مصر تتفاوض وهي تجهز لحرب اخري مع إسرائيل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
يا اخي والل انا كنت بفكر زيك
بس للاسف مأخرش مصر الا هراء عبد الناصر الذي اراه من اسوأ الحكام اللي مروا علي مصر علي مدار تاريخها
تخيل مصر من 48 لغايه دلوقتي لم تدخل حروب واستكملت تطوير اقتصادها وترسيخ الديموقراطية بها
كان بقا شكل مصر ايه دلوقتي
وبالنسبة لمحيطنا العربي فايكفيك ان تكون علاقات ثنائية قوية مع دول الجوار بما فيها اسرائيل
مصر هيا دولة قومية بامتياز زيك زي ايران وتركيا واسرائيل
يا صديقي مالي ومال عبدالناصر، مصر عربية من قبل ناصر وبعده، مصر مش دولة بنت امبارح حتى تكون عروبتها رهن مواقف رئيس او غيره

مشاهدة المرفق 261937

(سوف نعود يومًا أيها المصريين )

- جمله كتبها قطعان المستوطنين على جدران المستعمرة الإسرائيلية في سيناء .... لكن هيهات ... بإذن الله سنحمي سيناء بدمائنا مهما خطط الإسرائيلين وظهيرهم العربي سواء ما نراه على الارض في سيناء من العرب او في هذا الموضوع .

مشاهدة المرفق 261932
مشاهدة المرفق 261933
مشاهدة المرفق 261934
مشاهدة المرفق 261935
مشاهدة المرفق 261938مشاهدة المرفق 261936
اسمح لي باستفسار، الصور دي من على مشارف القاهرة ؟?

يا صديقي مالي ومال عبدالناصر، مصر عربية من قبل ناصر وبعده، مصر مش دولة بنت امبارح حتى تكون عروبتها رهن مواقف رئيس او غيره
عمرو بن العاص من علم مصر العربية ونشر الاسلام بها

مش فاهم الاعضاء المصريين هنا مصرين انهم يكملوا النقاش العقيم ده ليه !؟ الهرتله الفارغه بتاعت الاخ اللي عايز يغير التاريخ ده هي والعدم سواء ومش هتغير من حقيقه نصر اكتوبر العظيم
التجاهل افضل حل لامثاله والله انتم اكبر من كده.
اه والله تجاهل

بالعكس التاريخ مليء بالدلائل على ان الجيش الاسرائيلى وصل الى مشارف القاهرة. لكن للاسف البعض لا يريد مشاهدة الحقيقة كاملة
وصلت فعلا بعض الدبابات تعد على أصابع اليدين الى مسافة 40 كيلو من القاهرة ثم كان السؤال الاكبر لهم بعد قطع كل الامدادت ! ماذا نفعل ؟ ملحوظة لحضرتك جيش هتلر اثناء الحرب العالمية الثانية كان على بعد 30 كيلو متر من قلب موسكو حينما قطعت عنه الامدادات ! وكان نفس السؤال ! ماذا نفعل ؟؟؟؟

ياترى هيكون فيه عرض عسكرى فى ذكرى النصر الكاسح على اليهود وتحرير الارض هذا العام ؟

وصلت فعلا بعض الدبابات تعد على أصابع اليدين الى مسافة 40 كيلو من القاهرة ثم كان السؤال الاكبر لهم بعد قطع كل الامدادت ! ماذا نفعل ؟ ملحوظة لحضرتك جيش هتلر اثناء الحرب العالمية الثانية كان على بعد 30 كيلو متر من قلب موسكو حينما قطعت عنه الامدادات ! وكان نفس السؤال ! ماذا نفعل ؟؟؟؟
ما حدث هو تدخل الولايات المتحدة لاجبار اسرائيل على المفاوضات بسبب قطع الخليج امدادات النفط عن امريكا. والا لكنا رأينا احتلال اسرائيل للقاهرة!

روقو شوي يا شباب، في الأخر كل بيشارك برأيه.. نختلف او نتفق بس بدون عصبية
ولعلمكم، Hercules @Hercules اخ فاضل مشاكس حبتين لكن قلبه ابيض?

ما حدث هو تدخل الولايات المتحدة لاجبار اسرائيل على المفاوضات بسبب قطع الخليج امدادات النفط عن امريكا. والا لكنا رأينا احتلال اسرائيل للقاهرة!

كذب
امريكا لم تهتم بقطع النفط من اليوم الاول

اسمح لي باستفسار، الصور دي من على مشارف القاهرة ؟?

?
الحقيقه .... قديمًا كنت احزن من مثل هذه المشاركات مثل مشارف القاهرة ....??

لكن منذ فتره اصبح عندي قناعه أن الوعي الجمعي والإرث الحضاري والفكري والفني للشعوب مختلف اختلافًا جذريًا .....

كيف لهم ان يكونوا على مشارف القاهرة و هم لم يستطيعوا السيطرة على السويس ولم يستطيعوا الوصول الى مشارف الإسماعيلية ......

يا اخي الفاضل مصر من زمان وبالذات من بعد الحرب العالمية الاولي وهيا فيها تيارين واحد بينادي بالقومية المصرية ومن ابرز المنادين بيها طه حسين واحمد لطفي السيد
وتيار اخر ينادي بعروبة مصر
ودا عادي دي تيارات فكرية مفيش منها ضرر
بس للاسف جاء عبد الناصر بافكاره العروبية وورطنا في صراعات ونزاعات نحن بغني عنها
واحقاقا للحق فقد فعلها من قبله فاروق ايضا
ومع كامل الاحترام لرأيك مصر مصرية قبل اي شئ

غير صحيح
لان لو كلامك صحيح لما حدثت الثغرة اصلا والجيش الاسرائيلي لم ينهار رغم الهجوم المصري والسوري المفاجئ في1973.
كفاية منظر موشى ديان و هو بيصارح اليهود بالموقف بعد فشل الهجوم المضاد يوم الاتنين الحزين !!! لو ماكانوش على شفا الانهيار ماكانوش هددو بضربنا بالنووى و امريكا فتحتلهم مخازن السلاح فى اكبر جسر جوى اتعمل
الثغرة كانت فيها غلطات بس محدش كان يقدر يفكر فى القاهرة ..خلينا نتكلم بجد يعنى لما اليهود و حلم شارون انه يحتل الاسماعيلية راح لما القوة المدرعة بتاعته عطلها قوات المظلات و الصاعقة بمساندة مدفعية ابو غزالة من الجيش التانى نقول بعدها ان اليهود كانوا على مشارف القاهرة !!! والله حرام ..ربنا يرحم شهدائنا

?
الحقيقه .... قديمًا كنت احزن من مثل هذه المشاركات مثل مشارف القاهرة ....??

لكن منذ فتره اصبح عندي قناعه أن الوعي الجمعي والإرث الحضاري والفكري والفني للشعوب مختلف اختلافًا جذريًا .....

كيف لهم ان يكونوا على مشارف القاهرة و هم لم يستطيعوا السيطرة على السويس ولم يستطيعوا الوصول الى مشارف الإسماعيلية ......
يا اخي فعلبا وصلوا الى مشارف القاهرة هذا الواقع.
الثغرة للاسف سببت انهيار الهجوم المصري والنتيجة خسارة مزيد من الاراضي المصرية لصالح اسرائيل.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى