحاجه للتطوير وادخال المعدات اللي انت ذكرتها.بس في نفس الوقت الوضع مش زي ما البعض فاكرين.[دي منظومه متكامله واهم حاجه فيها النظام النظام.]

طيب ولو انت معاك منظام زي ال cec اللي ذكرتهولك هيبقى عندك كام رادار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبتغطي مساحة قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نظم الربط بين قطاعات الجيش انظمة الكشف فيها شغاله تقريبا من الثمانينات او التسعينات بمساعدة امريكا وشركات تانيه زي bae .

عشان نوصل لنتيجه زي دي.

تحياتي يا دوكتور.

هههههههه

أنا عارف إني بلعب في ملعبك

وعيني على ال 3 نقاط بتوع الماتش

ههههههههههههه

الفكرة هي تطوير استراتيجية الجيش

قوتنا هي تمركزنا في قلعة محصنة بدفاع جوي ارضي مجوي

الفكرة هي

ننتقل لمرحلة الحركية الكاملة اللي بتوفرها طائرات الدفاع الجوي أحسن من الدفاعات الأرضية

بدل مانستنى عدونا نروحله

بديل الإمرام الأقوى هو اّر 77

وبم إننا بنقول تكامل نظام

يبقى أهمية سوخوي 30/35مزودة باّر 77 نفس أهمية الإس 300 بالضبط

لأننا حولنا الموضوع من الحديث عن سلاح إلى نظام تسليح متكامل

مش هنختلف

ال cec ممتاز وكل شيئ

لكن لو انا عاوز اعمل هجمة تعرضية داخل حدود عدوي

يبقى اظبط طيارات وداتا لينك

كلامي يفكرك بموضوع الرافال

كانت فيها التجهيزات دي

ورايا مشوار كده

ارجع وأكمل معاكم

تحياتي

هههههههه

أنا عارف إني بلعب في ملعبك

وعيني على ال 3 نقاط بتوع الماتش

ههههههههههههه

الفكرة هي تطوير استراتيجية الجيش

قوتنا هي تمركزنا في قلعة محصنة بدفاع جوي ارضي مجوي

الفكرة هي

ننتقل لمرحلة الحركية الكاملة اللي بتوفرها طائرات الدفاع الجوي أحسن من الدفاعات الأرضية

بدل مانستنى عدونا نروحله

مش هنختلف

ال cec ممتاز وكل شيئ

لكن لو انا عاوز اعمل هجمة تعرضية داخل حدود عدوي

يبقى اظبط طيارات وداتا لينك

كلامي يفكرك بموضوع الرافال

كانت فيها التجهيزات دي

ورايا مشوار كده

ارجع وأكمل معاكم

تحياتي

ههههههههههههههههه

ماشي يا دوك وعلى العموم يا سيدي الثلاث نقط بتوعك من غير ما تبص عليهم ولا حاجه.

شوف يا سيدي.

بدل مانستنى عدونا نروحله

يا بشمهندس هو فكرك ان الحركيه دي مش موجوده؟؟؟؟؟
امال اعمال التغطيه الجويه للقوات المهاجمه في مناورات بدر وبدوي ده غير النجم الساطع وفيصل 8 ......
ده اسمه ايه؟

فكرك ان القوات والارتال المدرعه اللي بتتقدم ما بيكونش متوفرلها الدعم الجوي والتغطيه الجويه من مقاتلاتنا؟
فكرك الن القاده بيطلعوا الطيارات دي كده؟ عشان تنضرب في الجو لمجرد اننا هنا بنتكلم عن الامرام والار 77؟

كان ساعتها من الاولى ان تدريب الطيارين على حاجه زي دي يتلغى ويركوا على توجيه الضربات جويه مركزه افضل من الكلام ده.

لان عمر ما طيار هيطلع عشان يعمل مهمة تغطيه جويه لارتال مدرعه هيطلع عشان ينضرب في الجو ويموت وخلصت لا هو طالع وعارف هو عايز ايه وهيعمل ايه (ومزود بايه يخليه يعمل مهمته دي).
دي حاجه.

الحاجه التانيه وخلينا واقعيين شويه احنا بنتكلم عن حرب ضد سوسو.

طيب مصر لما هتحارب سوسو هتحاربها منين من سيناء.

طيب يا دكتور انت بتتكلم في سيناء يعني تقريبا 200 كم فاصل بينك وبين الحدود الاسرائيليه من ضفة القناه عشان تتكلم على طيارات بتمشي بسرعات فوق صوتيه او بتتبع طرق ومسالك تانيه فانت اكيد ما تتوقع ان المواجهه هتكون في خلف مدى الرؤيه دايما ده اذا كنا هنقول ان فعلا الامكانات المصريه خلف مدى الرؤيه مش ولا بد.

ولكن كده كده هيحصل عندك تقارب.

كل ده يا دوك وانا معاك تماما اننا محتاجين برده تطوير وتدعيم قطاعات الجيش بالاسلحه والمعدات دي او حتى ما يشابهها.

وهقولك حاجه زمان قبل حرب اكتوبر ولما السادات قال انه عايز يطور الهجوم قالوله ان القوات لما هتخرج برى مظلة الدفاع الجوي هتبقى مكشوفه وده لان قواتنا الجويه ما تقدرش تدافع عنها وتامنها لحد ما توصل لخط المضائق.(ده زمان)

دلوقتي اساسا تقريبا كل مشاريعك ومناوراتك جزء اساسي منه عمل مظلات جويه وتامين للقوات البريه اللي بتعبر او بتتقدم لمنطقه معينه.

طيب ده دليل على ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتي يا دوك.وان شاء الله ترجع بالسلامه من مشوارك.

افضل نظام دفاع جوي لمصر هو ذلك النظام الذي يتم صناعته في مصر ولايعلم عنه احد ويكون مصريا خلصا ونكون احرارا ولااحد يضع السيف فوق رقابنا اذ حدثت لاقدر الله الحرب

ياخ توب اس ماهو المقلب اللى خدتته لوكهيدمارتين فى صفقه الاف 16 وبعدين ازاى حكومه الولايات المتحده رفضه تدى لمصر الاف 15 لما تلمح لامكانيه بيعها الاف 35 لمصر ومعرف ان البصمه الراداريه للاف 35 اقل بكثير من الاف 15 ولا ايه رايك

اس 400 يا سلاممممممممممممممممممممممم

ياخ توب اس ماهو المقلب اللى خدتته لوكهيدمارتين فى صفقه الاف 16 وبعدين ازاى حكومه الولايات المتحده رفضه تدى لمصر الاف 15 لما تلمح لامكانيه بيعها الاف 35 لمصر ومعرف ان البصمه الراداريه للاف 35 اقل بكثير من الاف 15 ولا ايه رايك

معلش يا صاحبي على التاخر في الرد اصلي ما بدخلش الا كل فين وفين بسبب الدراسه.

المهم لوكهيد مارتن كانت عامله حساب مصر في 80 اف-35 كخيار هتلجأ ليه مصر لتعويض الاف-16 وزيادة اسطول المقاتلات المصريه(تطوير القوات الجويه يمعنى اصح).

طبعا المفاجأه جت لما مصر تقدمت بطلب للبلوك 52 وما التفتتش للاف-35 (طبعا انت عارف عيوب الاف35 لسه ما اتحلتش كلها ............ولسه موضوع شراءها محتاج دراسه اكثر وانتظار اكبر).

لما مصر طلبت الاف-16 ضربت احلام وطموحات لكوهيد مارتن في بيع الاف-35 ليها.

حكاية الاف-15 اللي بتتكلم عنها دي كانت في عهد بوش وطبعا معروف الحظر التسليحي اللي كان على مصر في فترة حكم الراجل ده.انما دلوقتي الوضع اتغير.بدليل الصفقات اللي بنسمع عنها كل شويه وكتير منها متعلق بالقوات الجويه زي الاباتشي وطبعا الصفقه دي وغيرها .

تحياتي يا صاحبي.واسف مره تانيه في التاخر.

وانا برأيي الاس300 انسب

اكيد الاس 400

منظومة س 300 ممتازة بقول احسن من الباتريوت واذا في س400اووووووة ممتاز كتييييييير

S 300 أو الـ s 400 أفضل من الباتريوت .

اس300 ماينقص مصر الباتريت ليس بذاك الكفائة العاليه

ممكن صورة لالانتا2500 ومعلومات بعد اذنكم وشكر جدا لصاحب الموضوع

S 300 أو الـ s 400 أفضل من الباتريوت .

ممكن سؤال؟

هو انتا عرفت ان المنظومتين s300 s400 اقوى كيف

كنت شغال معاهم فى تصنعها والا اشترتها وجربتها

عودة